karper vissen voor beginners

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • DERKZZ
    de eeuwige amateur
    • 21-12-2007
    • 89
    • brummen

    karper vissen voor beginners

    de tijd is rijp om op jacht te gaan naar mijn eerste karper.

    ik vis al een aantal jaren op brasem, maar ik wil nu de grens toch wel gaan verleggen. op de visma heb ik een karper hengel gekocht heb ongeveer 250 meter lijn 35/00 er op zitten.
    ik heb vanmiddag 2 paar onderlijnen met haak 4 en haak 6 gekochten en een blik sweet corn.
    met de voer schieter heb ik 3 kleine voer plekjes gemaakt bij het gat van brummen met de sweet corn
    nau morgen moet het dus gaan gebeuren. ben van plan om eerst nog iets voor te voeren en dan de haak vol te proppen met de sweet corn en dan me lijn met 40 gram bot lood lekker in te werpen het is een kleine recreatie plas zonder stroming. dus... als er nog mensen zijn die mij nog waarde volle tips en advies kunnen geven, dan hoor ik dit zeer graag
  • Rutger
    Kurk op karper
    • 10-04-2005
    • 188
    • Ossendrecht

    #2
    Neem maar een parasolleke mee
    Het is vlees noch vis..

    http://robmeijermodelbouw.nl

    Reageer

    • DERKZZ
      de eeuwige amateur
      • 21-12-2007
      • 89
      • brummen

      #3
      haha, nau dat was helaas niet nodig was toch aardig de wolken voor de zon en een stevig briesje, heb er gezeten vanaf half 1 tot 4 uur, en helemaal niks gevangen, wel een haakje in me klauwen gejenst (hoe zo amateur )

      ik heb ongeveer een meter of 5 uit de kant gevist met 5 stukkjes mais op de haak en met de voerschieter 4 keer bijgevoerd in de totaal 1 blik.

      moet ik normale zoete mais gebruiken ipv de sweet corn?
      moet ik vaaker van te voren voeren?
      moet ik tijdens het vissen vaker voeren?
      ik heb de hengel 2 keer ingeworpen had ik deze nog wat lan ger moeten liggen?

      de onderlijn die ik had vond ik zelf aan de korte kant een cm of 10 is dit goed?

      ik hoop toch nog wat kennis van julli te vergaren zodat het mij de volgende keer beter zal vergaan

      Reageer

      • Rutger
        Kurk op karper
        • 10-04-2005
        • 188
        • Ossendrecht

        #4
        Je kunt beter wat meer vertellen over het watertje waar je vist, hoevaak er gevist word en op wat en dat soort dingen. Nu zo op het eerste gezicht merk ik geen cruciale fouten op. Zou alleen zelf met mais op de hair vissen ipv op de haak maar goed. Sweet corn of gewoon zoete mais maakt in mijn ogen geen verschil (het is dan ook de letterlijke vertaling van elkaar). Heb je ook geen piepjes gehad? (of een rinkelend belletje, of een tikkende top..)

        Laters

        Rudi
        Het is vlees noch vis..

        http://robmeijermodelbouw.nl

        Reageer

        • DERKZZ
          de eeuwige amateur
          • 21-12-2007
          • 89
          • brummen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
          Sweet corn of gewoon zoete mais maakt in mijn ogen geen verschil (het is dan ook de letterlijke vertaling van elkaar). Heb je ook geen piepjes gehad? (of een rinkelend belletje, of een tikkende top..)

          Laters

          Rudi
          ja behalve de prijs dan de straw berry flavour sweet corn is 4 euro voor een blik en een blikje van de aldie is 80 cent

          ik gloof dat het een oude zand afgraving is in de zomer word er wel in het weekend gevist voor zo ver mij bekend zijn de resultaten tussen de 15 en 25 pond die je inde zomer zeer zeker ziet zonnebaden
          in de zomer word het gebruik als recreatie plas. de mensen die er vissen gebruiken aleen maar boilies
          er word allen maar op karper gevist maar ik heb me laten vertellen dat er ook wat brasem als bij vangst is

          ik zat met mijn rug tegen de wind in en mijn hengel ook met het draad haaks op de wind.

          ik heb bewust niet ver ingegooid omdat het water naar mijn idee aan de kant wat warmer zou zijn.

          nee heb geen piepje gehad en top zag je aleen bewegen bij een wind vlaag

          Reageer

          • Rutger
            Kurk op karper
            • 10-04-2005
            • 188
            • Ossendrecht

            #6
            Hmm een oude zandafgraving/recreatieplas, klinkt als een fors water, hoeveel ha schat je ongeveer? Afgravingen zoals die bevatten meestal een redelijk gevarieerd bodempatroon, dwz met putten enzo. Het is dan ook nooit weg om eens wat uit te gaan peilen. wat je zegt is in principe niet fout natuurlijk want op mijn thuiswater zie je de karpers ook duidelijk meer en meer actief worden op met name de ondiepere stukken. Mijn vraag is dan ook, heb je al actieve karpers gezien? (op je stek bv) Toch zeker bij instandvissen of bij weinig voorvoeren zijn dat cruciale onderdelen van het karpervissen. Dus als je ergens een plek ziet waar veel aasbellen naar boven komen of waar karpers springen dan maak je daar al meer kans op een vis. (uiteraard maak je bij lelievelden en dat soort dingen ook al meer kans). Het feit dat je op 3 uur tijd geen enkele beet hebt gehad of wat dan ook is best frapant, zeker omdat mais voor iedere vissoort aantrekkelijk is. Het zou dus best kunnen zijn dat je toch volkomen verkeerd hebt gelegen.

            Nu is het voor mij omdat ik het desbetreffende water niet ken allemaal giswerk vanaf hier. Wat je wellicht zou kunnen doen is gewoon langs gaan bij de plaatselijke vissers aan het water. Die geven misschien niet alle info weg maar vaak wel een beetje. Gewoon een beetje sociaal en geinteresseerd opstellen en je hebt zo een berg informatie.

            p.s. Als je aan een dieptekaart zou kunnen komen of zoiets dergelijks zou helemaal perfect wezen. Als je verdere vragen hebt lees ik het wel!

            Mvg,

            Rudi
            Het is vlees noch vis..

            http://robmeijermodelbouw.nl

            Reageer

            • DERKZZ
              de eeuwige amateur
              • 21-12-2007
              • 89
              • brummen

              #7
              ok dan,

              mischien was het wel gewoon vette pech. ik ga nu voeren tot en met zaterdag met 1 blikje aldi mais per dag en dan zondag weer proberen( als het weer mee zit)

              zou mijn haak niet wat aan de groote kant zijn geweest?

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Let altijd op dat je niet te veel voert, maar 1 blikje per dag is erg weinig.

                Reageer

                • DERKZZ
                  de eeuwige amateur
                  • 21-12-2007
                  • 89
                  • brummen

                  #9
                  ok dan beter 2 blikken doen dan?

                  en welke haak kan ik dan het beste neemen?

                  en als je de hengel in de steeun op de verklikker heb liggen dan de slip goed los zetten of de molen open zetten?

                  ik heb denk ik een vrij loop molen, want er zit een extra hendeltje aan. heeft dit invloed op de slip?

                  Reageer

                  • Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

                    #10
                    Vissen is een hobby geen religie!

                    Reageer

                    • DERKZZ
                      de eeuwige amateur
                      • 21-12-2007
                      • 89
                      • brummen

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                      hey man, ik weet niet wat je hier mee bedoeld maar ik hoop niet dat je me belachelijk zit te maken. de titel is karper vissen voor amateurs
                      ik probeer ook maar te leren en als je het dom vind dat ik deze vragen stel moet je niet ergens bij een topic kijken voor amateurs. ik heb er veel meer aan als je me dingen uitlegd, of anders helemaal niet reageerd

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Zou je dit soort dingen niet beter bij aankoop aan de winkelier kunnen vragen???
                        Wil je een goede tip?? haal de DVD op die gratis bij de winkeliers liggen daar steek je een boel van op.
                        Wil je nog een tip? vraag eens aan iemand in de buurt die al wat langer op karper vist of je eens mee mag.
                        Wil je nog een tip?? zeg niet dat ik niet mag reageren dat werkt niet of je moet iets aan deze tips hebben .
                        Of ik jou belachelijk wil maken?? nee niet echt maar als jij het zo voelt is er ook niks mis mee zo ben ik dan ook wel weer.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • warhead
                          Specimen Hunter
                          • 27-09-2003
                          • 1496
                          • haacht

                          #13
                          De arrogantie druipt er anders weer af... Maar ja, zo ben jij dan ook wel weer.
                          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                          Reageer

                          • DERKZZ
                            de eeuwige amateur
                            • 21-12-2007
                            • 89
                            • brummen

                            #14
                            nee? wat moet ik dan met eem reactie als die je geeft, ik snap dan niet wat je daar mee wil zeggen om mij te leren hoe ik de dingen het beste kan aanpakken. maar goed als je het niet ziet als belagelijk maken zal dan wel aan mij liggen...
                            en de hengel was een impuls aankoop op de beurs waar ik later achter kwam dat het geen gewone molen was

                            maar hoe dan ook wijken we van het onderwerp af en weet ik dus nog steeds niet hoe julie het doen met de molen en wat de voordelen zijn van een vrij loop molen

                            Reageer

                            • Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

                              #15
                              De voordelen van een vrijloopmolen zijn dat je twee verschillend werkende slibinstellingen hebt.

                              De eerste is de vechtslib, dus de slib waarmee je de vis drilt en een slib waarmee je het afgeven van lijn bij een aanbeet af kunt stellen.

                              Je zet de vechtslib zo dat die lijn geeft bij een grotere vis, zelf loop ik een tiental meters lijn uit zet de haak ergens GOED aan vast en stel de slib zo af dat de lijn begint te lopen bij een stevige curve van de hengel.

                              De slib om bij aanbeten lijn af te geven zet je veel losser je legt de hengel op de steun en trekt aan de lijn tot hij soepel maar nog wel met weerstand lijn afgeeft.
                              De instellingen staan los van elkaar.

                              Bij de goede winkeliers kun je een DVD krijgen, ja echt helemaal gratis en voor niks bij aankoop van karpermateriaal die is speciaal gemaakt voor beginners, alhoewel ik moet tot mijn vreugde constateren dat ook menig zichzelf karpervisser noemend er ook veel van op kan steken.

                              Warhead jou educatieve bijdrage is ook weer als vanouds, concluderend naar een ander en weinig eigen bijdrage, maar ja zo ben jij dan ook wel weer.
                              Vissen is een hobby geen religie!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎