Vraagje over een zeehengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • goedweervisser
    Startende visser
    • 07-01-2007
    • 4
    • valkenswaard

    Vraagje over een zeehengel

    Ik heb een vraagje over de aanschaf van een hengel.
    Mijn vader en ik willen tijdens de vakantie in Griekenland af en toe eens een hengeltje uitgooien. We zijn niet van plan om elke dag te gaan vissen, dus we zoeken ook geen hengel van superkwaliteit en bijbehorend prijskaartje.

    Als we gaan vissen dan is dat vrijwel altijd vanuit onze boot. De diepte varieërt van 2 meter tot 40/50 meter en vissen die er zwemmen zijn niet erg groot (ongeveer 20/30 centimeter).

    Mijn vraag is als volgt: kan ik het beste een spinhengel met een molen aanschaffen of is een boothengel met reel beter.

    Ik vraag dit, omdat ik geen lichte boothengel kon vinden en er zijn ook weinig kleine reels. Terwijl mijn vader en ik (in mijn ogen) geen zware/grote hengels nodig hebben. Het is goed mogelijk dat ik het mis heb, want zoals de naam al zegt ben ik alles behalven een ervaren visser. Het is voor mij een hobby die ik af en toe beoefen.

    Bij voorbaat dank,

    goedweervisser.
  • gerard de niet
    Komt net kijken
    • 17-09-2006
    • 52
    • delft

    #2
    goedweervisser
    ik zou voor een boot hengel gaan met een middenklas zeemolen
    in een goede sportvis zaak zal je zeker slagen voor niet al te veel euro,s
    gerard

    Reageer

    • janb
      jan b
      • 21-11-2005
      • 1982
      • 't Nieuweland

      #3
      Ik denk dat gerard je heel goed geadviseerd heeft Het vissen met real vergt ook weer een bepaalde handigheid Mij lijkt een molen ook handiger Ook al omdat de vis niet al te groot is Een ding als je een molen neemt zoek er dan een uit met een lage inhaal snelheid Die zijn vrijwel onverwoestbaar 60 tot 80cm is ruim voldoende Prettige vakantie

      Groeten van Jan de visser

      Reageer

      • goedweervisser
        Startende visser
        • 07-01-2007
        • 4
        • valkenswaard

        #4
        Bedankt voor het advies.

        Ik zal ook in de winkel eens vragen wat er wordt aangeraden en dan moet de keuze gemaakt worden.

        P.S. Is het echt nodig om gevlochten lijn te gebruiken of kan "ouderwets" nylon ook.

        Reageer

        • janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

          #5
          Er is niks mis met nylon ,en je hebt toch vakantie Ik bedoel je hoeft je brood er niet mee teverdienen ,Toch!

          Groeten van Jan de visser

          Reageer

          • Rinko
            *************
            • 14-08-2005
            • 1117
            • ********

            #6
            Ik persoonlijk zou voor een spinhengel met molen gaan.
            Je geeft al aan dat de vissen niet groter dan 20-30 cm zijn en de diepte valt ook mee,dus zwaar lood hoef je waarschijnlijk ook niet te gebruiken.
            Wat is er dan mooier om je hengel krom te zien gaan door een vis en zo meer sport te beleven.
            Je kunt dan natuurlijk ook nog vanaf de kant inwerpen wat bij een boothengel meestal wat moeilijker gaat aangezien ze wat korter en stugger zijn.

            Reageer

            • Martijn Dekkers
              Banned
              • 11-11-2005
              • 14

              #7
              Wat voor vis wil je vangen? Dat is wel belangrijk natuurlijk. Zijn het grote of kleine vissen en op welke manier wil je vissen?

              Nylon is altijd een goede keuze, maar ga je dieper dan 30mtr zou ik voor een dyneemalijn gaan.
              Martijn.

              Reageer

              • goedweervisser
                Startende visser
                • 07-01-2007
                • 4
                • valkenswaard

                #8
                sorry voor de late reactie:
                Het vissen staat op een laag pitje op het moment, maar ik ben nog aan het zoeken.

                Het wordt waarschijnlijk een boothengel van 2.40 meter en 20 LBS.
                Met daarop een dyneema lijn 0.20 dik.

                Reageer

                • Jan Voer
                  Frequent aanwezig
                  • 26-03-2006
                  • 147
                  • egmond binnen

                  #9
                  hallo goedweervisser, waar jij mee wil vissen is veel te zwaar voor dat soort
                  visserrij, met dat materiaal wat jij wil kopen, daar viste wij mee op blauwe haai
                  in ierland, je heb daar helemaal geen sport aan, lekker licht vissen dat is sport!
                  geniet er van! grtjes jan voer

                  Reageer

                  • Highlander
                    Frequent aanwezig
                    • 17-08-2006
                    • 120
                    • Utrecht

                    #10
                    Ik sta een beetje voor het zelfde dilema. Alleen wil ik er ook nog mee kunnen vissen als ik in nederland ben. Ik denk er over om een telescopisch spinhengeltje te kopen. Nu twijfel ik nog over een molen of een minireel.

                    Vorig jaar toen ik naar Griekenland ging had ik een shakespeare hengel + molen gekocht voor 10,--. Hier ging ik mee vissen vanuit de boot.
                    De vissen zijn inderdaad niet zo groot, maar we haalden ze van 100 meter diep.
                    Mijn schoonvader die daar woont en veel vist vanuit zijn boot begon me uit te lachen toen ik mijn lood tevoorschijn haalde. Hij werkt daar met minimaal 200 gram. Anders haal je de bodem niet. De stroming is dan teveel.

                    Misschien dat topicstarter niet op de bodem vist, maar anders moet je hengel wel wat gewicht kunnen dragen.
                    PR: Brasem 58cm, Snoek 53cm, Spiegelkarper 40cm, Barbeel 56cm

                    Reageer

                    • Theo de Kreij
                      VOERBOER
                      • 03-06-2003
                      • 2345
                      • Zoetermeer

                      #11
                      Je kan eens kijken naar een Ugly Stick Sapphire Spin of de Spincast. Die zijn onverwoestbaar en niet duur.
                      Mvrgr,

                      Theo de Kreij.

                      ********************************
                      Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
                      ********************************

                      www.peche-tackle-europe.com

                      Reageer

                      • Master
                        Voerboer
                        • 26-02-2007
                        • 1148
                        • Zoetermeer

                        #12
                        Pak je dan een 4000 molen met 30/00 nylon Theo. En hoeveel gram spinhengel?
                        Theo de Kreij.
                        www.natuurzorg.eu

                        Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                        Reageer

                        • goedweervisser
                          Startende visser
                          • 07-01-2007
                          • 4
                          • valkenswaard

                          #13
                          Mijn vader en ik vissen wel degelijk op de bodem, maar dichter bij de kant waar het hooguit 30 meter diep is.

                          Aangezien wij ook sportduikers zijn weten we een aantal plekjes waar redelijk wat vis aanwezig is, zoder dat we op grote diepte moeten vissen. Het lood wat wij gebruiken is dus ook niet zo zwaar.

                          We hebben kunnen regelen dat we dit jaar met een griek mee mogen vissen om zodoende te weten te komen hoe je het beste kunt vissen. Dan weten we dus wat voor lood, aas, lijn, enz. moeten gebruiken.

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎