hoe kun je het beste grote brasems vangen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • abramusbrama
    Komt net kijken
    • 24-04-2003
    • 93

    hoe kun je het beste grote brasems vangen

    Wie weet er nu echt de manier om grote brasems te vangen. De ene vindt dit, de andere dat. Wat is nu de manier.

    Abramusbrama
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    #2
    Hangt er natuurlijk vanaf wat je met groot bedoelt 50+ of 60+
    Ik vang de meeste 50+ brasems toch wel met de combinatie van 2 pieren en een caster (haak 12/14) en zwaar op de grond.
    60+ brasem zit er op de waters waar ik vis nauwelijks, alleen op de Reusel (een langzaam stromend water) ter hoogte van Moergestel worden er wel eens 60+ brasems gevangen (grootste 64 cm)Ik heb ze nog niet gevangen, maar er wordt daar veel met mais gevist (ook omdat dit water nogal wat zeelt herbergt)
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

    Reageer

    • jagt

      #3
      hoi

      de grootste die ik heb{brasem dus}gevangen heb woog 3800gr daarvoor stond ik jarenlang op 3100gr,lengte weet ik niet ,als we met de maten zijn wegen we alleen.
      de manier was met de feeder in de ijsel bij kampen
      de zelfhaakmethode ,onderlijn van 60cm korf van 80gr
      hoofdlijn gevlochten lijn 0,8 voorslag gorilla 0.30
      onderlijn gorilla 0,16 haak no12 aas 1hele dendro plus 2 halve dendro,s en 1 made

      mzzl cor

      Reageer

      • lex

        #4
        Hoi,

        Er zijn mensen die speciaal op grote brasem vissen.
        Dit gebeurd op dezelfde manier als het vissen op karper.
        D.w.z. goed je stek uitzoeken, want de giganten moeten natuurlijk wel in het water zitten, en een week voorvoeren. De uitrusting die de mensen hiervoor gebruiken lijkt erg veel op een karperuitrusting. Rodpod, piepers, swingers enz. enz. Het enige verschil zit hem in het aas en de hengels. De hengels zijn n.l. lichte karperstokken van 1.75 lbs. Het voer bestaat hoofdzakelijk uit granen en mais. Na een week te hebben gevoerd geen ze een weekend vissen. Dus met bivvies langs de waterkant kamperen.
        Gevist wordt er met mais en wormen. Grote haken om de kleinere vis te weren en veel aas op de haak. Hoe je een sessie als dit moet voorberijden?? Visvisie heeft hier een video van gemaakt. Kijk eens of je die kunt bemachtigen.

        Ik praat hier niet over brasem ven 3 kilo of meer maar over vissen die de 4.5 kilo overschrijden. Dit is een hele aparte manier van "witvissen", die eigenlijk hetzelfde is als het moderne karperen.

        Reageer

        • Braakdraak
          Banned
          • 23-02-2003
          • 325

          #5
          Dikke brasems zwemmen in de rivieren en in de IJselmeer.

          Reageer

          • jagt

            #6
            hoi lex
            heb een filmpie gezien die gemaakt is in denemarken,
            gewoon krankjorum zulke bakken van vissen.
            visten wel op de manier die je beschrijft.

            mzzl cor

            Reageer

            • Slafes
              Sportvisser
              • 31-01-2003
              • 844
              • Leuven

              #7
              Met andere woorden, veel voorbereiding, dure spullen, en amper vis vangen?

              Ik had in de week nog een mooie van 3 kilo, 18% onderlijn, en daarop een deegbal zo groot als een boilie, en brasem dat ik op die manier gevangen heb, niet te geloven!!

              Nu is het hier verandering van weer, al 2 dagen geen vis te vangen... Paling bijt wel, maar daar heb ik het visgerief niet voor, en geen zin om daar op te wachten!
              http://www.wandelendetakken.be

              Reageer

              • Maximilian
                Met enige kennis...
                • 12-02-2003
                • 352

                #8
                Zoals Braakdraak zegt : om veel grote brasem te vangen kun je op de grote rivieren gaan vissen.

                Ik vis zelf meestal op de Waal, het grootste deel van de vissen die ik vang zijn of brasem of kolblei. De gemiddelde lengte van de Brasems die ik dit jaar ving (± 200 stuks) is 44 cm. De grootste was 59 cm. Ik vis met een feeder, korfje van 30 gram en haaknummer 14. Meestal 3 a 4 maden. Altijd prijs !!

                Anders moet Chris nog maar eens een boekje opendoen. Hij vist als ik mij niet vergis vaak op de Maas op brasem.

                vriendelijke groeten van een visvriend,
                :smikkel:
                g\'day to y\'all folks,

                :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

                Reageer

                • pastoor
                  ...
                  • 02-02-2003
                  • 1112
                  • Drongelen

                  #9
                  Er zijn tal van wateren waar grote Brasem te vangen is.
                  Niet alleen op de rivier.

                  Oude Maas.
                  Oude Maasje.
                  Brielse Meer.
                  Grevelingse Meer.
                  Maas.
                  Waal.
                  Ijselmeer.
                  Randmeren.
                  Stromende Dommel.
                  Stilstaande Dommel.
                  Esserstroom.

                  Zo zijn er nog veel meer.

                  Grote Brasem vang je met het juiste voer.
                  Grote Brasem vang je met het juiste aas.

                  Soms is geduld nodig b.v. je hebt veel maden aan je haak en nog een pier er bij. Je ziet regelmatig beet maar moet wachten tot de grote bijt en niet eerder aan slaan.
                  En een beetje geluk is natuurlijk welkom.

                  Reageer

                  • Theo van Berner

                    #10
                    Is het niet zo dat op afgesloten wateren waar relatief weinig brasem zit, de brasem kan uitgroeien tot 60+ cm? Een ijzig geheim gehouden stek was bijvoorbeeld de Zuidplas bij Stellendam. Typisch een vijver/meertje waar niet veel vis zit maar waar regelmatig aan specimen hunting wordt gedaan met karpermaterialen. Een avond en nacht zitten voor 2 brasems, maar dan wel enorme exemplaren. Het zijn vaak de bollie vissers die achter deze stekken komen. Helaas delen die niet zomaar hun ervaring met je.
                    Op rivieren groeit de brasem ook uit tot 60+. Deze exemplaren trekken waarschijnlijk niet op in scholen en kennen op voedseljacht dus geen concurrentie. Wil je enkel die exemplaren vangen en geen last hebben van kleine(re) vis is een (zoete) bollie op een haar een optie.
                    De specimen hunters die ik ken gebruiken vrijwel altijd vismeel als hoofdbestanddeel, en vissen met vismeelpallets. Grote brasem is daar blijkbaar gekker op dan zoete dingen.

                    Reageer

                    • kantvisser
                      Bart Van Peborgh
                      • 24-12-2002
                      • 837
                      • Koningskooikt

                      #11
                      een mooie water om te vissen op grote brasem is het Spuikanaal naast het Schelde-Rijn kanaal (nabij Bergen op Zoom), het is 150 meter breed en in het midden 10 a 12 meter diep ideaal om met de feeder te vissen, de gemiddelde brasem weegt er rond de 2 kilo, ik heb er nog geen enkele kleinere gevangen.
                      Groeten van Kantvisser

                      Bart Van Peborgh
                      Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                      Koning 2004

                      http://mokabe.be

                      Reageer

                      • drifter
                        Newbie
                        • 23-05-2003
                        • 33

                        #12
                        Er zijn diverse manieren om grote brasem te vangen, maar de beste manier vind ik zelf om zwaar op de bodem met twee tot drie maaiskorrels op een haak of met wormen, alleen vind karper het ook wel lekker.

                        En natuurlijk geduld want dat is het belangrijkste in specimenhunting.
                        Drifting with the flow

                        Reageer

                        • pastoor
                          ...
                          • 02-02-2003
                          • 1112
                          • Drongelen

                          #13
                          Als je met vissen veel geduld hebt weet je zeker dat je niks vangt.

                          Zo gauw je merkt dat het te lang duurt voor dat ie bijt kun je beter is gaan zoeken naar ander aas of zo.
                          Konklusie: je bent de hele tijd aan het stoeien om hem zo goed moegelijk te laten bijten.

                          Reageer

                          • Braakdraak
                            Banned
                            • 23-02-2003
                            • 325

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Theo van Berner
                            Is het niet zo dat op afgesloten wateren waar relatief weinig brasem zit, de brasem kan uitgroeien tot 60+ cm? Een ijzig geheim gehouden stek was bijvoorbeeld de Zuidplas bij Stellendam. Typisch een vijver/meertje waar niet veel vis zit maar waar regelmatig aan specimen hunting wordt gedaan met karpermaterialen. Een avond en nacht zitten voor 2 brasems, maar dan wel enorme exemplaren. Het zijn vaak de bollie vissers die achter deze stekken komen. Helaas delen die niet zomaar hun ervaring met je.
                            Op rivieren groeit de brasem ook uit tot 60+. Deze exemplaren trekken waarschijnlijk niet op in scholen en kennen op voedseljacht dus geen concurrentie. Wil je enkel die exemplaren vangen en geen last hebben van kleine(re) vis is een (zoete) bollie op een haar een optie.
                            De specimen hunters die ik ken gebruiken vrijwel altijd vismeel als hoofdbestanddeel, en vissen met vismeelpallets. Grote brasem is daar blijkbaar gekker op dan zoete dingen.
                            Mhhh... als je 15 brasems vangt in 3 uur tijd die samen 45 kilo wegen, dan heb ik toch het vermoeden dat ze wél in scholen zwemmen.

                            De plek waar je vist is gewoon belangrijk, zoals altijd.

                            Reageer

                            • Boye
                              Newbie
                              • 27-07-2011
                              • 1
                              • Amsterdam

                              #15
                              Ik snap het niet helemaal, jullie doen allemaal heel moeilijk met bollies en en dure hengels en zo.
                              Op mijn vaste brasem stek in amsterdam vis ik meestal niet meer dan 2uur en dan vang ik toch wel minstens 5 brasems waarvan er 3 wel 50cm + zijn en ik vis gewoon met brood en lokvoer uit de viswinkel. Mijn persoonlijke rocords izijn eentje van 68 cm en eentje van 67cm dus kan iemamd mij uitleggen wat het verschil is?

                              Gr boye

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎