PDA

View Full Version : connectors voor matchdobbers

maarten197
05-07-2009, 23:35
hoe bevestigen jullie de match dobber aan de lijn.
Ik deed het zelf eerst altijd met een wartel aan de hoofdlijn 2 kralen en stuitje om de dobber te stoppen. ik vond dit een nadeel dat de dobber schoof. Ik ben daarna over gestapt naar vaste dobber connectors maar dan van de karper afdeling nadeel hiervan als je hard aan slaat of mislaat dan schuift de dobbers als nog wat er op neerkomt dat je weer op nieuw kunt peilen.
Hoe en wat doen jullie om dit te vergemakkelijken. BEn verder geen andere tegen gekome in de schappen van de hs zaken.
Alle tips welkom.

Ramon Ansing
06-07-2009, 09:33
Stonfo, preston, en sensas hebben goeie connectors. Echte goeie connectors zijn vrij duur maar dan heb ook niet het geouwehoer dat je dobber verschuift of de lijn beschadigd.

Van stonfo zijn dit goeie:
http://www.fishing4u.nl/shop/N_art1993_Memo2_1.jpg

zev
06-07-2009, 19:29
slider stonfo art.nr. 247
wagler stonfo art. nr. 307

Bij de wagler sla ik de lijn nog een extra slag om het witte kunststof gedeelte.

Eduard
06-07-2009, 20:10
Zoals altijd is er hier een hele grote factor genaamd: 'Persoonlijke Voorkeur'. Ik ben na veel proberen toch uiteindelijk weer terug gekomen op de gewone loodhagels om mijn dobber vast te zetten. Een paar BB'tjes en vrijwel nooit meer problemen. Mocht de dobber toch schuiven tijdens de dril is het maar een beetje en aangezien ik op de hengel afteken waar de dobber stond (met een vetkrijtje) zet ik hem zo weer op z'n oude plekkie...

lolo
06-07-2009, 21:05
Ik gebruik nu ook veel loodhagels van preston .
Die beschadigen de lijn ook niet en blijft prima zitten .
Wil je helemaal zekerheid even met een zwarte stift boven het lood even inkleuren .(klein stukje maar )

maarten197
06-07-2009, 22:02
dank voor de reacties
ik heb het met loodhagels geprobeerd maar is geen succes naar mijn mening. mischien die ik wat fout zoals te veel of te weinig lood hagels of te grote of te kleine wie zegt het. die connectors vanaf welke lijndikte tot welke lijndikte gaan die zit daar nog verschil in.

maarten197
14-07-2009, 23:01
Heb de stonfo vaste montage gekocht ben er zeer te vreden over. nu alleen nog een goede slider methode vinden dan ben ik helemaal happy.

post1
19-07-2009, 18:56
Kort geleiden had ik een paar wagglers uit het water gehaald alleen had zoeen conector nog aan vast! De schnuur was door de silicon tubbe gesneden. Nu ben ik vandaag aan de slag geweest met de conectors een de zelfde gebuurde met mij.
Deze probleem heb ik nooit alls ik lood gebruik..
Is er een oplossing ? Welke? buiten terug keren op lood!

Elke keer swimmen om me dobber terug te hallen lijkt me ook niet leuk. Vandaag gedaan maar ja swinters!! pffff naaaaaa!

Ramon Ansing
19-07-2009, 18:59
Kort geleiden had ik een paar wagglers uit het water gehaald alleen had zoeen conector nog aan vast! De schnuur was door de silicon tubbe gesneden. Nu ben ik vandaag aan de slag geweest met de conectors een de zelfde gebuurde met mij.
Deze probleem heb ik nooit alls ik lood gebruik..
Is er een oplossing ? Welke? buiten terug keren op lood!

Elke keer swimmen om me dobber terug te hallen lijkt me ook niet leuk. Vandaag gedaan maar ja swinters!! pffff naaaaaa!

Teflon busje?

Fishermannl
20-07-2009, 09:52
Drennan connectors. Alle andere heb ik meer knopen mee ervaren.

post1
20-07-2009, 13:52
Teflon busje?
Teflon ken ik onder andere van de keuken namelijk op pannen en enzovoort ook ken ik hem in spuitbus te versteviging van je hengel !
Die uitvoering[teflon] je bedoelt is dat in de hengelsport zaken te krijgen . Ook een slang of buis ? Waarvoor moet ik vragen?

Mvg

andy

henkus
20-07-2009, 14:44
ik denk dat ramarte bedoeld dat de hoofdlijn door het teflon buisje in de connector heen moet lopen.
(staat op het plaatje in de 2e post in dit topic)

als je hoofdlijn daar door heen loopt bestaat het niet dat je hem afgooit.

(Of je hebt een ander type connector waarvan we niet weten welke je bedoeld, of je gebruikt de ouderwetse pegleg connectors waarbij je eigelijk gewoon gelijk je dobbers in de sloot kan gooien)

als het mogelijk is maak jou probleem dan duidelijker (foto, tekening) dan worden de andwoorden dat vast ook

lolo
20-07-2009, 16:39
Ik heb vandaag de conectors van preston gekocht .Vanavond eens kijken hoe ze bevallen (Ook even de match van simano in me handen gehad speedmaster 420 tot 20 gram ) ik denk dat ik maar mijn vrouw eens lief aan moet kijken .Ze trapt er niet zo vaak meer in helaas

martinwinschoten
20-07-2009, 16:51
Ik heb vandaag de conectors van preston gekocht .Vanavond eens kijken hoe ze bevallen (Ook even de match van simano in me handen gehad speedmaster 420 tot 20 gram ) ik denk dat ik maar mijn vrouw eens lief aan moet kijken .Ze trapt er niet zo vaak meer in helaas

Ga eens langs een bloemenwinkel!!!:flowers1:

Douwe
20-07-2009, 18:45
Om je nog wat lekker te maken, prima hengel ik vermaak mij er geweldig mee.

Ramon Ansing
20-07-2009, 20:09
ik denk dat ramarte bedoeld dat de hoofdlijn door het teflon buisje in de connector heen moet lopen.
(staat op het plaatje in de 2e post in dit topic)

als je hoofdlijn daar door heen loopt bestaat het niet dat je hem afgooit.

(Of je hebt een ander type connector waarvan we niet weten welke je bedoeld, of je gebruikt de ouderwetse pegleg connectors waarbij je eigelijk gewoon gelijk je dobbers in de sloot kan gooien)

als het mogelijk is maak jou probleem dan duidelijker (foto, tekening) dan worden de andwoorden dat vast ook

Ja klopt helemaal, de slang scheurt waarschijnlijk door het gewicht van je waggler en zo`n teflon busje (stonfo connectors) scheuren niet en zetten je dobber muurvast.

Lolo die preston connectors zijn prima, wel ff een keertje om de wartel heen slaan anders staat dat ding hoepeltje krom en verbrand de lijn tussen het staafje en de slag door het pijl en boog effect ;).

lolo
20-07-2009, 22:21
Ja ik kan niks anders zeggen weer prima spul van preston fijne wartels .Ze blijven prima op de lijn zitten ramate thanks voor de tip

post1
21-07-2009, 08:01
http://www.fishingfloat.hu/images/p069_1_00.png

Ok deze op de rechte kant bedoel ik ! Wel een andere merk , mijn snoer gaat dwars door de silicone bevestiging heen. Dit gebeurde na ongeveer 3 uur vissen.
Vorig jaar had ik ook dobbers gevonden en uit een kanaal gehaald l [3] allen met hetzelfde probleem.

Is het een kwestie van andere connectors kopen of kan ik deze veranderen zodat het niet gebeurt.
Voorheen gebruikte ik split shot en er is nooit wat mis gegaan.

Ik kijk de shimano aspire match 14/15ft aan noch niet in handen gehad maar ja lijkt me wat op ebay gaan ze dik onder de prijs weg ... mijn vrouw vind het best zolang als ze heel even van de ketting af mag! lol

post1
25-07-2009, 10:52
Ben net achter gekomen welke merk connectors ik heb die zijn van Sensas! Ook zoek ik nog een oplossing had ook andere silicone er op gehad maar daar laag het niet aan. Wat doe ik fout mits het aan mij ligt?

Woensdag was ik toch terug op het gebruik van hagel lood dat wat zonder problemen liep! Ongeveer 10kilo over een afstand van 45 mtr de dobber schoof enkele keer maar .Ik had hem toch afgetekend/geteld tegen de geleiders op mijn hengel en schoof hem dus terug.

jT86
25-07-2009, 16:51
ik gebruik deze van stonfo
http://www.goedkopervissen.nl/images/arca/tStonfo_Match_Connectors.jpg

mvg timmy

cverhoeven
25-07-2009, 19:15

mvg timmy

Ik gebruik deze ook, in combi met een of meer loodhagels of enkel en alleen loodhagels en dan rechtstreeks op de lijn.

post1
25-07-2009, 19:29
Ik gebruik deze ook, in combi met een of meer loodhagels of enkel en alleen loodhagels en dan rechtstreeks op de lijn.

Zo wat is de reden achter zoen connector samen met hagel lood te gebruiken? Graag voor en nadelen.
Als het om de mogelijkheid snel te veranderen gaat dan gebruik ik een werbel met een clip aan een kant niet dat dat beter is of zo.Maar ja een werbel met een lichter pen gaat natuurlik niet !

cverhoeven
25-07-2009, 19:35
Zo wat is de reden achter zoen connector samen met hagel lood te gebruiken? Graag voor en nadelen.
Als het om de mogelijkheid snel te veranderen gaat dan gebruik ik een werbel met een clip aan een kant niet dat dat beter is of zo.Maar ja een werbel met een lichter pen gaat natuurlik niet !

Loodhagels om al 80% uit te peilen en verschuiven tegen te gaan. Deze connectors schuiven.

post1
26-07-2009, 20:33
Loodhagels om al 80% uit te peilen en verschuiven tegen te gaan. Deze connectors schuiven.

Hey C kun je ook wagglers boven 10 gramm op die connectors zetten en ook 50 mtr weg zettten? Ok alles kan maar vielig zonder problemen bedoel ik!
Gaat de snoer niet door de silicone bij deze heen?

jT86
26-07-2009, 21:43
volgens mij niet , deze zit wel erg vast op de draad..

janb
27-07-2009, 00:24

mvg timmyDeze gebruik ik ook al een hele tijd toen het zakje leeg was ben ik ze maar zelf gaan maken is heel erg simpel ,en de kostprijs is wel heel erg laag

janb
27-07-2009, 00:26
Hey C kun je ook wagglers boven 10 gramm op die connectors zetten en ook 50 mtr weg zettten? Ok alles kan maar vielig zonder problemen bedoel ik!
Je kan het proberen maar het slagings percentage zal niet groot zijn.

janb
27-07-2009, 00:29
Als je 50 mtr ver wilt vissen volstaat enkel en alleen de Slyder.

post1
27-07-2009, 05:45
Als je 50 mtr ver wilt vissen volstaat enkel en alleen de Slyder.

Ik denk dat dat hangt er van af hoe diep die water is. Ik kan mijn dobber met vaste montage herhaaldelijk over de 50mtr weg zetten zonder probleem.
Waar ik wel een klien probleem heb is teneerste de connector zo ik het geschreven had hier maar ook voeren ,mijn werp pijp is niet lang genoeg denk ik .De laatste paar weken doe ik het met een catapult, dat gaat prima.Zoms met een zelf gemaakte werp pijp daar zijn viel maars aan momenteel.
Nog een is het kunnen zien[dobber] wind still en vlak gaat ook wel goed ...........beetje wind wiselende licht begint lastig te worden maar ik ben bezig om dobbers te maken die deze klienigheid viel en viel beter zou maken...................................

Dus zeg je dat deze connectors niet geschikt zijn voor groote wagglers? Gaat de snoer wel door de silicone heen? Of vis je niet zo ver met een waggler een weet het niet?

respect

Andy

jT86
27-07-2009, 10:20
ja met paperclips kan je die zelf maken hoor..

Gerrit Bakker
27-07-2009, 14:05
ga maar eens zoeken op 4.618.550 bij Arca volgens mij heb ik dat soort ook van sensas maar die kan ik niet vinden.
Voordeel is dat deze geen gebruik maken van rubber slangetjes maar van hard plastic busjes die je over de houder schuift.
simpel de busjes met lijn op de connector zetten, na het uitpeilen haal je een busje los, draai je de lijn een keer om de connector en plaats je het busje weer.
op deze manier verschuift hij nagenoeg niet en heb je nooit last van uitgescheurde rubbertjes oid.

suc6

Gerrit

Roha
27-07-2009, 14:25
Hey Gerrit, die van Stonfo zijn ook prima;

Deze hebben inderdaad ook zo'n kunstsof busje aan beide uiteinden. Deze lijken wel een beetje op die teflon busjes die je voor de elastiek op de top gebruikt. Met wagglers tot 16 gram kun je zonder verliesproblemen aan de overkant van de Lage Vaart vissen.
Er zitten trouwens ook van die dunnere plastic sleufjes in de verpakking maar die heb ik nog nooit gebruikt.
http://www.stonfo.com/site/get_image_big/833

Gerrit Bakker
27-07-2009, 14:51
klopt, had net even in mijn koffer gekeken en ze zijn niet van sensas maar van Stonfo.
Die rubber dingen gebruik ik alleen met lichte pennen tot een gram of zes en als ik een avond even een paar uurtjes ga vissen.
Moet ik verder weg of ga ik langer vissen dan gebruik ik altijd die plastic/teflon/polymeer busjes.

Alleen is er dit jaar nog niet veel van het matchen gekomen.
Heb zelfs de gekochte speedmaster dyna balance weer verkocht omdat hij nog steeds nieuw in de schuur stond.

Normaal ga ik altijd wel een paar avonden naar de Edersee, maar er stond nu zoveel wind (windkracht 3 tot 5) dat ik zelfs met de feeder moeite had om de aanbeten te kunnen zien.
Daarnaast stond er op de plek waar ik normaal viste 6-9 meter water, maar nu stond er op 56m maar liefst 16m water :puppy_dog_eyes: en dichter aan de kant waar de geul loopt heb ik al helemaal maar niet gekeken want dat is het nog minimaal 4-6m dieper.
En ving ik nomaal op een morgen 50-100 brasems nu slechts 56 in 4 dagen.

Dus hopelijk blijven de storingen een beetje uit zodat ik nog wat uurtjes op de regge of kanaal door kan brengen.

Groet,

Gerrit

janb
27-07-2009, 17:53
Ik denk dat dat hangt er van af hoe diep die water is. Ik kan mijn dobber met vaste montage herhaaldelijk over de 50mtr weg zetten zonder probleem.
Waar ik wel een klien probleem heb is teneerste de connector zo ik het geschreven had hier maar ook voeren ,mijn werp pijp is niet lang genoeg denk ik .De laatste paar weken doe ik het met een catapult, dat gaat prima.Zoms met een zelf gemaakte werp pijp daar zijn viel maars aan momenteel.
Nog een is het kunnen zien[dobber] wind still en vlak gaat ook wel goed ...........beetje wind wiselende licht begint lastig te worden maar ik ben bezig om dobbers te maken die deze klienigheid viel en viel beter zou maken...................................

Dus zeg je dat deze connectors niet geschikt zijn voor groote wagglers? Gaat de snoer wel door de silicone heen? Of vis je niet zo ver met een waggler een weet het niet?

respect

Andy
Voor beter zicht heb je de holo antenne heeft iets weg van het klasieke limonade rietje ,dit pijpje schuif je over de standaard antenne.

Gerrit Bakker
27-07-2009, 18:30
Orgelpijpje noem ik die dingen.

Maar die zijn ook vrij simpel zelf te maken van fel gekleurde limonade rietjes.
simpel 2 sneetjes over dwars maken dat flapje naar binnen duwen en je antenne van de dobber tussen de buitenwand en dat flapje duwen.
Los laten en als je de sneetjes niet te diep hebt gemaakt klemt hij netjes vast op je antenne.
Raak je er een keer eentje kwijt dan kost je dat in ieder geval de kop niet.

suc6

Gerrit

Hungarian
27-07-2009, 22:43
Welke connectors worden er door jullie gebruikt als er met een schuifmontage gevist moet worden dan? Ik heb ze gebruikt van stonfo (2 verschillende types) en deze lijken niet goed te werken. Misschien is het bulklood niet zwaar genoeg dat ik gebruik maar de lijn loopt niet goed door de connector waardoor het lood en dus ook aas niet goed naar de bodem zakt. gr

Roha
28-07-2009, 10:28
Welke connectors worden er door jullie gebruikt als er met een schuifmontage gevist moet worden dan?

Simpel; een speldwartel.

Lijnopzet;
1. Je begint met twee stuitjes op je lijn. Twee stuitjes geven een beter beeld wanneer er onverhoopt eentje mocht verschuiven. Ook kan je met twee stuitjes mooi refereren naar eerdere diepte instellingen.
2.Daarna komt er een kraaltje dat een dermate kleine boring heeft zodat het knoopje van het stuitje er niet door kan. (Sensas heeft van die kleine oranje kraaltjes die je per 10 in een zakje kunt kopen.)
2. Nu volgt de speldwartel. (Het oogje van deze wartel mag niet groter zijn dan het kraaltje)
(Aan de speld hang je de slider.)
3. Een iets grotere gewone wartel wordt nu aan je hoofdlijn geknoopt waarop de slider tijdens de worp komt te rusten en waaronder je loodlijntje komt te hangen. (Bij mij is deze loodlijn ongeveer 1,5 keer de penlengte) Dit loodlijntje wordt ook weer afgesloten met een warteltje
4. Tot slot hang je de onderlijn in deze laatste wartel.

Gerrit Bakker
28-07-2009, 11:26
ik gebruik de laatste tijd deze van jvs

http://www.uploadarchief.net/files/download/glijspeld.jpg

ook voor de feeder en merk dat vooral als je zware korven gebruikt de lijn minder snel gaat kringelen

suc6

Gerrit

jeroenk
28-07-2009, 17:48
Die gebruik ik dus nooit, ik gooi er als ik ver vis met de slider vaak knopen mee. En het afzinken van het lood (= staan van de dobber) gaat absoluut trager ivg met een gewone wartel.
Ik gebruik de siliconeslangetjes met een wartel aan het eind van drennan.
Deze bevallen mij zeer goed.
http://i30.twenga.com/3/tp/67/02/7301915781739736702.png

Voor de vaste montage gebruik ik de connectors van stonfo, hiervan vervang ik wel eerst de speld, deze is mij al 2 keer opengebogen tijdens de worp: weg mooie zelfgemaakte pen.
Ik doe er een ander type in, deze gooien geen knopen en blijven gewoon gesloten.
http://www.snoekshop.nl/images/artikelen/386/Spro%20Rolling%20Swivel%20Met%20Hoeksnap.jpg
Bij dikke lijnen (>16/00) gebruik ik de standaard meegeleverde slangetjes niet meer. deze vervang ik door soepele silicone slang.

Waarom deze connectors gebruiken als je de helft aanpast?

....
probeer ze eens ;)

Gerrit Bakker
28-07-2009, 19:38
Die eerste heb ik ook, maar dan van Ultimate

http://www.uploadarchief.net/files/download/match%20wartel.jpg

Ik heb de foto wat groter gelaten zodat je kunt zien dat hier ongeveer dezelfde geleider aan zit als de JVS speld
Probleem wat ik hier mee heb is dat ik de pen wel eens los gooi omdat het rubber niet strak genoeg om het oogje van je pen zit.

Verder koop ik altijd de gewone speldwartels van Behr, nr.14 heeft een draagkracht van 7 Kg en die gooi je echt niet los met je match.
Voordeel van die Behr wartels is dat zo ook nog eens lekker goedkoop zijn (10 stuks voor 1,65)

suc6

Gerrit

janb
28-07-2009, 19:42
Welke connectors worden er door jullie gebruikt als er met een schuifmontage gevist moet worden dan? Ik heb ze gebruikt van stonfo (2 verschillende types) en deze lijken niet goed te werken. Misschien is het bulklood niet zwaar genoeg dat ik gebruik maar de lijn loopt niet goed door de connector waardoor het lood en dus ook aas niet goed naar de bodem zakt. gr
Wil je het lood een beetje soepel door systeem laten lopen ga dan uit van ongeveer 3 AAA =2,4 GR.
dit vind ik persoonlijk minimaal ,voor diep water de grindputten mpet je veel zwaarder ,anders duurd het een dag eer dat je aas beneden is.

Hungarian
23-08-2009, 22:27
Aha. Ik had zelf al zo'n vermoeden dat het door te weinig lood op de lijn kwam. Dat gaat mij weer geld kosten. Moet ik weer naar de winkel om een paar dobbers te halen.
Tanx voor de info!! Gr