dobbers herstellen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Alter Ego
    Newbie
    • 22-06-2006
    • 37
    • Heusden-Zolder

    dobbers herstellen

    Hallo,

    Ik heb enkele dobbers waar ik graag mee vis, maar ik vind de lak van deze dobbers ondermaats... Na enkele keren vissen staan er heel snel barstjes in (waar de draad langst schuurt) of springt er lak af doordat de dobber tegen de hengel opvliegt.

    Op zich vissen deze dobbers heel goed, maar soms zijn ze na een paar keer vissen voor weg te gooien (omdat ze water trekken).

    Ik wou dit nu oplossen door ze direct na aankoop van een andere laklaag te voorzien.

    Ik heb de thread over dobbers maken doorgelezen maar de laksoorten die daar in vermeld staan heb ik nog niet gevonden in mijn regio (de G8 bvb).



    Weet iemand misschien een adres in Limburg (Belgisch Limburg dan) waar ik deze (of soortgelijke) lak kan kopen.


    Andere oplossingen voor dit probleem zijn natuurlijk ook welkom.



    mvg
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    #2
    ik weet dat er mensen blanke nagellak opsmeren voor een reparatie ideaal eigenlijk kant en klaar potje met kwast

    Reageer

    • frankv
      Komt net kijken
      • 23-02-2002
      • 63
      • Belgium

      #3
      Inderdaad, nagellak gebruik ik daar ook voor.

      Reageer

      • brielsemaasliefhebber
        vis gek
        • 06-06-2006
        • 1231
        • Brielle

        #4
        Ik heb ook een potje jachtlak gehaal bij de bouwmarkt werkt ook goed.En inderdaad voorheen deed ik het met nagellak wordt kogel hard.
        GROETEN VAN EEN VIS GEK

        Reageer

        • Jakob
          <*{{{{><(
          • 06-03-2007
          • 1870
          • Staphorst

          #5
          Gewoon pennen kopen die niet lek kunnen raken uit Rohacel. Vraag maar eens naar de dobbers van de bekende bouwers in Nederland en Belgie, o.a. Odul, Ronald hamming en Gerard Beekelaar.

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Hmmm... Rohacel..... van een bekende dobbermaker heb ik vernomen dat rohacel niet zaligmakend is... mijn dobbers, van deze bekende dobbermaker, zijn gewoon van balsa en dat bevalt me prima. Bovendien hoeft een dobber van mij geen jaren mee te gaan, ik ben er ook niet zuinig op, geen nostalgie of centiment (nou ja, een beetje dan).Tot nu toe heb ik geen problemen met de laklaag gehad, wel dat ik een onderantenne van RVS krombuig of gewoon door lomp te wezen de bovenantenne vernaggelde... daar kan de dobber niets aan doen. Hoe dan ook, nagellak gebruik ik ook voor het 'aflakken' van bv oogjes op mijn hengel etc. Het grote voordeel t.o.v. bv secondenlijm is gewoon dat secondenlijm vroeg of laat loslaat. Met nagellak heb ik dat nog nooit gehad. Bijkomend voordeel is dat je, als de vis niet wil bijten, nog wat anders kunt gaan doen tijdens het het vissen....
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • Quido
              pink floyd
              • 30-10-2007
              • 1509
              • Winschoten

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
              Hmmm... Rohacel..... van een bekende dobbermaker heb ik vernomen dat rohacel niet zaligmakend is... mijn dobbers, van deze bekende dobbermaker, zijn gewoon van balsa en dat bevalt me prima. Bovendien hoeft een dobber van mij geen jaren mee te gaan, ik ben er ook niet zuinig op, geen nostalgie of centiment (nou ja, een beetje dan).Tot nu toe heb ik geen problemen met de laklaag gehad, wel dat ik een onderantenne van RVS krombuig of gewoon door lomp te wezen de bovenantenne vernaggelde... daar kan de dobber niets aan doen. Hoe dan ook, nagellak gebruik ik ook voor het 'aflakken' van bv oogjes op mijn hengel etc. Het grote voordeel t.o.v. bv secondenlijm is gewoon dat secondenlijm vroeg of laat loslaat. Met nagellak heb ik dat nog nooit gehad. Bijkomend voordeel is dat je, als de vis niet wil bijten, nog wat anders kunt gaan doen tijdens het het vissen....
              uhhu seksie.. en dan naar het emergobos
              groeten quido


              http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

              Reageer

              • Jakob
                <*{{{{><(
                • 06-03-2007
                • 1870
                • Staphorst

                #8
                Kijk maar uit Otto, straks gaat hij met zijn handtasje slaan

                Reageer

                • spuiliefhebber
                  Verificatie gaande...
                  • 22-04-2006
                  • 4156
                  • onbekend

                  #9
                  wat is er tegen op rohacel dan.


                  als draaier vind ik alleen de verwerking wat lastiger.

                  ik moet hiervan staafjes zaagen uit een blok terwijl balsa in alle maten rond er is.

                  maar als visser wat is het nadeel dan?????????

                  Reageer

                  • esperto
                    Sportvisser
                    • 16-09-2006
                    • 654
                    • Oostkamp (Brugge)

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                    wat is er tegen op rohacel dan.


                    als draaier vind ik alleen de verwerking wat lastiger.

                    ik moet hiervan staafjes zaagen uit een blok terwijl balsa in alle maten rond er is.

                    maar als visser wat is het nadeel dan?????????
                    de nadelen van rohacell zijn al enkele keren genoteerd: rohacell is niet sterk genoeg voor lange pennen, balsa heeft een lengtenerf die het sterker dan rohacell maakt; vooral in langwerpige pennen.

                    btw, nog iets leuk gezien op een ander forum: http://www.wenskaartenidee.nl/magicd...pworkshop.html
                    mss valt dit eens te proberen voor de artistieke dobberbouwer

                    Reageer

                    • Eduard
                      Moderator
                      • 11-08-2004
                      • 3278
                      • Sappemeer

                      #11
                      Hahaha! Wees maar niet bang, ik sla niet (ik ben namelijk bang dat ik mijn pasgelakte nagels beschadig, zonde van al het werk, nietwaar?)... Hoe dan ook, nagellak werkt uitstekend. Wel uitkijken dat je pure blanke nagellak gebruikt, ik heb eens een top voor een match gemaakt, maar de nagellak was een beetje glitter/fluoriserend Op zich is het een fijne top en ik vis er vrij vaak mee, maar toch er zit zo'n vreemde gloed bij de oogjes. Als we elkaar eens tegenkomen kan ik hem laten zien....
                      groet,
                      Eduard

                      Reageer

                      • janb
                        jan b
                        • 21-11-2005
                        • 1982
                        • 't Nieuweland

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                        de nadelen van rohacell zijn al enkele keren genoteerd: rohacell is niet sterk genoeg voor lange pennen, balsa heeft een lengtenerf die het sterker dan rohacell maakt; vooral in langwerpige pennen.

                        btw, nog iets leuk gezien op een ander forum: http://www.wenskaartenidee.nl/magicd...pworkshop.html
                        mss valt dit eens te proberen voor de artistieke dobberbouwer
                        wat betreft lange pennen is rohacell minder geschikt daar heb je beslist gelijk in voor het tesse model zijn ze niet geschikt ,maar voor diep en licht stromend water zijn de dobbers van Ronald van ongekende kwaliteit zeker in de gewichten van 03 tot 1 gr geweldige pennen en ze kunnen geen water op nemen ,ik zie enkel voordeel in de rohacell pennen
                        Groeten van Jan de visser

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          #13
                          [quote=esperto;87019]de nadelen van rohacell zijn al enkele keren genoteerd: rohacell is niet sterk genoeg voor lange pennen, balsa heeft een lengtenerf die het sterker dan rohacell maakt; vooral in langwerpige pennen.

                          ja dat ken ik dat was oud nieuws het ging me om deze text:

                          van eduard:Hmmm... Rohacel..... van een bekende dobbermaker heb ik vernomen dat rohacel niet zaligmakend is...

                          dat klinkt wat algemener dan alleen lange pennen,ik dacht dat het om vis technische problemen ging

                          Reageer

                          • odul
                            pennenbouwer
                            • 11-05-2005
                            • 196
                            • Zedelgem

                            #14
                            oplappen van je pennen

                            Mijn idee is dat het niet lukt om dure lak zomaar boven een beschadigde ondergrond te leggen! (barsten)
                            Eigenlijk moet je van nul beginnen en alle lak verwijderen door te schuren (dit lukt niet want je pen is niet meer rond, het oogje zit in de weg, er blijven resten hangen op andere plaatsen zit je er al behoorlijk door)
                            Met speciale thinner dan (lukt maar gedeeltelijk) dus smeer je best een nagellak op je pen, kost niets want in een parfumerie gooien ze soms van die potjes weg als ze over datum zijn maar wel nog geschikt(dikker geworden) om pennen mee af te lakken. Een fabriekspen is zo gemaakt om 3 wedstrijden mee te gaan, anders kopen we geen pennen meer! De ene visser vist er een jaren mee anderen verprutsen die pen nog voor het te water wordt gelaten!

                            Odul
                            Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

                            Reageer

                            • Eduard
                              Moderator
                              • 11-08-2004
                              • 3278
                              • Sappemeer

                              #15
                              Spuiliefhebber, hoezo algemeen? Ik heb het niet over type dobber gehad, maar over het materiaal. M.i. (in alle bescheidenheid) wordt er gewoon een beetje te veel ophef gemaakt over rohacel. Rohacel zou het summum zijn, top of te pop, en balsa dus maar ouderwets en achterhaald... Daar geloof ik dus niet zo in. Ik vraag mij zelfs af hoeveel (wedstrijd)vissers het verschil kunnen zien tussen een goed uitgelode balsa-pen en een goed uitgelode rohacel-pen..... Ik niet, dat durf ik wel toe te geven. Interesseert me eigenlijk ook niet, van mij part worden dobbers van beton gemaakt, als ie maar goed werkt en dat doet ie alleen als ie goed is uitgelood.
                              Je moet met elke dobber leren vissen. Met de dobbers waar ik nu mee vis (van Roha) heb ik in het begin best moeite mee gehad, vooral met het uitloden. Als er nu een lek raakt (wat heus niet zo snel gebeurt) en hij is mooi gaat ie als aandenken in de doos anders sloop ik hem en gaat ie zonder pardon de prullenbak in. Ik sloop meestal de carbon onderantenne eraf, het carbon gebruik ik als connector voor mijn matchdobbers (vaste montage)
                              groet,
                              Eduard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎