PDA

View Full Version : karperaas (penvissen)

matrix spikey
03-04-2004, 18:54
ey mensen

ik hoor iedereen altijd zeggen dat je met bijna ieder aas karper vangt
maar wat is nou echt goed aas en hoe maak je dat aas goed klaar/aan de haak

greetz matthijs

warhead
03-04-2004, 20:26
simpel en gemakkelijk: sweetcorn van uit een blikje.
Partikels altijd 12 uur laten weken en koken. Gewoon op de haak zetten.

The_Dude
03-04-2004, 22:09
mais, aardappelen en als lokker.... TARLY! ben net begonnen.... en het werkt als een trein!

matrix spikey
04-04-2004, 10:59
als je bijv mais uit een blik pakt moet je dat dan ook 12 uur laten weken en koken???
en wat zijn partikels precies????

greetz matthijs

lode
04-04-2004, 15:58
mais uit blik is goed voor direckt gebruik,partikels zijn dat geen boilies :? :? :?

groet,lode ;) ;) ;)

matrix spikey
04-04-2004, 16:45
partikels zijn volgens mij geen boilies!lode

matrix spikey
04-04-2004, 16:47
ey dude
wat is tarly?

Slafes
04-04-2004, 17:03
Partikels kan vanalles zijn, kikkererwten, mais, graansoorten, pinda's, etc...

Makkelijk en goedkoop om voerplek voor karper aan te leggen, een zak veevoeder van 20 kilo gaan halen, een mix van tarwe, erwten en mais bvb...

Ik zou zelfs zeggen dat je die langer dan 12u moet weken, je mag die gerust langer dan 24u laten staan,...

Tarly heb ik via google gevonden, is wat we in BelgiŽ vinden onder Ebly...

Gewoon graankorrels waar het velletje af is, en die reeds geprepareerd zijn dat ze op paar minuutjes klaar zijn.

The_Dude
04-04-2004, 21:07
Tarly is een tarwegerecht wat je in elke supermarkt kan krijgen als vervanger van bijvoorbeeld Rijst en pasta. het bestaat uit pure tarwekorrels, 10 minuten koken en dan als voer gebruikten.
werkt uitstekend in mijn geval!
oow jah... tarly is een artikel van Honig en staat dus in het pasta/rijstgebeuren in de Supermarkt!

warhead
04-04-2004, 22:22
Mais: 24 uur laten weken en uurtje koken
kemp : 12-24 uur weken, 5 minuutjes koken als ge tenminste goeie kemp hebt
kikkererwten: staat op de doos in de supermarkt
tarwe: 12 uur weken is lang genoeg, maar mag samen met de mais
tijgers: mag tot een paar dagen weken, dat er zelfs een soort slijm op komt.
Verder heb je nog alle soorten bonen, gewoon erwten, maples, rozijnen enzo maar die gebruik ik nie.
Zoals Slaves al zegt, koop gewoon ne zak duiveneten, daar zit alles in buiten de kemp.
Honde-en kattebrokken zijn ook goede lokkers, ik gebruik die van frolic. Brasem is der ook nie vies van.

matrix spikey
04-04-2004, 22:51
maar mais uitblik of van die bruine bonen uit een glazen pot moeten die ook nog weken?
en met aardappels is da fijn vissen'?

warhead
04-04-2004, 23:48
Oehoe? Zie berichtje van Lode. Natuurlijk zijn die al geprepareerd. Het heeft weinig zin he om rauwe granen in blik te verpakken. Onbewerkte partikels kan je onmogelijk op een haak zetten dus als ge der dan nog aan twijfelt probeer het maar op de haak te zette.
Fijn vissen met aardappel kan moeilijk aangezien da ge ne zwaren dobber me balsa drijflichaam zult moeten pakken om het gewicht van de aardappel op te vangen. Ik veronderstel dan da ge blokskes van minimum 20 mm pakt om gericht op karper te visse en geen klein prullekes. Aardappels mogen zo groot zijn als een ei. Da gaat wel naar binnen.

matrix spikey
05-04-2004, 10:19
met kaas en fruitzoals banaan vang je dara ook karper mee?

warhead
05-04-2004, 19:40
Proberen zou ik zo zeggen. Banaan zal waarschijnlijk drijven dus misschien als pop-up aanbieden.

The_Dude
05-04-2004, 20:27
banaan, wat platdrukken, dan knijp je de zuurstof eruit en zinkt het!

Pieter Stam
06-04-2004, 13:46
Alles wat maar een beetje naar vlees smaakt of ruikt werkt ook goed hoor.
Kattenbrokjes en hondenbrokje uit blik, lunchworst, kookworst.
Als al dat vlees door het hoge vetgehalte niet drijft kun je er gewoon deeg van maken door het met wat brood samen te knijpen.

Joost
07-04-2004, 10:50
Ik heb de ervaring dat karper bijna met alles te vangen is. Natuurlijk vinden ze het ene lekkerder dan het andere. Ik vis eigenlijk meestal met mais, uit de winkel. 2-3 blikken. 1 voor aan de haak en de andere om te voeren. Ik heb ook goede ervaring met worm!
Karper is gek op zoete spullen. :D

warhead
07-04-2004, 13:46
Hangt eigenlijk een beetje van het water af. Hier opt kanaal zijn ze echt wel kieskeurig. Hoewel ze er zitten blank ik meer dan dat ik er vang. Tot nu toe 1. Kreeg nu de tip om vismeelboilies te gebruiken en ga dit zeker is doen.

Jorn
15-08-2004, 22:39
dag mensen,

Je kunt mais 24 uur weken en dan 20 min koken of zelfs 48 uur weken en dan 15 min ofzow koken. Dit werkt perfect. Kikkererwten hoef je maar 12 uur te weken en dan 10 min ofzow koken. Je moet ze namelijk zo kort koken omdat ze van het weken al heel erg zacht worden. En hoe zachter het aas, hoe meer witvis (brasem bijv.) erop af komt.

Pieter Stam
31-08-2004, 11:31
Ik vind al dat koken maar een tijdrovende bezigheid.
Als je bij de Super de Boer, Bas van der Heijden of andere supermarkten kijkt vind je blikken maÔs van 340 gram voor 29 cent. Betekend ongeveer een euro per kilo mais.

warhead
31-08-2004, 12:12
En ik betaal 6 euro voor 25 kilo. Tijdrovend is dat absoluut nie. Je zet een pot opt vuur en da ist.
Boilies rollen da zou al wa meer tijdrovend zijn maar partikels koken toch niet. Sweetcorn heeft meer nadelen dan voordelen.

Jorn
05-09-2004, 13:57
hey mensen,

Ik zou nooit mais uit blik nemen. Dan heb je kans dat je erg veel brasem vangt. Mais uit blik is namelijk erg zacht, als je het kookt niet. Op zacht aas vang je veel meer brasem.

groeten,

Jorn

Pieter Stam
07-09-2004, 11:53
Ow,

Ik kook duivenvoer (dus ook mais) net zolang totdat de eerste korrels uit elkaar barsten. Reken maar dat het dan zacht is. Kvind het geen probleem af en toe een brasem. Er zijn lieden die daar erg dramatisch over doen.
Kheb twee weken geleden trouwens anderhalve week dagelijks gevoerd, met blikmais. We hebben met zn tweeen in die anderhalve week nauwelijks een brasem gevangen (het zit er volop). Voornamelijk forse zeelt, wat ook de bedoeling was. (17 stuks).

Groeten,
Pierre

warhead
07-09-2004, 12:01
Oorspronkelijk geplaatst door Pierre

Er zijn lieden die daar erg dramatisch over doen.

Kom is om 3 uur 's nachts uit uw bed voor nen brasem. Uw plek effe verstoord en ja das echt nie plezant zene.
Zeker nie als het een platteke is die zelfs in menen bol zou kunnen stikken.
Ik ben nu geheel gestopt me partikels voeren, enkel nog bollen.

Pieter Stam
08-09-2004, 15:51
Je heb gelijk warhead, maar ik vis niet snachts. Kvis bijna altijd drijvend op karper, dus ik heb geen ervaring met brasems drillen om 3 uur. Kvind trouwens dat je drijvend nog verrekte veel brasems vangt!! Had ik nooit gedacht van een bodemvis.