Gevlochten lijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • drifter
    Newbie
    • 23-05-2003
    • 33

    Gevlochten lijn

    Ik ga proberen met een gevlochten lijn te vissen op mijn feeder, moet ik nu
    als onderlijn nijlon gebruiken of kan ik dezelfde gevlochten lijn gebruiken??
    De dikte van mijn gevlochte lijn is 8 honderdste.
    Drifting with the flow
  • elastico
    Newbie
    • 25-07-2003
    • 9

    #2
    Ik gebruik al een aantal jaren een gevlochten lijn voor het feederen. Vooral op afstand is het onovertroffen. Toch heb ik een voorslag van 0,22 nylon ( 2x de lengte van de hengel). Dit, om de klappen op te vangen van de (zware) voerkorven die je dan nodig hebt, en om toch enige rek te hebben bij het aanslaan. Overigens, aanslaan, Doe dit zeer rustig, anders trek je geheid de haak uit de lip bij voorzichtige aanbeten. Je hebt nu eenmaal veel sneller contact met de vis. Succes.

    Reageer

    • Deputy
      Sportvisser
      • 04-02-2002
      • 606
      • Lille

      #3
      Aanslaan, zal je wel leren met schade en schande, is bijna geheel uit den boze met gevlochten draad. Afhankelijk natuurlijk van afstand en bocht in je lijn.
      Gewoon iets sneller je hengel oplichten is meestal reeds voldoende.
      De voorslag is weldegelijk om de slag op te vangen bij het inwerpen en om ietsjes rek te hebben bij het drillen van de vis.

      Eigenlijk kan je gerust naar een 4°° gaan van gevlochten lijn (nog minder weerstand), maar deze zijn om logische redenen prijselijk.
      groetjes van Deputy Dog

      ---------------------------
      http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
      http://www.marcelvandeneynde.be

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Ik zou zelfs durven beweren dat een gevlochten lijn op stilstaand water een volstrekt overbodige zaak is !!! :notsure: :notsure:
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • pastoor
          ...
          • 02-02-2003
          • 1112
          • Drongelen

          #5
          Gevlochten is naar mijn mening alleen van toepassing in drie situaties.

          A: Het stroomt zo hard dat door de spanning op de hengel en lijn de beet niet of nauwelijks zichtbaar is.

          B: De afstand is zo groot dat bovenstaande ook het probleem is. Kleine beten zijn niet of nauwelijks zichtbaar.

          C: Om grote afstanden te kunnen gooien is gevlochten lijn beter omdat die minder weerstand op de hengel (door de ogen) heeft.

          Reageer

          • lex

            #6
            Sorry heren maar daar ben ik het niet mee eens.

            Gevlochten lijnen hebben geen rek. Daardoor kan ik me in alle argumenten die julie naar voren brengen vinden. Echter Op stilstaand ater gebruik ik ook gevlochten simpel omdat de beet registratie veel nauwkeuriger is. De kleinste aanbeet zie je.
            Wel moet je leren hoe je op korte afstand een vis aanslaat. \\\dit is heel anders dan op grote afstand of met nylon.

            Reageer

            • john van den broek
              Specimen Hunter
              • 30-03-2003
              • 1089
              • Venray

              #7
              Mijn ervaring is dat hoe minder stroming hoe minder fel een vis bijt.
              Met gevlochten lijn zie je zelfs het kleinste beetje, dus voor mij geldt hoe minder stroming hoe eerder ik overstap op gevlochten draad.
              Met harde stroming vis ik doorgaans met nylon van 22/00, dit om de kracht van de stroming en van de vis op te kunnen vangen. Verder met harde stroming kan de knoop van de voorslag vol met groenigheid kunnen komen, waardoor het topje het weleens kan begeven tijdens het indraaien.

              Groet John.
              Groet John.

              www.baitstore.nl

              Reageer

              • drifter
                Newbie
                • 23-05-2003
                • 33

                #8
                Het klopt dat het aanslaan met een gevlochte lijn heel anders is dan met traditioneel nijlon, daar ben ik nu wel achter gekomen, je moet je erg inhouden bij een beet omdat als je aanslaat zoals je normaal zou doen opzeker de vis verliest.
                Maar het is zeker dat de beetregistratie veel precieser is ook voel ik de aanbeten nu zelfs in mijn handvat.
                Maar ik vind het nog steeds moeilijk wat betreft het aanslaan, komt dit mischien omdat ik geen voorslag gebruik???
                Ik vis op stilstaand water met een diepte van ongeveer 4 meter en ik vis op een afstand van ongeveer35 a 40 meter, mijn hengel is een medium feeder van 390 cm en een werpvermogen van 60 gram.
                Drifting with the flow

                Reageer

                • Frederik
                  Specimen Hunter
                  • 05-01-2005
                  • 1734

                  #9
                  Ik vis nog maar pas met de feeder ook met gevlochten lijn en het heeft wel ff geduurd voor ik doorhad dat je met een gevlochten lijn niet mag aanslaan, de reden is omdat er geen rek inzit in die gevlochten lijn.

                  Reageer

                  • minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

                    #10
                    Dit is een aardige discussie, maar persoonlijk vind ik de gevlochten lijn op stilstaand water toch nog steeds niet nodig. Indien men de kleinste aanbeten wil zien kan men dit ook met nylon draad registeren. Door simpelweg je top NIET aan te spannen maar gewoon door naar de slappe draad te kijken i.p.v de gespannen top. Nog beter : slappe draad tussen duim en wijsvinger houden en op gevoel beten registreren. Zover komt het echter bijna nooit omdat de top vaak voldoende uitslag geeft. Bovendien is, zoals al aangegeven is, het aanslaan bij gevlochten lijn een heikel punt. Menigmaal gezien dat de haak uitscheurt. Dit is niet bevordelijk voor de gezondheid van de vissen. Dit relaas is opgebouwd uit mijn ervaring die er ondermeer in bestaat dat ik met gevlochten draad niet echt juichend gevist heb. Ik ga echter niemand gevlochten draad uit zijn hoofd praten, maar ga een heel stuk mee met Jos t.a.v zijn argumentatie !!!
                    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                    Reageer

                    • drifter
                      Newbie
                      • 23-05-2003
                      • 33

                      #11
                      Je hebt gelijk minimus dat het niet bevordelijk voor de vis is dat vissen met een gevlochten lijn maar ik probeer dan ook een manier te vinden dat dit zo veel mogelijk voorkomt, ik hoop dan ook via deze weg meer info te krijgen zodat ik beter leer vissen met de feeder, ik ben nog een redelijke leek op dit gebied.

                      Drifting with the flow

                      Reageer

                      • elastico
                        Newbie
                        • 25-07-2003
                        • 9

                        #12
                        Een slappe lijn is leuk, maar hoe reageer je dan op een vis die op je af komt? Hard aan het snoer trekken? Kun je beter met een handlijn gaan vissen.

                        Reageer

                        • Harpie
                          Specimen Hunter
                          • 13-02-2003
                          • 1009
                          • Emmen

                          #13
                          Ook op 25 meter vis ik met een gevlochten lijn, het is net zo als Lex zegt, hoe ga je hier mee om.
                          Hierbij wil ik aanvullen, dat, ook de feeder die hier bij gebruikt wordt (lees actie) hierbij het grote verschil maakt.
                          Ook op korte afstand is het niet nodig dat men de haak door de lip slaat.
                          Daarom bestaat er bij het feederen ook geen universele hengel, die men voor alle afstanden en gewichten kan inzetten.

                          Gr,
                          Harpie
                          https://www.prestonfishing.nl/

                          Reageer

                          • drifter
                            Newbie
                            • 23-05-2003
                            • 33

                            #14
                            Bedankt voor jullie reacties mannen, ga zo door ik kan er alleen maar van leren.
                            Drifting with the flow

                            Reageer

                            • Theo van Berner

                              #15
                              John,
                              over die groene troep die in je knoop van de voorslag blijft hangen, het volgende:
                              Ik heb altijd een tube secondenlijm bij me waarmee ik die knoop afsmeer. Om 2 redenen
                              1. de knoop is op zeker sterk genoeg
                              2. hij wordt glad en neemt geen vuil meer aan.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎