vastlood: lengte onderlijn?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rutger
    Kurk op karper
    • 10-04-2005
    • 188
    • Ossendrecht

    vastlood: lengte onderlijn?

    Even een kort vraagje....

    Ik ga van de week weer op de karper en ik maak daarbij gebruik van het allom bekende vastlood systeem, nu is de vraag: welke lengte kan ik het beste gebruiken voor mn onderlijn?

    Greetz Rudi
    Het is vlees noch vis..

    http://robmeijermodelbouw.nl
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Tussen de 6 en de kies maar uit lengte.
    Er is geen ideale lengte te noemen, zelf vis ik tussen de 10 en 50 cm naar gelang de omstandigheden.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • Rutger
      Kurk op karper
      • 10-04-2005
      • 188
      • Ossendrecht

      #3
      En naar welke omstandigheden zijn dat? bodemgesteldheid, stroming etc?
      Het is vlees noch vis..

      http://robmeijermodelbouw.nl

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        idd speelt de bodemgesteldheid mee, zachte bodem kan een langere onderlijn zinvol zijn.

        Vis je op een zachte bodem kun je langs een lange onderlijn een stuk witte wol binden, laat dit enige tijd liggen en je kunt aan de kleur van de wol zien hoever de combinatie lood/onderlijn in de modder wegzinkt.

        Als je met vastlood uitgaat van gemiddeld 15 a 25 cm kan er niet veel mis gaan.

        Belangrijker dan wat voor onderlijn dan ook is de plaats waar je het voer en aas neerlegt.
        Stroming is ook wel van belang maar dan meer hoe je inwerpt.
        met de stroom mee kan de onderlijn vrijwel nooit over je hoofdlijn komen bv.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • Tizzo
          karpervisser
          • 18-06-2006
          • 77
          • Winterswijk

          #5
          Ik vis altijd met een vastlood systeem, dat werkt super hier.
          Als ik dat doe, heb ik boven het lood meestal zon 20cm tube zitten, en met het begin van de lijn ook 5cm tube zodat de lijn zich niet om het lood kan wikkelen, of om de leadclip. Mijn onderlijn heb ik altijd superkort, dit omdat de karper zich dan al snel zelf haakt. ik heb mijn voorkeur bij een onderlijn van 10cm, en langer dan 15cm zul je hem bij mij nooit zien. Ik vis meestal met een snowman-onderlijn. Dit is gewoon omdat ze hier het beste bijten op snowmans nu. Sja, de winter komt eraan, ik kan er ook niks aan doen.

          Tizzo
          Het maakt niet uit, groot of klein, als het maar een karper mag zijn.

          Reageer

          • karperkoning
            Karpervisser!
            • 13-12-2005
            • 878
            • AELSE

            #6
            ik vis ook met vastlood.eerst met 60 maar nu tog al gouw 80...
            teveel lossers waren met 60 gram het gevolg,met 80 tot nu toe geen
            mijn onderlijnen zijn overigens tussen de 12 en 16 cm lang
            vis altijd met vlijmscherpe haken,in dit geval met korda wide gape's
            http://www.carpteamelsloo.tk

            http://www.hsv-juliana.tk

            Helemaal Karpervisser !!!
            Karp Fishing 4 live!

            De groeten
            Ralph

            Reageer

            • Laurens de Waard
              Newbie
              • 06-12-2006
              • 8
              • Sliedrecht

              #7
              Onderlijnen is zelf even expirimenteren wat je fijn vind,
              ik hou ze als het even kan graag kort.
              De vis prikt zichzelf dan het snelst.

              Ik gebruik btw 90 gram lood, ook gewoon in sloten enzo.
              Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad,maar op extreem zachte bodem zou ik het wat lichter kiezen, omdat dit anders in de bodem weg zou zakken, en misschien ook je aas dan meetrekt...

              Suc6 ermee!

              Reageer

              • Tizzo
                karpervisser
                • 18-06-2006
                • 77
                • Winterswijk

                #8
                Hmm, dat je aas zo ver de bodem in kan zakken denk ik niet.
                Ik gebruik op alle wateren 60-70 gram. En inderdaad, ik hou men onderlijn ook het liefst zo kort mogelijk omdat de vis zich dan sneller haakt.

                Tizzo
                Het maakt niet uit, groot of klein, als het maar een karper mag zijn.

                Reageer

                • Laurens de Waard
                  Newbie
                  • 06-12-2006
                  • 8
                  • Sliedrecht

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tizzo
                  Hmm, dat je aas zo ver de bodem in kan zakken denk ik niet.
                  Tizzo
                  Als er eerst bladeren op de bodem liggen, dan nog wat planten, en dan een modderbodem kom je met 10cm onderlijn er vaak niet meer bovenuit
                  niet dat ik hiermee last heb gehad, maar een maat van mij wel... en maar niet snappen waarom hij niks ving en hij steeds zoveel vuil aan zn haak had
                  toen hij ff een heledere ingeving had kwam hij erachter dat het door een te korte onderlijn kwam. Lange onderlijn eraan gedaan, en na 1 uur had hij de 1e vis

                  Reageer

                  • Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

                    #10
                    Oke dan maar weer, om te laten zien dat het niet een wetmatig iets is het volgende.
                    Op een stek waar veel slib ligt viste ik altijd met een langere onderlijn.
                    De vis was duidelijk bezig op de stek, niks vangen toch was de vis aan het azen.
                    De onderlijn ingekort tot het aas IN de modder werd getrokken leverde 5 vissen op waarvan de eerste vis binnen de minuut.

                    Soms is het de ene kant op de andere keer is het net weer ietsje anders.
                    Vissen is een hobby geen religie!

                    Reageer

                    • Tizzo
                      karpervisser
                      • 18-06-2006
                      • 77
                      • Winterswijk

                      #11
                      Zo had ik het nog niet bekeken douwe, maar inderdaad, karpers wroeten vaak in de bodem. EN ik hou het toch nog bij een korte onderlijn, dat geeft mij meer het gevoel om een karper te haken. Toen ik nog met mais viste, viste ik altijd met van die kant en klare maisonderlijntjes. 70cm lang...! Ik werd gek van de piepjes, geen runs dus met die lange onderlijnen. Toen i een tip kreeg van een oudere man om mijn onderlijn iets in te korten (dat was dan al gauw de helft) heb ik dat gedaan. IK gooide in, handje mais en hennep erbij, en na een minuut of 5 een run! Wat was ik blij. Een 12 jarig jongetje die eindelijk een run op zijn winkle-picker kreeg! Haha.

                      (vandaar dat ik nog alleen maar met korte boilie-onderlijnen vis, mais zit er niet meer in bij mij :P)

                      Tizzo
                      Het maakt niet uit, groot of klein, als het maar een karper mag zijn.

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Tizzo mijn passie is feitelijk penvissen, maar bij het statisch vissen maak ik gebruik van onderlijnen tussen de 8 en de 50 cm helemaal afhankelijk van de omstandigheden.
                        Ik ben in 1978 begonnen met karpervissen ik heb feitelijk de complete tijd meegemaakt van het freeline vissen tot het wat het nu is geworden ik pin mij niet meer vast op een bepaalde manier met een bepaalde lengte onderlijn visserij.
                        Ik zou je toch willen aanraden om het kleine partikel- zoals het maïsvissen niet aan de kant te zetten.
                        De alom erkende heilige boilie is echt niet het ultime aas.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎