dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    Esperto thanks voor de uitleg , al ben ik niet overtuigd dat het meer vis zal opleveren .
    Martijn wat jij zeg ben ik ook zeker van het zit vaak tussen je oren en aasprecentatie blijft toch voor mij op 1 staan .
    Vaak denk ik wel eens met een wedstrijd ik ga zwaar vissen omdat je dan rustiger langs de bodem drijft ipv supper licht .
    En 1 gram ,blijft 1 gram of het nou balsa is of wat dan ook het lood dat er onder zit is het geen ,wat vis moet opleveren.
    Juist wat esperto zij lood zetting is belangrijker .
    Maar als we nu dobbers maken die nooit meer lek gaan ... verkoop ik niks meer -)))
    Ik vind het wel een leuke materie .
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      Oorspronkelijk geplaatst door esperto
      het verschil in gewicht tussen 2 stukje rohacell van 51 en 110 met een volume van 1cm³ is, hou je vast 0,051 gram en dat is ongeveer een 8tje of een 9tje.
      Feit is dat je het soortelijk gewicht van 2 stoffen moet schetsen tov de massadichtheid van water en niet tov elkaar. Procentueel is het verschil in drijfvermogen tussen de 2 ongeveer 6procent(tov water), en dat is iets heel anders dan de dubbele of de helft (hangt er van af hoe je het bekijkt) die vaak wordt verondersteld.
      Inderdaad, ja! Het feit dat toe- of afname van het soortelijk gewicht recht evenredig is met de toe- of afname van het volume is altijd een hardnekkig foutieve gedachte geweest in de dobberbouw. Toen ik begin jaren '80 het boekje 200 wedstrijdtips van Jan Aben/ Oscar van Nooten kocht, kon je hierin lezen dat een pennetje uit vliermerg driekwart (= 75 %) meer lood zou dragen dan balsa bij gelijk volume. Dit is mij indertijd nooit gelukt met vlier. als reden zocht ik het in 't opzuigen van de lak door vlier waardoor de pen alsnog zwaarder werd.
      Maar het is dus de verhouding tot het soortelijk gewicht van water dat 't 'em doet!(= 1000 kilo/ kuub oftewel 1kilo per liter)

      Wanneer je dus een kuub HF 51 geheel in water wilt onderdompelen moet je 949 kilo toevoegen/verzwaren waardoor het even zwaar als water wordt. Voor de HF 110 geldt dus dat er 890 kilo bij zou moeten om hetzelfde effect te bereiken. Hoewel de HF 110 ruim twee keer zo zwaar is als de HF51 is het verschil in draagvermogen; 949 - 890 = 59 kilo ( is ongeveer 6,2% van het drijfvermogen van de HF51 = inderdaad een loodhageltje nr. 8 bij 1 grams drijflichaam.)

      Weer een stukje duidelijkheid, bedankt!

      Zo zie je maar weer dat het verschil in soortelijk gewicht van verschillende materialen voor drijflichamen er minder toe doet dan gedacht. Om winst te boeken voor wat betreft draagvermogen kunnen we dus beter kijken naar de overige materialen die als onder- en bovenantenne dienst doen. Het verschil tussen carbon en roest vast staal is bij gemiddelde lengte 0,2 gram. Voor een pen van 0,6 gram draagvermogen bij carbon zal dit dus 0,4 gram opleveren bij rvs. Zowaar toch 30% verlies!!

      Toch blijf ik liever de HF51 (en zachte balsa gebruiken). Voor mij beter te bewerken dan de HF 110. Deze moet je met een vijltje bewerken want het schuurpapier brandt zo weg als je het er tegenaan houdt.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • esperto
        Sportvisser
        • 16-09-2006
        • 654
        • Oostkamp (Brugge)

        Oorspronkelijk geplaatst door lolo
        Esperto thanks voor de uitleg , al ben ik niet overtuigd dat het meer vis zal opleveren .
        .
        zorgt de eindeloze zoektocht om wondermiddeltjes daar dan voor?
        Ik bedoel, we moeten tegenover dergelijke dingen natuurlijk met enig scepsis bekijken, maar ondanks dat blijft het toch wel altijd een streven naar perfectie in alles. Het is juist dat wat onze hobby zo mooi maakt.
        @ronald: je begrijpt helemaal wat ik bedoel!
        zo zie je maar dat we er samen komen.

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          Oorspronkelijk geplaatst door lolo
          Ik vraag me wel eens af.
          Stel je hebt een dobber 1 gram uitgelood met net het pennetje boven water
          De een 1 is van balsa de ander is van rohachell allebei exact uitgelood .
          Zal de vis nou dit merken ?? of gevoeliger zijn .
          Nou ik geloof daar niet zo in , wel in lichter vissen 0,75 gram zeg maar
          1 gram blijft bij mij 1 gram .

          Wie kan mij dat verschil nou uitleggen .
          Ik ga er dan wel vanuit dat je 2 de zelfde dobbers heb alleen verschillende materiaal .(body)
          Ook de zelfde boven als onder antenne .
          Waar ik ook in geloof is de gladheid van een dobber ivm weerstand van het water .
          Kijk maar eens naar zeilboten die moeten zo glad als snot zijn ivm weerstand van het water .
          Wat zal er meer voor voordelen aan zitten . Een weet ik balsa kan lek gaan .
          Het materiaal van de twee identieke pennen doet er niet zo toe. De kunststof zal door z'n grotere duurzaamheid er enkel voor zorgen dat je dobber langer mee gaat dan een balsa pen.
          Zelfs een zeer glad oppervlak van een dobber doet er mijns inziens niet zo toe omdat je maar over een geringe snelheid praat wanneer een dobber onder water verdwijnt. Er is niet zoveel wrijvingsweerstand vanwege die lage bewegings snelheid. Een glad afgelakte pen oogt echter veel mooier. Hierbij heeft Martijn dus gelijk; Het oog wil ook wat en verkooptechnisch is een mooi gelakte dobber interessanter.

          Waar ik wel degelijk in geloof is de vorm van het drijflichaam. Bij twee gelijke pennen van 1 gram zal een slankere pen altijd gevoeliger reageren. Ook als ze allebei een antenne hebben met dezelfde diameter en beiden zijn uitgelood tot het puntje.
          Let wel; dit hoeft niet te betekenen dat een dergelijke dobber altijd de beste is! Er zijn tijdens het vissen namelijk ook andere factoren van belang waardoor een dikker model beter uit de verf kan komen. Denk hierbij aan het; (invers) driften, blokkeren/tegenhouden, plagen,...etc...
          Elk type pen heeft nou eenmaal zijn specifieke kenmerken waardoor hij beter tot zijn recht komt bij een bepaalde vistechniek.

          Uiteraard wordt het grootste deel van de gevoeligheid van een dobber bepaald door het volume (= diameter x lengte) van de antenne dat na uitloding boven water uitsteekt.

          Het was voor mij een openbaring om te merken dat het soortelijk gewicht van een drijflichaam veel minder invloed heeft op het draagvermogen dan algemeen wordt gedacht. Er wordt immers ook in de hengelsportbranche veel reclame gemaakt voor zo licht mogelijke materialen om pennen van te fabriceren.
          Zo wordt onze wetenschap steeds groter van zaken die er echt toe doen.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • cverhoeven
            Match visser
            • 30-07-2008
            • 339
            • Oisterwijk

            Wat een leuke en informatieve discussie is dit.

            Ik ga het ook eens proberen om mijn eigen matchdobbers te maken en heb besloten om te starten met straight wagglers van pauwenveren. De pauwenveren ga ik vandaag ophalen.
            To match or not to match thats the question

            Reageer

            • edje51
              Komt net kijken
              • 20-11-2007
              • 67
              • Clinge

              Ik wil binnenkort weer beginnen met een paar andere modelletjes karperdobbers te maken.
              Zou ook wel eens die twee componenten meubellak van Sayerlack willen proberen. Heeft iemand misschien een adres
              waar ik die kan bestellen ( bij vookeur online)

              Alvast bedankt

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                Vraag (via pb'tje) ff Odul om raad. Van hem betrek ik zelf ook deze lak. Aangezien de twee componenten alleen maar nummers hebben; TU 54 porex en verharder TH790 vermoed ik dat het industrielak voor de meubelbranche betreft. Deze zal je, denk ik, niet in de detailhandel kunnen kopen. Via Google kwam ik in ieder geval geen internet verkoopadres tegen.

                Als alternatief zou je de poriënvuller van Model Engineering kunnen nemen. Deze is te koop bij vrijwel elke modelbouwzaak die ook balsa verkoopt en is makkelijk in het gebruik omdat het ééncomponent is.
                Verder ben ik zeer gecharmeerd van de tweecolux van De IJssel coatings. Dit is een sneldrogende grondlak voor boten en persoonlijk vind ik die het stevigst. Voor karperpennen die veel te verduren hebben is dat dus ook een aanrader.
                Kijk ff op; http://www.de-ijssel-coatings.nl/02_01_consument.asp
                voor een adres bij jou in de buurt.

                Verder kun je op; http://www.de-ijssel-coatings.nl/03_...toverzicht.asp
                kijken wat er nog meer te koop is.

                Tip;
                De combinatie; Double Coat dubbel UV en de genoemde Tweecolux passen heel goed bij elkaar qua grondlak en toplaag!
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • edje51
                  Komt net kijken
                  • 20-11-2007
                  • 67
                  • Clinge

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                  Vraag (via pb'tje) ff Odul om raad. Van hem betrek ik zelf ook deze lak. Aangezien de twee componenten alleen maar nummers hebben; TU 54 porex en verharder TH790 vermoed ik dat het industrielak voor de meubelbranche betreft. Deze zal je, denk ik, niet in de detailhandel kunnen kopen. Via Google kwam ik in ieder geval geen internet verkoopadres tegen.!
                  Klopt Ronald, heb ook al uren gezocht.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                  Als alternatief zou je de poriënvuller van Model Engineering kunnen nemen. Deze is te koop bij vrijwel elke modelbouwzaak die ook balsa verkoopt en is makkelijk in het gebruik omdat het ééncomponent is..!
                  Heb ik tot nu toe steeds gebruikt, maar ik wil verder gaan experimenteren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                  Verder ben ik zeer gecharmeerd van de tweecolux van De IJssel coatings. Dit is een sneldrogende grondlak voor boten en persoonlijk vind ik die het stevigst. Voor karperpennen die veel te verduren hebben is dat dus ook een aanrader.
                  Kijk ff op; http://www.de-ijssel-coatings.nl/02_01_consument.asp
                  voor een adres bij jou in de buurt.Verder kun je op; http://www.de-ijssel-coatings.nl/03_...toverzicht.asp

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                  Tip;
                  De combinatie; Double Coat dubbel UV en de genoemde Tweecolux passen heel goed bij elkaar qua grondlak en toplaag!
                  Bedankt Ronald!!!!

                  Reageer

                  • janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

                    Oorspronkelijk geplaatst door cverhoeven
                    Wat een leuke en informatieve discussie is dit.

                    Ik ga het ook eens proberen om mijn eigen matchdobbers te maken en heb besloten om te starten met straight wagglers van pauwenveren. De pauwenveren ga ik vandaag ophalen.
                    Gaat dat echt zo gemakkelijk als je zegt ff wat pauwe veren op halen ,hier gaat dat niet zo envoudig.
                    Groeten van Jan de visser

                    Reageer

                    • lolo
                      Geniet maar niet met mate
                      • 01-05-2003
                      • 3873
                      • Weesp

                      Ik probeer hier en daar al te schrapen naar mooie rechte pauwenveren .
                      Die worden zeldzaam .
                      Groetjes
                      Johnny

                      Match
                      Feeder
                      Stok

                      Reageer

                      • cverhoeven
                        Match visser
                        • 30-07-2008
                        • 339
                        • Oisterwijk

                        Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                        Ik probeer hier en daar al te schrapen naar mooie rechte pauwenveren .
                        Die worden zeldzaam .
                        Ik zag vorige week hier in de buurt nog een pauw lopen met een paar mooie rechte
                        To match or not to match thats the question

                        Reageer

                        • Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

                          Problemen met de verkrijgbaarheid van deze schachten is een bekend fenomeen. Natuurlijk kun je ze uit India laten komen. In dat land is de pauw een inheemse vogel en de dobberfabrikanten laten ze ook daar vandaan komen. Een besteleenheid van minimaal 25.000 schachten spreekt mij echter niet zo aan. (Kan ik het dak van m'n huis mee bekleden i.p.v. riet)
                          Eerder genoemde adressen via internet leveren ook geen resultaat meer op of zijn zo duur dat je beter kant en klare wagglers kunt gaan kopen. Blijft er dus niets anders over dan te blijven spotten naar (kinder)boerderijen waar je zo'n vogel ziet lopen. Meestal willen de eigenaren je wel ter wille zijn.

                          Een gelukje; Voorafgaand aan de feestdagen kun je bij Intratuin allerlei snuisterijen kopen om het in huis gezellig te maken. Bij het filiaal in Almelo stond daar vorig jaar ineens een grote vaas vol met van die veren. Kosten wel een eurootje per stuk, maar ik kon mooi de rechte veren uitzoeken.
                          Ook bij andere winkels waar moeder de vrouw zo graag gaat struinen zul je veelal wel dergelijke veren tegenkomen.
                          Tot slot worden ze ook af en toe als decoratie gebruikt in etalages. Vraag de winkeleigenaar eens wat hij er na afloop mee doet.

                          De ogen van de veren zijn erg in trek bij vliegvissers. Omdat we die zelf niet nodig hebben,maak je daar dus al snel anderen blij mee!
                          Groet'n,

                          Ronald


                          ><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

                          Reageer

                          • edje51
                            Komt net kijken
                            • 20-11-2007
                            • 67
                            • Clinge

                            Ik ben eigenlijk nog vergeten te vermelden waarom ik Sayerlack wil proberen.
                            Zit namelijk met het volgende probleem:

                            Als ik mijn balsa kleur met een stift en er een paar dagen later overheen ga met de poriënvuller van Model Engineering, merk ik, dat de kleur gedeeltelijk oplost. Als ik mijn drijflichaampjes gewoon kleur met clou beits zoals Odul o.a. doet, heb ik die problemen niet.

                            @ Lolo

                            Jij bent nogal goed op de hoogte wat verf betreft heb ik begrepen. Daarom de volgende vraag aan jou:

                            Het moet volgens mij toch mogelijk zijn om vernis zodanig te verdunnen en die dan in een paar lagen op te brengen, zodat je toch eigenlijk hetzelfde effekt krijgt als poriënvuller. Of heb ik het helemaal mis?

                            Maar ik heb eigenlijk geen idee met hoeveel % je vernis moet verdunnen en met wat?

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              Oorspronkelijk geplaatst door edje51
                              Zit namelijk met het volgende probleem:

                              Als ik mijn balsa kleur met een stift en er een paar dagen later overheen ga met de poriënvuller van Model Engineering, merk ik, dat de kleur gedeeltelijk oplost. Als ik mijn drijflichaampjes gewoon kleur met clou beits zoals Odul o.a. doet, heb ik die problemen niet.?

                              Hey Ed,

                              Dit gedeeltelijk oplossen van inkt van de stift in de poriënvuller zie ik eerder als voordeel dan als probleem. Wanneer je namelijk met een stift het drijflichaam inkleurt, zie je altijd plaatsen waar het hout de inkt beter heeft opgezogen dan elders (donkere en lichte plekken.)
                              Doordat je poriënvuller de inkt gedeeltelijk oplost wordt de kleur egaler over het drijflichaam verdeeld en krijg je een mooi gelijkmatiger resultaat.
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              • lolo
                                Geniet maar niet met mate
                                • 01-05-2003
                                • 3873
                                • Weesp

                                Moi Ronald ,
                                Jou vraag begrijp ik perfect .
                                Wat je kunt doen als je porienvuller hebt is verdunnen met tinner of was-benzine.
                                Ik doe nu als volg... porienvuller in een schoon BLIKJE doen geen plastic dat lost op .
                                Daar meng je verdunning bij net zo lang zodat het net als waterbeits is en breng dan een dun laagje aan .
                                Meestal na 2 uurtjes met een stukje fijne scotbricht voorzichtig polijsten en dan kan je al meestal nog 1 keer lak of porienvuller over heen doen .
                                Nu nog 1 tipje als je kant en klaar mengkleur koopt doe deze mengkleur door je porienvuller Zo vul je de kleur diep in de porien gelijkmatig ,dus geen last van vlekken in de kleur ,en de droging gaat vaak ook sneller.
                                Goede mengkleur kan je zowel met water als met peut tinner was benzine mengen .
                                Doe dit natuurlijk wel in een omgeving met ventilatie.
                                Olie verf is op verdamping gebaseerd dus de vluchtige stoffen moeten verdampt worden .
                                Vandaar tinner of was benzine die versnellen het proces.
                                Hou er rekening mee porienvuller is nu eenmaal geen vernis Porienvuller is vergelijkbaar met grond verf .En vernis ,als aflak zeg maar
                                Genoeg lagen vernis zou je ook kunnen doen maar of het goede resultaten in verloop van de tijd zal geven ? ik denk het niet .
                                Toch is het altijd beter om Porienvuller of grond vernis te gebruiken
                                Hopelijk ben je wat wijzer ,en heb ik je vraag duidelijk kunnen beantwoorden .
                                Groetjes
                                Johnny

                                Match
                                Feeder
                                Stok

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎