levend aas of kunstaas?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • visseninpolen
    Met enige kennis...
    • 01-01-2005
    • 301
    • wichmond

    levend aas of kunstaas?

    Het is mij vaak overkomen als ik met kunstaas vis (pluggen) dat het aas ver in de bek komt van de snoek, ook bij de kleintjes. Het lukt mij dan niet om het belachelijke dreghaakje er zo uit te krijgen, dat de vis niet beschadigd. Daarom vis ik vaak gewoon weer met een levend visje en enkele haak. Pas ben ik dus beboet omdat het niet mag. Weet iemand hoe je een dreg haak met fatsoen los krijgt? of vinden we met z'n allen dat het levend aas weer toegestaan moet worden?
    ryby ryby ryby i duzo ryb
  • barbeeltje
    Sportvisser
    • 04-11-2004
    • 592
    • limburg..

    #2
    Weet je ook wat je kunt doen als hij de plug flink geslikt heeft!
    Onthaken via de kieuwdeksels,en de plug en onderlijn daar ook naar buiten halen,en dan daar weer(buiten dus)ook weer losmaken van je hoofdlijn!
    Gaat echt gemakkelijk,en nog gemakkelijker als je de weerhaakjes hebt platgedrukt!
    Dit gaat uiteraard ook met een doodaasvis getakeld met een dreg(systeem)!

    Succes!
    barbeel vissertje

    Reageer

    • visseninpolen
      Met enige kennis...
      • 01-01-2005
      • 301
      • wichmond

      #3
      dank voor de reactie, ik zal het zeker proberen. De weerhaken heb ik zo goed als bij alle haken al platgedrukt, dus dat scheelt. Maar ja, de moeilijkheid, vind ik, zit hem in het feit dat er vaak twee dreghaken aan zitten en dan heb de ene los, raakt de ander weer vast.
      Zou de actie van het kunstaas veranderen als ik de buikhaak of de staarthaak er af haal? En hoeveel meer missers kan je verwachten als je met een haak minder vist?
      want hoewel mijn laatst gewonde snoek goed heeft gesmaakt, wil ik ze toch het liefst terugzetten.
      Wil ik ook nog even mijn complimenten achter laten voor de site. Eindelijk een plek waar je wat aan hebt, tof dat er mensen zijn die ervaringen willen delen, waar ik weer wat van kan opsteken.
      ryby ryby ryby i duzo ryb

      Reageer

      • barbeeltje
        Sportvisser
        • 04-11-2004
        • 592
        • limburg..

        #4
        Het probleem is als je een dreg weghaalt en de snoek grijpt net van ondere bijvoorbeeld sla je vaker mis!
        Voor de actie maakt het niks uit!

        Belangrijkste is oefenen blijven.
        barbeel vissertje

        Reageer

        • visseninpolen
          Met enige kennis...
          • 01-01-2005
          • 301
          • wichmond

          #5
          Oke, woensdag moet ik weer even wat kunstaas aanvullen en dan 'smiddags zal ik het gaan uitproberen op een (bijna) altijd raak plek. Ik zal laten weten hoe het is verlopen. :frog: :worm:
          ryby ryby ryby i duzo ryb

          Reageer

          • Henko Slegh
            Banned
            • 05-01-2005
            • 61

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door visseninpolen

            Het is mij vaak overkomen als ik met kunstaas vis (pluggen) dat het aas ver in de bek komt van de snoek, ook bij de kleintjes. Het lukt mij dan niet om het belachelijke dreghaakje er zo uit te krijgen, dat de vis niet beschadigd. Daarom vis ik vaak gewoon weer met een levend visje en enkele haak. Pas ben ik dus beboet omdat het niet mag. Weet iemand hoe je een dreg haak met fatsoen los krijgt? of vinden we met z'n allen dat het levend aas weer toegestaan moet worden?
            Ik ben het met je eens dat het en beperking is, dat met levend aasvissen verboden is, maar het maakt eigelijk niet zo veel uit dood of levend aas. Het enige verschil is nu dat je het dode aas regelmatig zelf een paar centimeter moet verplaatsen.. Ik sla de dode aasvis met een dreg aan de buitenkant van het neusgat hij zal zich dan op zijn zij verplaatsen door het water.Ik gebruik geen takel maar een dregje, mijn aasvis is nooit groter als 10 cm. Een snoek vanaf 70 cm heeft dat aasvisje vol in zijn grote bek zitten waardoor je direct na het ondergaan van je dobber en het strak zetten van je lijn kan slaan.. 99.9 % zit hij dan altijd netjes gehaakt in de voorkant of zijkant van de bek. Als je dan ook nog de weerhaken dicht knijpt dan kan je met je blote handen de snoek snel onthaken..

            Henko Slegh

            Reageer

            • visseninpolen
              Met enige kennis...
              • 01-01-2005
              • 301
              • wichmond

              #7
              Dank Henko, ook dit zal ik eens uitproberen.
              Oja, het bijna altijd raak watertje, heeft me nog niets opgeleverd tot nu toe, jammer, maar ook dat gebeurt... !@#$
              ryby ryby ryby i duzo ryb

              Reageer

              • Visvangst
                #13
                • 31-07-2003
                • 39
                • Steenwijkerwold

                #8
                Weerhaken heb je al plat. Dat scheelt een hele boel. Ik gebruik een swimhad van storm en die heeft ook een buikdreg. Na het weghalen van de dreg was de actie minder. Als alternatief heb ik van visdraad een lusje om het oogje geknoopt met daarop loodkorrels met het gewicht van de dreg. De actie is weer perfect, de vis zit nagenoeg altijd in de hoek van de bek gehaakt en qua missers valt het wel mee. Meestal grijpen ze de shad zo vol dat ze zich wel haken.

                Ik vind echter niet dat vissen met levend aas weer toegestaan moet worden. Hoewel de vangsten daar misschien iets beter bij zijn, vind ik de alternatieven dood-aas en kunstaas geen enkele belemmering.

                Leon
                Neem eens een kijkje op de site van de visser!!

                Als je haak niet in het water ligt, vang je zeker niets......
                (c) Rolo.

                Reageer

                • Henko Slegh
                  Banned
                  • 05-01-2005
                  • 61

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door visseninpolen

                  Dank Henko, ook dit zal ik eens uitproberen.
                  Oja, het bijna altijd raak watertje, heeft me nog niets opgeleverd tot nu toe, jammer, maar ook dat gebeurt... !@#$
                  Als je zeker weet dat er snoek zit, verander dan van diepte. Bijvoorbeeld het water is 100 cm diep bied dan je aas aan op 40 cm vangstdiepte. Meestal zwemt de snoek in de tweede waterlaag . Is het water 150 cm diep dan ga je zitten op ongeveer 50/75 cm vangst diepte.

                  Bij het trollen met de boot in polder water, laat ik mijn kunstaas lopen op een diepte dat ik hem NET niet meer kan zien in het water. Meestal is dat ongeveer 30 tot 50 cm vangstdiepte. Krijg ik teveel missers (tikken) dan verhoog ik de snelheid van de boot, dan heeft de snoek minder bedenk tijd .

                  Informatie over in welke waterlagen de roofvis zich de afgelopen dagen ophield kan je vinden in de vangst informatie van andere sportvissers bij vangstenregistratie.nl .Kijk daar naar het verschil tussen de diepte van het water en de vangstdiepte. Ook vindt je daar meer informatie welk type/kleur kunstaas succesvol is geweest afgelopen dagen.

                  Wat ook nog wel eens werkt is je dode aasvis een paar keer met een grote plons achter elkaar op dezelfde plek gooien, wel opletten want het pakken van je aas gaat erg snel na de plons . Ik werk dan met een 20 grams drijver, met daar onder 15/18 gram lood net boven het onderlijntje, daar kan ik lekker mee plonsen. Deze techniek gebruik ik in jachthavens tussen de boten in.

                  Sportvis groeten uit Almere,

                  Henko Slegh.

                  Reageer

                  • visseninpolen
                    Met enige kennis...
                    • 01-01-2005
                    • 301
                    • wichmond

                    #10
                    He Henko

                    Jij hebt het over het vissen vanuit de boot, maar ik heb geen boot en ben dus verplicht om van de kant te vissen. Hierbij heb ik hele goede resultaten met een salmo snoek, die precies diep genoeg gaat, als ik iets neem wat net iets dieper gaat heb ik er weer last van dat ik de bodem raak en ondiepere zijn op de stek waar ik vis te link. Er wordt veel aan eenden gevoerd en er zitten dus ook veel meeuwen, soms duiken ze heel snel achter de plug aan, dus mag deze zeker niet te ondiep gaan.... :@ Maar is het water (de kanalen bedoel ik dan) in almere net zo diep als in de nop?
                    De dood aasvis techniek kan ik nog eens proberen, want snoek zit er echt zat. niet lang geleden 1 baars en 4 snoeken in max. 3 uurtjes vissen en nog twee gemist. de grootste snoeken 93 en 95 cm. niet slecht. Als ik ga vissen kan ik niet eerst op de compu, want die heb ik zelf niet....(ik gebruik die op mijn werk sssst niet verder vertelle..... ) Vis je ook wel 's bij de snelweg in de buurt? dat zie ik ook wel 's en wil het daar graag 's proberen, maar weet niet hoe er te komen.

                    Goed Henko, tot het volgende bericht... ke:
                    ryby ryby ryby i duzo ryb

                    Reageer

                    • Serrano
                      GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
                      • 05-07-2004
                      • 294
                      • GELDROP

                      #11
                      Zoek een vloeistog die onder meer in spinners wordt gebruikt om mega snoeken te vangen. Zijn al goede vangsten mee geboekt.
                      Wie kent het merk van die spinners en van die zo mogelijk stinkende vloeistof.
                      Een visser aan de waterkant wilde nie veel loslaten.... de... lummel.

                      Reageer

                      • Vissport
                        Sportvisser
                        • 07-01-2004
                        • 756
                        • Maasbracht

                        #12
                        Dat een spinner zijn werk doet dat geloof ik.
                        Dat er vloeistof bestaat om de spinner in te strijken,om meer roofvis te vangen, dat is een fabeltje.
                        Als het werkelijk zou bestaan dan hadden ze er al enorme reklame van gemaakt, en dat heb ik ook nog nooit gezien of gehoord. De makers van de zogenoemde vloeistof zouden in zeer korte tijd milionair zijn, wees daar maar zeker van. Er worden wel veel vissers mee gevangen dat wel, en dat is de bedoeling.
                        www.pa3gju.nl
                        Beste groeten.

                        Reageer

                        • Henko Slegh
                          Banned
                          • 05-01-2005
                          • 61

                          #13
                          Visserinpolen schreef: Ik heb geen boot.

                          Als ik met de boot vis, dan laat ik de boot met de wind meedrijven en sleep ik het dood aas 25 meter achter de boot aan.. Ik gebruik dan wel een beetrunner de 4050 BRT van DAIWA, als het aas gepakt wordt geeft deze direct zonder weerstand lijn en krijg ik even twee seconde de tijd om de hengel op te pakken en te slaan. Vis ik vanaf de kant met dood aas een stek af, dan is de windrichting op dat stuk water belangrijk. Mijn lijn boven de drijver vet ik altijd in zodat de lijn in een mooie bocht op het water drijft en door de wind / golfslag het aas netje over de vooraf geplande route van het viswater kan lopen. De truc zit in de grote van de bocht van de drijvende lijn, door deze te verkleinen of te vergroten kan je de aasvis goed sturen. Wel een paar meter vooruit denken waar je de aasvis langs wil laten drijven.

                          Vang ze,

                          Groet Henko Slegh.



                          [Gewijzigd door Henko Slegh op 01-30-05 at 07:40 AM]

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Hallo

                            ik dompel al mijn kunstaas eerst in de levertraan voor elke inworp
                            als 16 jarige al geleerd in de haven vissen langs de palen
                            zonder levertraan met met je blinkertje langs de paal van de bodem omhoogvissend weinig baars en je zag ze niet
                            in levertraan gedompeld veel baars en kwamen de baarsen tot aan het wateroppervlak mee naar boven
                            achter de blinker aan als ik te vlug indraaide
                            mijn mening is dat geur wel degelijk van invloed kan zijn (b.v. kunstmaden met geur)
                            gr Gerard

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎