Cuppen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • eduardpost
    The Bream Buster
    • 21-06-2007
    • 108
    • Veenendaal

    Cuppen

    Ik ben sinds kort eigenaar van een cupkit.
    Mijn vraag is of je de ballen voorzichtig te water moet laten gaan, of dat je ze van een plusminus een metertje hoog in het water moet laten plonsen.
    De meningen lijken verdeeld.
    Maar weten jullie het?

    mzzll edje
    Als de vis niet naar jou komt...
    moet jij naar de vis toe.

    The Bream Buster
  • HsvdeDobber||Stefan
    ^^
    • 01-12-2007
    • 30
    • Hardenberg

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door eduardpost
    Ik ben sinds kort eigenaar van een cupkit.
    Mijn vraag is of je de ballen voorzichtig te water moet laten gaan, of dat je ze van een plusminus een metertje hoog in het water moet laten plonsen.
    De meningen lijken verdeeld.
    Maar weten jullie het?

    mzzll edje
    Hee edje,

    Ik zelf doe het van ong. 10 cm bovne de bodem, je wil het voer toch zo rustig mogelijk bij je plek hebben. Wat ook nog wel is wil helpen, om de vis soms wakker te maken is om een wolk te maken in het water. Je doet dan gewoon wat licht bruin leem in je cup je( droog leem) brengt je hengel naar.. de plek waar je wilt vissen. Je pakt een beetje water met je cupje en dan begin je links of rechts en ga je zo over je voer plek heen. Heb ik goede ervaringen mee gehad.

    Stefan
    Sensas Poule 624

    Reageer

    • RoyvH
      Met enige kennis...
      • 20-07-2007
      • 337
      • Deurne

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door HsvdeDobber||Stefan
      Hee edje,

      Ik zelf doe het van ong. 10 cm bovne de bodem, je wil het voer toch zo rustig mogelijk bij je plek hebben. Wat ook nog wel is wil helpen, om de vis soms wakker te maken is om een wolk te maken in het water. Je doet dan gewoon wat licht bruin leem in je cup je( droog leem) brengt je hengel naar.. de plek waar je wilt vissen. Je pakt een beetje water met je cupje en dan begin je links of rechts en ga je zo over je voer plek heen. Heb ik goede ervaringen mee gehad.

      Stefan
      10 cm boven de bodem ?????


      hoe ga je dat doen


      als water dieper is dan 2 meter is het raadzaam om je balletjes wan ongeveer een 50 - 80 cm te droppen

      de vis jhoort het niet of nauwlijks en de bal bereikt sneller de bodem

      als de bal er te lang over moet doen kan hij onder weg al uit mekaar vallen zelf probeer ik dit te voorkomen
      koud???? sex met een ijsbeer da`s pas koud

      Reageer

      • HsvdeDobber||Stefan
        ^^
        • 01-12-2007
        • 30
        • Hardenberg

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door RoyvH
        10 cm boven de bodem ?????


        hoe ga je dat doen


        als water dieper is dan 2 meter is het raadzaam om je balletjes wan ongeveer een 50 - 80 cm te droppen

        de vis jhoort het niet of nauwlijks en de bal bereikt sneller de bodem

        als de bal er te lang over moet doen kan hij onder weg al uit mekaar vallen zelf probeer ik dit te voorkomen

        Ik bedoel boven het water:O:
        Sensas Poule 624

        Reageer

        • janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door eduardpost
          Ik ben sinds kort eigenaar van een cupkit.
          Mijn vraag is of je de ballen voorzichtig te water moet laten gaan, of dat je ze van een plusminus een metertje hoog in het water moet laten plonsen.
          De meningen lijken verdeeld.
          Maar weten jullie het?

          mzzll edje
          Als de cup op de plaats van bestemming is gewoon om draaien [in het water] niks op tillen en laten plonzen ,want dan kan je de ballen net zo goed gooien lijkt mij ,en dat gaat nog sneller ,gewoon omdraaien meer is het niet IK maak me trouwens zorgen over je ,hoe e,a moet als je nog eens aan de verkering raakt ,ik weet niet of daar voor die vragen ook een forum is,[grapje].
          Groeten van Jan de visser

          Reageer

          • eduardpost
            The Bream Buster
            • 21-06-2007
            • 108
            • Veenendaal

            #6
            Hhhh

            hHAHA WAT BEN JE weer grapppig
            Maar bedankt voor de tips
            Als de vis niet naar jou komt...
            moet jij naar de vis toe.

            The Bream Buster

            Reageer

            • Theo de Kreij
              VOERBOER
              • 03-06-2003
              • 2345
              • Zoetermeer

              #7
              Bij voorn visserij trekt een plons vaak vis aan. Een meter boven het water lossen kan dus soms juist extra meespelen in je resultaat. Voordeel van zo te werken met je cup in plaats van gewoon te gooien is dat je zeer nauwkeurig op je voerbal kan vissen. Je weet immers exact waar hij ligt. Dat weet je met inwerpen nooit precies.
              Meet wel even je cupkit na op een extra hengel deel. Soms zijn die kits een centimeter of 30 korter dan je topset, waardoor je weer net voorbij je voerbal zit te vissen in plaats van er op.
              Mvrgr,

              Theo de Kreij.

              ********************************
              Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
              ********************************

              www.peche-tackle-europe.com

              Reageer

              • eduardpost
                The Bream Buster
                • 21-06-2007
                • 108
                • Veenendaal

                #8
                Ik heb het na geeten het scheelt 3 cm inclusief cupje(de achterste rand)
                Dat is wel goed denkk zo
                Als de vis niet naar jou komt...
                moet jij naar de vis toe.

                The Bream Buster

                Reageer

                • Amadeus
                  Knoeit wat aan het water.
                  • 02-09-2007
                  • 1626
                  • Westerlee

                  #9
                  Ik kneed ze tot een stevige bal en dan gooi ik ze met een onderhandse worp op mijn stek.
                  Rekening houdende met de stroom natuurlijk.
                  Al geloof ik er weinig van dat als je een bal gooit ( of "cupt" ) op een watertje die 2 of meer meter diep is dat het balletje loodrecht naar de bodem zakt.
                  Hij zal altijd afwijken van de plek waar hij in het water valt.
                  https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                  Reageer

                  • HsvdeDobber||Stefan
                    ^^
                    • 01-12-2007
                    • 30
                    • Hardenberg

                    #10
                    Ik heb dit nog gevonden op internet ( www.wedstrijdvissen.nl )


                    Cuppen met de vaste hengel, anno 2008 (03-01)

                    In 2008 is het cuppen met de vaste hengel is niet meer weg te denken in de hedendaagse wedstrijdvisserij. Van club tot topcompetitie iedereen heeft een cup + cuppingkit in zijn viskist en foedraal liggen..

                    Hoe is het allemaal begonnen?

                    In 2003 werd het EK wedstrijdvissen zoet gehouden in Nederland. Bij het mooie plaatsje Vries in provincie Groningen ligt het prachtige Noord-Willemskanaal. Het kanaal staat bekend als een moeilijk en veelal narrig water, 3 meter diep en 35 meter breed. Op ongeveer 7 en 11,5 meter ligt het taluud. Bij de training vóór het EK ving het Engelse team goed vis door heel secuur voer en aas te cuppen op de stek. Dit in tegenstelling tot de andere teams die uren naar een roerloze dobber zaten te turen. Na deze Engelse demonstratie werd massaal de pole-cup gehanteerd door alle nationale teams, behalve de Belgen. Het Nederlandse team wist onder andere door de pole-cup een 3e plaats in de wacht te slepen in ploegverband. Individueel viste Bert Aufderhaar zich op het podium en viste ook Martin te Pest met zijn 7e plaats een sterk toernooi. En de Belgen? Die gingen zonder cup roemloos ten onder in het vis geweld.

                    Cup, kit en de vaste hengel.

                    Het belangrijkste bij cuppen is het continu juist en secuur deponeren van het balletje voer met wat levend aas er in. Dit moet met grote zorgvuldigheid gebeuren want dat is de grote kracht van het cuppen. Het heeft weinig zin hier en daar een bal te cuppen in de hoop een wanhopige vis te verschalken. Belangrijk is om referentiepunten te nemen, welke referentiepunten gebruik je daarbij?

                    • Door de hengel in de steun te plaatsen kan je een referentiepunt bepalen aan de overzijde van het water (een boom of graspolletje etc.).
                    • Ook moet je een referentiepunt nemen op de hengel.

                    Sensas heeft dit heel goed begrepen en heeft standaard merktekens op zijn vaste hengels aangebracht. Nu is het belangrijk om die twee markeringen te gebruiken tijdens het cuppen. Dan weet je dat je nooit fout zit en altijd het voer en levend aas op de juiste plek blijft brengen. Heb je geen Sensas hengel bij de hand, dan kan een elastiekje, tipex of plakband ook handig zijn. Heb je dat niet bij de hand, houdt dan wat tekens of merken die normaal op je einddeel vermeld staan in de gaten.

                    Voorsteun

                    Wat ook erg handig is, is het werken met een voorsteun of in de engelse taal “pole support”. Dit is een speciale steun welke je kunt gebruiken om de hengel af te steunen en toch om snel te kunnen aanslaan. Zonder meer de beste voorsteun of pole support wordt geleverd door Preston, universeel monteerbaar op elk plateau en je kunt de hengel oneindig verschuiven.


                    Preston heeft een complete serie verschillende soorten kleinere cuppingsets. Perfekt geschikt voor het bijvoeren van kleine balletjes voer en/of levend aas op de voerplek

                    Cups in alle soorten en maten.

                    Op dit moment zijn er verschillende cups in de handel van verschillende makelij, je hebt doorzichtige, conische en het bekermodel. Hoe maak je nu de beste keuze en waar moet je op letten?

                    Transparante of doorzichtige cups gebruik ik zelf niet, omdat mijn concurrenten dan kunnen zien met welk aas ik voer. Ik persoonlijk zou niet willen dat zij tijdens de wedstrijd kunnen zien wat ik cup. Het enige voordeel aan deze cup, is dat je kunt controleren dat de cup echt geleegd is.

                    Conische cups worden gemaakt door Fox, ze zijn gemaakt van carbon en kunststof. Het voordeel van carbon is dat de cups stukken lichter zijn. De cups van Fox zijn iets naar boven gebogen, waardoor bij het doorbuigen van de hengel door de cuppingkit, de voercup mooi recht blijft en het balletje in de cup netjes blijft liggen.

                    Het bekermodel wordt door verschillende hengelsport producenten op de markt gebracht. Je hebt ze van carbon (Sensas) en plastic (Drennan).

                    Soms worden de cups geleverd met stukjes foam, deze foam niet weggooien, maar vastlijmen aan de onderkant! Als je namelijk een flinke voerbal wilt gaan cuppen, dan kan je de cup op het water laten drijven. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat de hengel gaat wiebelen, gevaarlijk doorbuigt en misschien zelfs kan gaan breken.

                    De cuppingkit

                    De cupkit zijn een tweetal hengeldelen waarop de cups gedraaid kunnen worden, er wordt een schroefdraad bijgeleverd om deze zelf op de kits te monteren. Persoonlijk prefereer ik een metalen schroefdraad, omdat deze niet snel zal gaan doldraaien.
                    De cupping-kit is bij verschillende fabrikanten leverbaar. Je krijgt soms bij aankoop van een nieuwe vaste hengel al een passende cup, of power-kit standaard bijgeleverd. Wat van belang is de lengte van de cupping-kit, normaal zijn deze 2 delig, dit is vrij kort. Prima voor de polder, maar voor dieper water een probleem. Dit, omdat je dan delen van een andere topset moet gaan opofferen (3e + eventueel 4e deel). Dit scheelt in de praktijk een operationele topset, want met een cuppingkit alleen kan je geen vis vangen. Probeer daarom een extra 3e deel bij de winkelier te regelen en als het even kan nog een vierde. Bij het aanschaffen van een cupping-kit moet deze strak en zeker niet te zwaar zijn. Er zijn diverse firma’s die allround cupkits op de markt brengen, Maver, Preston en Fox. De cuppingkits van deze firma’s kan je dan op maat zagen. Neem altijd je 3e deel van je vaste hengel mee naar de winkelier om te kijken of de cupkit wel past en dat er niet te veel afgezaagd moet worden. Let op dat je bij het op maat zagen van de cupping-kit, dat deze uiteindelijk exact even lang is als de topset! Als het niet anders kan mag het eerder iets korter zijn, dan langer.


                    Het bekermodel van Sensas voor het bijvoeren van grotere ballen en/of geknipte wormen


                    Wanneer de cup gebruiken?

                    De cup is in mijn ogen het meest effectief wanneer er zeer secuur gevist moet worden om de azende vis te concentreren op één bepaalde plek. Wanneer er veel vis te vangen is en gevangen moet worden in korte tijd, is cuppen tijdverlies en in mijn ogen dus niet effectief. De cup kan ook effectief zijn wanneer er niet te veel gevoerd mag worden door bijvoorbeeld intensieve scheepvaart in ondiep water. Omdat de scheepvaart een grote voerstek stuk kan varen, waardoor het voer en aas over een groter gebied verspreidt wordt.

                    Vaste stok techniek aanpassen

                    De aaspresentatie zul je moeten aanpassen aan deze manier van vissen. Dit betekent dat je exact het aas moet laten zakken op de plek waar je gecupt en gevoerd hebt. De Engelsen lieten op het EK van 2003 zien hoe dit in zijn werk ging, zij lieten het aas zakken tot 10 centimeter boven de bodem. Na 10 á 15 seconden liet men het aas zakken tot de bodem en vaak volgde een mooie aanbeet. Wanneer je het aas lukraak naast de plek of over de plek zal laten zakken, vang je doorgaans kleinere vis, posjes of helemaal niets.

                    Voerballen dippen en cuppen.

                    Je cupt alles exact op de plek, maar wil de vis niet meewerken. Meer aas in het voer helpt helemaal niet meer. Om de vis alsnog over de streep te trekken gebruik ik wel eens de (Dorito) dipsaus methode. Geleerd van grootmeester en brasemmepper uit Overijssel, Jan van de Kamp en al op verschillende kanalen met succes toegepast. Je maakt een klein voerballetje met casters en deponeerde deze in de cup, hierna voeg je een vloeibaar additief toe (b.v. Sensas Attratix) in de cup. De voerbal is nu doordrenkt van de geurstof en kan de schuwe vis alsnog over de streep trekken. De rest van de vloeistof laat je op de visplek uit de cup lopen. Hierdoor krijg je een voerspoor en bij stroming kan de vis hierdoor gelokt worden. Op ondiep water wordt het voer wel eens zeiknat gemaakt en in de cup gedaan. Bij het cuppen ontstaat een mooi verticaal voerspoor wat de vis wel aantrekkelijk vind. Wil je helemaal niets eetbaars brengen en alleen met kleuren werken, dan is gele leem ook een optie.


                    Onbalans van de hengel en toepassing van de cup.

                    Er zijn fabrikanten die een oplossing hebben gevonden voor de onbalans van de hengel bij het cuppen. Producent Maver heeft een speciaal deel hiervoor ontwikkeld, de Maver super taper. Dit is een deel welke het 4e en 5e deel vervangt, de hengel wordt hierdoor superstrak. Probleem is wel dat de hengel een stuk korter wordt, een 14.5 meter deel biedt dan uitkomst. En de hengel blijft dan nog steeds superstrak en de onbalans is verleden tijd. Bijkomend voordeel is dat het deel sterker is dan de gewone delen. Hengelbreuk is nagenoeg uitgesloten, tenzij je zelf op de hengel gaat dansen. Daarnaast kan je om onbalans tegen te gaan werken met 2 rollersteunen, dit helpt beslist mee om het wiebelen van de hengel tegen te gaan. De Engelsen en Fransen doen dit bijna altijd en niet zonder succes. Een stabiele hengel bij het doen cuppen, levert meer tijdwinst en concentratie op en dus meer vis.

                    Totaalbeeld van de cup.

                    Voordelen:

                    - het exact plaatsen van het voer en aas
                    - geen geluid of lawaai
                    - het perfect creëren van voedselnijd.

                    Nadelen:

                    - Cuppen neemt meer tijd in beslag
                    - Extra aanschaf van materiaal (3e en 4e hengeldeel + cups en kit)
                    - Aanpassen en aanleren van vistechniek

                    Samenvattend:

                    Het aanleren van de bijbehorende techniek is niet moeilijk, eenmaal gedaan en je begrijpt de kracht van het cuppen. Vis vooral niet te licht met het cuppen, liever een zware dobber strak op de plek, dan een fragiel pennetje wat zich laat meenemen door de stroming. Het cuppen levert in bepaalde omstandigheden beslist meer en grotere vis op
                    Sensas Poule 624

                    Reageer

                    • eduardpost
                      The Bream Buster
                      • 21-06-2007
                      • 108
                      • Veenendaal

                      #11
                      thanx voor de linq
                      Als de vis niet naar jou komt...
                      moet jij naar de vis toe.

                      The Bream Buster

                      Reageer

                      • Fisherman's Friend
                        Frequent aanwezig
                        • 15-07-2007
                        • 100
                        • Numansdorp

                        #12
                        Ik heb ook een universele cuppingkit van jvs op m'n ultimate ambassador 789 maar hij wiebelt behoorlijk als ik bij probeer te cuppen,ik moet echt heel voorzichtig doen met het bijcuppen dan krijg ik wat aas op mn voerplek
                        nog tips daarvoor?
                        En ik heb er nog niet zo heel veel verschil aan gemerkt qua vangsten?

                        Reageer

                        • Jakob
                          <*{{{{><(
                          • 06-03-2007
                          • 1870
                          • Staphorst

                          #13
                          Bijcuppen is niet altijd effectief. Als er veel vis ligt denk ik dat bijschieten of bijgooien niets minder is. Het wordt een ander verhaal als ze niet zo wild zijn.
                          Wat de stabiliteit van de cups betreft, dat gebeurt bij anderen ook, kwestie van veel oefenen. Ik moet ook redelijk voorzichtig zijn, net als de toppers trouwens.
                          een tweede afsteeksteun wil nog wel een helpen.

                          Reageer

                          • janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Fisherman's Friend
                            Ik heb ook een universele cuppingkit van jvs op m'n ultimate ambassador 789 maar hij wiebelt behoorlijk als ik bij probeer te cuppen,ik moet echt heel voorzichtig doen met het bijcuppen dan krijg ik wat aas op mn voerplek
                            nog tips daarvoor?
                            En ik heb er nog niet zo heel veel verschil aan gemerkt qua vangsten?
                            ik zou willen adviseren maak aan de onderzijde van de cup een plaatje piepschuim van 10mm dik en een diameter van 5cm ,je kan om je evenwicht te zoeken de cup op het water laten rusten,en daarna weer verder schuiven.
                            Groeten van Jan de visser

                            Reageer

                            • KOELI3
                              sensassupper pur sang
                              • 23-11-2007
                              • 162
                              • Heerlen

                              #15
                              Bijcuppen soms wel effectief.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
                              Bijcuppen is niet altijd effectief. Als er veel vis ligt denk ik dat bijschieten of bijgooien niets minder is. Het wordt een ander verhaal als ze niet zo wild zijn.
                              Wat de stabiliteit van de cups betreft, dat gebeurt bij anderen ook, kwestie van veel oefenen. Ik moet ook redelijk voorzichtig zijn, net als de toppers trouwens.
                              een tweede afsteeksteun wil nog wel een helpen.
                              Jakob ik ben het met je eens dat het niet altijd effectief is, maar op een wat dieper stilstaand water kan het juist heel effectief zijn. Voorbeeld voorns kanaal. Als je hier los aas gaat bijschieten terwijl er veel vis ligt, gaat de vis stijgen met als gevolg veel lijners, en nagenoeg geen beten meer. Hier is de cup met een bal voer vol met aas juist zeer effect om de vis op de bodem compact te concentreren.

                              Fisherman's friend, de wiebeligheid tijdens het cuppen komt waarschijnlijk omdat de ambassador een vrij dunne en lichte hengel is. De cupkit is vrij zwaar en stevig, neem er het gewicht van een bal voer bij en je krijgt een grote onbalans.

                              Een schuimpie onder het potje plakken en de cup over het water laten schuiven kan inderdaad een oplossing zijn. Overigens drennan en browning leveren deze schuimpie bij de cups.

                              succes ermee.
                              Groeten,


                              Marc

                              TEAMSENSAS.NL

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎