Schuivende method feeder.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • klaasjan
    experimenteren is leren
    • 22-07-2005
    • 19
    • prov Groningen

    Schuivende method feeder.

    Ik ben me aan het verdiepen in het vissen met de method feeder. Maar iedere keer wordt er gevist met een zelfhaaksysteem door de method vast te monteren. Is hier ervaring met het monteren van de method feeder in een schuivende montage of doet dat afbreuk aan het systeem.
  • hans vis
    Sportvisser
    • 26-08-2009
    • 998
    • Eelde-Paterswolde

    #2
    Volgens mij is de method feeder niet vast maar glijdend, echter de marge wordt zeer klein gehouden: onderlijn 15 cm, afstand wartel onderlijn -stop lood 25 a 30cm.
    groet,
    Hans

    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #3
      Klaasjan.
      De method is een zelfhaaksysteem.
      Hans ,
      Bij de method zit de korf vast aan de hoofdlijn, en de zeer korte onderlijn hoogstens aan een stukje elastiek daarin of gewoon zonder elastiek. Dus het is een vast systeem en niet glijdend.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • hans vis
        Sportvisser
        • 26-08-2009
        • 998
        • Eelde-Paterswolde

        #4
        Nou zo is het mijn niet geleerd: methodfeeder voor barbeel:

        hoofdlijn, stop- 30cm powergum, met daarop glijdend een korf, wartel en onderlijn 15cm..
        groet,
        Hans

        https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

        Reageer

        • peterg
          Komt net kijken
          • 04-01-2010
          • 98
          • IJsselstein

          #5
          schuivende method

          Er zijn twee systemen.

          Een inline ook zelf haak systeem en een 'preston' welke vast zit aan de hoofdlijn en de onderlijn aan elastiek.
          Beide zijn zelf hakend.

          De Inline kneed men het voer om de korf en stopt boven in het aas of niet natuurlijk.
          De 'preston' doe je met een mal ook hier kun je je aas in verstoppen.

          Je vist met korte onderlijnen met de preston vandaar het elastiek.

          Verder is er op dit Forum al redelijk veel over geschreven. Ook over aanpassingen.
          Maar experiermenteren is altijd leuk.

          Peterg

          Reageer

          • Harpie
            Specimen Hunter
            • 13-02-2003
            • 1009
            • Emmen

            #6
            Naast de gangbare manier van het vissen met de method, vis ik nu in den regel met een alternatieve methode, deze bevalt me beter. Ik heb de indruk dat het me meer vis oplevert, terwijl de aanbeten nog net zo hard zijn als bij de gangbare methode. Het voordeel van dit systeem is, dat het aas net zover van de method af ligt, maar dat de vis iets meer tijd en dus in eerste instantie minder weerstand ondervind als hij het aas pakt.
            Bij deze methode hangt de method in een kleine lus (circa 8 cm) en het onderlijntje zit aan een kleinere lus. Dus, je maakt eerst een klein lusje waaraan de onderlijn komt en daarna een lus van circa 8 cm met daarin een wartel waaraan je de method kunt bevestigen.


            Gr,
            Harpie
            https://www.prestonfishing.nl/

            Reageer

            • reijntjes
              Swingt(o)(i)pper
              • 12-12-2005
              • 3497
              • Asten

              #7
              Harpie,

              Ik kan het niet goed zen op de foto maar gebruik je voor de onderlijn ook een wartel of lus in lus ?
              Komt dit bij het gooien net in de knoop ?
              Groeten

              Frank

              2015 de Belgen verslagen in eigen huis
              2016 walk-over Blauforlaet !
              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

              Reageer

              • Harpie
                Specimen Hunter
                • 13-02-2003
                • 1009
                • Emmen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                Harpie,

                Ik kan het niet goed zen op de foto maar gebruik je voor de onderlijn ook een wartel of lus in lus ?
                Komt dit bij het gooien net in de knoop ?
                Reijntjes,

                Om de montage een beetje uit de verf te laten komen heb ik wat dikker nylon gebruikt.
                Kan dus een beetje verwarrend werken.
                De onderlijnverbinding is lus in lus.
                Wat de andere vraag betreft, nee ik gooi hem niet in de knoop, de hair (haak) zit bij het werpen in het voer.
                Gebruik hiervoor de voermal van Preston.

                Gr,
                Harpie
                https://www.prestonfishing.nl/

                Reageer

                • klaasjan
                  experimenteren is leren
                  • 22-07-2005
                  • 19
                  • prov Groningen

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door peterg
                  Er zijn twee systemen.

                  Een inline ook zelf haak systeem en een 'preston' welke vast zit aan de hoofdlijn en de onderlijn aan elastiek.
                  Beide zijn zelf hakend.

                  De Inline kneed men het voer om de korf en stopt boven in het aas of niet natuurlijk.
                  De 'preston' doe je met een mal ook hier kun je je aas in verstoppen.

                  Je vist met korte onderlijnen met de preston vandaar het elastiek.

                  Verder is er op dit Forum al redelijk veel over geschreven. Ook over aanpassingen.
                  Maar experiermenteren is altijd leuk.

                  Peterg
                  Er is inderdaad het nodige geschreven over het vissen en gebruik van de method. Maar alles draait om een zelfhakingssysteem. In wat voor vorm dan ook.

                  Ik zou graag met een schuivend systeem vissen waarbij het gewicht/weerstand van de methodfeeder niet ervoor zorgt dat de vis geprikt wordt. Ik weet zelf wel een systeem te bedenken. Maar is dit in de praktijk wenselijk.

                  Ik heb wat onderwaterbeelden bekeken van azende vis en het lijkt mij in theorie niet verkeerd. Wel een korte (+/- 8 cm) gebruiken waardoor je snel een aanbeet ziet.

                  Reageer

                  • reijntjes
                    Swingt(o)(i)pper
                    • 12-12-2005
                    • 3497
                    • Asten

                    #10
                    Harpie,

                    Bedankt voor de toelichting.
                    Een ander voordeel wat ik zie is dat je geen gebruik meer hoeft te maken van het elastiek aan de method feeder zelf.
                    Ik ga dit eens proberen als ik verlost ben van het gips rond mijn pols !
                    Groeten

                    Frank

                    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                    2016 walk-over Blauforlaet !
                    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                    Reageer

                    • PeBo
                      Hengelaar
                      • 29-09-2007
                      • 2636
                      • Oosterhout

                      #11
                      Harpie,

                      Ook ik ben al een jaartje aan het experimenteren om met een stopper op de lijn/powergum de method schuifbaar te maken. Je kan er dan wel een onderlijn aan binden van 8 cm maar als de lus waar de method in schuift 15 cm is dan vis je volgens mij hetzelde als met de normale method methode met een onderlijn van 23 cm. Ik denk dat op deze manier ook je methodkorf weinig meerwaarde heeft en je ze net zo goed kan vervangen door een normale korf wat als voordeel heeft dat je meer voer kan brengen. Graag jou visie op deze opmerking. Overigens wordt de foto van je systeem op mijn pc opgeslagen want ik bewaar alle adviezen.

                      Hans,
                      Ik ben geen barbeelvisser, dus een leek in deze, maar ik heb begrepen dat de barbelen vooral op de stromende wateren bevist worden. Volgens mij zijn daarvoor de methodkorven totaal ongeschikt vanwege hun lage gewicht en hun platte vorm waardoor ze teveel afdrijven voordat ze op de grond liggen.
                      ]Member of the Easterwood dreamteam.
                      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                      Groeten,
                      PeBo.

                      Reageer

                      • fpulles
                        omgeturnd
                        • 15-02-2008
                        • 1260
                        • Eindhoven

                        #12
                        Het gaat wel Peter, mits je op een krib vist, met de stroming mee. De method korf moet dan op z'm minst 80 / tot 100 gram zijn. en het voer moet erg vast van samenstelling zij,n omdat het anders al weg is voordat de korf de grond raakt. . De enige korven die hier voor in aanmerking komen zijn de grotere maten van Korum, die je dan zelf nog moet verzwaren. Ik denk niet dat de method korfjes van preston, Guru, kobra, enz.. enige meerwaarde hebben voor het barbeelvissen, simpelweg omdat het voeraanbod te gering is. Ik twijfel of method korven uberhaupt een meerwaarde hebben bij het barbeel vissen.

                        Maar we blijven nog enige tijd experimenteren.

                        Frank
                        oude hond kan ook trucjes leren

                        Reageer

                        • Pieter Stam
                          Tinca Tinca
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

                          #13
                          Wat veilig vissen betreft is er zo te zien nog wel een en ander op te steken van de karperjongens.

                          MVG, Pieter

                          Reageer

                          • Frits
                            gebruiker
                            • 22-07-2004
                            • 231
                            • Papendrecht

                            #14
                            De method feeders van Preston zijn te koop in 2 uitvoeringen.

                            -een voor de vaste montage, die met de blauwe holle elastiek
                            -en een inline method feeder.

                            Deze inline feeder zit ook in de verpakking van een aantal method voertjes van sonubaits. Deze feeders zijn er in gewichten van 14, 28 en 44 gram.

                            Je monteert deze door de hoofdlijn door de method (centraal buisjes) heen te halen. Aan de hoofdlijn dan een wartel, speldwartel of een specifieke kraal met onderlijn bevestiging (Korum). Met deze methode kan de method vrij schuiven over de lijn en zul je zelf het moment van aanslaan moeten bepalen.

                            Methode wordt toegepast op wateren waar het vaste systeem verboden is (en dat is op steeds meer commercials het geval ), maar waar de method feeder wel succesvol is.

                            Voor sterke vissen (karper, barbeel) wordt de hoofdlijn vaak dubbel door de method feeder gedaan (een lange lus van ca 50 cm.)aan het einde van de lus dan de wartel en je onderlijn. Haak met aas en hair gaat gewoon ïn de mould en feeder

                            Op you tube en op de site van preston zijn hier wel filmpjes over te vinden (Tom Pickering op twin oaks, 160 LB) en Andy Findlay met de method feeder

                            Reageer

                            • PeBo
                              Hengelaar
                              • 29-09-2007
                              • 2636
                              • Oosterhout

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
                              Wat veilig vissen betreft is er zo te zien nog wel een en ander op te steken van de karperjongens.

                              MVG, Pieter
                              Pieter,
                              Zekers te weten, al waren het alleen al de foto's.
                              Maar weet jij misschien ook hengelsportzaken waar ze Quest-baits en zaken waar ze K-1Baits boilies verkopen. Indien mogelijk een beetje bij me in de buurt.
                              ]Member of the Easterwood dreamteam.
                              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                              Groeten,
                              PeBo.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎