PDA

View Full Version : Delen van vaste stok zitten telkens vast

ghelsing
25-05-2007, 11:46
Ik heb telkens last dat hengeldelen van mijn vaste stok vast zitten ,en ik deze niet mee uit elkaar kan krijgen , is hier een maniertje voor. Arca Millennium 2000.

Gr Gerard

superfisher
25-05-2007, 12:15
Voorzichtig eruit tikken.
En van tevoren goed om en droog in elkaar steken ;)

MagicP
25-05-2007, 13:12
Heb ik af en toe ook voor en als het niet lukt kan je misschien met het dunnere deel voorzichtig tegen de rand duwen.

spuiliefhebber
25-05-2007, 14:17
is het soms een wat oudere hengel dat je bus wat is uitgesleten dan gaat hij er wat verder in dan eigenlijk is bedoeld.

heb dat ook wel gehad dan is hij wel wat op te dikken.

meestal is je bus verbinding iets te ruw zeg maar dat hij daar wat water in de toplaag kan opnemen .

teflon spray erop helpt ook

succes hoor en als hij echt vast zit met 2 zemen samen met je maat de 1 links en de ander rechts om draaien.

Highlander
25-05-2007, 15:01
Dat van die zemen is een goede tip.

Ik had laatst hetzelfde probleem met mijn feeder. Dan durf ik ook weinig kracht te zetten uit angst dat ik uitschiet en mijn hengel-ogen krom buig.
Ik heb toen mijn hengel een tijdje onder water gehouden. Dan krimpen de delen weer iets, en toen kreeg ik ze wel los.

antoinette
25-05-2007, 17:52
Ikzelf heb ook versleten bussen van de vaste lat wat ik doe om te voorkomen dat ze muurvast komen is de bussen invetten met vloeibare boter.

jeroenk
25-05-2007, 20:27
de bussen invetten met vloeibare boter.

kost je alleen wel een topset bij iedere brasem ;)

antoinette
25-05-2007, 22:04
zelfs karper krijgt de hengel niet stuk :)

spuiliefhebber
26-05-2007, 01:12
als je bus versleten is kun je hem echt simpel een beetje opdikken hoor dan is hij weer als nieuw.

p.s. nog een tip als je een hobby gasfles hebt kun je dat gas erop blazen (WEL DE BRANDER BENEDEN HOUDEN JE MOET DE VLOEISTOF HEBBEN ) dan hangt in 5 tellen het ijs er aan en dan trek je hem zo uit elkaar ,is wel meer voor thuis natuurlijk maar het is een weetje hoor.

lolo
26-05-2007, 17:46
hahahah een hengel met ijsblokjes ... vanilie of zo . of een pegel lever die hard is .... sorry was even oftopic . soms krijg je wel eens die spontane gedachten .
Ik heb het met de feeder , gewoon koud water er op laten stromen en dan tegen elkaar in draaien .
Dit lukt altijd .
Gr lolo

jodoti
26-05-2007, 20:04
Ik heb telkens last dat hengeldelen van mijn vaste stok vast zitten ,en ik deze niet mee uit elkaar kan krijgen , is hier een maniertje voor. Arca Millennium 2000.

Gr Gerard
Heb dit probleem gehad met mijn Shimano.
Met geen mogelijkheid los te krijgen, uiteindelijk breuk van beide delen.
Direct door Vlemmix vervangen.
Mijn tip is de busdelen insmeren met kaarsvet.
Hen sindsdien geen problemen meer gehad.

Gr,

John

fred de visser
26-05-2007, 23:08
Als je je hengel in elkaarzet recht aanschuiven niet draaien als je schroefdraad wilt dan krijg je dat ook en zorgen met het in elkaar zetten dat de delen droog zijn,succes.:wavey:

flupke
07-09-2007, 23:15
de avond voor dat je gaat vissen moet je de stukken (alleen aan de bussen insmeren met vaseline , hierdoor worden de bussen waterafstotend , waardoor de stokken dan geen water opnemen

vaseline is ook een soort glijmiddel waardoor de stokken onmogelijk muurvast in elkaar zitten

grtz filip :)

Amadeus
08-09-2007, 00:43
Even een droge lap eroverhalen voor het gebruik.
"vriendenvet" is ook een goede oplossing.

Driehoek
08-09-2007, 01:04
dat had ik vandaag dus ook voor het eerst :blackeye:
kreeg m'n eerste twee delen bijna onmogelijk van elkaar af... nooit gehad :33:
Nu die tip over kaarsvet lijkt me wel iets om zeker te proberen!

Overigens wanneer je ritssluitingen (jas, tas of weet ik wat) stroef gaan?
even met een kaars er langs heen (beide kanten) et voila... werkt weer als nieuw!!!:banana:

Frederik de Belder
08-09-2007, 09:19
Parrafine doet ook wonderen, wel enkel de bussen mee invrijven.
Werkt ook waterafstotend.

spuiliefhebber
08-09-2007, 12:28
wat ook formidabel werkt ,als je nu 2 delen in elkaar hebt zitten kun je thuis wd 40 erin spuiten ,deze kruip olie trek in alle kieren en de volgende ochtend trek je ze moeiteloos uit :hail:elkaar.

ToniMono
08-09-2007, 13:50
De tips dat je de bussen van je hengel droog moet houden, zijn natuurlijk juist, maar wat nou als het ineens begint te regenen tijdens je vissessie?
Dat levert achteraf vaak het bekende probleem van vastzittende hengeldelen op, want je bussen worden alsnog nat. Dit kun je dus alleen voorkomen, door van tevoren maatregelen te nemen. Zelf gebruik ik Telfonspray op de bussen van deel 4, 5 en 6 en dat functioneert goed.

ToniMono
08-09-2007, 14:03
Heb dit probleem gehad met mijn Shimano.
Met geen mogelijkheid los te krijgen, uiteindelijk breuk van beide delen.
Direct door Vlemmix vervangen.
Mijn tip is de busdelen insmeren met kaarsvet.
Hen sindsdien geen problemen meer gehad.

Gr,

John

Ik heb ooit gezien bij de HengelsportReus hoe klemmende delen uit elkaar worden gehaald. Daar zijn twee personen en een werkbank voor nodig.

De 2 hengeldelen worden op een werkbankje gelegd. Deze wordt licht aangedraaid, zodat er geen speling meer overblijft. De bussen bevinden zich precies in het midden van de werkbank. Beide personen pakken nu een hengeldeel vast, precies op het punt dat buiten de werkbank uitsteekt (dus niet aan de uiteinden!). Door allebei voorzichtig in tegenovergestelde richting te draaien, komen de delen los. Doordat de hengel ingesloten ligt, komt de kracht volledig op de bussen te staan en voorkom je breuk.

De Reus vertelde mij dat het altijd nog gelukt was om delen los te krijgen en uiteraard zonder breuk. Zelfs mijn schepnetsteel, die muurvast zat, kwam zonder kleerscheuren los, terwijl ik zelf de moed al had opgegeven.

odul
08-09-2007, 18:16
wat ook formidabel werkt ,als je nu 2 delen in elkaar hebt zitten kun je thuis wd 40 erin spuiten ,deze kruip olie trek in alle kieren en de volgende ochtend trek je ze moeiteloos uit :hail:elkaar.

opletten!

Ja ja opletten dat de WD40 niet in aanraking komt met je latex elastiek, hij maakt boter van je latex! Breuk na breuk krijg je dan!
Odul

RoyvH
08-09-2007, 20:33
is allemaal wel redelijk agressief spul...

uik doe altijd mn bussen in talkpoeder en dat doe ik even na iedere vispatrij

nooit problemen ergens mee

spuiliefhebber
08-09-2007, 22:39
nou denk ik ook wel dat als je steeds dezelfde delen vast heb zitten dat ik hem persoonlijk wel een keer aan flarden zou slaan .

uiteindelijk is het toch slijtage hoor.

brielsemaasliefhebber
09-09-2007, 09:11
pffffffffff

Driehoek
09-09-2007, 09:23
nou denk ik ook wel dat als je steeds dezelfde delen vast heb zitten dat ik hem persoonlijk wel een keer aan flarden zou slaan.
uiteindelijk is het toch slijtage hoor.

en dan thuis komen en zeggen;
"Spui je bent een ..... kooom maar kom maar kom maar":lmao:

en toch heb je wel gelijk, want waar mij het gebeurde is een bus die wat gekrast is (wordt het meest afgestoken)...
terwijl de andere (delen) bussen bijna niet gekrast, en no problemo!!!

The Frisian Viking
10-09-2007, 09:20
Ik denk dat je de delen goed thuis moet laten drogen en schoonmaken en dan bussen moet inspuiten met teflon verkrijgbaar bij de wat betere hengelsportzaak dit doe ik 2 keer per jaar, ik heb nog nooit een deel vast gehad, ook niet met oudere delen.

feeder1965
10-09-2007, 22:47
bij klemmende of muurvast zittende delen ben je het best met 3 man
2 personen nemen de delen bij het uiteinde vast en trekken met een gelijke spanning (niet vringen) en de 3 persoon neemt de delen bij de sluiting vast en wiebelt er mee niet overdrijven he'
ben er zeker van dat ie los komt
ik heb dit al mee gemaakt dat de winkelier de delen niet los kreeg
ik heb hem geholpen en die delen moeten los komen
groeten tony:wavey:

The Frisian Viking
11-09-2007, 09:22
Mocht het echt vast zitten dan is wat feeder 1965 zegt de beste oplossing