Zelf feedertoppen bouwen.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fishbone
    Vaste stok & Feeder
    • 14-07-2004
    • 217
    • Ridderkerk

    Zelf feedertoppen bouwen.

    Van enkele feederhengels zijn er toppen gebroken, of zijn gewoon niet naar wens. Om goed passende nieuwe/reserve toppen te krijgen heb ik al (te) veel kilometers gereden, maar dit heeft weinig bruikbaars opgeleverd. Deze toppen wil ik nu gaan vervangen door zelfbouw. Heeft iemand ervaring mee, of moet ik hier domweg niet aan beginnen? Alle info over dit onderwerp is welkom.

    Peter.
    Groeten,

    Fishbone
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    #2
    Zelf bouwen is het mooist want je kan dan de top aan de hengel goed aanpassen.
    Wat ik meestal doe ik koop er een aantal tegelijk en ik vijl en schuur er zoveel af totdat hij goed in het tweede deel past zeker niet te los .
    Voor de rest ben ik ook wel benieuwd naar antwoorden.
    sucses
    Lolo
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok

    Reageer

    • Zwenito
      Banned
      • 30-06-2004
      • 3

      #3
      Yep Ik heb het zelfde probleem top kwijt (waarschijnlijk verloren bij het in het donker opruimen van me visgerief).Het was een insteekhengel van ca. 8 à 9 m. Wat doe ik nu kan ik gewoon een haakje op men ietsje kortere stok en met het voorlaatste stukje dan gewoon blijven voortvissen of is die top echt nodig?

      visgroetjes

      Zwenito

      Reageer

      • Ton
        Frequent aanwezig
        • 13-11-2003
        • 126

        #4
        De top is bij de feeder zeer belangrijk. Met name voor de beet registratie.
        Verder moet de belasting die een top kan verdragen passen bij de hengel
        Toppen varieren van ongeveer 0,75 oz tot 5.0 0z.
        Zelf bouwen is mogelijk je moet dan wel weten elke belasting bij jouw hengel past en welke belasting de top heeft.
        Vaak hebben goede hengelsportzaken vervangende toppen die passend kunnen worden gemaakt.

        groetjes Ton

        Reageer

        • Lex van den Ende
          Met enige kennis...
          • 23-01-2003
          • 402
          • Tilburg

          #5
          Hoi,

          Heel belangrijk bij het bouwen van een feedertop is de plaats van de ogen. Je moet opletten dat je bij het plaatsen van de ogen de buiging van de top vloeiend laat verlopen. Ook moet je rekening houden met de harde en zachte kant van de top. Doe je dit niet dan kan de top wegbuigen tijdens de dril.

          Een topje maken is niet moeilijk.........een goeie top wel. Laat het aan de vakmensen over en je voorkomt teleurstellingen.
          Groeten,

          Lex.

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #6
            Hallo Fishbone

            hoe dik is je topeind meten met de schuifmaat op twee plaatsen meten op 1cm en op 5 cm
            b.v SPRO heeft een lange top voor +- 10 € van 3,6 dik
            gr Gerard

            Reageer

            • Fishbone
              Vaste stok & Feeder
              • 14-07-2004
              • 217
              • Ridderkerk

              #7
              Dat een feedertop bouwen niet moeilijk is, maar een goede top wel...., dat snap ik volkomen. Gezien ik al veel 'rondgekeken' heb in oa de betere hengelsportzaken, en niets bruikbaars kon vinden heb ik deze vraag gesteld. Ik ben namelijk op zoek naar lichte feedertoppen rond de 1 oz voor mijn light/medium, en heavy Twinpower Shimano feeders. (Glas en/of carbon) Gezien deze hengels al lang niet meer op de markt zijn, is het aan orginele toppen komen ook niet eenvoudig, vandaar wil ik het zelf gaan proberen om er een paar te bouwen, of een 'kant en klare' te verbouwen.

              Zoals Lex, en Ton vermelden dat een top qua maximale belasting bij de hengel moet passen, en dat de ogen op de juiste plaats moeten zitten daar was ik reeds al achter gekomen. Gezien ik beroepshalve dagelijks precisiewerk moet uitvoeren, lijkt het me haalbaar om zelf een goede, en bruikbare feedertop te bouwen, die ook nog eens 'past' bij de hengel.

              Dus mensen bedankt voor alle info tot nu toe, en als iemand een adres weet waar ik orginele toppen ('kant & klaar') voor mijn Twinpowers kan kopen laat het dan even weten, dan stel ik het zelfbouwen nog even uit. ;-)

              Groeten, Fishbone.
              Groeten,

              Fishbone

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎