verklik loodje

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • schepnetje
    hobby's vissen en vissen
    • 21-08-2007
    • 233
    • Musselkanaal

    verklik loodje

    hallo forum leden
    had een vraag over het verklik loodje welk nr loodje gebruiken bij een antenne van 1.1 mm
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.
    • 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

    #2
    sorrie, maar ik begrijp geloof ik de vraag niet helemaal?
    Gewicht v/h loodje heeft volgens mijn besef weinig te maken met de antennelengte, of bedoel je wat anders?
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

    Reageer

    • Jakob
      <*{{{{><(
      • 06-03-2007
      • 1870
      • Staphorst

      #3
      Gerard, ik gebruik nooit kleiner verklikkerloodje dan nr. 10. Op wat zwaardere pennen zelfs niet kleiner dan 8. Als ze het loodje optillen moet het wel effect hebben op de antenne.

      Reageer

      • schepnetje
        hobby's vissen en vissen
        • 21-08-2007
        • 233
        • Musselkanaal

        #4
        dat bedoel ik maatje maar is een nr 10 dan goed voor 1.1 mm antenne gebruik 3 stuks zoals je weet jakob

        Reageer

        • Jakob
          <*{{{{><(
          • 06-03-2007
          • 1870
          • Staphorst

          #5
          Ik lood uit, bulk plus meestal 3 val loodjes .Ik gebruik meestal maar 1 loodje als val of verklikkerloodje. Alleen als het harder stroomt gaat er een 2e en eventueel een derde naar beneden. Hangt dus van de omstandigheden af. ook soms bij het stiliggen gaat er heel soms een 2e loodje bij om de dobber op de plek te houden.

          Reageer

          • Bruins
            vang ook wel eens wat
            • 04-02-2008
            • 174
            • Hoogezand

            #6
            Gerard,

            Lood je dobber altijd uit met minimaal 3 dezelfde valloodjes.
            Bij zware dobbers op stromend water nog meer!!

            Zoals Jacob het aangeeft met 1 valloodje en het bijschuiven kun je mijns inziens nooit altijd een perfecte aaspresentatie krijgen omdat je lijn niet evenredig zakt. Mocht je veel vis vangen dan gaat het nog wel maar bij wedstrijden is het vaak toch wat moeilijker. Om het aas stil te leggen werkt het echter wel goed!
            Mocht er meer stroming komen kun je beter zorgen voor een montage met meerder zwaardere loodjes gespreid op bv 7 cm van elkaar dan de loodjes tegen elkaar aan te schuiven wat een knik in je lijn geeft.

            Het perfect uitloden van de dobber op de antenne doe je met een klein (styl)loodje boven je bulklood om zo je aaspresentie niet te veranderen.
            De valloodjes zijn zeer belangrijk voor je aaspresentatie en is een onderdeel van je totale aasaanbieding. Andere factoren zijn de dikte van je nylon, type dobber, soort en dikte boven en onderantenne en dit stem je allemaal op elkaar af!! Daarnaast is het ook nog belangrijk wat voor soort visserij het is.
            Als richtlijn gebruik ik meestal de volgende combinaties:

            Dobber 0.1-0.2 loodjes nr 12 antenne 0.8
            Dobber 0.3 loodjes nr 11 antenne 0.8
            Dobber 0.4-1.0 loodjes no 10 antenne 1.0
            Dobber 1.0-1.5 loodjes no 8 antenne 1.2 (soms no 10 bij voornvisserij)

            Succes!!

            Reageer

            • Jakob
              <*{{{{><(
              • 06-03-2007
              • 1870
              • Staphorst

              #7
              Ik vis dus vrijwel net zo. onder mijn bulklood komen 3 loodjes, waarvan 1 tegen de lus van de onderlijn en de andere 2 worden verdeeld tussen het verklikkerloodje en bulklood waarbij vanwege het in de war raken de afstand tussen het verklikkerloodje en die daarboven kleiner is als de afstand tussen het bulklood en het eerste loodje.
              Voorbeeld: Valloodje tegen de lus, 15 cm daarboven ook een loodje en 20 cm boven dat loodje weer een loodje en 25 cm daarboven het bulklood, wat inhoud dat mijn bulklood vaak tussen de 50 en 60 cm van het onderste valloodje zit. Dit geld voor stilstaand tot licht driftend water,
              gaat het stromen dan wordt het een ander verhaal als ik toch een stille aanbieding wil hebben, dan zou de verdeling zo kunnen zijn. Valloodje, 7cm daarboven eerste loodje en 9 cm daarboven 2e loodje en dan op 10 cm bulklood. Wordt de stroming nog harder dan daat het bulklood tegen het eertste loodje aan en wordt eventueel het 2e loodje tegen het verklikkerloodje geschoven om een rustige aanbieding te creeren.
              Ik vis vrijwel altijd met het onderste loodje heel licht slepend aan de bodem, levert vaak de dikkere vis op. Natuurlijk zijn hier ook tal van uitzonderingen op, maar dat gaat te ver in deze context.

              En of je dan een nr 8 of 10 gebruikt, maakt in mijn visie niet zoveel uit, je moet doen waar je vertrouwen in hebt. Scothorn vist nooit met een verklikkerloodje kleiner dan 10, kleiner vind hij niet effectief zegt ie.

              Voor de de goede orde, er zitten hier ook nog relatief veel starters, hoe hoger het nummer hoe kleiner het loodje, dus 12 is lichter dan 8.

              De cm's in afstand is maar een voorbeeld, het gaat om het principe.

              Reageer

              • Jans
                Toekomstig expert
                • 13-03-2004
                • 272
                • Drenthe

                #8
                Moi,

                Behalve als het over styllood gaat Jacob, dan is nr 7 toch echt een stuk kleiner dane een nr 14.
                Er is altijd iemand die nog minder vangt.

                Reageer

                • Jakob
                  <*{{{{><(
                  • 06-03-2007
                  • 1870
                  • Staphorst

                  #9
                  Jans, je hebt gelijk echter weer niet bij de nieuwe Preston, overigens perfect lood. Het mooiste en het fijnste lood wat ik in jaren zag.

                  Reageer

                  • willie
                    Sportvisser
                    • 03-12-2005
                    • 626
                    • wijhe

                    #10
                    zo als Rene en Jakob hun dobbers uitloden zo doe ik het ook

                    gr willie

                    Reageer

                    • Bruins
                      vang ook wel eens wat
                      • 04-02-2008
                      • 174
                      • Hoogezand

                      #11
                      De afstanden tussen mijn valloodjes zijn bij mij altijd gelijk!
                      Dit voor het evenredig laten zakken van je aas. Doordat de loodjes gelijke zwaar zijn gaat het niet snel in de war!!
                      Een loodzetting die Jacob verteld wordt veel door de Franse wedstrijdvissers gebruikt. Men gebruikt dit met valloodjes waarbij dichter bij de haak de loodjes steeds lichter worden. Dan zijn deze afstanden zeer belangrijk om het niet in de war te laten raken.

                      Reageer

                      • schepnetje
                        hobby's vissen en vissen
                        • 21-08-2007
                        • 233
                        • Musselkanaal

                        #12
                        hier kun je wat mee rene en jakob
                        ikzelf gebruik ook 3 valloodjes en wel de matout zetting
                        maar ik zit met die valloodjes kan er met een dobber van 0.50 gevist worden met 3 valloodjes nr 9 of toch 10

                        Reageer

                        • Jakob
                          <*{{{{><(
                          • 06-03-2007
                          • 1870
                          • Staphorst

                          #13
                          Rene, ieder zijn eigen manier, dit bevalt mij tot nu toe het beste en dus hou ik dit aan, ik gebruik lang niet altijd dezelfde loodjes, de zwaarste word mijn verklikkerloodje.
                          Ik probeer in wedstrijden zoveel mogelijk te gokken op dikkere vis en dan wil dat mijn aas zo snel mogelijk beneden is en wil niet de kans lopen dat dat onderweg door een vlinder wordt gegrepen. Als ik daar op wil vissen gebruik ik een lichtere dobber met gelijke loodjes over een veel grotere lengte uit elkaar.
                          Als je dat bedoeld dan ben ik het helemaal met je eens. Ik gebruik dan ook de matout zetting met de 1.3 factor ongeveer.

                          Reageer

                          • willie
                            Sportvisser
                            • 03-12-2005
                            • 626
                            • wijhe

                            #14
                            hallo Rene wat zijn de afstanden tussen jouw valloodjes dan

                            groeten willie

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎