Doodaashengel snoekbaars

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    Doodaashengel snoekbaars

    Ik heb vorige week een paar snoekbaarsdobbers gekocht, model hoempie ploempie. Nu was de gedachte om een spinhengel van 2.40 mtr met een werpgewicht
    van 10-20 gram te gebruiken, maar bij het proberen is de hengel mijn inziens te kort hier voor. Daarom ben ik op zoek naar een langere hengel van minimaal 270cm.

    Ik zoek een tweedelige hengel, zodat ik deze ook gemakkelijk opgetuigd kan vervoeren. Driedelige hengels zijn in de praktijk toch wat lastiger te vervoeren.
    Ik ga de hengel gebruiken voor het vissen vanaf de kant met de pen en een loodje op de bodem.

    Na wat op internet gezocht te hebben zie ik een aantal hengels die in aanmerking komen:

    -Yasei Red AX Zander Pleasure 270 cm / 10-30 gram http://fish.shimano-eu.com/content/e...-pleasure.html
    -Yasei AX Zander Pleasure 270/300 cm / 30 gram http://fish.shimano-eu.com/content/e...-pleasure.html
    -Beastmaster Multi Zander BX https://www.ahoywinkelonline.nl/shim...zander-bx.html (deze is op twee lengtes te vissen 270 cm en 300 cm)

    Qua prijs lijkt mij de Yasei red wel een optie, maar deze is enkel in 270 cm leverbaar en wellicht is het verstandiger om vanaf de kant een 300 cm hengel te nemen.

    Graag had ik wat advies. B.v.d.
    Vaste stok | Match | Feeder
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Van middag de Speedmaster (SSM270MH) aangeschaft te samen met een Aernos 2500FB molen.

    Hengel heeft een mooie parabolische actie.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • maasman
      BarbellaMaestraMosanaEst
      • 05-08-2016
      • 29
      • Villemeuse

      #3
      Hallo Rolla,

      Wat is nu eigenlijk het grote verschil afgezien van de prijs tussen de speedmaster en beastmaster ssp 270 series?
      Ik denk dan aan punten als:
      Actie-werpafstand-kwaliteit ogen en reelhouder.
      Voor de prijs van 1 speedm kun je als je goed zoektrr bijna twee beatmasters vinden.
      Ik ga zelf binnenkort, met beatmaster xh 270 aan de slag op meerval vanaf de kant. Gaat taaie visserij worden, maar de aanhouder wint hopelijk.
      Deze xh wordt door meervallers gebruikt als zeer lichte kunstaasstok en is bekend door zijn heel sterke blank,voor beneluxmeerval waarschijnlijk goed genoeg.
      Ook nog veel plezier met jouw speedmaster gewenst.

      Greetz,

      Maasman

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2325
        • Ter Apel

        #4
        Voor snoekbaars wordt een parabolische hengel geadviseerd en tijdens het proberen in de winkel was dit de enige hengel die mij qua actie aan stond.
        De meeste hengels die ik in handen heb gehad hadden een top actie. Omdat dit een ouder model is mocht ik hem voor 119 euro meenemen.
        Anders had ik het ook niet gedaan.

        Het verschil tussen de Beastmaster serie en de Speedmaster serie is o.a. het gebruikte carbon (HPC60 tegen HPC100) en de ogen. Daarnaast wordt de
        Speedmaster geleverd in een cordura hardcase. Die hardcases vindt ik wel een voordeel aangezien dat de hengel beschermt tijdens transport.

        Bedankt en veel succes tijdens het vissen op meerval. Hopelijk weet je er eentje te vangen.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • derLudolf
          Frequent aanwezig
          • 06-08-2016
          • 192
          • Emmen

          #5
          Wat maakt een snoekbaarshengel anders dan een andere hengel? Of zijn snoekbaarshengels feitelijk doodaashengels.

          Zelf heb ik deze, die al heel wat ouder is


          Er zit geen plastic ring binnen in de ogen. Zal dat er ooit in hebben gezeten? Gebruik die hengel maar zelden, zal dat materiaal na verloop van tijd ook kracht verliezen? Want dan gebruikt ik hem niet weer. Niet de bedoeling dat hij breekt en mogelijk daardoor de lijn knapt terwijl een snoek met een dreg in de bek zwemt.

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2325
            • Ter Apel

            #6
            Tussen een doodaashengel voor snoekbaars en snoek zit verschil. De snoekbaarzen zijn in verhouding kleiner en er wordt met kleinere aasvissen opgevist.
            Daarom kun je volstaan met een lichtere hengel met een parabolische actie. Geeft meer drilplezier. Voor het vissen op snoek gebruikt men grotere aasvissen,
            soms halve makrelen, en daarom dient de hengel ook een redelijk werpgewicht te hebben.

            Voor het vissen met doodaas op snoek gebruik ik daarom karperhengels met een testcurve van 2,5lb en voorzien van baitrunners.

            Voor wat betreft jouw hengel, het kan kloppen dat er geen voering binnen in het oog zit. Dat is heel normaal. Mijn vader heeft een oude Sportex hengel of een hengel
            gebouwd op een Sportex blank, maar die heeft dat ook niet. En zo zijn er tegenwoordig ook hengels met chromen ogen.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • derLudolf
              Frequent aanwezig
              • 06-08-2016
              • 192
              • Emmen

              #7
              Aha op die manier. Worden dit soort hengels nog gemaakt eigenlijk, deze is 5,4m?

              Denk je dat zo'n oude hengel nog sterk is?

              Heb nog nooit een vis er mee gevangen, wat voor snoerdikte raad je aan trouwens, dan laat ik even een spoeletje volzetten. Heb er nu een 35 serie molen met 25/00 onder hangen, dat lijkt me te dun?

              Reageer

              • Rolla
                Allroundvisser
                • 03-05-2009
                • 2325
                • Ter Apel

                #8
                Een aantal merken heeft nog telescopische hengels voor het vissen op snoek in het assortiment.

                Voor dat je hem gaat gebruiken, zou ik wel even controleren of alle ogen nog recht zijn en niet ingesleten. Door dat telescopische hengels uit- en in elkaar worden geschoven
                wil het, na jaren gebruik gebeuren dat, waar de delen in elkaar klemmen er slijtage optreedt.

                Ik gebruik zelf 30/00 nylon voor het snoekvissen, maar voor het snoekbaarzen mag het rustig dunner en gebruik ik 22/00 nylon. Als die 25/00 lijn op jouw molen nog recent
                is dan zou ik daar eerst mee proberen.
                Vaste stok | Match | Feeder

                Reageer

                • derLudolf
                  Frequent aanwezig
                  • 06-08-2016
                  • 192
                  • Emmen

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                  Een aantal merken heeft nog telescopische hengels voor het vissen op snoek in het assortiment.

                  Voor dat je hem gaat gebruiken, zou ik wel even controleren of alle ogen nog recht zijn en niet ingesleten. Door dat telescopische hengels uit- en in elkaar worden geschoven
                  wil het, na jaren gebruik gebeuren dat, waar de delen in elkaar klemmen er slijtage optreedt.

                  Ik gebruik zelf 30/00 nylon voor het snoekvissen, maar voor het snoekbaarzen mag het rustig dunner en gebruik ik 22/00 nylon. Als die 25/00 lijn op jouw molen nog recent
                  is dan zou ik daar eerst mee proberen.
                  Is niet heel recent, maar weinig gebruikt. Ben van plan die onder mijn penhengel te gebruiken, wil daar ook eens echt mee gaan pennen.

                  De molen onder de penhengel maak ik wel 30/00 op.

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎