PDA

View Full Version : Berkely nanofil

breamman
08-10-2011, 18:53
heeft iemand de nieuwe lijn van berkely al geprobeerd ??
Heb gehoord dat hij wat op fireline crystal lijkt of is het toch een geheel andere lijn met bruikbare eigenschappen voor het feederen ??
volgens de producent moet het een combinatie van dynema en nylon zijn en vist spectaculair

Foxdonut
08-10-2011, 19:19
de breekkracht schijnt zwaar te falen als je die knopen niet goed toepast van berkley

martinwinschoten
08-10-2011, 19:37
Heb de lijn afgelopen donderdag gezien. Valt me echt zwaar tegen! Lijkt inderdaad op de Crystal en is op de knoop ook net zo slecht. Lijkt me een lijn waar we niks mee kunnen in de witvisserij

colshim
09-10-2011, 07:59
Naar het schijnt zou deze lijn zéér drijfbaar zijn , k'weet niet goe of dat voor feederen aan te raden is ?
Heb ze gisteren vastgehad , bestaat in spoeltjes van 50 mtr tot 270 mtr , prijs was 12 euro tot 32 euro voor de 270 mtr spoel .
Vriend van me heeft een spoel gekocht , zal wijselijk zijn commentaar afwachten vooralleer er zelf te kopen !:006:

mvg

Foxdonut
09-10-2011, 11:48
Ik ga altijd maar uit van de stelling dat iets wat "te mooi om waar te zijn" is meestal ook "niet waar" is. En dat gevoel heb ik nou juist sterk met deze lijn. Ik heb het al eerder in een ander topic aangehaald over deze nanolijn als deze echt zo goed is dan kunnen de andere fabrikanten zonder het patent wel stoppen met lijn maken en dit kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik laat me in ieder geval verassen op de visbeurs in Utrecht, denk dat ik het daar wel tegenkom.

The Frisian Viking
09-10-2011, 13:21
zo denk ik er ook over, ik ga wel eens kijken op de beurs

Franki
09-10-2011, 18:27
Op andere forums hoor ik berichten van zeer zwakke knoopsterkte.

Jan Broess
09-10-2011, 20:39
Ja, wat wil je ook met 2/00. Knopen is dan echt een absolute crime. Ik moet Nanofil eerst eens in handen hebben en eraan voelen vooraleer erover een oordeel te vellen.

fpulles
09-10-2011, 22:01
Exact Jan. Ga er ook mee vissen en 10m opsturen naar Gerrit Bakker en hem vragen of ie hem wil onderwerpen aan zijn tests.

Daar heb ik namelijk wel vertrouwen in...

Frank

Gerrit Bakker
09-10-2011, 22:43
Ik heb mijn testlab bijna klaar dan gaat het testen wat makkelijker en hopelijk ook stukken sneller, dus laat maar komen. (de optische meting wil met mijn digitale microscoop nog niet echt goed lukken.
Ik heb nu wel een met HD camera besteld dus kijken of dat beter wil.

suc6

Gerrit

henderik
11-10-2011, 20:08
Ik heb ook alle lijnen geprobeerd,maar ik vis toch het allerliefst met nylon<is mijn ervaring>.

Gerrit Bakker
11-10-2011, 20:24
Het hangt er helemaal vanaf hoe en waar je vist en welke lijn je dan gebruikt.
Ik heb regelmatig gehad dat ik eerst me nylon viste en steeds met uitgezogen maden of een lege haak zat te vissen, daarna even de spoel verwisseld en met gevlochten lijn gaan vissen en ik zag elke tikje en kon ze toen wel vangen.

suc6

Gerrit

fpulles
31-10-2011, 21:11
De nanofil heb ik vandaag aan het werk gezien. 17/oo op een snelstromend riviertje in Duitsland bij het barbeelvissen.

Ondanks de vele stenen op de bodem, en 2 keer een vastzittende korf. Geen probleem met de lijn.

Geen rafels en geen knoop problemen...

Hoopvol....

PeBo
31-10-2011, 23:37
Lieber Frank,

Wie war es in deinen zweiten heimat? Hast du auch noch fish gefangen, oder nur scheisze gemacht mit die andere freunden von dir.

colshim
01-11-2011, 07:26
Mijn eerste vissen zijn binnen met die nano (10/00 ), wel GOED ontvetten of de lijn vlug strak draaien .

mvg

brommertwan
06-11-2011, 14:44
ik heb ook de 10 honderdste nanofil gekocht maar toen ik hem thuis met de micrometer opmat bleek hij toch 14 honderdste te zijn. Dus bij de opgegeven sterkte zet ik ook mijn vraagtekens. Ik heb overigens al vele lijnen nagemeten ook mono en dan zie je nog al eens dat ze dikker zijn dan opgegeven ook bij de zogenaamd betere merken.

brommertwan
20-11-2011, 22:48
ben vandaag op de maas wezen feederen met de 0.10 (0.14) nanofil. voor ik begon was ik nog niet echt overtuigd van alle voordelen.
Omdat het niet hard stroomde en de vangsten tegen vielen ben ik verderop 65 mtr gaan liggen. Dit is normaal voor de maas al behoorlijk ver vanwege grote stroming en bijhorende stroomdruk. Ik moet zeggen dat de lijn me erg is meegevallen. hij gooit werkelijk superrr en vliegt zonder enig geluid door de ogen. heb de voorslagknoop gebruikt volgens voorschrift en dit ging ook gelijk goed net zoals alle andere knopen als je ze maar wat extra uitvoert (keer meer wikkelen of doorhalen of zo) met het afzinken valt het ook mee want omdat de lijn zo glad is snijd hij door het water en trek je hem bij het afzinken zo onder. En dan heb ik hem nog niet eens met dreft ontvet. Wat onzichtbaarheid betreft weet ik het nog niet omdat ik hem duidelijk zag liggen in die heldere maas, maar mischien dat de vissen het anders zien. (ik gebruik toch 8 mtr voorslag)
De schuurbestendigheid heb ik nog niet extreem op mosseltjes of stenen kunnen testen maar heb deze 1e sessie ook nog geen breuk gehad of vast gezeten of zo.
De nanofil krijgt vooral van mij een dikke voldoende omdat je makkelijker verder kunt vissen en dus meer kan vangen.
Kortom is hij zeker het proberen waard.

black widdow
26-11-2011, 22:39
Ben het helemaal eens met je B.Twan ook ik heb vandaag voor het eerst met de nanofill gevist
en onder de indruk vooral het verder inwerpen is een must zonder veel inspanning werp je verder dan met dyneema voor een ieder die nu moeite heeft om de overkant te halen is het een aanrader.
wel de knopen gebruiken die Berkley overgens netjes met tekeningetjes uitlegt op de rol die je koopt.
enig nadeel is dat ie niet echt snel afzinkt maar dat doen de meeste dyneemalijnen ook al niet.

breamman
27-11-2011, 16:05
heb ondertussen een rolletje 8/100 op de molen gepoeld en er enkele keren mee gegooid gaat inderdaad als een speer.
kom meer dan 100 meter werpen met een hengel van 12 ft
gooide wel met de wind mee en kwam tot 115 meter korf was 60 gram
volgende week ga ik er mee vissen.

The Frisian Viking
27-11-2011, 22:50
gisteren met 0.02 gevist op de vaste top ik vond het te zwak ( breuk ) voor de vaste top ga nu 0.04 proberen in de wintervisserij

The Frisian Viking
29-11-2011, 19:02
Kijk maar op www.matchfishing.nl (http://www.matchfishing.nl) voor een zeer goeie uitleg en ook kan je er rol van 270 mtr winnen.

Bollekneiter
18-12-2011, 23:26
Nog mensen ervaringen opgedaan met de nanofil lijn?

Hoe beviel de 4/00 onder de vaste top Viking?

The Frisian Viking
19-12-2011, 19:11
heb het nog niet geprobeerd

mike80
19-12-2011, 22:45
Ja heb er ook al mee gevist, gooit geweldig, mooie beetregistratie...en het knopen gaat ook gewoon goed. Het zinken van de lijn vind ik niet zo geweldig, maar ja, dat hou je toch als het gedeeltelijk gevlochten lijn is... Heb wel ondekt dat deze lijn slijt op de lijnclip, dat doet mijn andere spoel met gewone gevlochten lijn niet of nauwelijks....Misschien meerdere hier last van gehad... ?

Wolf
22-12-2011, 14:19
Ik heb de lijn onderworpen aan de natte basaltsteen test (omdat ik 90% op de Waal vis) en deze lijn is dus resoluut niet slijtvast.
De 15/100 met een trekkracht van 7,6kg knapt als een luciferhoutje na 1x er overheen te halen, zowel in de lengte als in de breedte.

Ook de trekkracht op de knoop blijkt zwaar tegen te vallen.
Ik kwam niet verder dan 3,35kg. op de eigen knoop en 3,65kg. volgens de berkley knoop.

Voor het geld wat je er voor moet betalen per 100mtr. zijn er wel betere lijnen te koop.
Wel mooi is dat deze lijn geruisloos door de geleideogen gaat, maar of je er verder door werpt betwijfel ik.
Ik kon niet zo snel een verschil ontdekken of het nou makkelijker gooide.
100mtr. blijft ver en zeker met korven van 125gr.

Maar ik ga de lijn i.i.g. niet gebruiken.

breamman
26-12-2011, 20:09
heb het vandaag ff geprobeert in de haven van winschoten op een afstand van 70 meter kwamen de beten goed door heb ook geen last gehad dat de voorslagknoop los liet, wel is het zinkend vermogen van de lijn slecht waardoor de wind (te)veel invloed op de lijn heeft.
ook heb ik geen rafels ondekt op de lijnklip. de lijn gooit echt super licht.
dus tot nu toe meer plussen dan minnen.
Gevist met een Feeder van 3,30 meter, nanofil 8/100, voorslag 25/100 speedkorf 30 gram. onderlijn 8/100 haak 18 met 3 maden.
Ik ga het binnenkort nog zwaarder belasten ik hou jullie op de hoogte.

Foxdonut
27-12-2011, 12:08
Knap gooiwerk breamman. Doe het je niet na met dezelfde specificaties. :shocked1:

preston-freak
05-01-2012, 18:32
Als ik Wolf moet geloven is dit dus een waardeloze lijn voor met de feeder op de rivier, zelf had ik ook al mijn bedenkingen. Ik vind schuurvastheid en daarmee dus betrouwbaarheid belangrijker dan werpgedrag. Ik heb liever een lijn die meer geweld aankan op de lijnclip tijdens het werpen en het ruige basalt- en sleurwerk. En hetzelfde geldt voor de knopen.

Voor dit jaar gaat er bij mij Daiwa Tournament 8X Braid op de spoelen, deze is gecoat en daarmee ook geruisloos te werpen. Daarbij is die wel knoopvast.

breamman
05-01-2012, 18:44
Tja over riviervissen kan ik weinig zeggen, heb er gewoonweg te weinig tijd voor om naar de rivieren te gaan ik vis hier meest op de kanalen in het noorden en heb nu Nanofil op 2 molens
en beide voldoen nog steeds prima ook op de molen waarmee ik de zwaardere korven (tot 65 gram ) wegzet heb ik nog geen gekke dingen kunnen ontdekken.
Het wachten is op beter weer dan ga ik een dag naar het Ketelmeer om daar met verschillende korven te meppen.

martinwinschoten
05-01-2012, 22:29
Misschien ga ik dan wel met je mee ;p

breamman
05-01-2012, 23:05
Misschien ga ik dan wel met je mee ;p
prima ik laat het je wel weten.

Wolf
06-01-2012, 06:22
Ze kunnen (zelf) wel spreken van een revolutionair produkt en als er maar genoeg reclame voor wordt gemaakt lijkt het alsof het een super lijn is.
Maar als je de reclames kent weet je dat er in reclames altijd zwaar overdreven wordt en het aangeprezen produkt X altijd beter is dan Y

Weet je wel wat die advertenties kosten en de blisters die ze bij elk visblad bijvoegen.

Daarnaast is niet elke lijn voor alle diclipines geschikt, zo zal deze lijn op een vaste stok misschien heel goed werken of met de medium feeder op een zanderige bodem.
Maar op stromend water met grind/gravel/steen laat deze lijn het mooi afweten.
Daarnaast is het bij afstandworpen niet alleen afhankelijk van de lijn, maar ook de grootte van de spoel, geleideogen, juiste hengel en techniek.

Joas
06-01-2012, 16:10
Met de nadruk op techniek als je het mij vraagt.

HansTricast
27-02-2012, 22:17
Ik heb nu 3 keer gevist met Nanofil (feederen).
Gebruik de 6/00 dikt met een 28/00 nylon voorslag.
Grootste probleem vind ik dat ik regelmatig (al 5 keer) de voorslag eraf heb gegooid.
Uiteraard gebruik ik de door Berkley voorgeschreven dubbele Allbrightknoop, die ik rustig en secuur thuis heb geknoopt.
Heeft iemand een tip hoe dit te voorkomen is (behalve het weggooien van de nanofil).
Ik gebruik normaal altijd Dyneema lijn 4/00 of 6/00 met dezelfde nylon voorslag, die ik met een normale Allbrichtknoop monteer (geen problemen met erafgooien).

Foxdonut
27-02-2012, 23:22
Ben benieuwd wanneer de nanofiel rage over is...

Wolf
28-02-2012, 06:48
Over was voor mij direct al.
Iedere lijn heeft zijn/haar eigen eigenschappen en door de marketingafdeling is er iets te hoog gegrepen denk ik door te zeggen dat deze lijn alle andere verslaat.

Echter, niet elke lijn is geschikt voor een bepaald soort water of vissoort,... oké je kunt met 50/100 onderlijnen ook brasem vangen, maar de trekkracht op de knoop en de schuurbestendigheid laten het gewoon gigantisch afweten.

Er zijn betere en goedkopere lijnen.

Nick MC Daddy
28-02-2012, 16:08
Gaat m niet worden met de Nanofil....

Kosmozz
28-02-2012, 16:24
Goed gezegd Wolf. Het is beter op te passen met al die reclame. hoe meer reclame hoe verdachter het is. De echte kwaliteitsmerken maken vrijwel geen reclame, dat verkoopt zichzelf. Als dat spul niet schuurbestendig is, dan heb je er ook niet veel aan. Ik ben nog steeds zeer benieuwd naar de Stroft lijnen.

Groeten,
Dennis

colshim
28-02-2012, 21:14
Ik heb nu 3 keer gevist met Nanofil (feederen).
Gebruik de 6/00 dikt met een 28/00 nylon voorslag.
Grootste probleem vind ik dat ik regelmatig (al 5 keer) de voorslag eraf heb gegooid.
Uiteraard gebruik ik de door Berkley voorgeschreven dubbele Allbrightknoop, die ik rustig en secuur thuis heb geknoopt.
Heeft iemand een tip hoe dit te voorkomen is (behalve het weggooien van de nanofil).
Ik gebruik normaal altijd Dyneema lijn 4/00 of 6/00 met dezelfde nylon voorslag, die ik met een normale Allbrichtknoop monteer (geen problemen met erafgooien).

Géén voorslag gebruiken , maar een stuk feedergum , dan moet die ganse winkel niet steeds al die ogen paseren .

mvg

Ginus
28-02-2012, 22:04
Ben benieuwd wanneer de nanofiel rage over is...

Nou als ik dit allemaal lees ,dan denk ik dat het snel afgelopen is met die lijn.
Gebruik zelf de Power Pro,iemand hier goede evaringen mee.

Foxdonut
28-02-2012, 22:21
Een van de beste lijnen die er volgens mij is Ginus. In ieder geval mooi rond!

Foxdonut
28-02-2012, 22:56
Nou als ik dit allemaal lees ,dan denk ik dat het snel afgelopen is met die lijn.

Moet je trouwens nagaan hoeveel marketingbudget in deze lijn is gegaan, dat is niet mis.

HansTricast
29-02-2012, 01:19
Hoi Colshim,

Dank voor je antwoord/reactie, ik zal jouw suggestie de eerstvolgende keer proberen.
Ik ben nu eenmaal geen voorstander van het vissen zonder voorslag.
Is altijd goed gegaan met normaal Dyneema.
Als het met Nanofil niet gaat, is er m.i. geen plaats voor deze lijn op de markt en zal dit ene rolletje meteen het laatste zijn dat ik heb aangeschaft.
Voor mij is de hype in ieder geval al over.

breamman
29-02-2012, 07:59
ik gebruik het nu al sinds afgelopen herfst en heb geen enkel probleem met deze lijn hij gooit als een speer en ook de voorslag blijft mooi zitten.
ik gebruik de manier zoals beschreven staat op de dvd van zammataro en voer de knopen in het nanofiel dubbel uit.
zie geen slecht plekken en ben zeer tevreden over deze lijn
ik gebruik de 8/100 uitvoering met een 25/100 voorslag van 2x de hengellengte

colshim
29-02-2012, 10:24
ik gebruik het nu al sinds afgelopen herfst en heb geen enkel probleem met deze lijn hij gooit als een speer en ook de voorslag blijft mooi zitten.
ik gebruik de manier zoals beschreven staat op de dvd van zammataro en voer de knopen in het nanofiel dubbel uit.
zie geen slecht plekken en ben zeer tevreden over deze lijn
ik gebruik de 8/100 uitvoering met een 25/100 voorslag van 2x de hengellengte

Ik gebruik die nano ook ( 2 molens ) , telkens 10/100 gooit idd als een speer ,én met knopen heb ik géén problemen , maar is zoals alles , de ene is voor de andere is tegen .
Heb wel al gelezen dat ze rafelt op stenen , maar dit doet nylon toch ook ?
Zal ze dit voorjaar eens onder handen nemen op de Grensmaas , liggen daar keien genoeg !

@Ginus ; die power pro is een superlijn !

mvg

Bas Nijmegen
29-02-2012, 10:57

Ik vis al zeker drie jaar met power pro en ben zeer tevreden.
Het is niet de beste gevlochten lijn die er is, maar voor zijn prijs mag je hem zeker wel als zeer goed bestempelen.
Ik vind namelijk dat de lijn nogal wat herrie maakt en snel platter wordt.
Maar trekkracht, knoopkracht en slijtvastheid zijn beter dan de meeste lijnen.

HansTricast
29-02-2012, 15:26
Misschien is de 6/00 die ik gebruikt heb wel gewoon te dun.
Ga het in ieder geval nog wel een paar keer proberen met en zonder voorslag alvorens mijn difinitieve oordeel te vellen.
Mocht het probleem zich voor blijven doen, zal ik het eens met 8/00 of 10/00 proberen, want behalve het afgooien van de voorslag een aantal keer heb ik er geen ander negatieve zaken over.
Gooit inderdaad als een speer, rafelen heb ik ook nog geen klachten over, maar heb er ook nog niet op de Maas mee gevist.

Wordt vervolgd.

Ginus
29-02-2012, 20:25
Wat is nog een heel goede aanrader wat gevlochten lijn betreft.
welke wodt het meest gebruikt in het wedstrijd wereldje.

black widdow
29-02-2012, 21:29
Ik denk de fireline van berkley en dan de 10 en 12/100.

Ik heb trouwens ook 3 spoelen met nanofill de 8,10 en 12/100 en heb nog geen
problemen ondervonden werpt prima en geen wrijving in de ogen.
Een nadeel vind ik is dat de lijn erg slecht wil zinken dat is jammer.
En wat betreft die reclame campagne tja als je iets onder de aandacht wil brengen
kost het geld maar dat hebben we met z'n allen al betaald aan de aanschaf van bv
de fireline en andere producten van berkley.

Franki
29-02-2012, 22:44
Wat is nog een heel goede aanrader wat gevlochten lijn betreft.
welke wodt het meest gebruikt in het wedstrijd wereldje.
Ik hoorde op de opendeur in Hamme dat de Slite Braid van Pezon Michel de beste gevlochten draad is op dit ogenblik.
Het is wel zeer dure draad 37,95 EURO voor 100 meter.
Draad voelt aan als nylon, knoopt goed en is zeer sterk.
8/100 =6.6 kg

Bas Nijmegen
01-03-2012, 09:13
Franki,

Kan die Slite braid nergens op het internet vinden.
Heb je toevallig een link?

Franki
01-03-2012, 09:48
Franki,

Kan die Slite braid nergens op het internet vinden.
Heb je toevallig een link?

http://www.sportpeche.fr/tresse-pezon-et-michel-slide-braid-11100_p3461.html

citaat uit roofvisforum:
Met voorsprong de beste gevlochten lijn van het moment voor lichtere visserijen.
Mogelijks wel moeilijk te vinden, want bijna overal uitverkocht en productie ligt stil door aardbeving Japan.

Op de opendeurdagen in Hamme waren het feedervissers die zeer enthousiast waren over deze draad.
Ik heb hem zelf vast gehad en er knopen ingelegd. Zeer sterke draad, is wel wat anders dan Nanofil.
Natuurlijk is de draad zeer duur en dat is ook de reden waarom hij niet zo bekend is.
Grts,
Frank

Bas Nijmegen
01-03-2012, 10:00
Dank voor de link!
Jammer dat deze lijn in Nederland nergens te bezichtigen is.
Vind hem toch te duur om te proberen.
Ik vind ook te weinig recensies over de lijn. Niet dat ik jou niet geloof, maar wil er op grote rivieren mee vissen en daar zie ik nog niets van.
Ik wacht dus nog maar even af of hij binnenkort in Nederland verkrijgbaar wordt.

preston-freak
02-03-2012, 12:14
Deze lijn is het ook het overwegen waard die ik tenminste dit jaar ga proberen, omdat ik er goede verhalen over hoor van topvissers en ook in mijn handen gehad heb.

http://www.henkkoster.nl/Daiwa-Tournament-8X-Braid

Verder is een spoel van 135m voldoende voor de standaard feedervisserij en anders moet je een bulkspoel pakken. Ik vind €40,- een redelijke prijs gezien de kwaliteit.

fpulles
02-03-2012, 19:20
Gamakatsu G-power ultrabraid. (dus niet de x-8). Blijft voor mij een van de betere.

Natuurlijk hangt er weer een aardig prijskaartje aan: € 47,50 voor 150m.

HansTricast
07-03-2012, 17:21
Om nog even terug te keren naar het onderwerp van deze discussie.
Ik heb afgelopen week nog enkele pogingen gedaan met de 6/00 Nanofil.
Lokatie: splitsing is de Zuid-Willemsvaart
Visafstand: 50-60 mtr
Korfgewicht: 60 gram
Gevist met voorslag
Na ca 45 minuten vissen zonder problemen bij de 1e aanbeet tijdens het binnendraaien met vis wederom de voorslag eraf.
De hengel daarna opgetuigd met een powergum montage zonder voorslag. Deze bleef bij de eerstvolgende beet in het water achter.
Het viel me op dat bij nadere inspectie, de 1e meter Nanofil na de breuk erg beschadigd en gerafeld was.
Ik heb er eerst een paar meter afgeknipt en wederom een nieuwe voorslag aangeknoopt (alle knopen zorgvuldig gelegd volgesn de gebruiksaanwijing van Berkley), de voorslag enkele keren om een paaltje geslagen en er eens flink aan getrokken.
Het geheel was zeer moeilijk kapot te trekken.
M.i. is derhalve niet de "moeilijke knoop" of knoopvastheid van Nanofil het probleem, maar de schuurbestendigheid, wat op dit forum reeds diverse malen is aangegeven.

In ieder geval gaat deze jongen geen experimenten meer uitvoeren met deze lijn, hij ligt reeds in de vuilnisbak en ik heb weer mijn oude vertrouwde dyneema van 6/00 mm op de molenspoel zitten.
Hiermee vis ik op alle mogelijke wateren met korven (ongevuld) tot 150 gram en heb er nooit problemen mee.

Allen dank voor jullie antwoorden en suggesties