UL molen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kurt1968
    Frequent aanwezig
    • 10-08-2009
    • 153
    • Wetteren

    UL molen

    Hallo , ik zoek een UL molentje om op korte atstand te matchen , en het zal ook gebruikt worden voor de vlok/spinhengel.

    Heeft iemand ervaring met een bepaald type en merk?

    Zit er veel verschil tussen de merken/typen wat betreft inhaalsnelheid ?

    Lengte van de slinger lijkt me daarin bepalend , niet ?

    En qua merk , degelijkheid , prijs/kwaliteit ?

    ABU heeft er 1 van een euro of 30 , Shimano Symetre kost rond de 75€ .....maakt het veel verschil uit ?
  • Kurt1968
    Frequent aanwezig
    • 10-08-2009
    • 153
    • Wetteren

    #2
    mitchell avomatch 40 rd

    niemand ervaring met een UL ?

    wat met deze ;

    mitchell avomatch 40 rd

    supersnelle molen , een goeie matchmolen ?

    of is een dubbele henel stabieler

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #3
      Hallo Kurt,

      Snelheid van een molen is gerelateerd aan de diameter (= grootte) van de spoel en de omwentel snelheid van je molenbeugel. Deze snelheid wordt bij molens aangeduid als “gear ratio”. Als je die bekijkt in een catalogus zie je een verhouding staan. Bijvoorbeeld; 1: 5,7 Dit betekent dat, wanneer je de slinger één volledige slag (= 360 graden) laat maken, de beugel 5,7 keer ronddraait om de spoel. Wanneer de spoel daarbij ook nog eens fors is zul je begrijpen dat er per slag van de slinger behoorlijk wat lijn wordt binnen gedraaid. Bij kleine UL spoeltjes ligt dat beduidend lager.

      De lengte van de handel is niet bepalend voor de snelheid van je molen maar kan, naarmate de lengte groter wordt, wel makkelijker ronddraaien vanwege de hogere momentkracht.

      Inhaalsnelheid is van belang wanneer je ver en snel moet vissen. Ik moet er niet aan denken om een ultra licht molentje te gebruiken wanneer ik op 30 meter moet vissen en ik daarbij om de drie minuten opnieuw moet inwerpen. (Je draait je een RSI-arm met zo’n molentje!) Bovendien ligt je vislijn in kleinere lussen op een UL spoeltje waardoor er minder ver geworpen kan worden.

      Voor jouw visserij, waarbij je dezelfde molen ook wilt inzetten voor andere visserijen is zo’n UL molen geen bezwaar. Verwacht echter niet om snel en op afstand met zo’n molen te kunnen vissen.
      Shimano en Abu zijn beide betrouwbare merken. Gewoon in de winkel beide molentjes ff aan jouw hengel bevestigen en testen wat het fijnste aanvoelt.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • Kurt1968
        Frequent aanwezig
        • 10-08-2009
        • 153
        • Wetteren

        #4
        bedankt Roha voor deze uitleg !

        de mitchel avomatch lijkt me dan beter dan een UL.

        op MP kan ik die kopen, maar voor de rest lijkt het of deze niet meer verkocht wordt ?
        weet iemand dit ?

        Reageer

        • Kosmozz
          Match en Feeder
          • 25-07-2005
          • 1959
          • Hannut

          #5
          Voor het matchen op korte afstand heb je geen ultra light molen nodig, als je tenminste op op een 1000 serie (shimano) doelt? Ikzelf beoefen deze visserij ook en een 2500 molen is klein genoeg, een 3000 ook. Ik zou niet kleiner gaan omdat je anders veel teveel moet slingeren om een paar meter binnen te krijgen. Het is niet fijn vissen.... Ik vind zelf een dubbele slinger voor het matchen het mooist, omdat je molen dan veel beter in balans is. Je komt dan al snel bij shimano uit. Gewoon in de winkel proberen en ga voor de molen die goed voelt. Ik zou voor een duurder model gaan, omdat die goedkopere molens vaak een stuk minder zijn, wat je ook mag verwachten.
          Carpe Diem

          Reageer

          • Kurt1968
            Frequent aanwezig
            • 10-08-2009
            • 153
            • Wetteren

            #6
            nu heb ik nog een oudere Ryobi Techno ZR

            gisteren toevallig zag ik in de winkel nog 1 liggen, de rode , 2000rd dacht ik , 44 euro , met matchspoel

            is nog een oud molentje dat ze op zolder gevonden hebben denk ik

            er lag een ABU BC30 ook , met een dubbele slinger , 37€ , draaide ook lekker

            zal moeten kiezen

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎