PDA

View Full Version : Paling

m@rijn
28-08-2007, 13:16
Hallo,

Gisteren ben ik op paling gaan vissen, maar de vangst was niet zo bijster (2 schamele palinkjes en 4 vissen). Nou heb ik wat dingen gelezen op internet, en ik heb gelezen dat op paling vissen bij volle maan (zoals gisteren en vandaag) geen goed idee is. Klopt dat? Ik ga palingen vangen met de haak, niet met de peur, klopt dat dan ook?
ik had het idee om vanavond nog eens op paling te gaan vissen. Ik heb vorig jaar een paar keer op paling gaan vissen en heb een keer 13 palingen in 1 avond gevangen, heb er nog nooit zoveel gevangen. Maar uiteindelijk weet ik niet zo heel veel af van paling vissen,
dus: heeft er iemand tips voor een betere vangst?
En wat ik ook graag zou willen weten: wat is nou het ideale weer om op palingen te gaan vissen, mooi helder weer of eerder weer zoals vandaag (bewolkt, 20°, vochtig weer) en relatief koude nachten.

dank u!

Dutch Man
28-08-2007, 16:32
ik weet wel dat er bij ons altijd een man savonds zit te vissen op paling rond 8/9 uur zoeits en dan gaat hij bij een paal vanaf de brug bissen met een worm.
Met een brok lood en dan haalt hij em af en toe boven er zijn ookveel palingstropers bij mij in de buurt die hetzelfde de doen alleen dan met touw en halen dat dding dan pas na 3 dagen omhoog dan is de vis mjeestal al dood
hoop dat j er wat aan hebt ;)

yannik
28-08-2007, 16:35
Ik heb even geinformeerd in de viswinkel,en daar wisten ze mij te vertellen dat stormweer het beste weer is om op paling te vissen...

de bomber
28-08-2007, 17:24
Het ligt er aan waar je gaat vissen? Meestal gebruik ik gewoon een dwarel onderlijn worm en een lokgeurtje aan de worm. O ja en 20 gr lood. het onderlijntje dat ik gebruik is van amnesia omdat als je te laat aanslaat en de paling zich terug trekt in zijn hol dan maak je nog de meeste kans om hem alsnog boven te krijgen. de hengel staat gewoon in een steuntje met daar aan een roodwit balletje om de vangst te registreren. Met paling vissen moet je wel goed opletten want het zijn vrij schugtige vissen,dus niet al te zwaat lood enz. greetz de bomber

Driehoek
28-08-2007, 18:23
Paling houd NIET van licht en blijven liever in het duister jagen...
Ik meen ook dat wanneer het 'volle maan' is dat dan de paling ook niet of weinig aast...
Maar op dit moment mag je toch niet op paling vissen?
Op visserslatijn site wordt hij zelfs aangegeven op de Rode lijst...

antoinette
28-08-2007, 18:58
Officieel mag er nog wel gevist worden op paling, maar of je dan nou echt wil met deze palingstand??? Plus dat in practisch alle wilde paling het dioxinegehalte ruim 5x hoger is dan de norm :crazy: (zie het visblad van vorige maand)

kraak
28-08-2007, 19:50
Ik heb geleerd dat je het beste paling vangt na een warme periode als er onweer op komst is. ik doe dat meestal met en licht pickertje, niet tegrote haak, werploodje en wormen. En idd tegenwoordig is een vangst van 12 aaltjes op een avond zeldzaam..

Douwe
28-08-2007, 20:12
Paar kleine dingetjes, officieel mag je niet GERICHT op paling vissen, maar bewijs maar eens dat je gericht op paling aan het vissen bent.
Uitzondering zijn de wateren waar de HSV ALLE visrechten heeft daar is de aal en schubvis niet gesplitst.
Dus niet roepen dat je het moet bewijzen want dat kun je niet, TENZIJ je bij controle zo dom bent om te zeggen dat je op paling vist!!!
Maar dan nog is de politie er vaak niet mee op de hoogte.

Peur is gemakkelijk te bewijzen je hebt er een peurvergunning voor nodig omdat de vispas alleen maar geldig is voor één of twee hengels.
Een peurvergunning krijg je niet meer die is voorbehouden aan het beroep.

Paling staat ook NIET meer op de rode lijst omdat alleen vissen die zichzelf hier voort kunnen planten op die lijst mogen en de aal plant zichzelf hier niet voort.

Hier hebben wij geen problemen op aal te vangen ik weet een paar plekjes waar de echt grote aal nog te vangen is ik vind er alleen geen donder aan om die dingen te vangen.

Met het advies van kraak kan ik wel leven, voor echt grote aal is een klein plat getrapt visje beter dan een worm.

kraak
28-08-2007, 20:18
das waar, maar die dikkerds zijn lastig te roken, geef mij die dunnetjes maar...

spuiliefhebber
28-08-2007, 20:40
laatste marathon in het b kanaal bij spaarnewoude man wat werd ik ziek van die shitpaling,blijkt daar weer een beroepsvisser paling uit te zetten wat een drama.

brielsemaasliefhebber
28-08-2007, 21:15
maar nadat we ze in de pan hadden gelegd waren ze maar heerlijk:arms::arms::arms:

yannik
28-08-2007, 21:17
:crazy:smakelijk!:crazy: nog niet bijgekomen? die palingen zitten namelijk vol van de zware metalen:loser::chairshot::lmao:

spuiliefhebber
28-08-2007, 21:41
gadverdamme nou wat een vieze gewoonte is dat ,viseten:alcoholic:

beetje kibbeling meer lust ik niet ben meer van de biefstukken:yumyum:

BasB
29-08-2007, 09:16
@ Marijn: Op paling vissen bij volle maan is inderdaad niet een geweldig idee.. Paling trekt bij volle maan namelijk en eet in deze periode heel weinig (ook de dagen ervoor en erna).

@ Marijn: Paling foerageert het beste in de late avonduren en s nachts

@ Yannik: Het weer maakt op zich niet zo heel veel uit, bij bloedheet weer vangen is echter lastig. De periode maakt wel uit: Na oktober en voor maart is niet een bijster goede tijd.

@Douwe: Een plagetrapt visje is inderdaad beter voor grote paling, omdat er bepaalde eigenschappen zijn waardoor een paling groot wordt:
1: Mannetjespaling wordt zo goed als nooit groter dan 50 cm, grote paling is dus altijd een vrouwtje
2: Bezettingsgraad: Hoe minder paling, hoe meer vrouwtjes er zullen zijn. In een plas waar heel veel paling zit (wat in Nederland bijna niet meer voorkomt:() zal het vangen van een zeer grote paling een uniek zijn.
3: Er zijn 2 'type' palingen, spitskopalen en breedbekalen. Spitskopalen eten voornamelijk insecten en worden doorgaans niet groter dan 60 cm (dit is de lekkerste paling om te roken in verband met het vetgehalte). Breedbekalen eten voornamelijk vis... en deze kunnen veel groter worden (de vrouwtjesalen). Met een visje op paling vissen zou dus op papier beter moeten zijn voor grote paling:)

@ iedereen: Het zal niet lang meer duren voordat de paling zo goed als uitgestrorven zal zijn, TENZIJ men een manier weet om paling te kweken.. Mijn kan de paling kuit laten schieten en men kan de eitjes uit laten komen. Het probleem is dat het broed niet langer dan een week in leven blijft (tenminste dat is de laatste ontwikkeling die ik ken, in china). En via de natuurlijke weg (paaien in de Saragossazee) komt slechts nog maar 1% jonge paling (glasaal) voor de Nederlandse kust in vergelijking met 1980. Al met al is het triest gesteld met de paling...:(

Groet Bas

EDIT: Spuiliefhebber: biefstuk of varkenshaas is inderdaad lekkerder :P haha

Driehoek
29-08-2007, 09:42
"komt slechts nog maar 1% jonge paling (glasaal) voor de Nederlandse kust in vergelijking met 1980."

Nu dat heeft volgens mij meer een economische reden dat de paling (glasaal) terug gelopen is en zelfs mogelijk aan het verdwijnen is.
ik refereer aan een uitzending van de RVU 'Klootwijk aan zee'.
Want glasaal wordt m.n. ook voor de franse kust massaal uitgevangen om zeer duur doorgevoerd te worden naar o.a. Japan, grootverbruiker van glasaal.
Met alle gevolgen die we nu meer en meer zien in de palingstand in Nederland...

BasB
29-08-2007, 10:01
"komt slechts nog maar 1% jonge paling (glasaal) voor de Nederlandse kust in vergelijking met 1980."

Nu dat heeft volgens mij meer een economische reden dat de paling (glasaal) terug gelopen is en zelfs mogelijk aan het verdwijnen is.
ik refereer aan een uitzending van de RVU 'Klootwijk aan zee'.
Want glasaal wordt m.n. ook voor de franse kust massaal uitgevangen om zeer duur doorgevoerd te worden naar o.a. Japan, grootverbruiker van glasaal.
Met alle gevolgen die we nu meer en meer zien in de palingstand in Nederland...

Ik heb ook geen reden genoemd van dat teruglopen van de glasaalstand..Maar het klopt helemaal wat je zegt. Het is echter niet alleen voor de Franse kust.. De Portugesen kunnen er ook wat van. En niet alleen Japan is grootverbruiker.. ook China! Daarom zijn die Chinesen ook al zo ver met het kweken van paling.

Driehoek
29-08-2007, 14:34
"Ik heb ook geen reden genoemd van dat teruglopen van de glasaalstand..."

Dat klopt Bas, zodanig was m'n reactie niet bedoeld...
maar meer om 'domme' reactie's van de milieu partij(en)
direct te ontkrachten...
snap 'ie?
Die geven al snel en (te)gemakkelijk de sportvisser de schuld:chairshot:

Kijk commercieel gezien is het 'bingo':puppy_dog_eyes: geld in het laadje...
want de glasaal wordt nu ook het witte goud genoemd.
een doosje glasaal (plm 300 stk) wordt duur verkocht aan de nederlandse
beroepsvisser, die ze dan weer uitzet op 'zijn' stukkie water...:crazy:
Belangenverstrengeling:boggled: wat ten koste gaat van (in dit geval) de paling en indirect treft het ook de sportvisserij...

Douwe
29-08-2007, 14:40
Mijne heren voor de Friese kust is een mooie vishevel gemaakt dat ding werkt perfect.
In het voorjaar waren wij daar bezig om een parcours uit te zetten voor de FK zeevissen.
Voor de kust voeren mooie grote kotters, ik vroeg wat doen die dingen zo kort onder de kant?
Die zijn bezig om de glasaal weg te vangen! naast de vishevel staan ook prachtig mooi fuiken van de beroepsvisser.

Tsja en dan maar afvragen waarom er weinig glasaal naar binnen trekt.

Driehoek
29-08-2007, 14:52
Tja ik bedoel maar...:angryfire:
dus die ene % mag ook al niet het land in...:nutkick:
Nee de (vis)paling wordt duur betaald... (Kniertje, in op hoop van zegen)

http://www.driehoekinactie.nl/vissen/pijp.gif

BasB
29-08-2007, 20:26
Zo had ik het ook niet opgevat hoor Driehoek;)

En die prijs.. Eind 2006 koste een kilo glasaal in Nederland ongeveer €1500,-!!! Hoezo belachelijk duur...

guppie58
01-09-2007, 08:41
douwe, laat eens zien waar het staat dat je niet gericht op aal mag vissen. iedereen weet niet beter als dat het gewoon mag.

Douwe
01-09-2007, 23:55
Is niet zo moeilijk hoor, de schub- en aalrechten zijn gesplitst dat houdt in dat GERICHT op aal vissen voorbehouden is aan het beroep TENZIJ de visrechthebbende ALLE visrechten op een water heeft.
Zo zijn er ook beroepsvissers die alle rechten op een water hebben die dan de schubvisrechten verpacht hebben.

Let er wel op dat het GERICHT vissen lastig te bewijzen is zeker nu de peur niet meer in de VISpas staat.

guppie58
02-09-2007, 08:54
Douwe dat heb ik je al vaker gezecht, laat nu eens wat concreets zien waarin zou staan dat ik niet gericht op aal mag vissen.
blijkbaar weet alleen jij dat maar, geen enkele controleur die savonds controleerd, oficieele boa's schijnen dit te weten.

Driehoek
02-09-2007, 10:44
"Let er wel op dat het GERICHT vissen lastig te bewijzen is zeker nu de peur niet meer in de VISpas staat."

tja Guppie, wil je het nog duidelijker?
alleen met de peur vis je gericht op paling... toch?
En die staat NIET meer in de vispas...:nono:
verder met een doodvisje of stukje ervan is het toch eenvoudig?
dan vis je toch op snoek of snoekbaars...
tja als je dan toch een paling vangt, wil dat nog NIET zeggen dat je gericht vist op paling...(voor een controle dan he:speechless:)!

guppie58
02-09-2007, 17:46
het gaat er niet om of het te bewijzen valt of niet, maar ik wil gewoon weten of het nu wel of niet mag, kijk dat je niet gericht op bv steur en meeval mag vissen kan ik overal vinden, maar dat van die paling ??? het schijnt dat alleen douwe dat weet.

Sido
02-09-2007, 21:15
het valt hier nog reuze mee, de paling zit hier nog genoeg! 'k vang er geregeld één...

Douwe
02-09-2007, 23:44
Johan deze discussie is al eens eerder gevoerd op een ander forum.
Toen bleef je doorhameren en nu wil je het blijkbaar over doen, dit is het laatste waar ik bij jou op reageer hierover.
Iedereen weet heel goed dat de visrechten gesplitst zijn daar hoef je geen Douwe voor te heten.
Zodra de beroepsvisser aan de snoekbaars komt schijnt dat eerder in de gedachten te schieten dan dat de sportvisser geen aalrechten meer heeft.

De visrechten zijn naar ik meen in 1985 gesplitst, het beroep kreeg de rechten op aal de sport de rechten op schubvis.

Dat is heel kort door de bocht want er zit veel meer achter.
Het is een lastige materie die vrijwel niemand hier zal interesseren.
Kort door de bocht betekent dit dat de sport niet gericht op aal mag vissen, hij mag de aal als bijvangst echter wel behouden.

Zo mag het beroep de zeelt als bijvangst behouden, vreemde redenatie maar zo het in Nederland volgens het poldermodel gaat, jij iets en ik iets.

Dat een BOA of een andere controleur hierover niets weet kan ik verder niets aan doen zij moeten dan hun huiswerk maar eens overdoen.
Niemand brandt de vingers aan bewijsvoering of men met een hengel gericht op aal vist of niet, met de peur mag niet meer gevist worden op de VISpas doe je het wel is dat stropen.

Vanuit mijn functie als bestuurder ben ik betrokken bij de pacht van de rechten misschien dat daar de link ligt.

guppie58
03-09-2007, 12:09
douwe, ik vraag alleen waar staat dat, niemand schijnt er iets van te weten, vandaar mijn vraag waar kan ik dat vinden, maar evenals op het andere forum weer geen antwoord van jou waar het staat, volgens al mijn vergunningen mag ik gewoon op aal vissen, de enige beperking is op vissen als:
gestippelde alver
beekprik
bermpje
bittervoorn
elrits
houting
meerval
grote modderkruiper
kleine modderkruiper
rivierdonderpad
rivierprik
steur
maar geen enkel woord over aal.

ik vis dus erg vaak wel gericht op aal, en ik wil gewoon zeker weten of het mag of niet.

Douwe
03-09-2007, 15:29
Johan SPLITSING van rechten wil zeggen dat de rechten opgedeeld zijn.
Duidelijker kan ik het niet zeggen.

Maar het interesseert mij verder helemaal niets.
De Sportvisser heeft GEEN aalrechten, nu is dat niet helemaal waar maar dan moet je de visrechtten op een bepaald water kennen.

Blijkbaar dringt dat verschil niet geheel door.

Jij vist maar raak niemand zal je iets kunnen doen omdat je altijd kunt ontkennen dat je gericht op aal aan het vissen was.

In de visserijwet 1963 en 1985 vind je in de algemene bepalingen de omschrijvingen, art. 1 geeft de definitie van de rechthebbenden.
Visrechten kunnen volledig zijn of gesplitst in Aalvisrecht en Schubvisrecht en Schelpdierrecht.
Dat recht geeft aan waarop GERICHT gevist mag worden en met wat voor vistuigen.
Heeft een HSV GEEN AALvisrecht mag er NIET gericht op aal gevist worden in dat water.
Dat is een wettelijke bepaling, daar brengt jou ongeloof geen verschil in aan.
Het is alleen heel slecht te bewijzen TENZIJ je met een verboden vistuig bezig bent.
Sinds dit jaar bv de peur.

Voor wat mij betreft einde discussie.

wimwijchen
17-09-2007, 14:59
Er zijn geen echte regels voor paling wat betreft het weer. Zwoele zomeravonden kunnen heel goed zijn en vlak voor een onweersbui kan ook goed uitpakken. Ik vis veel op de Waal en vang best wel wat paling maar idd volle maan lijkt niet goed. Veel stroming is ook veel lood op de Waal vis ik met 70 gram en op de Maas met 25 gram. Haak 6 op een 50 cm lange onderlijn 0,25 dik. Werkt bij mij prima. Als de paling echt zo verontreinigd is waarom mogen ze dan gewoon aan de veiling aangeboden worden? Als een koe 1 keer oeb zegt ipv boe dan gaan alle Europese grenzen dicht en mogen ze niet meer vervoert worden. Voor een appel met een bruin vlekje geldt hetzelfde. Ik rook er weleens wat zelf en mij smaken ze nog steeds prima.

Jan_Harlingen
21-09-2007, 23:22
Mijne heren voor de Friese kust is een mooie vishevel gemaakt dat ding werkt perfect.
In het voorjaar waren wij daar bezig om een parcours uit te zetten voor de FK zeevissen.
Voor de kust voeren mooie grote kotters, ik vroeg wat doen die dingen zo kort onder de kant?
Die zijn bezig om de glasaal weg te vangen! naast de vishevel staan ook prachtig mooi fuiken van de beroepsvisser.

Tsja en dan maar afvragen waarom er weinig glasaal naar binnen trekt.

:lmao: ik neem aan dat je Roptazijl bedoelt.
Die grote kotters die je bedoelt dat zullen wel garnalen kotters zijn, een grote (Noordzee) kotter kan daar namelijk niet vissen.
Garnalen trekken in het voorjaar massaal het Wad op.
Voor mij/ons is het juist een teken dat er goed vis is te vangen als de garnalenkotters onder de kust vissen, waar eten is daar is vis.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ze op glasaal vissen en anders moet je maar eens kijken bij de visafslag in Harlingen, iig zal je daar echt niet zien dat ze glasaal lossen.

Dan de fuiken.
Aan de zeekant van de vishevel staat volgens mij 1 fuik in zee, op enkele honderden meters afstand en dat is ook nog eens een klein fuikje.
Aan de binnenkant staat dan mischien ook nog een fuik maar dat zijn palingfuiken!!! Die fuiken zijn maar klein in verhouding tot de Ijsselmeer fuiken.
En iedereen die wel eens een fuik en een glasaal heeft gezien die snapt wel dat een glasaal zo door die mazen kan heen zwemmen.
Dus zoals jij iedereen wil laten geloven dat ze er glasaal mee vangen is klinkklare onzin.

Dus je verhaal over die zogenaamde grote kotters EN je verhaal over die fuiken raakt kant noch wal.
Conclusies trekken is goed maar zorg dan wel dat je weet waar je het over hebt.

Het valt me op dat er wel over glasaal migratie wordt gepost maar dat niemand het heeft over de immigratie van geslachtsrijpe aal.
Probeer maar eens voor te stellen hoe die moet wegkomen.
Als een geslachtrijpe aal het red om in het Ijsselmeer te komen dan komtie daar nog talrijke rijen schietfuiken tegen.
Dan langs de hele afsluitdijk fuiken, voor de sluizen bij Kornwerderzand en Den Oever nog eens veel fuiken.
En lukt het een aal lukt om door de sluizen te komen dan staan daar weer fuiken.
Zo'n vis mag wel een geupdate Tomtom hebben om veilig in de Noordzee te komen.
Met andere woorden: laten we niet alleen naar de glasaal kijken maar ook naar de kansen van geslachtsrijpe aal om de paaigronden te bereiken.
Als dat al niet lukt dan is er ook geen glasaal.