snoeken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • speciman
    zo kalm als een zalm
    • 07-05-2010
    • 347
    • maas

    snoeken

    IK vis zelf al een tijdje ook op snoek nu moet ik zeggen dat het niet bepaald goed gaat , zoals dat ik meer spinners en ander kunstaas heb verloren dan dat ik snoeken heb gevangen
    en vraag ik jullie om tips zoals: wat soort kunstaas, waar in het water, inhaals snelheid en nog veel meer dingen waar ik waarschijnlijk niet veel van snap,en over dood aas enz
  • Harpie
    Specimen Hunter
    • 13-02-2003
    • 1009
    • Emmen

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door speciman
    IK vis zelf al een tijdje ook op snoek nu moet ik zeggen dat het niet bepaald goed gaat , zoals dat ik meer spinners en ander kunstaas heb verloren dan dat ik snoeken heb gevangen
    en vraag ik jullie om tips zoals: wat soort kunstaas, waar in het water, inhaals snelheid en nog veel meer dingen waar ik waarschijnlijk niet veel van snap,en over dood aas enz
    Weet niet of je er iets mee kan, maar kijk hier eens.


    Gr,
    Harpie
    https://www.prestonfishing.nl/

    Reageer

    • speciman
      zo kalm als een zalm
      • 07-05-2010
      • 347
      • maas

      #3
      Weet iemand ook mischien hoe je van bierdoppen kunstaas kan maken???

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Haha geen flauw idee, misschien de lepel van een spinner?

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2325
          • Ter Apel

          #5
          Als eerste zou ik een kunstaasredder aanschaffen en bij de bouwmarkt een flink aantal meters dik nylon halen. Miocht je kunstaas dan vast komen te zitten dan kun je de kunstaasredder langs je lijn naar beneden laten zakken en zo je kunstaas weer los trekken.

          Ik vis zelf ook weleens met kunstaas en meestal in de kanalen bij ons die max. 2 tot 2,5 meter diep zijn. Ik heb 2 tackle boxen met kunstaas en daar zit o.a in:
          -Rapala Jointeds in firetiger kleur 9 cm en 13 cm. Dit zijn ondiep duikende pluggen.
          -Salmo plug (snoekmotief)
          -Groen plugje met verticale zwarte strepen (merk onbekend)
          -Diverse Ondex spinners (zijn bij favoriet)
          -Diverse twisters en shads

          Die 2 tackle boxen zitten in een bijbehorende schoudertas, waar ook mijn onthaakgereedschap, handdoek en vispapieren in zitten. Als ik struinend ga vissen dan neem ik die tas mee en heb zo alles bij de hand.

          Daarnaast vis ik ook wel met doodaas en doe dit meestal slepend vanaf de kant. Ik gebruik hiervoor een 3.60 meter lange karperhengel van 2.5 lbs. Ik schuif een rubber stuitje op de hoofdlijn, vervolgens een 5 grams dobber, dan een schuifloodje van 5 gram, vervolgens een loodstuitje (van Drennan) en als laatste een speldwartel om gemakkelijk van onderlijn te kunnen wisselen. In de speldwartel hang ik vervolgens de stalenonderlijn of te wel takel.
          Aangepast door Rolla; 17-07-2010, 17:52.
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • speciman
            zo kalm als een zalm
            • 07-05-2010
            • 347
            • maas

            #6
            hebben jullie ook nog wat tips voor kunstaas keuze[kleure] en kan je rond deze tijd ze nog [redelijk]goed vangen??
            en werkt die kunstaas redder ook voor bomen??

            Reageer

            • speciman
              zo kalm als een zalm
              • 07-05-2010
              • 347
              • maas

              #7
              En nu ik toch bezig ben, hoe/waar bergen jullie je snoekspullen op [als je gaat snoeken, bijv tas enz]
              En dan vooral waar jullie je onthaaktang laten , de mijne zitten op een nogal onhandige plek eerst mijn tas afdoen en er uit pakken niet echt handig als er een wild spetternde snoek ligt.

              Reageer

              • mr.T fish
                Frequent aanwezig
                • 01-05-2010
                • 220
                • appingedam

                #8
                Hallo
                Die onthaaktangen, die kun je dicht knijpen, ik hang hem meestal gewoon aan mijn shirt ofzo vast, gaat niet los, en je hebt 'm altijd bij de hand.

                Als je zulke hebt tenminste '
                Zeg maar Timon

                Reageer

                • Amadeus
                  Knoeit wat aan het water.
                  • 02-09-2007
                  • 1626
                  • Westerlee

                  #9
                  Kunstaas koop je altijd met verlies net als overig vistuig.
                  Je kan overwegen om een kunstaas redder aan te schaffen, maar ook dat is niet zaligmakend.
                  Gewoon van uitgaan als je kunstaas koopt dat je het kwijt raakt en iedere keer dat je er langer mee vist is het meegenomen.

                  Kunstaas van bierdoppen, deze bouw je om als lepel of als spinner. ook nog goedkoper en leuk om te knutselen.
                  Toen ik nog spinnerde ging ik altijd voor de blanke ( zilverkleurige ) spinner, een cm of 5 groot blad.
                  Van de dreg knipte ik altijd 1 haak er van af ( geen geknoei in de bek en minder kans op vastzitten aan rotzooi ).
                  Waarom voor de blanke? eigenlijk geen idee, ik ging er toen uit dat deze meer glom in het water en zo beter zichtbaar was nu anno 2010 gaat deze stelling niet meer op.
                  Persoonlijk ga ik liever voor levend aas, maar de wet gebied mij om met dood aas te vissen.
                  Nu vis ik dus met dood aas en bevalt mij prima.
                  Hoeft geen complete voorn of platter aan de haak, maar een stuk vis van een cm of 10 a 15 kan ook.

                  Snoeken is eigenlijk de eenvoud zelve, staalkabel met haak daarboven een schuifloodje van 5 a 8 gram daarboven een snoekdobber ( deze is meer voor te zien waar je aas ligt en de snoek te volgen dan voor beetregistratie, die merk je wel met of zonder dobber ).
                  Zomers is snoek lastiger te vangen dan in de winter, in de zomer liggen ze meer verspreid en dan ook nog tussen de meest onmogelijke opstakels ( waterplanten, lelies e.d.) en ze hebben voeding genoeg.
                  In de herfst en de winter wordt het pas echt leuk, minder tot geen last meer van waterplanten en riet en er is veel minder voedingsaanbod.
                  Mijn doodaas aanbod wordt dan ook groter ( ipv 10 a 15 gaat dit nu richting de 20 a 25 cm ) dit om de kleinere een beetje buiten spel te zetten, maar vergis je niet ook een kleine van rond de 70 of 80 pakt rustig een vis van rond de 30 cm

                  Gisteren een leuke gehad van 84 cm, nog geen 10 cm voor mijn voeten ( was net bezig om mijn aas er uit te tillen, maar dat kon zij schijnbaar aan niet toestaan).

                  In de herfst en winter moet je ze ook iets dieper zoeken dan zomers.
                  Meestal vis ik op ondiep water op "half" water en dieper water 2/3 of zelfs op sleep.
                  https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                  Reageer

                  • speciman
                    zo kalm als een zalm
                    • 07-05-2010
                    • 347
                    • maas

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door mr.T fish
                    Hallo
                    Die onthaaktangen, die kun je dicht knijpen, ik hang hem meestal gewoon aan mijn shirt ofzo vast, gaat niet los, en je hebt 'm altijd bij de hand.

                    Als je zulke hebt tenminste '
                    http://www.vlemmix.nl/data/families/klein/42550_1.jpg
                    ja die heb ik, ik klem hem aan mijn rugzak met een stukje vislijn aan de tas gebondenen de tang [mocht ie vallen ben ik hem niet kwijt,lijn is c.a 50 cm]


                    en nog meteen een extra vraagje aan iedereen moet je 1 buldo op meerdere[ligt denk ik ook aan formaat/drijfvermogen]

                    Reageer

                    • speciman
                      zo kalm als een zalm
                      • 07-05-2010
                      • 347
                      • maas

                      #11
                      Nog even iets raars vertellen over een snoek die ik ooit eens heb gevangen.
                      mijn lijn+onder lijnen zaten door ze kiewen heen[enen kant in andere uit] en mijn kustaas in zijn bek.
                      hoe die dat voorelkaar kreeg snap ik niet maars ik heb gewoon lijn door geknipte onthaakt een lijn weer vastgeknoopt.

                      Reageer

                      • Amadeus
                        Knoeit wat aan het water.
                        • 02-09-2007
                        • 1626
                        • Westerlee

                        #12
                        1 buldo is afdoende, uiteraard net als met reguliere tuigen dien je wel rekening te houden met het gewicht wat het moet dragen.
                        Het geheel moet natuurlijk wel blijven drijven.


                        Je onthaaktang kun je gewoon aan je shirt klemmen, maar met snoeken prefereer ik toch een gewone lange punttang zoals je die ook wel vindt in bouwmarkten o.i.d.
                        Je kan met zo'n tang wat meer kracht zetten en indien nodig de haak doorknippen.
                        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎