Vragen over basis zaken mbt matchvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • panevino
    Match, altijd en overal
    • 30-08-2004
    • 17
    • Nieuw Vennep

    Vragen over basis zaken mbt matchvissen

    Hallo,

    Vissen met de matchhengel is voor mij het leukste vissen dat er is. Ik heb alleen een paar echte beginnersvragen, waar ik eigenlijk al een tijdje mee zit. Het gaat metname om afstanden ... Het vis hoofdzakelijk in stilstaand of lichtstromend water met een vaste montage.

    Ik monteer aan het einde van mijn hoofdlijn een warteltje, waaraan ik mijn onderlijntje knoop. Op die onderlijn monteer ik 1/3 van het lood. Meestal is dit een hagel of 4-5.

    Vragen:
    1. Hoelang hoort zo'n onderlijn nu te zijn? (in cm's graag)
    2. Klopt het wel dat je lood op de onderlijn knijpt?
    3. Wat is, gemiddeld op stilstaan water van ca 1,5m diep, de afstand tussen de haak en het eerste loodje vanaf de haak gezien?

    Dan een paar andere vragen:

    1. Weet iemand waar in de buurt van Haarlem je die fraaie matchdobbers ,met veranderbaar gewicht, kunt kopen?
    2. Is er toevallig een vervent matchvisser in de buurt van Haarlem, waar ik eens een tijdje over de schouder mee mag kijken?

    Bij voorbaat dank,

    Marcel
  • Loek van Kersbergen
    Met enige kennis...
    • 03-01-2003
    • 289
    • Lekkerkerk

    #2
    Hallo Marcel,

    Ik zou het lood niet op de onderlijn knopen (alleen in uitzonderlijke gevallen doe ik dat en dan vaak alleen in combinatie met overloden).
    Als je gebruik maakt van een warteltje voor je onderlijn gebruik dan een klein warteltje bijvoorbeeld een maatje 24 of 26. ( Milo heeft ze o.a.).
    Een wartel 26 weegt evenveel als een loodhagel 8.
    Ik begin altijd standaard met onderlijnen van 30 cm. Soms ga ik wat langer.
    Meestal begin ik staande haak te vissen, vaak zit ik al snel wat verder op de grond.

    De loodverdeling in water van 1,5 meter diep:
    3/4 of iets minder rond de dobber. 1/4 of iets meer naar onderen.

    Het lood zit allemaal onder het midden van de afstand haak-dobber, in dit geval zit het (onder)lood dat het verst van de haak zit dus op zo'n 65 á 70cm boven de haak.

    Mijn warteltje is dus mijn onderste loodje ( verklikker) daarna de rest van het onderlood waarbij de afstand van loodje naar loodje steeds iets groter wordt.
    Dat is (heel) belangrijk want daarme voorkom je dat het lood tijdens de worp in elkaar raakt en er dus een mega klit ontstaat.
    In Witvis Totaal Oktober heb ik hier een artikel over, dat specifiek dit soort vragen behandelt.

    Als je meer wilt weten....ik hoor het wel.

    Veel succes ermee.

    Loek


    [Gewijzigd door Loek van Kersbergen op 09-05-04 at 11:58 PM]
    ****************************
    MATCH VISSEN IS HET MOOIST
    ****************************

    Reageer

    • panevino
      Match, altijd en overal
      • 30-08-2004
      • 17
      • Nieuw Vennep

      #3
      Aha, dat is al een stuk duidelijker. Handig, het warteltje als verklikker. Goede tip

      Ik had 2 pakjes met kant en klare onderlijntjes gekocht. Die moet ik dus voor gebruik effe inkorten, want die zijn (nog nog) zeker een cm of 50.

      Stel dat je met een loodhagel of 3 je dobber goed hebt afgepeild,. Hoeveel afstand doe jij dan tussen die hagels, gezien vanaf de haak? Als het warteltje je eerste 'loodje' is vanaf de haak, komt dan de volgende hagel daar 20cm boven ofzo? En daarna weer 20cm een hagel? (zo kom ik met 3-4 hagels namelijk op de door jouw genoemde 70cm...)

      Ik vis overigens meetstal met voorverzwaarde dobbers. Die hebben allemaal nog ongeveer 1.2gr extra nodig om 'lekker' te staan. Ik zie het wel gebeuren allemaal en ik vang ook behoorlijk (vind ikzelf dan ), maar ik begijp niet helemaal wat nou een opsteker veroorzaakt... het warteltje ligt op de grond, of hangt er wat boven. Het aas hangt ook op de grond. Die vis moet dan toch toch meer dan 70cm omhoog zwemmen om je dobber helemaal op te tillen (tot de stand die hij natuurlijk, zonder extra lood) inneemt? Of zie ik dat verkeerd.

      Pruiken gooien doe ik gelukkig niet. Ik heb gisteren zitten oefenen, in een redelijk stromende sloot, om draad met de middelvinger gecontrolleerd af te rollen en de spoel met de vinger te blokkeren om te kunnen slaan. Ging me redelijk goed af (vond ik zelf weer ). Het tegenhouden van de lijn aan het einde van de worp lukt ook behoorlijk. Die pruik hoef ik meestal maar weinig op te zetten

      Maar, mijn aanbod om bij iemand over de schouder mee te kijken blijft staan overigens... Ik breng dan uiteraard koffie mee

      Reageer

      • Loek van Kersbergen
        Met enige kennis...
        • 03-01-2003
        • 289
        • Lekkerkerk

        #4
        Het is inderdaad zo, dat een opsteker minder vaak voorkomt dan een wegtrekker bij deze uitloding. Dus vaak zal je pen gewoon schuin weglopen.
        Het is wel zo, dat als je een voorgelode waggler gebruikt, je vaak wat minder lood onderaan je montage hebt.Dat kán soms vooral met stromend water lastig zijn, omdat je je aas dan niet geod aan de grond en/of stil kan aanbieden ( en dat is soms nodig om bijvoorbeeld brasem te vangen).
        Als het stroomt dan kies ikzelf altijd voor een niet voorgelode waggler zodat ik iets meer flexibel kan zijn met lood naar onderen plaatsen.

        Jouw vraag m.b.t. tot de loodverdeling. Bij 3 loodjes: wartel op 3ocm.
        Ik knijp de 3 loodjes op de lijn (gewoon met duim en wijsvinger en ik gebruik Dinsmores super soft matchlood dat er ook weer heel makkelijk af te halen is)
        Stel dat je wartel 'loodje 1'is, dan schuif ik het volgende loodje zo'n 10 à 15 cm hoger en het daarop volgende loodje weer zo'n 15à 20 cm verder.
        Daarbij test ik even of de loodjes elkaar niet kunnen raken tijdens de worp.

        Dat doe je zo. Pak loodje 2 beet en probeer of je nu met de wartel door hem 'om te klappen' richting loodje 3 dat loodje kan raken. Kom je met de wartel niet bij loodje 3 dan is het ok. Pak loodje no 3 beet en 'klap loodje 2 weer om'richting loodje no4 en ook die mogen elkaar weer niet kunnen raken. Hoemeer loodjes, hoe vaker je deze handeling herhaald.
        Op die manier weet je zeker dat je 'taper'goed uitgelood is.
        Heb je veel loodjes nodig dan is het beter om wat zwaardere loodjes te nemen en er wat minder van te gebruiken.

        In ieder geval is het helemaal geen punt als je een keertje mee wilt om te gaan matchen! Ikzelf maar ook de andere jongens van mijn team zijn altijd bereid om je alles te laten zien en voor te doen.
        Stuur me maar even een mailtje met je adres en tel gegevens, dan bel ik je wel even om e.e.a. af te spreken.

        Groetjes, Loek


        [Gewijzigd door Loek van Kersbergen op 09-06-04 at 12:26 PM]
        ****************************
        MATCH VISSEN IS HET MOOIST
        ****************************

        Reageer

        • panevino
          Match, altijd en overal
          • 30-08-2004
          • 17
          • Nieuw Vennep

          #5
          hehehe, DAAROM kon is gisteren dus allene maar klein spul vangen ...

          Maar aan de andere kant, mijn neef zat met een winkle pickertje en dus echt op de bodem, maar ook hij ving alleen erg kleine vis.... Ach, we hebben ons er wel uitstekend mee vermaakt

          Ik heb het allemaal genoteerd... loodzetting, weinig loodhagels, afstanden oplopend en ... erg belangrijk, wat ik dus niet heb, ZACHT lood. Ik had dus een nieuwe bak gekocht en die blijkt nu dus keihard te zijn. Dat schijven van lood gaat dan ook ERG moeizaan. Ik zag ze laatst wel in de winkel liggen, die kleine rode bakjes lood, maar 1.75 per bakkie ... vond ik toch vrij prijzig.

          Ik ga je even mijn adres mailen. Wie weet zitten we niet al te ver van alkaar af... Al is 'tijd' bij mij een grotere vijand dan 'afstand'

          Nogmaals bedankt voor je hulp.

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎