Voerkorf keuze...help

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • A3aan
    Frequent aanwezig
    • 11-05-2011
    • 196
    • De Wijk

    Voerkorf keuze...help

    Medevissers,

    ik wil ook weer eens meer op de normale feeder manier gaan vissen.
    nu heb ik nog een viertal low-budget korfjes van x2 liggen maar ben daar niet zo happy mee.

    nu heb ik de volgende korven gezien en vraag me af hoe jullie ervaringen hier mee zijn.

    Preston Wire Cage feeders Klikkerdeklik

    Korum Mesh Feeders Klikkerdeklik

    Zwaarder dan 30 gram worden ze niet ivm het werpgewicht van mijn feeder.
    Ook heb ik nog wel eens regelmatig dat onderlijn en korf in de war raken.
  • Bas Nijmegen
    wedstrijdvisser
    • 13-01-2009
    • 541
    • Nijmegen

    #2
    A3aan,

    De keuze van je voerkorf bestaat uit meerdere mogelijkheden. Vis je op stilstaand of stromend water? Moet je voer snel uit de korf komen of juist langzaam? (Vergeet hierbij niet de manier waarop je het voer aan maakt...) Gebruik je veel of weinig aas in je voer en welk aas? Enz, enz... Daarnaast mag het dan wel zo zijn dat je niet zwaarder dan 30 gram aan je hengel kan vissen, maar is dat incl. of excl. voer in de korf? Wat je je ook moet afvragen is of het zin heeft om met een 30 grams korf op stromend water te vissen...

    Mijn voorkeur gaat meestal uit naar de gaaskorven. Voor vele omstandigheden in te zetten. Op hard stromend water wil ik ook nog wel eens dichtere korven gebruiken of ik draai een stukje duckttape om de gaaskorf.
    Onderlijn in de war betekent meestal dat je de verbinding van hoofdlijn en onderlijn te dicht bij de korf hebt zitten. Gebruik echter geen hoekafhouders, die dingen zijn ooit leuk uitgevonden maar blijven ook regelmatig achter obstakels hangen en je hoek wordt behoorlijk groot waardoor het aas te ver van je korf ligt. Maar dat zijn mijn ervaringen. Beter is vaak een lus in lus verbinding, al dan niet opengeknipt.
    Gr. Bas

    Een vis vangen is niet moeilijk.
    Vis blijven vangen wel...

    Reageer

    • A3aan
      Frequent aanwezig
      • 11-05-2011
      • 196
      • De Wijk

      #3
      Bas,

      ik zie dat ik wat te weinig informatie heb gegeven ivm de keuze.
      Ik vis voornamelijk op stilstaand tot langzaam stromend water, plassen, meren, kanalen, vaarten enz.
      Het voer moet er wel een beetje vlot uitkomen en ik houdt hier ook wel rekening mee met het samenstellen van mijnvoer.
      Eigenlijk gaat er bijna nooit aas door mijn voer heen, heel soms wat verknipte mais.
      Als ik al wat extra's meegooi met het voer dan gaat dat als eerste in de korf, daarna vul ik hem verder met voer.

      De 30 gram is het gewicht exclusief voer, met voer zal het ergens in de buurt van de 50 gram komen.
      Het maximale werpgewicht van mijn feeder is 60 gram, dus hier blijf ik mooi onder.

      Hoekafhouders is wel heeeeel lang geleden dat ik die gebruikt heb, ik gebruik nu een micro lead clip van Guru.
      Dit werkt verder prima, maar mijn werptechniek behoeft nog de nodige oefening.
      Te vroeg op de lijnclip hangen, of de clip net niet halen zijn denk ik de belangrijkste redenen voor het in de war raken.

      Wat ik gezien heb betreffende het aasgedrag van brasem maakt het niet veel uit of het aas vlak naast je korf ligt.
      Een super geconcentreerde voerplek is ook niet echt nodig aangezien de vist begint te azen binnen een aanzienlijke straal van je korf.
      Het aas moet echter wel redelijk opvallen zodat het verleidelijk oogt voor de vis.

      Hopelijk heb je zo wat meer informatie om mij te helpen met het kiezen van de juiste korf.

      Reageer

      • ErwinPhiAssen
        Sense and Simplicity
        • 13-03-2011
        • 667
        • Assen

        #4
        ik zou kiezen voor een speedkorf.
        Deze kan je nauwkeurig op de zelfde plek blijven werpen, en je onderlijnen komen bijna niet in de war.

        Ik gebruik alleeen maar nog speedkorfen.
        lets make things better

        Reageer

        • A3aan
          Frequent aanwezig
          • 11-05-2011
          • 196
          • De Wijk

          #5
          Hmm.. dan moet ik eens in de kist van me pa duiken, die heeft er zat geloof ik.
          Maar wil als herintreder toch wel zoveel mogelijk materiaal testen en kijken waar ik het beste gevoel bij heb.
          Zogenaamde rig sleeves of anti tangle sleeves zouden bij een normale korf kunnen helpen denk ik.
          Maar zal morgen eerst eens met speeders testen

          Reageer

          • ErwinPhiAssen
            Sense and Simplicity
            • 13-03-2011
            • 667
            • Assen

            #6
            die speedkorfen omdat het lood centraal zit gooit precieser...
            lets make things better

            Reageer

            • A3aan
              Frequent aanwezig
              • 11-05-2011
              • 196
              • De Wijk

              #7
              Ik laat je weten hoe het is bevallen.
              Die precisie valt bij mij nog wel eens tegen haha, mijn werptechniek is nog niet zo verfijnd.

              Reageer

              • ErwinPhiAssen
                Sense and Simplicity
                • 13-03-2011
                • 667
                • Assen

                #8
                gooien gooien en gooien haha
                lets make things better

                Reageer

                • A3aan
                  Frequent aanwezig
                  • 11-05-2011
                  • 196
                  • De Wijk

                  #9
                  Het nadeel van werk is dat het zoveel vrije tijd in beslag neemt, oftewel kostbare vistijd

                  Reageer

                  • breamman
                    Roegbainder
                    • 22-11-2010
                    • 131
                    • oude Pekela

                    #10
                    heb nog wel een filmpje op mijn computer staan, ooit via de nieuwsgroepen binnen gehaald, maar deze is 340 mb groot (avi)
                    mocht je een bijv. een gmail account hebben die dit nl wel aan kan geef maar een seintje dan stuur ik hem naar je op.
                    het is een stukje uit de dvd van zammataro waar hij uitlegt waarvoor de diverse korven dienen en welke knopen hij gebruikt.
                    je kunt natuurlijk ook kijken waar je bij jou in de buurt de dvd kunt kopen
                    Zammataro, Team Zammataro, Lockfutter, Feeder, Feeder Experte, Fertigfutter, Masterpiece
                    Aangepast door breamman; 12-07-2011, 07:25.
                    eat fishing, sleep fishing & live fishing.

                    Reageer

                    • Bas Nijmegen
                      wedstrijdvisser
                      • 13-01-2009
                      • 541
                      • Nijmegen

                      #11
                      A3aan,

                      Erg druk geweest (niet eens met vissen), vandaar een late reactie...

                      Als je hengel aangeeft dat hij 60 gram aankan, maak je dan niet te druk over het gewicht van de korf. Je moet er natuurlijk geen 100 grams korven mee gaan gooien, maar je kunt er meestal gerust een korf van 50 gram aanhangen. Zoals Erwin zegt zijn speedkorven ideaal om precies te werpen en makkelijk te werpen. Echter is het mijn ervaring dat het voer makkelijker en sneller uit een gewone korf komt dan uit een speedkorf. Verder moet ik Erwin gelijk geven dat werpen maar op één manier het beste geleerd kan worden; gooien, gooien en nog eens gooien. Zo leer je niet alleen preciezer te gooien, maar zo kun je ook de (on)mogelijkheden van je hengel bepalen. Je gooitechniek is bepalend voor hoe zuiver je gooit en meestal niet je hengel. Krijg vertrouwen in het gooien en in jezelf (!) door veel te oefenen. Pak je hengel, neem een doosje met verschillende maten en gewichten korven mee en ga het gewoon eens proberen. Vaak is het belangrijk om te leren 'durven' gooien. Je zult versteld staan van wat je hengel eigenlijk aankan met de juiste werptechniek. Daarnaast sla je zelf ook de spijker op zijn kop door te zeggen dat je de boel in de war gooit als je te hard of juist te zacht gooit. Maar nogmaals, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik heb ooit een halve dag aan het water gestaan met materiaal waarvan iedereen mij vertelde dat ik makkelijk 100 meter moest kunnen halen, maar ik durfde niet. 60 meter was toch echt wel de max. Na een halve dag heb ik 110 meter gegooid! Ik gooi tegenwoordig met veel meer zekerheid doordat ik vertrouwen heb in het materiaal, maar met name in mezelf.

                      Dan nog een opmerking over je voer. Je zegt dat je weinig aas door je voer doet. Als je veel vis vangt zou ik zeker niet opeens veel gaan veranderen, maar aas door je voer is in de regel een must om de vis te lokken en op de plek te houden. De vraag is dan vaak alleen hoeveel aas doe je door je voer. Dat is leren afstemmen afhankelijk van het water waar je in vist en hoe goed de vis wilt azen...
                      Gr. Bas

                      Een vis vangen is niet moeilijk.
                      Vis blijven vangen wel...

                      Reageer

                      • ErwinPhiAssen
                        Sense and Simplicity
                        • 13-03-2011
                        • 667
                        • Assen

                        #12
                        Gisteren heb ik idd een werpsessie gedaan.
                        En het is gewoon erg lastig. Ik sta gewoon heel rustig en gooi dan vervolgens op deze methode:


                        Ik heb gisteren met 30 gram speedkorf geworpen. De eerste worp lag bijna aan de overkant op de wal.
                        Dus ja toen mar iets rustiger geworpen, en geprobeerd te voelen wat mijn hengel doet.
                        En het vervelende is bij elke geslachtsverandering in korf moet je weer anders gooien. hoe zwaarder de korf hoe zachter je moet werpen he
                        En over precisie ja ik vind speed geweldig, gaat lijnrecht vooruit en zit constant op ong. dezelfde pplek. Zo bouw je een goed voerstek op.

                        En over voer uit je korf. Mijn ervaring is hoe natter hoe beter het pas op de bodem uiteenvalt.
                        lets make things better

                        Reageer

                        • breamman
                          Roegbainder
                          • 22-11-2010
                          • 131
                          • oude Pekela

                          #13
                          om te zien wat je voer doet is er een simpel truukje
                          vul een emmer vol water neem een oud topje van een hengel vul je korf met voer zoals je dat aan de waterkant zou doen han de korf aan het topje en laat hem in de emmer zakken kijk wat er gebeurt en hoelang het duurt voordat je voer uit de korf is.
                          hier het filmpje http://rapidok.com/download/BqYTyU7b..._Futermischung
                          hier de PDF http://www.balzer.de/static/pdf/expe...e%20Profis.pdf
                          eat fishing, sleep fishing & live fishing.

                          Reageer

                          • A3aan
                            Frequent aanwezig
                            • 11-05-2011
                            • 196
                            • De Wijk

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bas Nijmegen
                            A3aan,

                            Erg druk geweest (niet eens met vissen), vandaar een late reactie...

                            Als je hengel aangeeft dat hij 60 gram aankan, maak je dan niet te druk over het gewicht van de korf. Je moet er natuurlijk geen 100 grams korven mee gaan gooien, maar je kunt er meestal gerust een korf van 50 gram aanhangen. Zoals Erwin zegt zijn speedkorven ideaal om precies te werpen en makkelijk te werpen. Echter is het mijn ervaring dat het voer makkelijker en sneller uit een gewone korf komt dan uit een speedkorf. Verder moet ik Erwin gelijk geven dat werpen maar op één manier het beste geleerd kan worden; gooien, gooien en nog eens gooien. Zo leer je niet alleen preciezer te gooien, maar zo kun je ook de (on)mogelijkheden van je hengel bepalen. Je gooitechniek is bepalend voor hoe zuiver je gooit en meestal niet je hengel. Krijg vertrouwen in het gooien en in jezelf (!) door veel te oefenen. Pak je hengel, neem een doosje met verschillende maten en gewichten korven mee en ga het gewoon eens proberen. Vaak is het belangrijk om te leren 'durven' gooien. Je zult versteld staan van wat je hengel eigenlijk aankan met de juiste werptechniek. Daarnaast sla je zelf ook de spijker op zijn kop door te zeggen dat je de boel in de war gooit als je te hard of juist te zacht gooit. Maar nogmaals, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik heb ooit een halve dag aan het water gestaan met materiaal waarvan iedereen mij vertelde dat ik makkelijk 100 meter moest kunnen halen, maar ik durfde niet. 60 meter was toch echt wel de max. Na een halve dag heb ik 110 meter gegooid! Ik gooi tegenwoordig met veel meer zekerheid doordat ik vertrouwen heb in het materiaal, maar met name in mezelf.

                            Dan nog een opmerking over je voer. Je zegt dat je weinig aas door je voer doet. Als je veel vis vangt zou ik zeker niet opeens veel gaan veranderen, maar aas door je voer is in de regel een must om de vis te lokken en op de plek te houden. De vraag is dan vaak alleen hoeveel aas doe je door je voer. Dat is leren afstemmen afhankelijk van het water waar je in vist en hoe goed de vis wilt azen...
                            Bas,

                            geen enkel probleem, het forum loopt immers niet weg en het echte leven gaat immers ook gewoon door.
                            ik denk echter niet dat ik meer dan 30 of 40 gram nodig ga hebben, vis eigenlijk alleen maar op kanalen, vaarten, plassen en meren.
                            voor de rivier moet ik echt een zwaardere hengel kopen, maar dat komt nog wel een keer.

                            ik heb inderdaad het idee dat ik eens de nodige oefensessies moet gaan inlassen om de techniek te verfijnen en het gevoel te krijgen.
                            nu haal ik de lijnclip altijd wel, maar meeste keren zweeft mijn korf dan nog een eind boven het water. hier gooi ik dus duidelijk te hard en resulteert erin dat ondelijn, korf en hoofdlijn in de war zitten.

                            ik vis voornamelijk met mais en miniboilies, doe op het laatst wel mais door mijn voer.
                            de vangsten zijn opzich nog niet denderend en ik heb vaak het idee dat ik een verdwaalde brasem haak.
                            brasem is toch echt een schoolvis dus je zou denken dat er meer te vangen zou zijn.
                            als ik jou dus begrijp kan ik best maden en/of wormen door mijn voer heen doen om de vis langer vast te houden.
                            heb je misschien ook ervaring met andere particles zoals zaden of iets dergelijks?

                            Reageer

                            • A3aan
                              Frequent aanwezig
                              • 11-05-2011
                              • 196
                              • De Wijk

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
                              Gisteren heb ik idd een werpsessie gedaan.
                              En het is gewoon erg lastig. Ik sta gewoon heel rustig en gooi dan vervolgens op deze methode:

                              ...
                              deze methode hanteer ik ook en het valt inderdaad niet mee, wordt flink oefenen dus


                              @breamman
                              heb geen gmail dus dat wordt hem niet, toch bedankt.
                              gevulde korf in een bak water en kijken wat er gebeurt ken ik, gebruik deze methode zelf inderdaad ook

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎