Vaste stok heeft open oogje op de top??

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Master
    Voerboer
    • 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

    #16
    Klopt als een bus Hans.
    @Chrisis, simpeler gezegd, neem een stuk topelastiek en knoop aan beide zijden een lusje. 1 lus in de connector en aan de andere lus knoop je het tuigje. Dan heb je door het elastiek meer rek in je montage zodat grotere vissen niet zo snel je tuigje breken.
    Apropos, die connector is bedoeld voor tuigjes op maat. Water 150 cm diepte = 150 cm nylon tussen de top van je dobber en je laagste loodje +100 cm tussen dobber en top = een tuigje van 250 cm. Ik maakte mijn tuigjes bijvoorbeeld standaard 350 cm lang en korte die aan de waterkant in na het uitpeilen. Dus 100 cm eraf en weggooien (thuis!!). Dat lijkt verspilling, maar op een rolletje van 100 meter nylon zitten zo ruim 25 tuigjes, dus dat maak je niet snel op. Als je eenmaal weet hoe diep je favoriete watertjes zijn, kan je ze thuis ook al op maat knopen.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

    Reageer

    • Master
      Voerboer
      • 26-02-2007
      • 1148
      • Zoetermeer

      #17
      Klopt als een bus Hans.
      @Chrisis, simpeler gezegd, neem een stuk topelastiek en knoop aan beide zijden een lusje. 1 lus in de connector en aan de andere lus knoop je het tuigje. Dan heb je door het elastiek meer rek in je montage zodat grotere vissen niet zo snel je tuigje breken.
      Apropos, die connector is bedoeld voor tuigjes op maat. Water 150 cm diepte = 150 cm nylon tussen de top van je dobber en je laagste loodje +100 cm tussen dobber en top = een tuigje van 250 cm. Ik maakte mijn tuigjes bijvoorbeeld standaard 350 cm lang en korte die aan de waterkant in na het uitpeilen. Dus 100 cm eraf en weggooien (thuis!!). Dat lijkt verspilling, maar op een rolletje van 100 meter nylon zitten zo ruim 25 tuigjes, dus dat maak je niet snel op. Als je eenmaal weet hoe diep je favoriete watertjes zijn, kan je ze thuis ook al op maat knopen.
      Theo de Kreij.
      www.natuurzorg.eu

      Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

      Reageer

      • Master
        Voerboer
        • 26-02-2007
        • 1148
        • Zoetermeer

        #18
        Uhhh, 2x op het knopje geklikt.
        Hoe is het overigens met de Bevers bij jullie in de buurt Chrisis? Ben vaak in de buurt geweest om problemen op te lossen. Zo ben ik overigens ook op hengelsport Fauna in Geertruidenberg gestuit. Daar ga ik nog eens heen. Groot en veel keus. Heb er meteen een Sportex Exclusive float 14 ft aangeschaft. Was er al een tijdje naar op zoek en ik liep er zomaar tegenaan.
        Theo de Kreij.
        www.natuurzorg.eu

        Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

        Reageer

        • vislood
          Sportvisser
          • 18-03-2003
          • 717
          • Grubbenvorst

          #19
          Ik heb altijd de snoer om de top gewikkeld, omdat ik het niet vertrouw dat de connector los gaat.
          Groetjes Ruud

          Reageer

          • Chrisis
            Newbie
            • 27-07-2016
            • 8
            • Hank

            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
            Als je een stuk elastiek tussen je beide handen neemt het tegen elkaar indraait tot een kabeltje met een lusje op het eind...beter kan ik het niet uitleggen..
            Maar als ik dat elastiek tegen elkaar indraai en het vervolgens loslaat, dan schiet de 'un elkaar gedraaide elastiek-draad' toch weer helemaal los?! Of bedoel je vlechten?

            Grs chris

            Reageer

            • hans vis
              Sportvisser
              • 26-08-2009
              • 998
              • Eelde-Paterswolde

              #21
              wat dacht je van een knoop...
              groet,
              Hans

              https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

              Reageer

              • Chrisis
                Newbie
                • 27-07-2016
                • 8
                • Hank

                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
                wat dacht je van een knoop...
                Een knoop is handig, maar daarmee hou je het gedraaide niet 'gedraaid' ... Maar als ik t goed begrijp vouw ik t elastiek dubbel en maak aan beide zijden een lus (/oog) wat ik aan de connector vastmaak en aan de andere kant aan t tuig. Right?!

                Reageer

                • Chrisis
                  Newbie
                  • 27-07-2016
                  • 8
                  • Hank

                  #23
                  De bevers doen t goed hier hoor... Je zou haast zeggen, té goed ��
                  Faunaland is idd een erg fijne (en zeer complete) zaak, ik kom er graag!

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2325
                    • Ter Apel

                    #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis
                    Een knoop is handig, maar daarmee hou je het gedraaide niet 'gedraaid' ... Maar als ik t goed begrijp vouw ik t elastiek dubbel en maak aan beide zijden een lus (/oog) wat ik aan de connector vastmaak en aan de andere kant aan t tuig. Right?!
                    Klopt, maar deze montage wordt heden ten dage niet (veel) meer gebruikt. Tegenwoordig trekt men het elastiek door 1 of 2 topdelen. Aan kant van de top komt dan net zo'n connector als jij op
                    je hengel hebt zitten en aan de andere kant wordt een bung geknoopt. Een bung heeft vaak een soort rekje, waar je het teveel aan elastiek om kunt wikkelen. Dit heeft als voordeel
                    dan je de spanning van het elastiek kunt aanpassen.

                    Als beginnende vaste stok visser kun je prima af met de connector die je nu hebt of met kikkertjes.
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎