Versneden feedertoppen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fishbone
    Vaste stok & Feeder
    • 14-07-2004
    • 217
    • Ridderkerk

    Versneden feedertoppen

    Laatst was ik met iemand in gesprek over de gevoeligheid van feedertoppen in het algemeen. Tijdens dit gesprek liet ik hem trots mijn meest gevoelige en zelfgebouwde 1/2 oz glastop zien. Hij wist mijn te vertellen dat er ergens in nederland een hengelsportzaak was die ook van deze gevoelige toppen kon leveren, maar dan in een zogenaamde versneden uitvoering. Dus het gedeelte wat in het topdeel van je feeder gaat van carbon, overgaand in glas aan de topoogzijde. Dit soort feedertoppen zouden over veel betere werpeigenschappen beschikken.

    Nu mijn vraag: Wie heeft ervaring met dit soort toppen, en weet waar men deze kan krijgen?
    Groeten,

    Fishbone
  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

    #2
    met dit soort toppen moet je niet ver willen vissen Ik gebruik deze toppen voor maximaal 20 mtr werkt dan perfekt Voor grotere afstanden gebruik je deze topjes beter niet En wat het verkrijgen van deze topjes betreft ,ik zou het niet weten [zelf maken ]
    gr/jan de visser
    Groeten van Jan de visser

    Reageer

    • Fishbone
      Vaste stok & Feeder
      • 14-07-2004
      • 217
      • Ridderkerk

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door janb
      met dit soort toppen moet je niet ver willen vissen Ik gebruik deze toppen voor maximaal 20 mtr werkt dan perfekt Voor grotere afstanden gebruik je deze topjes beter niet En wat het verkrijgen van deze topjes betreft ,ik zou het niet weten [zelf maken ]
      gr/jan de visser
      Jan,

      Dat je met deze toppen niet al te ver kan vissen is mij duidelijk. De versneden toppen die jij bezit zijn die ook door jou zelf gemaakt? En hoe is de overgang van het carbon naar het glas gedeelte gerealiseerd? Met een busje, of net als een vaste hengeltop een hol stuk carbon met daarin een stukje volglas voor het gedeelte tbv de beetregistratie?
      Groeten,

      Fishbone

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door janb
        met dit soort toppen moet je niet ver willen vissen Ik gebruik deze toppen voor maximaal 20 mtr werkt dan perfekt Voor grotere afstanden gebruik je deze topjes beter niet En wat het verkrijgen van deze topjes betreft ,ik zou het niet weten [zelf maken ]
        gr/jan de visser
        Hallo Janb Fisbone

        ik heb een WP Speed Master gekocht 240 tot 270 lang
        toppen 0,5 oz
        1 oz
        1,5 oz
        hoofdlijn 0,14 onderlijn0,10 of 0,12
        korfje vanaf 1 gr inhoud 4 cc
        het voer is dan het werpgewicht en voor op stil water vind ik het een juweeltje registreerd alles
        gr Gerard

        Reageer

        • janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

          #5
          fishbone,de overgang van carbon naar glas gaat via een een pijpje van holglas
          Maar ik ben er mee gestopt met zelf maken Je koopt zulke mooie tips van Drennan ,dat zelf maken voor mij geen zin meer heeft Maar waarom ga je niet over naar de swingtip hengel ,en ga het eens proberen met quivers en contra quivers super gevoelig ,en de swingtip natuurlijk niet te vergeten
          Gr/jan de visser
          Groeten van Jan de visser

          Reageer

          • Fishbone
            Vaste stok & Feeder
            • 14-07-2004
            • 217
            • Ridderkerk

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door janb
            fishbone,de overgang van carbon naar glas gaat via een een pijpje van holglas
            Maar ik ben er mee gestopt met zelf maken Je koopt zulke mooie tips van Drennan ,dat zelf maken voor mij geen zin meer heeft Maar waarom ga je niet over naar de swingtip hengel ,en ga het eens proberen met quivers en contra quivers super gevoelig ,en de swingtip natuurlijk niet te vergeten
            Gr/jan de visser
            Jan, de door jou geadviseerde vismethoden gebruik ik ook met enige regelmaat, echter het zelf maken van een (normale) feedertip gaf zo veel voldoening dat ik er meer wil maken in de range van 0.5-1.5oz. In deze range zijn voor het type feeders die ik veel gebruikt (Shimano Twinpower) vrijwel geen originele tips meer verkrijgbaar. Als het slechter gaat met het weer, dan ga ik proberen om zelf een versneden tip te maken. In iedergeval bedankt voor de tips, ik ben er weer wat wijzer van geworden!
            Groeten,

            Fishbone

            Reageer

            • Buster
              Met enige kennis...
              • 21-08-2007
              • 311
              • Lingewaal

              #7
              Fishbone, Dit soort toppen heb ik zelf als eens gemaakt,carbon wat overgaat in een glasvezeltop. Daar gebruikte ik een gebroken carbontop voor, waar glasvezel van een vastehengeltop weer in gaat. ogen plaatsen en vissen maar. Gooi er probleemloos tot zestig meter mee. Het voordeel er van is dat je glasvezeltop gevoelig is, maar niet over de totale lengte van een glastop doorbuigt. gebruik wel een krimpkousje bij de overgang van glas in carbon. Succes er mee.

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                #8
                gaat het nu over een glas toppie in een carbon hengel of een daadwerkelijk versneden top dat zou dus niet kunnen vrienden want een versneden top moet hol zijn.

                op de stok werd dan in een holle carbon top nadat deze was ingekort een glas top achtervandaan ingeschoven en zodoende had je een zacht topje.

                maar hoe je dit met een feeder top wil verwezelijken,ik zeg dat kan niet.

                of glas of carbon.

                of het moet om de mal van de top gemaakt worden,ik heb hier nog 2 zeehengels staan uit het begin tijdperk van de pendulum worpen die zijn standaard zo gemaakt dat de 2,40mtr lange top verloopt van de carbon kevlar mix naar een glas top.



                maar als ik er naast zit moet je het maar zeggen ,maar als ik het zo zat te lezen klopt er iets niet.

                Reageer

                • Buster
                  Met enige kennis...
                  • 21-08-2007
                  • 311
                  • Lingewaal

                  #9
                  Hoi Spuiliefhebber, De toppen die ik daar voor gebruik zijn de glasvezel toppen zoals door jou beschreven voor een vastehengel. Deze zijn goed te plaatsen in het stuk carbontop wat in het laatste deel van een feederhengel past. Glastop in dikker glasvezel is ook goed te doen. Het voordeel is dat je geen zwabbertop overhoud waar bijna niet mee te gooien is. Dat gebeurd wel als je de totale lengte van die dunne glasvezeltop gaat gebruiken, en daar ogen op gaat plaatsen. Heb je meer vragen laat maar weten. Gr Buster.

                  Reageer

                  • feeder1965
                    loves fishing
                    • 25-02-2007
                    • 217
                    • bassevelde ovl

                    #10
                    hallo
                    fishbone deze toppen zijn op de markt onder de naan
                    browning D/FLEX
                    verkrijgbaar van 0.5 oz tot?
                    mij megafish in gent
                    je moet maar eens kijken op hun site of een mailtje sturen
                    groeten tony
                    lid : ghent match fishing team & ONI terneuzen

                    Reageer

                    • Buster
                      Met enige kennis...
                      • 21-08-2007
                      • 311
                      • Lingewaal

                      #11
                      Spuiliefhebber, Voor alle duidelijkheid, een klein hobby draaibankje is wel zo makkelijk, om het deel van de glastop wat in het carbon deel moet wat dunner te draaien en het carbondeel uit te boren op die diameter en lengte, een cm of drie in elkaar laten schuiven is voldoende. Gebruik een goede gel secondelijm bij het in elkaar schuiven, en een krimpkousje om het af te werken. Dat kousje is zeker nodig als je glasvezel in glasvezel pas maakt. En houd bij de deling rekening met de plaats waar de ogen komen te zitten. Ik hoop dat je er nu van overtuigd bent dat het wel degelijk mogelijk is om dit soort toppen te maken. Succes.

                      Reageer

                      • Buster
                        Met enige kennis...
                        • 21-08-2007
                        • 311
                        • Lingewaal

                        #12
                        Feeder 1965, Kopen is geen kunst en moet je genoegen nemen wat er te koop is, zelf produceren is leuker, en is als je het goed doet beter. Ik vaak ondervonden dat er spullen worden verkocht die tegenvallen in gebruik en levensduur. Wel zo handig als je in staat bent die te verbeteren.

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          #13
                          trouwens ook nog een optie is dunner schuren.
                          een monnikenwerk maar daar hou ik van.

                          alle oogjes van een toppie halen en schuren(ik zet hem tegenwoordig in de draaibank)

                          net zolang tot hij zacht genoeg is naar je zin dan je oogjes terug wikkelen en vissen maar weer.

                          zo kun je echt een super zacht topje maken hoor zachter dan je kunt kopen,maar kwetsbaar ,hoe zachter een top hoe kwetsbaarder.

                          en als hij breekt ja dan denk je wel eens aan die 2 avonden pielen met zo'n top

                          Reageer

                          • feeder1965
                            loves fishing
                            • 25-02-2007
                            • 217
                            • bassevelde ovl

                            #14
                            geachte buster
                            volgens het bericht van fishbone was de vraag waar men die kan krijgen
                            daar reageer ik daar op
                            en ik weet trouwens ook wat men zelf maakt beter is
                            groeten tony
                            lid : ghent match fishing team & ONI terneuzen

                            Reageer

                            • Buster
                              Met enige kennis...
                              • 21-08-2007
                              • 311
                              • Lingewaal

                              #15
                              Feeder 1965, Het was niet als aanval op jou bedoelt, maar je hebt gelijk ik moet beter lezen. gr B.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎