Schuivende method feeder.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • PeBo
    Hengelaar
    • 29-09-2007
    • 2636
    • Oosterhout

    #16
    [QUOTE=Frits;151327]De method feeders van Preston zijn te koop in 2 uitvoeringen.


    Je monteert deze door de hoofdlijn door de method (centraal buisjes) heen te halen. Aan de hoofdlijn dan een wartel, speldwartel of een specifieke kraal met onderlijn bevestiging (Korum). Met deze methode kan de method vrij schuiven over de lijn en zul je zelf het moment van aanslaan moeten bepalen.

    Frits,

    Bij deze methode heb ik een rubber stopper, die precies wat moeilijk schuift op de hoofdlijn/powergum gedaan. Hiermee kan ik dan de afstand aanpassen, wanneer de stopper tegen de korf loopt, en de vis zich moet haken. Volgens mij is het inline systeem hier het best geschikt voor.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

    Groeten,
    PeBo.

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #17
      [QUOTE. De enige korven die hier voor in aanmerking komen zijn de grotere maten van Korum, die je dan zelf nog moet verzwaren. Ik denk niet dat de method korfjes van preston, Guru, kobra, enz.. enige meerwaarde hebben voor het barbeelvissen, simpelweg omdat het voeraanbod te gering is. Ik twijfel of method korven uberhaupt een meerwaarde hebben bij het barbeel vissen.

      Maar we blijven nog enige tijd experimenteren.

      Frank[/QUOTE]

      In plaats van de inline method korven zou je een ouderwetse voederveer kunnen gebruiken. Die zijn ook inline. Ik heb er eens een paar van een gerenomeerd barbeelvisser mogen ontvangen. Ik vind ze echter voor snel stromend water niet zo geschikt omdat ze rond zijn. Zouden ze plat of vierkant zijn, dan lijken ze mij perfect. Nu zal je misschien zeggen, dan ga je er toch even op staan, maar dat wil ik deze gulle gever niet aandoen.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
        Pieter,
        Maar weet jij misschien ook hengelsportzaken waar ze Quest-baits en zaken waar ze K-1Baits boilies verkopen. Indien mogelijk een beetje bij me in de buurt.
        Sorry PeBo, ik kan je hier helaas niet verder mee helpen. Ik ken beide merken ook niet. Kun je via google ook niets vinden?

        MVG, Pieter

        Reageer

        • PeBo
          Hengelaar
          • 29-09-2007
          • 2636
          • Oosterhout

          #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
          Sorry PeBo, ik kan je hier helaas niet verder mee helpen. Ik ken beide merken ook niet. Kun je via google ook niets vinden?

          MVG, Pieter
          Via google kwam ik niet veel verder maar opgeven ken ik niet. Je zou eens op You tube moeten kijken daar hebben ze leuke filmpjes over pop ups, wafters, fluor boilies enz enz van dit merk.
          ]Member of the Easterwood dreamteam.
          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

          Groeten,
          PeBo.

          Reageer

          • Foxdonut
            I have a bream!
            • 09-04-2010
            • 1237
            • Gro

            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Harpie
            Naast de gangbare manier van het vissen met de method, vis ik nu in den regel met een alternatieve methode, deze bevalt me beter. Ik heb de indruk dat het me meer vis oplevert, terwijl de aanbeten nog net zo hard zijn als bij de gangbare methode. Het voordeel van dit systeem is, dat het aas net zover van de method af ligt, maar dat de vis iets meer tijd en dus in eerste instantie minder weerstand ondervind als hij het aas pakt.
            Bij deze methode hangt de method in een kleine lus (circa 8 cm) en het onderlijntje zit aan een kleinere lus. Dus, je maakt eerst een klein lusje waaraan de onderlijn komt en daarna een lus van circa 8 cm met daarin een wartel waaraan je de method kunt bevestigen.


            Gr,
            Harpie
            Harpie ik had een vraag bij deze montage

            Aan het plaatje te zien is de hair vrij lang. In voorgaande topics op de method was de conclusie dat de afstand van de haakbocht tot aan miniboilie in de ideale situatie zo'n 1 a 2mm, op het plaatje lijkt die echter veel langer te worden.
            Mijn vraag is dus levert dit niet juist wat meer missers op het zou kunnen dat met een langere hair de kans op inhaking slechter wordt nl. Of heb je de hair zo gemaakt ter verduidelijking van de foto...
            Groet,

            Foxdonut


            www.wedstrijdvisser.com

            Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

            Reageer

            • Kosmozz
              Match en Feeder
              • 25-07-2005
              • 1959
              • Hannut

              #21
              Ik zou zeggen bestudeer wat de karperjongens doen want die zijn al jaren met dergelijk loodmontages bezig. Je zou bijvoorbeeld een soort run rig kunnen maken.
              Carpe Diem

              Reageer

              • klaasjan
                experimenteren is leren
                • 22-07-2005
                • 19
                • prov Groningen

                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
                Ik zou zeggen bestudeer wat de karperjongens doen want die zijn al jaren met dergelijk loodmontages bezig. Je zou bijvoorbeeld een soort run rig kunnen maken.
                Is jouw opmerking als reactie op mijn vraag bedoeld Kosmozz. Want een run rig klinkt goed.

                Reageer

                • Harpie
                  Specimen Hunter
                  • 13-02-2003
                  • 1009
                  • Emmen

                  #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
                  Harpie ik had een vraag bij deze montage

                  Aan het plaatje te zien is de hair vrij lang. In voorgaande topics op de method was de conclusie dat de afstand van de haakbocht tot aan miniboilie in de ideale situatie zo'n 1 a 2mm, op het plaatje lijkt die echter veel langer te worden.
                  Mijn vraag is dus levert dit niet juist wat meer missers op het zou kunnen dat met een langere hair de kans op inhaking slechter wordt nl. Of heb je de hair zo gemaakt ter verduidelijking van de foto...
                  Foxdonut,
                  Ik heb deze montage van wat dikker nylon gemaakt voor de zichtbaarheid. Hierbij is de hair wat langer uitgevallen dan de bedoeling was. Normaal hangt mijn boilie tegen de 1 cm onder de haak.
                  Gr,
                  Harpie
                  Aangepast door Harpie; 11-01-2011, 17:22.
                  https://www.prestonfishing.nl/

                  Reageer

                  • henkus
                    Met enige kennis...
                    • 23-12-2008
                    • 457
                    • hoogmade

                    #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
                    Wat veilig vissen betreft is er zo te zien nog wel een en ander op te steken van de karperjongens.

                    MVG, Pieter

                    i.d.d. is daar best veel van te leren,

                    Vergeet alleen niet dat karpervissers al jaren met onderlijnen vissen die sterker of net zo sterk zijn als hun hoofdlijn.
                    Terwijl bij witvissen dit nooit echt iets is geweest om een punt van te maken, de onderlijn was altijd het zwakke punt waar in 9 van de 10 gevallen de lijnbreuk ook plaatsvond.

                    met de method visserij is het gebruik van dunne lijnen geen must meer en wordt het wel een probleem, al zijn er wel een aantal systemen op de markt die wel visvriendelijk zijn.

                    het zou voor iedereen die een systeem verzind of aanpast niet verkeerd zijn daar wat meer over na te denken, (sorry harpie, ik weet dat iedereen eerst denkt aan de vis die hij vangt ipv aan de vis die hij verspeeld, ik zal het je dan ook echt niet kwalijk nemen)

                    dit geld nanatuurlijk niet alleen voor witvissers, iedereen die een systeem aanpast (karpervissers, barbeelvissers en ook roofvissers) zou zijn systeem niet alleen moeten beoordelen op het succes, maar ook op wat er gebeurt bij lijnbreuk of vastlopers.

                    ik ben op dat gebied ook geen lichtend voorbeeld en heb genoeg gevist met onvriendelijke systemen, maar bij deze beloof ik mijn leven te beteren.

                    Reageer

                    • Harpie
                      Specimen Hunter
                      • 13-02-2003
                      • 1009
                      • Emmen

                      #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door henkus
                      i.d.d. is daar best veel van te leren,

                      Vergeet alleen niet dat karpervissers al jaren met onderlijnen vissen die sterker of net zo sterk zijn als hun hoofdlijn.
                      Terwijl bij witvissen dit nooit echt iets is geweest om een punt van te maken, de onderlijn was altijd het zwakke punt waar in 9 van de 10 gevallen de lijnbreuk ook plaatsvond.


                      het zou voor iedereen die een systeem verzind of aanpast niet verkeerd zijn daar wat meer over na te denken, (sorry harpie, ik weet dat iedereen eerst denkt aan de vis die hij vangt ipv aan de vis die hij verspeeld, ik zal het je dan ook echt niet kwalijk nemen)
                      Henkus,
                      Ook in dit geval is het onderlijntje dunner dan de montage.
                      Ik vis altijd met een voorslag van 0,30 mm, dus de montage is ook 0,30 mm.
                      De dikste onderlijntjes die ik gebruik zijn 0,23 mm.
                      Gr,
                      Harpie
                      https://www.prestonfishing.nl/

                      Reageer

                      • klaasjan
                        experimenteren is leren
                        • 22-07-2005
                        • 19
                        • prov Groningen

                        #26
                        De eerder genoemde preston method feeders met een inline montage voldoen wel aan mijn wensen. Die zullen worden getest.

                        En de vis blijft slechts achter met een haakje en stuk lijn bij het breken van de hoofdlijn. Ook niet onbelangrijk zoals eerder gezegd.

                        Reageer

                        • Frits
                          gebruiker
                          • 22-07-2004
                          • 231
                          • Papendrecht

                          #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door klaasjan
                          De eerder genoemde preston method feeders met een inline montage voldoen wel aan mijn wensen. Die zullen worden getest.

                          En de vis blijft slechts achter met een haakje en stuk lijn bij het breken van de hoofdlijn. Ook niet onbelangrijk zoals eerder gezegd.

                          idd Klaasjan, De reden voor deze inline feeder is de voordelen van de method feeder toe te kunnen passen op wateren waar het zelfhaak systeem verboden is. Reden van het verbod is an het gevaar op lijnbreuk waarbij er een groot risco is dat de vis (te) lange tijd blijft rondzwemmen met de feeder.

                          Het schuifsysteem werkt goed ! er zijn ook duidelijk beetindicaties en het zetten van de haak is gelijk aan het vissen met een normale feeder, allen heb je nu de korte onderlijn, hair en het aas op het voer.

                          Als je de veiligheid van de vis voorop hebt staan , maar je wilt toch met een zelfhaak systeem vissen, dan kun je ook kijken naar de method feeders van Guru, deze hebben een bevestiging waarbij bij lijnbreuk de feeder kan worden gelost en voor de vis alleen de onderlijn in de bek blijft

                          Reageer

                          • klaasjan
                            experimenteren is leren
                            • 22-07-2005
                            • 19
                            • prov Groningen

                            #28
                            Je haalt me de woorden uit de mond Frits. Toevallig gisteren op youtube die betreffende feeders van Guru gezien. Lijkt me op dit moment de beste optie op de markt wanneer er met een zelfhaaksysteem wordt gevist.

                            Reageer

                            • preston-freak
                              wedstrijd, specimenvissen
                              • 12-04-2008
                              • 1834
                              • Oss

                              #29
                              Als ik de montage van Harpie bekijk heeft het geen enkele meerwaarde om een methodkorf op deze manier te gebruiken, tenzij je het aas in het voer drukt. En dat voer moet echt perfect kleven (zie de dvd: underwater feeder fishing) anders valt een dergelijke korf leeg op de bodem, want dan kun je helemaal beter een gewone korf gebruiken. De harde "methodachtige" aanbeten zijn volgens mij vooral te verklaren door de korte onderlijnen en heeft weinig te maken met het type korf.
                              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                              Reageer

                              • Rene71
                                Newbie
                                • 05-11-2016
                                • 19
                                • Den Haag

                                #30
                                Bekijk op YouTube het filmpje van Arjan Klop VisTV Exstra #5
                                Feeder vissen met Arjan Klop.
                                Hier legt hij zeer duidelijk het feedervissen met een schuivend systeem uit

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎