Welke feedertop onder welke omstandigheden.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ghelsing
    Frequent aanwezig
    • 20-03-2004
    • 245
    • Vleuten

    Welke feedertop onder welke omstandigheden.

    Ik vis met een Shimano Antaris Medium. 3.60 mtr. ik heb verschillende topjes van Glass en Carbon . van 3/4 OZ tot 4 OZ. maar welke top , gebruik je nu onder bepaalde omstandigheden. Ik heb hier zo mijn eigen mening over, maar je hoort de gekste verhalen. Wat is jullie advies .
    Uitgaande van vissen in een water van niet meer dan pakweg 40 mtr.

    Groeten van Gerard
    Groeten van Gerard Elsing
  • Jakob
    <*{{{{><(
    • 06-03-2007
    • 1870
    • Staphorst

    #2
    Ik zou de lichtste nemen voor normaal gebruik en zonder stroming. Staat er stroming of veel wind zou ik rond de 3 OZ gaan zitten, geeft een rustiger presentatie. Niet vergeten regelmatig met slappe lijn vissen leverd meestal de meeste vis op.

    Reageer

    • ghelsing
      Frequent aanwezig
      • 20-03-2004
      • 245
      • Vleuten

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
      Ik zou de lichtste nemen voor normaal gebruik en zonder stroming. Staat er stroming of veel wind zou ik rond de 3 OZ gaan zitten, geeft een rustiger presentatie. Niet vergeten regelmatig met slappe lijn vissen leverd meestal de meeste vis op.
      Oké jakob, dat met slappe lijn vissen , wist ik helemaal niet, is dat zo, en waarom
      Groeten van Gerard Elsing

      Reageer

      • Jakob
        <*{{{{><(
        • 06-03-2007
        • 1870
        • Staphorst

        #4
        HEt schijnt dat je aanbieding rustiger is of minder weerstand. Koot en Aufdenhaar doen haast niet anders, soms krijg je helemaal geen beet als je de lijn te strak hebt en met losse lijn wel.

        Reageer

        • Kosmozz
          Match en Feeder
          • 25-07-2005
          • 1959
          • Hannut

          #5
          Minder weerstand is heel logisch. Met een slappe lijn is de stroomdruk minder (verdeeld over grotere lengte) en daardoor zal de vis minder weerstand voelen. Zelf vis ook nooit met slappe lijnen, toch maar eens wat vaker proberen.
          Carpe Diem

          Reageer

          • ghelsing
            Frequent aanwezig
            • 20-03-2004
            • 245
            • Vleuten

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
            HEt schijnt dat je aanbieding rustiger is of minder weerstand. Koot en Aufdenhaar doen haast niet anders, soms krijg je helemaal geen beet als je de lijn te strak hebt en met losse lijn wel.
            Ik ga het eens proberen , bedankt voor de tip Jakob
            Groeten van Gerard Elsing

            Reageer

            • cquad
              Iets met water
              • 18-03-2008
              • 361
              • Buitenpost [FRL]

              #7
              Vooral met veel stroming heb ik de lijn vaak slap.
              Wanneer ik met strakke lijn vis, is het meestal 1 keer een kleine tik in de top en de vis is weg.
              Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

              Reageer

              • Jesco
                Newbie
                • 22-07-2007
                • 11
                • Hazerswoude

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door cquad
                Vooral met veel stroming heb ik de lijn vaak slap.
                Wanneer ik met strakke lijn vis, is het meestal 1 keer een kleine tik in de top en de vis is weg.
                Bedoel je dan helemaal slap, dus na het inwerpen gelijk je hengel neerleggen en de lijn in de stroming mee laten voeren? Of draai je enkele slagen in? En hoe zit het dan met aanbeten? Worden die via de lijn op de top geregistreerd ondanks de stroming?

                Reageer

                • Jakob
                  <*{{{{><(
                  • 06-03-2007
                  • 1870
                  • Staphorst

                  #9
                  cquad, moet jij mij eens vertellen hoe je met stroming met een slappe lijn vist. Dit is mijns inziens alleen mogelijk als je op stilstaand of vrijwel stilstaand water vist. Als er stroming in het water zit is het ook niet nodig om met een slappe lijn te vissen, vis is op stromend water veel feller, heeft niet zoveel tijd om het aas te pakken. Op stromend water loopt de lijn vanzelf weer strak. Op stilstaand water is het een heel ander verhaal.

                  Reageer

                  • The Frisian Viking
                    NHSF Erelid
                    • 27-06-2006
                    • 5439
                    • Feânwalden

                    #10
                    Tja dat vroeg ik mij ook al af hoe hij dat doet
                    Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                    ik knibbelje foar gjin ien

                    The Frisian Viking

                    Reageer

                    • nanoe
                      Frequent aanwezig
                      • 07-08-2007
                      • 192
                      • Amsterdam/Gorinchem.

                      #11
                      In mijn optiek vis ik daarom altijd met een lus en lange onderlijnen. Ik vind dat de weerstand minimaal is, en meestal haakt de vis zich dan zelf.

                      Ps: Jakob ik moet altijd lachen om je verhalen op wedstrijdvissen, voor mij mag je er meer schrijven.
                      Beter goed gekopieerd dan slecht ontworpen

                      Reageer

                      • cquad
                        Iets met water
                        • 18-03-2008
                        • 361
                        • Buitenpost [FRL]

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
                        cquad, moet jij mij eens vertellen hoe je met stroming met een slappe lijn vist. Dit is mijns inziens alleen mogelijk als je op stilstaand of vrijwel stilstaand water vist. Als er stroming in het water zit is het ook niet nodig om met een slappe lijn te vissen, vis is op stromend water veel feller, heeft niet zoveel tijd om het aas te pakken. Op stromend water loopt de lijn vanzelf weer strak. Op stilstaand water is het een heel ander verhaal.
                        Ik bedoel meer in de zin, ik vis met stroming met een grote lus.
                        Wanneer je inwerpt, en zorg voor meer lijn in het water..
                        Word beschreven door Gerrit bakker :



                        Wanneer ik in stroming met een strakke lijn vis, is mijn top helemaal onder spanning. Met bovenstaande manier is dit een heel stuk minder.

                        Ik moet ook eerlijk zeggen, dat stroming bij mij meer Stroming van kanalen en vaarten waar sluizen open staan.
                        Op rivieren heb ik (nog) nooit gevist.
                        Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                        Reageer

                        • Jakob
                          <*{{{{><(
                          • 06-03-2007
                          • 1870
                          • Staphorst

                          #13
                          OK Dick, op zo,n manier, dan snap ik het , maar ik bedoel met slap ook echt slap. De techniek van Nanoe pas ik ook heel vaak toe en vooral op stromend water.
                          Op stromend water met een bocht in de lijn vissen kun je met lichtere korven vissen. Kan ook veel vis op leveren. Ik ben meer van de rollende korf, zo van in gooien en niet wachten tot de korf op de grond is, maar direct op de steun leggen en de lijn door de stroming strak laten lopen en daarbij mag op- de meeste wateren de korf best een paar huppeltjes maken over de bodem. Levert vaak beet op.

                          Op stilstaand water gooi ik in en laat de lijn slap liggen ( niet altijd, als ze er wel goed liggen wacht ik ook tot de korf op de grond ligt en draai dan soms nog een klein beetje lijn in). Soms zie je de beten al als de lijn strak loopt en hangt de vis al voor de top bewogen heeft.

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            #14
                            FF Over topjes;

                            Zelf ben ik niet zo'n feederboy maar ik mag altijd graag kijken naar nieuw materiaal. Gisteren zag ik bij Voorhuis de hele range feeders van Shimano en van Preston. Mooi spul maar ik mis bij die feeders de topjes van 1/2 Oz. of 3/4 Oz. zoals je die vroeger bij de light en medium van Drennan had.
                            Het begint allemaal met 1 tot 4-5 ounce tips. Wordt er tegenwoordig niet meer zo 'fijn' gevist of heeft het aan andere reden?
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • cquad
                              Iets met water
                              • 18-03-2008
                              • 361
                              • Buitenpost [FRL]

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jakob

                              Op stilstaand water gooi ik in en laat de lijn slap liggen ( niet altijd, als ze er wel goed liggen wacht ik ook tot de korf op de grond ligt en draai dan soms nog een klein beetje lijn in). Soms zie je de beten al als de lijn strak loopt en hangt de vis al voor de top bewogen heeft.
                              Inderdaad.
                              Als je let op de plaats waar de lijn het water ingaat, kun je aan de golf bewegingen zien of er al aanbeten aan zitten te komen. Inderdaad zonder dat de top al bewogen heeft.

                              Ik probeer daarom ook de feeder in zo'n positie te hebben, dat ik de lijn en de top makkelijk in de gaten kan houden..
                              Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎