Dood aas in de zomer

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Tvdv
    Newbie
    • 03-04-2012
    • 38
    • tilburg

    Dood aas in de zomer

    Hallo mensen,

    nog een maandje tot we weer mogen snoeken en ik wilde dit jaar eens gaan proberen met dood aas te vissen. Statisch aan een dobber als (bij)hengel naast het feederen. Ik lees echter overal alleen dingen over doodaas vissen op snoek in de winter. Misschien een domme vraag maar is dit wel een effectieve manier van vissen in de zomer??
    Groetjes Tom
  • polenvisser
    Frequent aanwezig
    • 28-01-2011
    • 241
    • wichmond

    #2
    goeie vraag eigenlijk wel. Inderdaad, statisch doodaasvissen lijkt alleen in de winter gebruikt te worden. Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen in de zomer. Echter zou ik wel kiezen voor eigen witvis (geen zeevis als makreel bedoel ik dan). Als je veel leest, kom je ook met regelmaat tegen, dat er geschreven wordt, in de zomer te vissen met kleiner aas. Dit vanwege een grote nieuwe aanwas van jonge vis. Ook wordt er geschreven om je kunstaas kleiner te houden en nu mag het ook sneller binnengevist worden, in tegenstelling van 's winters.
    Maar goed... Of het effectief is om in de zomer statisch te vissen op snoek, ik zou zeggen, gewoon doen! Als je namelijk doordat iemand zegt dat het niet zinvol is ook niet zo vist, zal je nooit voor verrassingen gesteld worden. Wel een tip, tijdens witvissen gebeurt het ook regelmatig dat roofvis achter je gevangen vis aan zit, gooi je aasvisje dan daar in de buurt.
    Veel (vis)plezier.

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Het kan in de zomer op zich wel, maar voor de roofvisser is kunstaas in de warme maanden doorgaans effectiever, omdat de vis dan actiever is. In de koude maanden trekt de vis samen naar de diepere stekken en/of andere hotspots en dan is doodaas erg effectief. Vaak is het dan zo dat de goede stekken veel vis opleveren en andere stekken niets tot weinig.

      Verder is het zo dat menig witvisser en karpervisser zich in de koude maanden bezig houdt met doodaas, omdat het met hun 'core business' dan op veel vlakken bedroevend gesteld is. Daarom is het in de winter populairder.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Amadeus
        Knoeit wat aan het water.
        • 02-09-2007
        • 1626
        • Westerlee

        #4
        Ik vis ook met doodaas.
        En ook in de zomermaanden, maar dan doe ik dit naast het witvissen.
        Ik gebruik daar de zelfde formaat (dood) vis alswel stukken vis voor.
        Waarom de herfst en de winterperiode het roofvisseizoen genoemt wordt?
        Daar zit een hele simpele gedachte achter.
        In de herfst en de winter heb je geen jong broed (aan prooivis ) meer in het water, dus het aanbod van voedsel is minder.
        Roofvis trekt met de witvis mee naar de overwin******sgebieden en blijft daar in de buurt rondhangen.

        Daar roofvis de schone taak heeft om de zwakkere en of zieke prooidieren op te ruimen,
        maakt jouw aas in die periode meer kans om uitgekozen te worden daar het voedselaanbod
        voor de roofvis stukken minder is dan in de zomer.
        De truuk is voor roofvis om in de wintermaanden om met zo weinig mogelijk inspanning zoveel mogelijk voeding te verkrijgen.
        Daar ze de energie nodig hebben om de winter te kunnen trotseren.

        Daarnaast teld ook wat Preston al zei, de meeste witvissers hangen in die periode hun stokken aan de
        kapstok en zoeken een al of niet actievere alternatief.

        Waarom de herfst wat meer dan de winter?
        Roofvis, met name snoek laat zich beter vangen met ruig weer en deze weersomstandigheden komen het meest voor in de herfst.
        Waarom de snoek zich beter laat vangen tijdens ruig weer?
        Tja daar lopen de theorieen uiteen.

        Ik denk zelf dat door het ruige water de witvis zich wat gemakkelijker laat vangen door roofvis doordat de witvis gedesorienteerd raakt
        of dat hun zicht door het ruige water ontnomen wordt en dat roofvis hiervan gebruik maakt.
        Maar zoals ik zeg, dat is mijn gedachte hierachter.

        Maar in de zomer kan je net zo goed roofvis vangen als in de winter en ook op de zelfde manier.
        De zomer heeft wel als voordeel dat je ook op zeer ondiep water roofvis kan vangen of op stekken die in de winter "visloos" lijken.
        Denk hierbij aan sloten, tochten, ondiepe poelen etc.

        Vooral in het voorjaar ( eigenlijk nu........ maar dat mag nu even niet ) op ondiepe wateren waar de witvissen zich verzamelen
        om te paaien is een feestmaal voor roofvis.
        Niet alleen is de paaiende vis een gemakkelijke prooi, maar ook de duizenden jonge visjes die daaruit voorkomen en daar nog even blijven hangen.
        Meestal is roofvis in die periode wat lastiger te vangen omdat het het water vergeven is van kleine prooivis en dus keus genoeg heeft.
        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

        Reageer

        • Tvdv
          Newbie
          • 03-04-2012
          • 38
          • tilburg

          #5
          Bedankt voor de reacties, ik kan nu al niet wachten tot het seizoen weer open is
          Groetjes Tom

          Reageer

          • Amadeus
            Knoeit wat aan het water.
            • 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

            #6
            Dan heb je nu nog tijd om het e.e.a. goed voor te bereiden................
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎