Forelvissen in vijver

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Utie
    Newbie
    • 24-08-2007
    • 3
    • fefefewf

    Forelvissen in vijver

    Hallo Forumleden

    Ik ben niet nieuw met vissen maar ik ben wel zo amateuristisch als je je maar kan indenken. Ik vis met een lijn van 25jaar oud. Maar de laatste tijd vang ik niets meer...
    Ik ga altijd vissen in een klein vijvertje (dus stilstaand water) met regenwormen. Maar hoe moet ik mijn lijn opbouwen ? Ik gebruik een dobbertje van 2g, dan een schuifloodje van 1.5g dan een draaidingetje, en dan een onderlijntje van 2.2kg draadkracht en een size 6 haakje. Is dit goed ? zal wel niet want ik vang niets meer.
    Verder heb ik nog een paar vragen:
    - Ik wil een nieuwe lijn kopen. Lieft zo'n carbon ding. Wat is de ideale lengte ? waar moet ik op letten ?
    - Hoe in godsnaam vissen met powerbait ? Ik ken die theorien wel over een bolletje maken enzo.
    - als ik met een 2e lijn statisch vis, hoe moet dan de (onder)lijn opgebouwd zijn ? En welk aas gebruik je best bij statisch vissen (indien maden, hoe bevestigen aan haak ? en welke haakgrootte ?)

    EDIT: spinners en namaak-ijzeren rotzooi is verboden..

    alvast bedankt

    groetjes utie
  • JimmY
    Full-time Roofvisser
    • 01-07-2007
    • 70
    • Amsterdam

    #2
    Ik denk dat je bedoeld een Dyneema/Gevlochten lijn....

    Maar ik weet vrijwel niets over forrel vissen,als je vragen hebt over het vissen op snoek zou ik je wel graag willen helpen

    Reageer

    • markie de sportvisser
      Frequent aanwezig
      • 02-06-2007
      • 172
      • bèèk city

      #3
      utie, bij het forel vissen gebruik ik vaak haak nr. 10
      als ik met power bait vis, maak ik er een soort van schelpje van. als je het dan goed doet gaat ie draaien (net als een blinker) als je hem telkens iets binnen draait

      Reageer

      • Utie
        Newbie
        • 24-08-2007
        • 3
        • fefefewf

        #4
        Haak 10 ? ok prima dan... En wat met de kleur. Stel ik ga vissen met een weertje als vandaag. 20° en amper wind.

        Kan iemand antwoorden wat voor een dobber ik best kan gebruiken ? Zo'n naaldachtig lange of een kleinere ronde ? En wat met de gewichten en onderlijn ?
        Ook graag wat advies over de nieuwe lijn (zie 1e post)

        Reageer

        • wimwijchen
          Komt net kijken
          • 27-03-2007
          • 74
          • wijchen

          #5
          Niet te zwaar vissen met bijvoorbeeld 0,18 of 0,20 mm lijn. Ik vis altijd met nylon omdat deze veel goedkoper is en ik in een forellenvijver toch niet op grote afstand vis. Onderlijnen koop ik gewoon in een hengelsportzaak 0,16 lijn met een haakje 10 en 60 cm lang. Bij weinig wind vis ik met een 2 grams dobber en bij wat meer wind met een 3 grams dobber om zo dan toch nog redelijk te kunnen werpen. Ik zelf vis niet graag met die kleine ronde dobbertjes maar veel andere vissers wel. Ik denk dat die wat veel weerstand geven. Deeg moet idd ronddraaien als je langzaam binnendraait en dit kun je krijgen door het deeg als je een balletje aan de haak hebt gedaan met het topje van je pink hol te maken aan 1 kant. Ik heb het liefst lichte kleuren deeg.Verder kun je ook nog vissen met meelwormen maden pieren mottenlarven en garnalen. Allemaal goed aas. Bij goed weer liggen forellen vaak ondiep en bijten ze niet zo goed. Ik hoor ook wel eens dat westenwind erg slecht is. Als ze niet bijten kun je het beste ander aas proberen of een andere techniek of een andere diepte. Veel succes. Wim

          Reageer

          • Utie
            Newbie
            • 24-08-2007
            • 3
            • fefefewf

            #6
            En hoe moet ik statisch vissen met een 2e lijntje ? Welk aas, diepte,... enz. ?

            Reageer

            • BasB
              IJssel-ganger
              • 04-08-2007
              • 393
              • Deventer

              #7
              In forellenvijvers werkt statisch vissen niet echt super, maar als je het toch wilt proberen zou ik het gewoon met een schuifloodje van ongeveer 30 gram doen.

              => Lood op je hoofdlijn schuiven => z'on 'draaiddingetje' (tonwartel) aan het uiteinde knopen => kant en klare forelonderlijn (haakje 10) aan de tonwartel => dan een piepschuim bolletje op het haakbletje schuiven en een trosje maden op de haak => et voila
              2x Shimano Catana Barbel Power + Shimano 6000D-EU

              Reageer

              • warassassin
                slijkvisser
                • 30-08-2007
                • 35
                • bonheiden

                #8
                Forelvissen in vijver

                voor met power bait te visse moet je altijd een loodje juist boven je haak doen wand anders komt die bove drijven.
                zo kun je dus ook met een loodmotage vissen op de grond
                mer een zeer ligt schuifloodje 5-10gram op de hoofdlijn geschoven en dan knoop je een wartel aan (zoon draai dingske) het loodje blijft dus op de wartel steken.
                dan monteer je je onderlijn (niet te kort) en een boletje powerbait (nu wel zonder loodje) aan de haak
                en vissen maar^^


                ps. laat de klep van de molen open staan en wacht bij een aanbeet een tijdje (30sec) als de vis terug draad neemt sla dan pas aan (de powerbait moet kunen oplossen in de maag van de vis anders haakt die niet
                Het is beter om te vissen zonder te vangen, dan the vangen zonder te vissen

                Reageer

                • Wesko
                  Newbie
                  • 23-01-2008
                  • 2
                  • Huijbergen

                  #9
                  Kan je met een winckle picker ook redelijk op forel vissen of heb je daar echt een spinhengel voor nodig?

                  Ik heb nu zelf een vrij lichte en korte winckle picker en vis regelmatig op brasem, maar wilde nu wel eens op forel gaan proberen. Ik heb al van die Troutbait gekocht (oranje met glitters) en ook een paar witte imitatie wormen van Berkley met van dat troutbait-spul erop...

                  Reageer

                  • antoinette
                    Specimen Hunter
                    • 13-11-2005
                    • 1926
                    • oudenhoorn

                    #10
                    Op een boel forelvijvers is dergelijk deeg verboden te gebruiken.
                    Wat betrefd je vraag over de hengel ken ik kort zijn, een picker is ongeschikt. Ikzelf heb een spinhengel specifiek voor forel en dat vist toch het fijnst.

                    Reageer

                    • Kosmozz
                      Match en Feeder
                      • 25-07-2005
                      • 1959
                      • Hannut

                      #11
                      Ik vis hooguit 1 keer per jaar op forel en dan meestal met een heel lichte matchhengel en een winckle picker. Eentje aan de bodem en 1 op een meter diepte. Het gaat prima met licht materiaal en is ook veel leuker, omdat je veel meer sport hebt. De hengel moet wel een beetje kracht onderin hebben. 14/100 onderlijn is overigens dik genoeg met een 18/100 hoofdlijn. Ik zou overigens niet statisch gaan vissen op forel. Continu ingooien en langzaam indraaien. Het is immers een roofvis.

                      Groeten
                      Dennis
                      Carpe Diem

                      Reageer

                      • Wesko
                        Newbie
                        • 23-01-2008
                        • 2
                        • Huijbergen

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                        Op een boel forelvijvers is dergelijk deeg verboden te gebruiken.
                        Wat betrefd je vraag over de hengel ken ik kort zijn, een picker is ongeschikt. Ikzelf heb een spinhengel specifiek voor forel en dat vist toch het fijnst.
                        Waarom is een picker zo ongeschikt dan? Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen een picker en een specifieke hengel/spinner voor de forel?

                        Reageer

                        • antoinette
                          Specimen Hunter
                          • 13-11-2005
                          • 1926
                          • oudenhoorn

                          #13
                          Probeer maar eens met een picker je forellijntje uit werpen.

                          Reageer

                          • janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

                            #14
                            Wesko toen ik voor het eerst de weg begon te vinden op m'n pc heb ik nachten zitten lezen ,alle vis site 's die ik maar kon vinden ,echt geweldig ,toen dacht ik bij me zelf dit had ik 40 jaar geleden moeten hebben ,alles moest je toen zelf uit zoeken met af en toe een klein beetje hulp ,en als je wat resultaat ging vissen viel de hulp ook weg Maar van daag de dag al die jonge ,en oudere gasten die wat willen weten over de hobby vissen even googelen en alles krijg je voor geschoteld van a tot z .daar om denk ik wesko dat je daar eens een paar avondjes aan moet besteden ,hoewel er zoveel over het vissen te lezen is dat de zomer al weer voor bij is voor dat je alles site 's hebt gelezen ,maar dat je er veel van op zult steken ,daar ben ik van overtuigt hoe denk je dat die 4x 14 en die piet hein aan al die wijsheid komen ,lezen lezen en nog eens lezen ,en wat je dan weer weet ga je weer testen aan de waterkant ,en dan ben ik er van overtuigt dat het gaat lukken.
                            Groeten van Jan de visser

                            Reageer

                            • warassassin
                              slijkvisser
                              • 30-08-2007
                              • 35
                              • bonheiden

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                              Op een boel forelvijvers is dergelijk deeg verboden te gebruiken.
                              Wat betrefd je vraag over de hengel ken ik kort zijn, een picker is ongeschikt. Ikzelf heb een spinhengel specifiek voor forel en dat vist toch het fijnst.
                              ik weet nu niet veel over de reglemen****** in nederland maar troutbait verboden vin ik wel maar raar, maar ja in denemarken zijn maden volgens de WET verboden dus..
                              Het is beter om te vissen zonder te vangen, dan the vangen zonder te vissen

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎