weer methodfeeder vragen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tomaat
    Newbie
    • 13-09-2015
    • 12
    • maassluis

    weer methodfeeder vragen

    Hallo, ik ben nieuw sinds vandaag, me al wat ingelezen her en der, toch nog wat vragen mbt de method feeder methode.
    Ik ben na jaren niet gevist te hebben weer begonnen,de laatste ervaringen op stromend water met een heavy feeder, voorslag, zware korven veel vangst etc , dus ben best wel een beetje bekend met div montages en zo.
    Pas weer het materiaal opgeschoond, wat nieuwe spullen aangeschaft .waaronder wat spul mbt de method feeder methode.
    Na raadplegen her en der en advies verkoper wat inline korven zonder elastiek aangeschaft, voer, onderlijnen met rigs etc.

    Ik vis in de regel op licht stromend water, een kanaal met wat begroeiing, ca 2-4 meter diep, grote brasem, karper, voorn zeelt, alles lijkt er vertegenwoordigd. Met de normale feeder en maden best goede vangsten doch ook veel klein spul.
    Met de methodfeeder, gemonteerd zoals velen dat doen, nl door de korf heen, warteltje, daaraan korte onderlijn met haak-hair, best goede vangsten, doch ook wat missers ondanks bewering dat het een zelfhakend systeem is.
    Nog eens kritisch naar de hele opstelling gekeken, en dat geeft me toch wel wat vragen. Ik leg ze jullie voor, verwijzen naar andere topics, beantwoorden alles mag!
    -de method feeder wordt in 1 adem genoemd met vissen met korte onderlijn met hair/stopper.

    Wat is het grote voordeel van die stopper, behalve dat het vissen met boiles en zo mogelijk maakt?
    Wat bepaalde de afstand van haak tot stopper? Ik zie daar geen logica in, mi zo kort mogelijk, doch bij gekochte bv van Preston is het soms meer dan een cm
    waarom nu ineens korte onderlijnen, met gewone korven werd wel 70 cm gebruikt?
    -zijn er ook ervingen met een methodfeeder korf en een gewonde onderlijnen met haak en maden/etc zonder stopper/hair
    -ik gebruik ipv tonwartel een korum quickchange. Dan lijk mij het systeem niet zelfhaken d meer, dan moet de wartel dacht ik vast in de korf zitten, klopt dit?
    -als de hoofdraad door de korf heen gaat, lijkt het me toch dat de vis bij het azen de weerstand van de korf moet voelen, zou een plaatsing in een geknipte lus zoals bij gewoon feederen dan niet vele gevoeliger werken? Dat laats ga ik zeker eens proberen als het weer een beetje meezit, maar ben wel benieuwd hiernaar

    voor de moeite alvast dank!
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Voor het normale feederen maak ik mijn onderlijnen standaard een meter en kort ze in als de situatie daarom vraagt. Als de vis voorzichtig aast gebruik ik een lange onderlijn. Mocht ik veel last van slikkers krijgen, dat de haak niet voor in de bek zit, dan kort ik de onderlijn in.

    Bij een korte onderlijn zwemt de vis weg, de onderlijn wordt gestrekt en de vis haakt zichzelf direct. Bij een langere onderlijn heb je kans dat de vis met het aas in de bek weg zwemt en/of het weer uitspuugt.

    Hoelang je de hair maakt hangt af van het aas en de haakgrootte. Ik maak altijd eerst een lus in de lijn en schuif vervolgens met een naald het aas op de hair. Vervolgens zet in de haak op de lijn en bepaal de afstand tussen de haakbocht en aas. Meestal is dit bij mij een paar mm.

    Maden gebruik ik eigenlijk nooit tijdens het methodfeederen. Ik heb een tijdje geleden bij ons op een vijver op karper gevist en heb een stukje worm op de hair gedaan. Heb toen meerdere karpers op een stukje worm gevangen.

    Voor wat betreft op jouw vraag over de montage is het wel verstandig om stil te staan bij de visveiligheid. Een vis moet te allen tijde bij lijnbreuk het korfje kwijt kunnen raken. Ideale korven zijn daarom de inline methodfeeders of de feeders met elastiek zoals Guru ze in het assortiment heeft.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • tomaat
      Newbie
      • 13-09-2015
      • 12
      • maassluis

      #3
      Bedankt voor je reactie

      van de korte onderlijn kan ik me wel iets bij voorstellen.Toch heb ik nog niet de ervaring dat de vis zich dan direct haakt,aardig wat missers gehad juist, wel beet, niet haken.

      ik kreeg het idee dat het zelfhaken te maken had met de montage van de onderlijn aan de wartel die vast zit in de inline methodfeeder?Die gebruik ik (nog?) niet, met de quickchange is het een glijdend systeem , stel ik me zo voor, waarbij het de beet via onderlijn/hoofdlijn op de top gezien wordt, en waarbij ik me dan afvraag of dit niet gevoeliger kan.Door bv de inline methodfeederkorf in een lus te hangen.

      Dacht dus dat zelfhaken vooral met haken op het lood te maken had?

      Tot nu toe, ook niet met de gewone korven heel zelden lijnbreuk meegemaakt, doch ook hierbij zou ik me kunnen voorstellen dat dit vooral op de zwakste schakel, de dunne onderlijn zal zijn?

      Reageer

      • tomaat
        Newbie
        • 13-09-2015
        • 12
        • maassluis

        #4
        Na een avondje lezen op dit forum kom ik tot de conclusie dat gebruik van inline feeder korven zonder wartel , met de quickchange ,eigenlijk een glijdend systeem is, niet zelfhakend, en dat dit wel bereikt ,wordt door een stopper voor de korf te doen. Zodat de vis op het lood haakt.
        Logisch zou dan zijn een zo zwaar mogelijk lood. Ga dit eens proberen.

        Mbt de afstand hair-aas lees ik verschillende adviezen , de kant en klaar lijnen maar niet meer gebruiken leer ik er uit.En verder experimenteren.

        Vraag me alleen nog wel af waarom met zo'n zelfhakend systeem er toch zulke gevoelige toppen voor beetregistratie gebruikt worden....zou eigenlijk helemaal niet nodig moeten zijn toch?

        Reageer

        • Tony De Wilde
          Komt net kijken
          • 02-09-2012
          • 63
          • Gent

          #5
          beste

          De beste manier om de method feeder te testen is om het eens te proberen op een vijver die een bestand heeft aan brasem dat in de natuur niet voorkomt . Zo van die kunstmatige aquarium vijvertjes zoals ze daar in Engeland hebben. Deze bestaan in België en Nederland ook wel. Als je dan weinig vis vangt ja dan weet je wel zeker dat je iets fout doet.

          Mijn bevindingen ...

          1. Minstens een korf gebruiken van 30 gram

          2. Gevlochten onderlijn is beter (nylon vertoont teveel deuken na verloop van tijd en zeker de hair staat al snel paraplu)

          3. onderlijn van 10 cm of korter geeft betere resultaten

          4. haakmaat 10 of 12 en zeker niet kleiner

          5. haak moet even scherp zijn dan een nieuwe haak , dus ook tijdens het vissen controleren

          6. Aas in de buurt van de feeder schieten of spodden helpt

          7. afstand onderkant haak en bovenkant aas ongeveer halve cm .

          Op een rivier is de method minder effectief , ik vermoed door de lagere bezetting van grotere vis en de stroming.

          Reageer

          • tomaat
            Newbie
            • 13-09-2015
            • 12
            • maassluis

            #6
            bedankt voor de tips,

            met de regen de afgelopen dagen maar een paar experimentjes thuis gedaan.
            Ik ben gewoon benieuwd hoe het nu zit, mbt aasaanbieding, beetregistratie en vangen !Juist omdat het me opviel dat er wat verschillen met het gewone feederen zijn.
            De inlinemethod feeder is pas zelfhakend als deze vast zit.
            Dat daar een korte onderlijn bij hoort kan ik de logica van inzien

            Met een gaaskorf en lange onderlijn spant de hoofdlijn op de korf, beet via de lange onderlijn via de hoofdlijn op de top is het idee
            Door de inlinefeeder niet vast te monteren maar glijdend komt er ook weer ruimte voor een lange onderlijn lijkt me dan.
            Zou voordelig zijn met wat stroming bv.
            In dat geval vraag ik me af of het gewicht van de korf niet tegenwerkt bij aasaanbiedindg/registratie/vangst.Immers de beet verloopt door de onderlijn,hoofdlijn door de korf heen.daar ben ik nog niet over uit.ga het weekend eerst daarmee experimenteren, gewoon een stopper achter de korf en kijken wat het beste werkt.daarbij had ik de gedacht om de inlinekorf eens vast in een geknipte lus te hangen

            Ik heb met het " droogvissen" wel bemerkt dat de meeste weerstand op de lijn bij aanspannen bv door beet door een kromme top veroorzaakt wordt.

            Groet

            Reageer

            • Maas
              Maas
              • 05-06-2008
              • 5
              • Rotterdam

              #7
              Indien je met de method feeder een zelfhakingsysteem wilt, moet de wartel van het onderlijntje in de methodfeeder gestoken worden.
              De maat wartel die ik gebruik is no.10, die moet dan nog iets ingeknepen worden zodat het vastzit , maar er ook uitgetrokken kan worden, waardoor de vis wordt gehaakt en de top krom trekt.

              Reageer

              • Tony De Wilde
                Komt net kijken
                • 02-09-2012
                • 63
                • Gent

                #8
                beste


                inderdaad wartel in lood, zoals bij het karpervissen

                Reageer

                • Tony De Wilde
                  Komt net kijken
                  • 02-09-2012
                  • 63
                  • Gent

                  #9
                  Het nadeel van inline systemen is dat je moeilijk aas kunt meevoeren met de korf naar de stek . Wormen , maden , mais etc. JE kunt dan wel schieten met de katapult maar ja naar waar en hoe ver ?. De plek waar je in gooit is verschillend van de plek dat je op de bodem ligt. Bovendien ben ik er ook niet zeker van dat een made loodrecht naar beneden tuimelt in een rivier en wegens de stroming een paar met verder op de bodem beland. Vooral bij dieper water heb ik daar vragen bij ...

                  Reageer

                  • hans vis
                    Sportvisser
                    • 26-08-2009
                    • 998
                    • Eelde-Paterswolde

                    #10
                    nou, ik kan je vertellen dat een made opmerkelijk langzaam zinkt, ongeveer 50 cm-70cm=10 sec..
                    groet,
                    Hans

                    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                    Reageer

                    • tomaat
                      Newbie
                      • 13-09-2015
                      • 12
                      • maassluis

                      #11
                      de method feeder moet dan dus niet verschuifbaar op de hoofdlijn zitten is me duidelijk.Hetzelfde effect zal dan door een stopper voor de methodfeeder te zetten en ipv de wartel de quickchange. Vast is vast., toch?Desondanks de laatste keren zo gezeten, en toch veel kleine beweging op de top te zien, zelden krom trekken.Of kromtrekken zonder beet. Met loeischerpe haak.Snap dit nog niet.
                      Heb zelf het idee dat de schuifende montage me meer vis op levert.
                      Waarom zou je een zelfhakingsysteem willen vraag ik me dan af?
                      Ga het weekend weer eens een gewone korf gebruiken denk ik.

                      Reageer

                      • Tony De Wilde
                        Komt net kijken
                        • 02-09-2012
                        • 63
                        • Gent

                        #12
                        beste

                        kunt u mij zeggen met welke

                        haakgroote u vist ?
                        Lengte onderlijn
                        gewicht method feeder
                        haak in voeder ?
                        diepte?
                        kanaal ?
                        lengte onderkant bocht haak en bovenkant aas?

                        zit er veel voorn op het water?

                        Reageer

                        • Tony De Wilde
                          Komt net kijken
                          • 02-09-2012
                          • 63
                          • Gent

                          #13
                          Korte rukjes zijn mogelijk lijnzwemmers of kleine vis die tegen korf botsen. Mss lig je wel in de algen ?

                          vroeger in de jaren tachtig toen het boldrig systeem zijn intrede deed was er ook de discussie fixed of semi fixed ? Ik kan u zeggen dat iedereen in de karperwereld (enige uitzonderingen niet na gesproken, op gedresseerd water) nu met vast lood montages vist. Inline met een wartel die in het lood schuift (safetysystem). Vissers hebben uit ervaring geleerd dat dit de beste methode is .Ook moet ge niet proberen om ver te vissen met een fixed lood montage onder een bepaald gewicht , die karper zal zich niet prikken zwaar lood is een must.

                          Deze methode moet je nu toepassen op de brasemvisserij. Er is een drempelwaarde om de vis te haken qua gewicht en inline vissen zal niet lijden tot minder beten. Belangrijke vragen zijn ... komt mijn method feeder wel gevuld op de grond ? Haal ik wel genoeg in en uit ?

                          Reageer

                          • Tony De Wilde
                            Komt net kijken
                            • 02-09-2012
                            • 63
                            • Gent

                            #14
                            beste

                            nog even dit ... Ikzelf begin voor het vissen met een ganse pot mais te schieten naar de helft van het kanaal , dan werp ik mij op deze plaats met method korf. Net als u weinig tot geen vis en maar knoeien aanvankelijk. Maar door mais in blik in te schieten begon het systeem wel te werken .Visje vangen ? mais bij schieten !

                            Tip : probeer ook even met een drijvende mais onder haak te steken gevolgd door een mais uit blik en schuif dan alles tegen een gewone stopper. Geen van die quick stops .

                            Reageer

                            • tomaat
                              Newbie
                              • 13-09-2015
                              • 12
                              • maassluis

                              #15
                              beste

                              kunt u mij zeggen met welke

                              haakgroote u vist ?
                              12
                              Lengte onderlijn
                              10-15 cm
                              gewicht method feeder
                              30 grm
                              haak in voeder ?
                              ja
                              diepte?
                              3 meter
                              kanaal ?
                              ja
                              lengte onderkant bocht haak en bovenkant aas?
                              ca 1 cm

                              zit er veel voorn op het water?ja
                              [/QUOTE]

                              ik heb inmiddels de proef op de som genomen in het voer geen mais meer te doen , maar bij te schieten met de katapult.Sindsdien weinig valse beet meer, vermoedelijk toch kleien vis die op de korf bijt.
                              Hou een cm aan tussen aas en haakbocht, daarom verschillende onderlijntjes gemaakt, voor mais en miniboilie.
                              afgelopen zaterdag binnen een paar uur toch aardige vangst, weinig missers.Gister op hetzelfde water geen enkele aanbeet in 3 uur

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎