"hol elastiek"

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pinda1
    knoeiert
    • 01-12-2007
    • 48
    • bergschenhoek

    "hol elastiek"

    Hier mijn eerste vraag aan dit forum:
    Kan iemand mij vertellen wat het nadeel van "hol" elastiek is t.ov. het zgn. "volle" elastiek?
    Ik heb over de voordelen gelezen en vraag me nu af waarom we niet allemaal met "hol" elastiek vissen of doen jullie dat ook al?
  • Jakob
    <*{{{{><(
    • 06-03-2007
    • 1870
    • Staphorst

    #2
    Kostprijs is het nadeel. Holle elastiek is een stuk duurder. Ik vis heel vaak met holle elastiek, ik gebruik veelal de zuurstok roze van Garbolino of Daiwa. Daiwa is gevuld en de Garbolino vul ik zelf. Als je een keer met gevulde stieken vist wil je niet anders.

    Reageer

    • esperto
      Sportvisser
      • 16-09-2006
      • 654
      • Oostkamp (Brugge)

      #3
      nadeel van holle elastiek is dat ze vaak te veel rekken, waardoor je niet zo veel controle hebt, ook moet je je top een stuk meer afdoen (ze zijn door de band een stuk dikker), de prijs.

      Reageer

      • pinda1
        knoeiert
        • 01-12-2007
        • 48
        • bergschenhoek

        #4
        Ok bedankt voor de reacties...
        Enne Jakob vertel eens wat meer over dat gevulde elastiek hoe werkt dat? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord...

        Reageer

        • Jakob
          <*{{{{><(
          • 06-03-2007
          • 1870
          • Staphorst

          #5
          Een tip van John Lubbers van Sensas, koop een spuitje van de apotheker ( 30 eurocent ongeveer) en spuit de vloeistof die je gebruikt om te smeren in de holle elastiek, gaat die veel langer mee en heeft een heel controleerbare kracht. Wel op het eind van de stiek een knoop leggen anders loopt het spul er aan de achterkant weer uit. Ik had vroeger de Daiwa (nu alleen op de powerkits) maar gebruik vanwege de dunnere diameter nu de Garbolino, met vloeistof erin. Zonder vloeistof vind ik hem niet zo bijzonder, maar met, is het een super elastiek en ik heb op vrijwel alle topsets deze stiek en wat nog niet vervangen is gaat ook binnenkort gebeuren.
          Als je zelf er vloeistof inspuit heb je voor de helft van de prijs van Daiwa 2 keer zoveel elastiek, dunner en veel beter te tunen.
          Voor de goede orde, ik gebruik altijd wat dikkere stiek, ik heb niks met dat spinrag, ik kan de stiek verstellen en dat is genoeg voor mij, hoewel ik wel extra toppen heb met vrij dunne elastiek, maar de eerlijkheid gebied om te zeggen dat ik die nog nooit uit het foudraal heb gehaald,ik heb het altijd, ook met hele dunne onderlijnen, zo kunnen redden.

          Reageer

          • lolo
            Geniet maar niet met mate
            • 01-05-2003
            • 3873
            • Weesp

            #6
            Als ik me hengel heb dan denk ik om dat eens te proberen .

            Gr Johnny
            Groetjes
            Johnny

            Match
            Feeder
            Stok

            Reageer

            • henri93
              Newbie
              • 28-03-2008
              • 8
              • Grubbenvorst

              #7
              Hoe spuit je de elastiek spray erin dan? Met een injectie naald ?

              Reageer

              • Jakob
                <*{{{{><(
                • 06-03-2007
                • 1870
                • Staphorst

                #8
                Henri: Zie posting 5. Inderdaad spuit je dat er in met een injectiespuit, op een andere manier lukt dat niet.

                Reageer

                • SeC_187
                  Frequent aanwezig
                  • 20-05-2008
                  • 170
                  • Wellen

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
                  Henri: Zie posting 5. Inderdaad spuit je dat er in met een injectiespuit, op een andere manier lukt dat niet.
                  even een vraagje???

                  hoeveel van die vloeistof spuit je in die elastiek ?? helemaal vol of een beetje??

                  en dan nog een vraag: Ik vis regelmatig een wedstrijd met elastiek(volle dan wel), dit is op karper. Het is dus redelijk dikke elastiek. ik vervang mijn elastieken elk jaar. Moet ik die elastiek spray gebruiken ??? En waarom dient dit eigenlijk??
                  Clubkampioen Bij Puppe in Wellen 2011, 2010, 2009, 2008
                  Clubkampioen De Karper in Kortessem 2011, 2010, 2009, 2007, 2006
                  Clubkampioen De Snoek in Alken 2006, 2005

                  http://www.bloggen.be/bij_puppe/
                  http://www.bloggen.be/patrick50/

                  Reageer

                  • Jakob
                    <*{{{{><(
                    • 06-03-2007
                    • 1870
                    • Staphorst

                    #10
                    Met die stiek moet je evengoed glijmiddel gebruiken. Alles wat droog is moet je smeren als je lekker wil glijen. Vooral op karper heb je enorm veel voordeel van gevulde elastiek.
                    Gevuld elastiek rekt de eerste halve meter newoon als normaal elastiek maar je kunt hem veel verder uitrekken en de vis ook een stuk makkelijker en smneller binnen halen, scheelt zeker de helft aan tijd en door de perfecte rek ook minder losschieters.
                    De hoeveelheid vloeistof die er in gaat is minimaal, ik denk op 5 meter nog geen cl.

                    Reageer

                    • jeroenk
                      zolang er geen ijs ligt..
                      • 27-12-2005
                      • 1490
                      • Oldebroek

                      #11
                      ik gebruik het lang niet altijd, alleen als het slecht loopt. en dan gebruik ik nog erg weinig.
                      mijn ervaring is dat de elastiek blijft plakken aan de binnenkant van de top door het glijmiddel.

                      Reageer

                      • Jakob
                        <*{{{{><(
                        • 06-03-2007
                        • 1870
                        • Staphorst

                        #12
                        Als je de goeie gebruikt heb je daar geen last van, haarverzorgingsmiddel, is na een uur of 8 wel weer opgelost

                        Reageer

                        • jeroenk
                          zolang er geen ijs ligt..
                          • 27-12-2005
                          • 1490
                          • Oldebroek

                          #13
                          ok, bedankt voor de tip. ik gebruik nu preston slib, maar ik vind het ver van ideaal.

                          Reageer

                          • Jakob
                            <*{{{{><(
                            • 06-03-2007
                            • 1870
                            • Staphorst

                            #14
                            Ach, ik kan nog wel een soort of tig noemen deie niet veel beter zijn. De beste vind ik die van Garbolino, die gebruik ik veel.

                            Reageer

                            • jeroenk
                              zolang er geen ijs ligt..
                              • 27-12-2005
                              • 1490
                              • Oldebroek

                              #15
                              gebruik je die haar-conditioner (of zoiets) verdunt? of gewoon puur rechtreeks op elastiek sprayen?

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎