PDA

View Full Version : hoe kun je het beste grote brasems vangen

abramusbrama
01-06-2003, 13:48
Wie weet er nu echt de manier om grote brasems te vangen. De ene vindt dit, de andere dat. Wat is nu de manier.

Abramusbrama :confused:

minimus
01-06-2003, 21:51
Hangt er natuurlijk vanaf wat je met groot bedoelt 50+ of 60+
Ik vang de meeste 50+ brasems toch wel met de combinatie van 2 pieren en een caster (haak 12/14) en zwaar op de grond.
60+ brasem zit er op de waters waar ik vis nauwelijks, alleen op de Reusel (een langzaam stromend water) ter hoogte van Moergestel worden er wel eens 60+ brasems gevangen (grootste 64 cm)Ik heb ze nog niet gevangen, maar er wordt daar veel met mais gevist (ook omdat dit water nogal wat zeelt herbergt)

jagt
01-06-2003, 23:15
hoi

de grootste die ik heb{brasem dus}gevangen heb woog 3800gr daarvoor stond ik jarenlang op 3100gr,lengte weet ik niet ,als we met de maten zijn wegen we alleen.
de manier was met de feeder in de ijsel bij kampen
de zelfhaakmethode ,onderlijn van 60cm korf van 80gr
hoofdlijn gevlochten lijn 0,8 voorslag gorilla 0.30
onderlijn gorilla 0,16 haak no12 aas 1hele dendro plus 2 halve dendro,s en 1 made

mzzl cor

lex
02-06-2003, 09:20
Hoi,

Er zijn mensen die speciaal op grote brasem vissen.
Dit gebeurd op dezelfde manier als het vissen op karper.
D.w.z. goed je stek uitzoeken, want de giganten moeten natuurlijk wel in het water zitten, en een week voorvoeren. De uitrusting die de mensen hiervoor gebruiken lijkt erg veel op een karperuitrusting. Rodpod, piepers, swingers enz. enz. Het enige verschil zit hem in het aas en de hengels. De hengels zijn n.l. lichte karperstokken van 1.75 lbs. Het voer bestaat hoofdzakelijk uit granen en mais. Na een week te hebben gevoerd geen ze een weekend vissen. Dus met bivvies langs de waterkant kamperen.
Gevist wordt er met mais en wormen. Grote haken om de kleinere vis te weren en veel aas op de haak. Hoe je een sessie als dit moet voorberijden?? Visvisie heeft hier een video van gemaakt. Kijk eens of je die kunt bemachtigen.

Ik praat hier niet over brasem ven 3 kilo of meer maar over vissen die de 4.5 kilo overschrijden. Dit is een hele aparte manier van "witvissen", die eigenlijk hetzelfde is als het moderne karperen.

Braakdraak
02-06-2003, 21:27
Dikke brasems zwemmen in de rivieren en in de IJselmeer.

jagt
02-06-2003, 22:46
hoi lex
heb een filmpie gezien die gemaakt is in denemarken,
gewoon krankjorum zulke bakken van vissen.
visten wel op de manier die je beschrijft.

mzzl cor

Slafes
03-06-2003, 13:22
Met andere woorden, veel voorbereiding, dure spullen, en amper vis vangen? :)

Ik had in de week nog een mooie van 3 kilo, 18% onderlijn, en daarop een deegbal zo groot als een boilie, en brasem dat ik op die manier gevangen heb, niet te geloven!!

Nu is het hier verandering van weer, al 2 dagen geen vis te vangen... Paling bijt wel, maar daar heb ik het visgerief niet voor, en geen zin om daar op te wachten! ;)

Maximilian
13-06-2003, 19:58
Zoals Braakdraak zegt : om veel grote brasem te vangen kun je op de grote rivieren gaan vissen.

Ik vis zelf meestal op de Waal, het grootste deel van de vissen die ik vang zijn of brasem of kolblei. De gemiddelde lengte van de Brasems die ik dit jaar ving ( 200 stuks) is 44 cm. De grootste was 59 cm. Ik vis met een feeder, korfje van 30 gram en haaknummer 14. Meestal 3 a 4 maden. Altijd prijs !!

Anders moet Chris nog maar eens een boekje opendoen. Hij vist als ik mij niet vergis vaak op de Maas op brasem.

vriendelijke groeten van een visvriend,
:smikkel:

pastoor
13-06-2003, 20:09
Er zijn tal van wateren waar grote Brasem te vangen is.
Niet alleen op de rivier.

Oude Maas.
Oude Maasje.
Brielse Meer.
Grevelingse Meer.
Maas.
Waal.
Ijselmeer.
Randmeren.
Stromende Dommel.
Stilstaande Dommel.
Esserstroom.

Zo zijn er nog veel meer.

Grote Brasem vang je met het juiste voer.
Grote Brasem vang je met het juiste aas.

Soms is geduld nodig b.v. je hebt veel maden aan je haak en nog een pier er bij. Je ziet regelmatig beet maar moet wachten tot de grote bijt en niet eerder aan slaan.
En een beetje geluk is natuurlijk welkom.

Theo van Berner
15-06-2003, 15:17
Is het niet zo dat op afgesloten wateren waar relatief weinig brasem zit, de brasem kan uitgroeien tot 60+ cm? Een ijzig geheim gehouden stek was bijvoorbeeld de Zuidplas bij Stellendam. Typisch een vijver/meertje waar niet veel vis zit maar waar regelmatig aan specimen hunting wordt gedaan met karpermaterialen. Een avond en nacht zitten voor 2 brasems, maar dan wel enorme exemplaren. Het zijn vaak de bollie vissers die achter deze stekken komen. Helaas delen die niet zomaar hun ervaring met je.
Op rivieren groeit de brasem ook uit tot 60+. Deze exemplaren trekken waarschijnlijk niet op in scholen en kennen op voedseljacht dus geen concurrentie. Wil je enkel die exemplaren vangen en geen last hebben van kleine(re) vis is een (zoete) bollie op een haar een optie.
De specimen hunters die ik ken gebruiken vrijwel altijd vismeel als hoofdbestanddeel, en vissen met vismeelpallets. Grote brasem is daar blijkbaar gekker op dan zoete dingen.

kantvisser
15-06-2003, 23:42
een mooie water om te vissen op grote brasem is het Spuikanaal naast het Schelde-Rijn kanaal (nabij Bergen op Zoom), het is 150 meter breed en in het midden 10 a 12 meter diep ideaal om met de feeder te vissen, de gemiddelde brasem weegt er rond de 2 kilo, ik heb er nog geen enkele kleinere gevangen.

drifter
25-06-2003, 13:51
Er zijn diverse manieren om grote brasem te vangen, maar de beste manier vind ik zelf om zwaar op de bodem met twee tot drie maaiskorrels op een haak of met wormen, alleen vind karper het ook wel lekker.

En natuurlijk geduld want dat is het belangrijkste in specimenhunting.

pastoor
25-06-2003, 14:54
Als je met vissen veel geduld hebt weet je zeker dat je niks vangt.

Zo gauw je merkt dat het te lang duurt voor dat ie bijt kun je beter is gaan zoeken naar ander aas of zo.
Konklusie: je bent de hele tijd aan het stoeien om hem zo goed moegelijk te laten bijten.

Braakdraak
26-06-2003, 20:05
Oorspronkelijk geplaatst door Theo van Berner
Is het niet zo dat op afgesloten wateren waar relatief weinig brasem zit, de brasem kan uitgroeien tot 60+ cm? Een ijzig geheim gehouden stek was bijvoorbeeld de Zuidplas bij Stellendam. Typisch een vijver/meertje waar niet veel vis zit maar waar regelmatig aan specimen hunting wordt gedaan met karpermaterialen. Een avond en nacht zitten voor 2 brasems, maar dan wel enorme exemplaren. Het zijn vaak de bollie vissers die achter deze stekken komen. Helaas delen die niet zomaar hun ervaring met je.
Op rivieren groeit de brasem ook uit tot 60+. Deze exemplaren trekken waarschijnlijk niet op in scholen en kennen op voedseljacht dus geen concurrentie. Wil je enkel die exemplaren vangen en geen last hebben van kleine(re) vis is een (zoete) bollie op een haar een optie.
De specimen hunters die ik ken gebruiken vrijwel altijd vismeel als hoofdbestanddeel, en vissen met vismeelpallets. Grote brasem is daar blijkbaar gekker op dan zoete dingen.

Mhhh... als je 15 brasems vangt in 3 uur tijd die samen 45 kilo wegen, dan heb ik toch het vermoeden dat ze wl in scholen zwemmen.

De plek waar je vist is gewoon belangrijk, zoals altijd.

Boye
27-07-2011, 10:19
Ik snap het niet helemaal, jullie doen allemaal heel moeilijk met bollies en en dure hengels en zo.
Op mijn vaste brasem stek in amsterdam vis ik meestal niet meer dan 2uur en dan vang ik toch wel minstens 5 brasems waarvan er 3 wel 50cm + zijn en ik vis gewoon met brood en lokvoer uit de viswinkel. Mijn persoonlijke rocords izijn eentje van 68 cm en eentje van 67cm dus kan iemamd mij uitleggen wat het verschil is?

Gr boye

hans vis
27-07-2011, 13:20
Het verschil is dat jij op het juiste water vist. Het probleem om zeer grote brasems te vangen is dat het aantal wateren waar ze zitten erg beperkt is. Vrijwel nergens worden brasems groter dan 60cm. De grootste kans op zeer grote brasems heb je volgens mij op water met een kleibodem, bv de groninger maren.(linthorst homankanaal bv)

Foxdonut
27-07-2011, 16:13
Ik denk dat het op zich wel meevalt maar de grote brasem is nou eenmaal moeilijk te vangen en vaak met hele specifieke methoden. Dat wil niet perse zeggen dat ze er niet zijn. Ze verplaatsen zich waarschijnlijk in kleinere scholen dan de gemiddelde brasem. Bijvoorbeeld op de Lage Vaart of zelfs hier in Groningen op het Oosterhornkanaal worden regelmatige hele grote brasems gevangen, die zullen ongetwijfeld tegen de 60 aanzitten met hun 3 a 4 kg...

Bollekneiter
27-07-2011, 17:12
Tegenwoordig vang je niet zomaar even 15 brasems die 45 kilo wegen. Ja misschien op de markt in rusland..

A3aan
27-07-2011, 18:49
Mijn grootste dit jaar was 58cm en gevangen in de Lage Vaart.
Lette even 10 tellen niet op, hoorde een plons, en zag de de voorkant van mijn hengel van de steun was getrokken en in het water lag.

hans vis
27-07-2011, 21:59
Ik denk dat het op zich wel meevalt maar de grote brasem is nou eenmaal moeilijk te vangen en vaak met hele specifieke methoden. Dat wil niet perse zeggen dat ze er niet zijn. Ze verplaatsen zich waarschijnlijk in kleinere scholen dan de gemiddelde brasem. Bijvoorbeeld op de Lage Vaart of zelfs hier in Groningen op het Oosterhornkanaal worden regelmatige hele grote brasems gevangen, die zullen ongetwijfeld tegen de 60 aanzitten met hun 3 a 4 kg...
Tegen de zestig, stevige vissen, maar geen specimen.

jerry weijers
27-07-2011, 22:24
Ik snap het niet helemaal, jullie doen allemaal heel moeilijk met bollies en en dure hengels en zo.
Op mijn vaste brasem stek in amsterdam vis ik meestal niet meer dan 2uur en dan vang ik toch wel minstens 5 brasems waarvan er 3 wel 50cm + zijn en ik vis gewoon met brood en lokvoer uit de viswinkel. Mijn persoonlijke rocords izijn eentje van 68 cm en eentje van 67cm dus kan iemamd mij uitleggen wat het verschil is?

Gr boye

Ik heb mijn twijfels over de juiste centimeter van deze pr , en kunnen we eerst even vast stellen wat grote brasem is , ik zeg boven de 5 kg ik heb niks met lengte

gr jerry

hans vis
27-07-2011, 22:37
Dat klopt, Jerry, en regel dat maar eens...
Deze vis werd trouwens in Engeland gevangen en woog meer dan 18 pond. Het is wel een nieuw wereldrecord, hetgeen inmiddels ook is toegekend.

Bas Nijmegen
28-07-2011, 11:31
Ook op de randmeren is heel goed brasem te vangen. Maar ook hier geldt zoals altijd en overal; het blijft vissen. Soms zit je uren (of dagen) zonder enig teken van leven en soms vang je de n na de ander. Alles weer afhankelijk van stek en aaskeuze. Om nou te zeggen waar je het beste mee kan vissen is simpelweg niet mogelijk. Aan een persoon vragen waar hij morgen het meeste trek in heeft voor het avondeten is al lastig te beantwoorden, laat staan dat de vis weet waar hij het meest trek in heeft. De ene dag pak je ze met mas, de volgende met wormen. De dag erna een combi daarvan of de pellet of miniboilie. Zoals ik al zei, het blijft vissen en dus zoeken en proberen. Overal zwemt dikke en grote brasem, alleen deze vissen zijn behoorlijk schuw waardoor ze moeilijk te vangen zijn. Ze zijn immers niet voor niets zo groot geworden...

ErwinPhiAssen
28-07-2011, 11:47
in waar kunnen we grote brasems in drenthe Groningen vinden?

Dan vooral op de gewone Feeder manier

Foxdonut
28-07-2011, 13:06
Ik denk nog steeds in het Oosterhornkanaal nabij Farmsum, groot en diep water. Daarnaast weet ik nog wel wat zandgaten maar het zou niet verstandig zijn die hier op het forum te publiceren...

hans vis
28-07-2011, 21:31
Zandgaten kunnen een optie zijn, maar zijn vaak niet voedselrijk genoeg.
De maren op het Hogeland in Groningen leveren vaak zeer zware brasems op.

Redteketed
28-07-2011, 23:59
Toch is die vis uit Engeland waarschijnlijk op een afgesloten zand/grindgat gevangen. En juist daar zul je ze hier ook moeten zoeken. Vooral de oude zand/grindgaten hebben vaak een mooi bestand aan grote vissen, brasem/zeelt. Alleen zul je tijd moeten investeren om de vis te lokaliseren en te vangen, want het zullen niet veel zijn.
Natuurlijk zwemmen er zestigers in open water, maar daar zoek ik ze niet.

hans vis
29-07-2011, 08:16
Klopt wel, zeker wat betreft zeelt. Echter ik heb jaren lang geprobeerd een 10 pondse brasem in zandgaten te vangen, echter dat is mij nooit gelukt. Dat was overigens wel voor het boilie en method tijdperk.

Brasems in zandgaten blijven vaak hangen op 7 a 8 pond.

preston-freak
29-07-2011, 12:21
Een specimen-brasem is voor mij 60cm+ en 4kg+

Op de rivieren, aangrenzende grindgaten enzo vang ik ze vaak genoeg tot deze grens. In Nederland zijn te weinig biotopen waar ze echt groot worden. Het gaat dan om afgesloten wateren waar relatief weinig vis zit. De meeste wateren in Nederland herbergen gewoon te veel vis om joekels voort te brengen.

jerry weijers
29-07-2011, 20:08
Ook op de randmeren is heel goed brasem te vangen. Maar ook hier geldt zoals altijd en overal; het blijft vissen. Soms zit je uren (of dagen) zonder enig teken van leven en soms vang je de n na de ander. Alles weer afhankelijk van stek en aaskeuze. Om nou te zeggen waar je het beste mee kan vissen is simpelweg niet mogelijk. Aan een persoon vragen waar hij morgen het meeste trek in heeft voor het avondeten is al lastig te beantwoorden, laat staan dat de vis weet waar hij het meest trek in heeft. De ene dag pak je ze met mas, de volgende met wormen. De dag erna een combi daarvan of de pellet of miniboilie. Zoals ik al zei, het blijft vissen en dus zoeken en proberen. Overal zwemt dikke en grote brasem, alleen deze vissen zijn behoorlijk schuw waardoor ze moeilijk te vangen zijn. Ze zijn immers niet voor niets zo groot geworden...

Nou dat overal dikke brasem zwemt is niet waar maar ze komen meer voor dan wij denken
Ik vis al 15 jaar op dikke brasem enik zit nu op een pr van 7,2 kilo maar worden op dat water grotere vissen gevangen door karpervissers alleen zijn deze niet zo blij met hun vangst
Dat grote brasem sluwe en schuwe vissen zijn klopt ook niet helemaal want om groot te worden moeten ze veel eten en veel eten betekent grotere kans op mijn haakaas , het is niet voor niks dat grote karpers die zwaar zijn relatief vaker worden gevangen dan hun schuwe en bange soortgenoten
Voor super brasem zoek een water op maar weinig vis , meestal komt dit door de aalscholver/snoek etc hierdoor de kunnen aardig door groeien

gr jerry

Foxdonut
29-07-2011, 22:45
Misschien zijn er dan ook wel relatief wel meer karpervissers die gericht vissen op de grotere karpers en dus vaker eenzelfde exemplaar vangen op een water. Staan vaak met meerder rodpods de vis te belagen waardoor de kans ook groter is zo'n vis te haken. Ik denk dat dit een beetje een kip-ei verhaal is...

hans vis
30-07-2011, 00:30
Nou dat overal dikke brasem zwemt is niet waar maar ze komen meer voor dan wij denken
Ik vis al 15 jaar op dikke brasem enik zit nu op een pr van 7,2 kilo maar worden op dat water grotere vissen gevangen door karpervissers alleen zijn deze niet zo blij met hun vangst
Dat grote brasem sluwe en schuwe vissen zijn klopt ook niet helemaal want om groot te worden moeten ze veel eten en veel eten betekent grotere kans op mijn haakaas , het is niet voor niks dat grote karpers die zwaar zijn relatief vaker worden gevangen dan hun schuwe en bange soortgenoten
Voor super brasem zoek een water op maar weinig vis , meestal komt dit door de aalscholver/snoek etc hierdoor de kunnen aardig door groeien

gr jerry
Nou ik denk dat je hiermee het nederlaqnds record benadert, respectivelijk overschrijdt, en dan zijn die karpervissers behoorlijke naievelingen..

jerry weijers
30-07-2011, 14:49
Ik vis voor mijn plezier Hans Niet voor records , een hoop van mijn pr's is groter dan een NBZW record
En een bivy bewoner die met 3 hengels en bollen vist is altijd naief :lmao: als of je kunde en kennis af hangt van de hoeveelheid hengels en geld die je hebt
Ik geniet van elke vis ben net zo blij met een baarsje van 30 cm als een snoek van 1 meter

gr jerry

Redteketed
30-07-2011, 23:59
Met die 7,3 kilo heb je inderdaad een bak van een brasem te pakken, maar mogelijke zijn er inderdaad karpervissers die zwaardere brasems vangen. Alleen in tegenstelling van de engelse karpervissers halen de nederlandse karperaars in het algemeen hun neus op voor andere vissen. Als ik op zeelt zit te vissen op een karperput met beetmelder etc (het zgn scale down carpfishing) en ik kom in gesprek met de karperboys, dan hoor ik vaak genoeg over vangsten van grote zeelten en brasems, maar cm en gewichten hebben ze niet. Het is niet de vis waar ze op vissen, dus niet interessant.
Net als Jerry vind ik elke vis welkom, al probeer ik wel juist zo te vissen dat ik de kleinere vissen niet vang. Maar ik ben wel blij als ik een vissessie van een blank kan redden door twee voorntje van 10 cm te vangen op het trillen van een avontop.

Amadeus
31-07-2011, 00:12
Een oud collega van mij was duiker en die heeft mij eens video's van vissen laten zien waar ik "bang" van werd.
Wat mij opviel tijdens deze video was dat deze dieren vrij solitair leven.
Hij wist mij ook te vertellen dat Brasems van zulks formaat vrij normaal was.
Nu geven onderwaterbeelden natuurlijk een vertekend beeld en is het vrij lastig in te schatten.
Maar sommigen waren zeker ver over de 60 Cm.
Nu is 60 Cm geen extreme maat, maar de aantallen waarin ze voorkwamen verbaasde mij ( ten opzichte van wat er gemiddelt gevangen wordt ).
Helaas verteld hij nooit waar hij deze beelden gemaakt heeft of waar ze duiken.

Amadeus
31-07-2011, 00:18
en ik kom in gesprek met de karperboys, dan hoor ik vaak genoeg over vangsten van grote zeelten en brasems, maar cm en gewichten hebben ze niet. Het is niet de vis waar ze op vissen, dus niet interessant.

Als ik zo'n karpersnob tref, en als ze het vragen van heb je wel eens karper gehaakt.
Standaart antwoord....................nooit ( heb geen intresse aan een horde wildkampeerders op mijn visstekken ).

preston-freak
03-08-2011, 15:54
De echt grote platte leven inderdaad in kleine schooltjes van misschien hooguit 5 stuks. Er zijn er gewoon weinig van en daarom is de vangkans voor witvissers gering. Karpervissers maken er door lange sessies en het grotere aas meer kans op. Ik denk ook dat die platten op plaatsen waar veel gekarpert wordt zich ook gaan richten op dat voedzame aas dat karpervissers voeren en minder geinteresseerd raken in maden enzo.

Voor de echte specimenvissers doet de lengte er niet echt toe, maar wel het gewicht. Misschien dat ze nog doorgroeien tot 75cm ofzo, maar vanaf 60cm gaan ze echt de hoogte en krijgen ze een dikke pens. Het draait dus om een dikke pens en een hoge/dikke rug.

De ene platte is met 60 cm nog echt een platte, maar ik vang ze op de Maas geregeld van 55 60 cm met een dikke rug. Ik heb grote handen met mijn bijna 2m, maar ik krijg mijn vingers dan niet onder de buikvinnen en moet dus in het schepnet onthaken.

Verder is het zo dat de meeste witvissers vrij dun vissen en het komt mij in ieder geval jaarlijks voor dat ik een dikke vis niet kan houden, ondanks elastiek enzo. Vaak wordt dan gezegd dat het zeelt, karper ofzo is, maar ik weet zeker dat het ook weleens kneiters van platten zijn.