Paling

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • m@rijn
    Newbie
    • 28-08-2007
    • 1
    • West-Vlaanderen

    Paling

    Hallo,

    Gisteren ben ik op paling gaan vissen, maar de vangst was niet zo bijster (2 schamele palinkjes en 4 vissen). Nou heb ik wat dingen gelezen op internet, en ik heb gelezen dat op paling vissen bij volle maan (zoals gisteren en vandaag) geen goed idee is. Klopt dat? Ik ga palingen vangen met de haak, niet met de peur, klopt dat dan ook?
    ik had het idee om vanavond nog eens op paling te gaan vissen. Ik heb vorig jaar een paar keer op paling gaan vissen en heb een keer 13 palingen in 1 avond gevangen, heb er nog nooit zoveel gevangen. Maar uiteindelijk weet ik niet zo heel veel af van paling vissen,
    dus: heeft er iemand tips voor een betere vangst?
    En wat ik ook graag zou willen weten: wat is nou het ideale weer om op palingen te gaan vissen, mooi helder weer of eerder weer zoals vandaag (bewolkt, 20°, vochtig weer) en relatief koude nachten.

    dank u!
  • Dutch Man
    Newbie
    • 17-08-2007
    • 13
    • Amsterdam

    #2
    ik weet wel dat er bij ons altijd een man savonds zit te vissen op paling rond 8/9 uur zoeits en dan gaat hij bij een paal vanaf de brug bissen met een worm.
    Met een brok lood en dan haalt hij em af en toe boven er zijn ookveel palingstropers bij mij in de buurt die hetzelfde de doen alleen dan met touw en halen dat dding dan pas na 3 dagen omhoog dan is de vis mjeestal al dood
    hoop dat j er wat aan hebt

    Reageer

    • yannik
      De kasteelvissers Viane
      • 27-07-2006
      • 694
      • Geraardsbergen

      #3
      Ik heb even geinformeerd in de viswinkel,en daar wisten ze mij te vertellen dat stormweer het beste weer is om op paling te vissen...
      Wie vist, die vangt!

      Reageer

      • de bomber
        Harley davidson freak
        • 21-06-2006
        • 151
        • castricum

        #4
        Het ligt er aan waar je gaat vissen? Meestal gebruik ik gewoon een dwarel onderlijn worm en een lokgeurtje aan de worm. O ja en 20 gr lood. het onderlijntje dat ik gebruik is van amnesia omdat als je te laat aanslaat en de paling zich terug trekt in zijn hol dan maak je nog de meeste kans om hem alsnog boven te krijgen. de hengel staat gewoon in een steuntje met daar aan een roodwit balletje om de vangst te registreren. Met paling vissen moet je wel goed opletten want het zijn vrij schugtige vissen,dus niet al te zwaat lood enz. greetz de bomber
        mvg, de bomber

        Reageer

        • Driehoek
          Sportvisser
          • 17-06-2007
          • 787
          • Rijssen

          #5
          Paling houd NIET van licht en blijven liever in het duister jagen...
          Ik meen ook dat wanneer het 'volle maan' is dat dan de paling ook niet of weinig aast...
          Maar op dit moment mag je toch niet op paling vissen?
          Op visserslatijn site wordt hij zelfs aangegeven op de Rode lijst...
          .
          Happy fishing.
          ----------------------------------------

          Reageer

          • antoinette
            Specimen Hunter
            • 13-11-2005
            • 1926
            • oudenhoorn

            #6
            Officieel mag er nog wel gevist worden op paling, maar of je dan nou echt wil met deze palingstand??? Plus dat in practisch alle wilde paling het dioxinegehalte ruim 5x hoger is dan de norm (zie het visblad van vorige maand)

            Reageer

            • kraak
              mooi weer visser
              • 09-08-2005
              • 307
              • Kampen

              #7
              Ik heb geleerd dat je het beste paling vangt na een warme periode als er onweer op komst is. ik doe dat meestal met en licht pickertje, niet tegrote haak, werploodje en wormen. En idd tegenwoordig is een vangst van 12 aaltjes op een avond zeldzaam..
              vr.gr. Jeroen

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #8
                Paar kleine dingetjes, officieel mag je niet GERICHT op paling vissen, maar bewijs maar eens dat je gericht op paling aan het vissen bent.
                Uitzondering zijn de wateren waar de HSV ALLE visrechten heeft daar is de aal en schubvis niet gesplitst.
                Dus niet roepen dat je het moet bewijzen want dat kun je niet, TENZIJ je bij controle zo dom bent om te zeggen dat je op paling vist!!!
                Maar dan nog is de politie er vaak niet mee op de hoogte.

                Peur is gemakkelijk te bewijzen je hebt er een peurvergunning voor nodig omdat de vispas alleen maar geldig is voor één of twee hengels.
                Een peurvergunning krijg je niet meer die is voorbehouden aan het beroep.

                Paling staat ook NIET meer op de rode lijst omdat alleen vissen die zichzelf hier voort kunnen planten op die lijst mogen en de aal plant zichzelf hier niet voort.

                Hier hebben wij geen problemen op aal te vangen ik weet een paar plekjes waar de echt grote aal nog te vangen is ik vind er alleen geen donder aan om die dingen te vangen.

                Met het advies van kraak kan ik wel leven, voor echt grote aal is een klein plat getrapt visje beter dan een worm.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • kraak
                  mooi weer visser
                  • 09-08-2005
                  • 307
                  • Kampen

                  #9
                  das waar, maar die dikkerds zijn lastig te roken, geef mij die dunnetjes maar...
                  vr.gr. Jeroen

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    laatste marathon in het b kanaal bij spaarnewoude man wat werd ik ziek van die shitpaling,blijkt daar weer een beroepsvisser paling uit te zetten wat een drama.

                    Reageer

                    • brielsemaasliefhebber
                      vis gek
                      • 06-06-2006
                      • 1231
                      • Brielle

                      #11
                      maar nadat we ze in de pan hadden gelegd waren ze maar heerlijk
                      GROETEN VAN EEN VIS GEK

                      Reageer

                      • yannik
                        De kasteelvissers Viane
                        • 27-07-2006
                        • 694
                        • Geraardsbergen

                        #12
                        smakelijk! nog niet bijgekomen? die palingen zitten namelijk vol van de zware metalen
                        Wie vist, die vangt!

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          #13
                          gadverdamme nou wat een vieze gewoonte is dat ,viseten

                          beetje kibbeling meer lust ik niet ben meer van de biefstukken

                          Reageer

                          • BasB
                            IJssel-ganger
                            • 04-08-2007
                            • 393
                            • Deventer

                            #14
                            @ Marijn: Op paling vissen bij volle maan is inderdaad niet een geweldig idee.. Paling trekt bij volle maan namelijk en eet in deze periode heel weinig (ook de dagen ervoor en erna).

                            @ Marijn: Paling foerageert het beste in de late avonduren en s nachts

                            @ Yannik: Het weer maakt op zich niet zo heel veel uit, bij bloedheet weer vangen is echter lastig. De periode maakt wel uit: Na oktober en voor maart is niet een bijster goede tijd.

                            @Douwe: Een plagetrapt visje is inderdaad beter voor grote paling, omdat er bepaalde eigenschappen zijn waardoor een paling groot wordt:
                            1: Mannetjespaling wordt zo goed als nooit groter dan 50 cm, grote paling is dus altijd een vrouwtje
                            2: Bezettingsgraad: Hoe minder paling, hoe meer vrouwtjes er zullen zijn. In een plas waar heel veel paling zit (wat in Nederland bijna niet meer voorkomt) zal het vangen van een zeer grote paling een uniek zijn.
                            3: Er zijn 2 'type' palingen, spitskopalen en breedbekalen. Spitskopalen eten voornamelijk insecten en worden doorgaans niet groter dan 60 cm (dit is de lekkerste paling om te roken in verband met het vetgehalte). Breedbekalen eten voornamelijk vis... en deze kunnen veel groter worden (de vrouwtjesalen). Met een visje op paling vissen zou dus op papier beter moeten zijn voor grote paling

                            @ iedereen: Het zal niet lang meer duren voordat de paling zo goed als uitgestrorven zal zijn, TENZIJ men een manier weet om paling te kweken.. Mijn kan de paling kuit laten schieten en men kan de eitjes uit laten komen. Het probleem is dat het broed niet langer dan een week in leven blijft (tenminste dat is de laatste ontwikkeling die ik ken, in china). En via de natuurlijke weg (paaien in de Saragossazee) komt slechts nog maar 1% jonge paling (glasaal) voor de Nederlandse kust in vergelijking met 1980. Al met al is het triest gesteld met de paling...

                            Groet Bas

                            EDIT: Spuiliefhebber: biefstuk of varkenshaas is inderdaad lekkerder :P haha
                            2x Shimano Catana Barbel Power + Shimano 6000D-EU

                            Reageer

                            • Driehoek
                              Sportvisser
                              • 17-06-2007
                              • 787
                              • Rijssen

                              #15
                              "komt slechts nog maar 1% jonge paling (glasaal) voor de Nederlandse kust in vergelijking met 1980."

                              Nu dat heeft volgens mij meer een economische reden dat de paling (glasaal) terug gelopen is en zelfs mogelijk aan het verdwijnen is.
                              ik refereer aan een uitzending van de RVU 'Klootwijk aan zee'.
                              Want glasaal wordt m.n. ook voor de franse kust massaal uitgevangen om zeer duur doorgevoerd te worden naar o.a. Japan, grootverbruiker van glasaal.
                              Met alle gevolgen die we nu meer en meer zien in de palingstand in Nederland...
                              .
                              Happy fishing.
                              ----------------------------------------

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎