Beginnen met karper vissen.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Bvisser
    Newbie
    • 08-02-2017
    • 5
    • Zuidlaren

    Beginnen met karper vissen.

    Hallo allemaal,
    Ik heb een paar vragen over karper vissen. Ik ben een beginner en het lijkt me heel leuk om te gaan karper vissen maar ik weet niet zo goed wat ik daar voor nodig heb: aas,hengel enzovoort. Zouden jullie mij kunnen helpen?

    1. Wat is een goeie (en niet al te dure) karper hengel? En wat is een goeie molen?

    2. Wat voor aas/lok voer moet ik gebruiken?

    3. Welke haakjes zijn geschikt hiervoor?

    4. Wat zijn goede plekjes om karpers te vangen (duikers of rietkragen?)

    5. Wat voor extra spullen heb ik nodig ( mat, Schepnet enzovoort)

    6. Nog andere dingen die ik moet weten?

    Met vriendelijke groeten,

    Bvisser
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    In het andere topic schrijf je dat je haast geen ervaring hebt met vissen en dan is het zeker NIET verstandig om te beginnen met karpervissen.
    Ga eerst eens met de vaste stok vissen en pas als je de basisbeginselen van het vissen onder de knie hebt ga dan eens verder kijken.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • Elsenburg
      Frequent aanwezig
      • 24-01-2016
      • 154
      • Duindorp Den Haag

      #3
      Wat je nodig hebt is een rodpod, piepers, 2 of 3 karperhengels met baitrunner/freespool molens, lijn, loodsysteem, onderlijnen, groot schepnet, onthaakmat, boilies, swingers of bobbins, viskoffer en eventueel een tent en voerboot.

      Karpervissen is een tamelijk dure hobby omdat je best veel materiaal nodig hebt en goed materiaal niet goedkoop is.

      Ook is karpervissen lang niet voor iedereen geschikt, je hebt er een engelen geduld voor nodig dus als je iemand bent die snel verveeld is, zou ik er niet aan beginnen.

      Karpervissen is niet echt moeilijk, maar het moet wel geleerd worden.
      Er zijn wel een aantal beginnersvaardigheden en weetjes die je het beste bijgebracht kunnen worden door 2 of 3x mee te gaan met een ervaren karpervissen. En er veel over te lezen en videos te kijken.

      Ik wil je afraden om een goedkope beginners startset te kopen zoals hengels, molens, piepers en rodpod voor € 100, want het is rotzooi en na een week wil je al wat beters. Maar goedkope piepers kunnen weer wel, een pieper van € 6 doet zijn werk ook.

      Goede plekken om op karper te vissen zijn over het algemeen vijvers.

      Je zou eens langs een viswater kunnen fietsen en een praatje maken met een karpervisser en goed opletten wat hij doet, kijken hoe zijn montage eruit ziet, hoe het allemaal in zijn werk gaat enz en misschien wil hij je wel een keer meenemen.

      Persoonlijk vind ik karpervissen wel de mooiste visserij die er is.

      Marco

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2325
        • Ter Apel

        #4
        Karpervissen is een mooie visserij, maar blijkbaar ben jij ook van de jongere generatie die het woord pieper direct associeert met zo'n elektronisch piepdoosje,
        terwijl je een (stukje) pieper ook prima op de haak kunt vissen. Statisch vissen is niets mis mee, maar een beginnende karpervisser zou ik eerder een penhengel
        aanraden, omdat je dan lekker actief bezig kunt zijn en je het met beduidend minder materiaal af kunt. Door te observeren zoek je de karper echt op en je kunt
        ook rustig een paar uurtjes gaan vissen.

        In het geval de TS is en blijft de vaste stok de beste keus, omdat hij zich zo de basisbeginselen van het vissen eigen kan maken.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Elsenburg
          Wat je nodig hebt is een rodpod, piepers, 2 of 3 karperhengels met baitrunner/freespool molens, lijn, loodsysteem, onderlijnen, groot schepnet, onthaakmat, boilies, swingers of bobbins, viskoffer en eventueel een tent en voerboot.

          Karpervissen is een tamelijk dure hobby omdat je best veel materiaal nodig hebt en goed materiaal niet goedkoop is.

          Ook is karpervissen lang niet voor iedereen geschikt, je hebt er een engelen geduld voor nodig dus als je iemand bent die snel verveeld is, zou ik er niet aan beginnen.

          Karpervissen is niet echt moeilijk, maar het moet wel geleerd worden.
          Er zijn wel een aantal beginnersvaardigheden en weetjes die je het beste bijgebracht kunnen worden door 2 of 3x mee te gaan met een ervaren karpervissen. En er veel over te lezen en videos te kijken.

          Ik wil je afraden om een goedkope beginners startset te kopen zoals hengels, molens, piepers en rodpod voor € 100, want het is rotzooi en na een week wil je al wat beters. Maar goedkope piepers kunnen weer wel, een pieper van € 6 doet zijn werk ook.

          Goede plekken om op karper te vissen zijn over het algemeen vijvers.

          Je zou eens langs een viswater kunnen fietsen en een praatje maken met een karpervisser en goed opletten wat hij doet, kijken hoe zijn montage eruit ziet, hoe het allemaal in zijn werk gaat enz en misschien wil hij je wel een keer meenemen.

          Persoonlijk vind ik karpervissen wel de mooiste visserij die er is.

          Marco
          haha, Marco, ja zo wordt het nu gedaan, maar je kan ook genoegen nemen met een hengel, een molen, twee steunen, 'n waker, 'n stoeltje en heel veel geduld en fixatie op die waker om die ene stijger...Zo heb ik het althans geleerd!
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • Elsenburg
            Frequent aanwezig
            • 24-01-2016
            • 154
            • Duindorp Den Haag

            #6
            @Rolla, jongere generatie ???? Ik ben 50 !
            Ik kom uit een echt Rotterdams arbeidersgezin, waar de pan piepers iedere avond op tafel kwam.

            Hoe moet ik ze dan noemen ? Optonics ? electronische beetmelders ? beetverklikkers ?

            Statische vissen noemen we hier trouwens ook 'pieperen', net als 'pennen'.

            Reageer

            • Rolla
              Allroundvisser
              • 03-05-2009
              • 2325
              • Ter Apel

              #7
              De essentie van mijn verhaal is dat karpervissen meer is dan twee hengels op een rodpod met beetmelders. Je kunt ook prima met
              de penhengel op karpervissen en mais, bruine bonen, kikkererwten, wormen e.d. als aas gebruiken i.p.v. boillies.
              Vaste stok | Match | Feeder

              Reageer

              • Colken
                Newbie
                • 14-03-2017
                • 4
                • Enschede

                #8
                Het is een beetje afhankelijk van wat je wil.
                Statisch vissen met een rodpod,optonics etc of actief vissen met de pen.
                Kies je voor de pen dan heb je qua uitrusting lang niet zo veel nodig als dat je statisch wilt vissen.
                Ik ben van de vaste stok gelijk overgestapt naar het statisch vissen.
                Pas toen er vrouw en kindjes kwamen ben ik ook gaan pen vissen.
                Beleef aan beide nog veel plezier maar neig toch meer naar het pennen.

                Reageer

                • zwaarlood
                  Newbie
                  • 04-11-2017
                  • 2
                  • Zevenhuizen

                  #9
                  Wat jij nodig heb is een goede karperboek

                  begin is met het grote karperboek van Rini Groothuis

                  Daar kun je veel uit leren over materiaal en vistechnieken...

                  hoewel het boek wel oud is inmiddels en er zullen wel nieuwere boeken zijn

                  maar ik zou eerst is een boek lezen ofzo waar het allemaal in staat....

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎