Timm's dobbers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door janb
    Ja maar ik denk dat je als je er voor gaat kiezen staal of carbon ,dat de voordelen van carbon groter zijn als die van staal ,maar dan heb ik het over de winter visserij ,waar je met staal met al dat ge til de boel makkelijk krom trekt ,maar volume meer of minder ,volume is de massa die de vis moet verplaatsen ,en die wil je het liefst zo klein mogelijk hebben ,maar wat tester al op merkte er zijn omstandig heden dat 'staal gewenst zou zijn',nou hebben we ze gemaakt met staal onder en carbon ,met het zelfde drijf lichaam ,we hebben er een paar maal mee gevist met staal onder maar er geen voordeel in kunnen ontdekken ,het is wel zo dat je bij staal bij een 1 grams dobber maar een halve gram op de lijn hebt en met carbon 1 gr op de lijn , schuif je nu van je lood van de carbon onder antenne voor de helft om hoog tot tegen de onder antenne aan dat je theoretisch het zelfde effect hebt als met een stalen onder antenne dus een laag zwaarte punt heb je dan ook bereikt ,of zit ik er dan ver naast!
    Het is zelf nog beter omdat het gewicht net onder de dobber zit

    bij een staal is het verdeeld over heel de onderantenne dus het balanspunt is minder
    gr Gerard

    Reageer

    • Visser Pieter
      Sportvisser
      • 29-05-2008
      • 366
      • Borne

      #17
      Ik heb zins kort een nieuwe hengel een spro cresta S7/10 10m met elastiek (maat 6 er in).
      Nu wil ik mijn oude tuigen die op lengte waren voor mijn oude hengel spro cresta houden.
      Wil nieuwe tuigen gaan maken.
      Ik zit te denken aan timms dobbers te nemen, en twee verschillende lengtes van tuigen te maken, van 444,5cm en van 585,5cm.
      En dan 3 verchillende type dobbers, 1 voor stormend water, 1 voor stilstaand/licht stomend water en 1 voor stilstaan water.
      Mij zij de volgende types aangeraden
      Voor stromend water kiezen model Jos deze is er van 0,75 gram t/m 5,0 gram of model Ronald 0,8 t/m 5,0 gram.
      Voor stilstaand/lichtstromend model Ruud 0,5 gram t/m 2,0 gram.
      Voor alleen stilstaand het nieuwe model Lud of Model Emiel.
      Zijn er leden die met een type dobber goede of slechte ervaringen hebben, graag zou ik dat weten.
      Visgroet, Pieter

      VISSEN NATUURLIJK

      Reageer

      • Tim1995
        Lerende visser
        • 04-11-2009
        • 245
        • Overijse

        #18
        Heb ook een setje van het model stefan en ben er toch niet echt tevreden over.
        Het is wel het gene wat ik verlang van de dobber, biten het feit dat al 3 pennetjes kapot zijn.
        Altijd juist waar de antenne begint breekt die.
        Gistere gewoon karper aant drille, land hem in het net en zie dat ik gewoon geen antenne meer he.
        Als dit 3x gebeurt op juist dezelfde plaats, is er volgens mij iets mis mee.
        http://delanevissers.skynetblogs.be/...-van-de-vijver
        Mijn favoriete stek

        Reageer

        • Visser Pieter
          Sportvisser
          • 29-05-2008
          • 366
          • Borne

          #19
          Ja dat heb ik een keer gehad bij het verschuiven van de bobber op de lijn en trok ik aan de antente wat ik normaal nooit doe en ook toen trok ik de antenne er uit, brak net onder de boven antenne.
          Maarja dat wat mijn eigen schult en gebeurt normaal bij mij nooit.
          Graag meer reactie wat andere leden eigenlijk van de timms dobbers vinden en of dit probleem ook ben hun bekend is
          En wat ze van de modellen vinden (zie mijn vorige bericht)
          Visgroet, Pieter

          VISSEN NATUURLIJK

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #20
            Ik vis best veel met de modellen Ruud en Colin. Op zich fijne dobbers, alleen heb ik een paar aanmerkingen. Zoals ik eerder schreef, de gewichten kloppen niet altijd, 0.5 blijkt 0.4 te zijn en ik vind een verschil van 20% nogal veel... Als tweede, bij het type Colin is de bovenantenne van de 0.5 versie korter dan die van de 0.3 en 0.7 gram... rara, waarom en hoe kan dat? Maar, hier zou ik heel goed me kunnen leven, mijn grote bezwaar is en blijft dat er m.i. te weinig gewichten zijn. Bij het model Colin zijn dat: 0.3, 0.5, 0.7 en dan ineens naar 1.0 en 1.5 gram. Daar kan ik niet goed me uit de voeten. Ik wil ook een 0.4, 0.6, 0.8 en 0.9, 1.2 en 1.3 kunnen pakken. Soms maakt zo'n klein verschil in gewicht net het verschil in wel of geen vis... Ik heb de importeur hierover geschreven, maar deze dobbers worden alleen in deze gewichtsklassen geleverd. Andere types hebben wel de kleinere en tussenliggende maten, maar daar heb ik niks aan want dan moet ik overstappen op een ander model...
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • Visser Pieter
              Sportvisser
              • 29-05-2008
              • 366
              • Borne

              #21
              Hoorde net van iemand dat ie een een tuig (zelf gemaakt) maar 1 keer gebruikt en na een paar sessies nieuwe tuigen gaat maken, om zo een tuig voor 1 vissessie te gebruiken.
              Wordt dit ook meer door jullie gedaan? ik heb dit namelijk nog nooit eerder gehoort en is dus ook nieuw voor mij.
              Ik maakte alleen een nieuwe tuig als de oude kapot, beschadigt was enz.
              Hij zij dat ik in dit geval beter 1 lengte kan maken zoals 585,5 en als het niet zo diep is de lijn inkorten naar bijv 444,5.
              En thuis gewoon de tuig opnieuw maken wat hij dus altijd doet.
              Wat is jullie ervaring er mee?

              (en Eduard oke bedankt weet ik dat, en ja de ruud en colin heb ik ook bevallen opzich ook wel)
              Visgroet, Pieter

              VISSEN NATUURLIJK

              Reageer

              • Tim1995
                Lerende visser
                • 04-11-2009
                • 245
                • Overijse

                #22
                Dan moet dat een persoon zijn met veel tijd en geld.
                Mijn draad is duur maar ik ken geen betere, Super Elite van Trabucco.
                Op 08/00 trekt deze effectief 1.270 kg ( op het pakje staat 1.330 ) over dat klein verschil gaan we niet discusieren.
                Voor 50 m draad betaal je +/- € 8,00.
                Mijn lijntjes zijn meestal 4 m 05 ( vijver ).
                50/4 = 12.5, dus ik kan 12,5 lijntjes maken met 1 rol van 8 euro.
                Als je wee dat ik gemiddeld 2 keer per week ga vissen en zeker 2 a 3 lijntjes bezig. Moet ik elke week 4 euro aan draad uitgeven.
                Op jaarbasis zou dat dan 4x52= 208 euro aan enkel en alleen draad.

                Er bestaat goedkopere draad, maar ik heb in deze zoveel vertrouwen, dat ik geen andere moet hebben.
                Je moet ze vervangen, maar om dit telkens na gebruik te vervangen is voor mij zowel financieel als tijd niet permiteerbaar.
                Om nog maar te zwijgen over de haakjes en het lood.

                Ieder zijn manier van vissen, ik vervang de mijne als ik voel dat het niet meer rendeert zoals in het begin en dat is meestal na een keer of 8.

                btw: Is deze persoon ingelogd op dit forum ?
                http://delanevissers.skynetblogs.be/...-van-de-vijver
                Mijn favoriete stek

                Reageer

                • Visser Pieter
                  Sportvisser
                  • 29-05-2008
                  • 366
                  • Borne

                  #23
                  Oke jij doet het dus niet, weet niet of andere visser het wel doen.
                  Maar als ik het niet doe dan zou ik wel twee of meerder lengte tuigen moeten maken, wat je anders niet hebt , gweoon lange tuigmaken voor diep water en kun je inkorten al het moet.
                  En nee deze persoon is nu niet ingelogt op het forum, maar wel lid uiteraad.
                  Graag dus van leden reactie, wat zij ervaren met timms dobbers en dan met de modelen waar ik aan zat te denken zie eerdere berichten.
                  Visgroet, Pieter

                  VISSEN NATUURLIJK

                  Reageer

                  • Foxdonut
                    I have a bream!
                    • 09-04-2010
                    • 1237
                    • Gro

                    #24
                    Ik heb een tijdje met het model ruud gevist. Ondanks de voordelen van een inline dobber vind ik dat ik toch te weinig stuur heb over deze dobbers en dat ze bij mij altans veel omslaan. Bij andere modellen van timm's bevinden deze zich wel op de antenne.
                    Groet,

                    Foxdonut


                    www.wedstrijdvisser.com

                    Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                    Reageer

                    • preston-freak
                      wedstrijd, specimenvissen
                      • 12-04-2008
                      • 1834
                      • Oss

                      #25
                      Ik vind niets mis met Timms, meestal vis ik met een Colin, want die is lekker allround.
                      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                      Reageer

                      • Visser Pieter
                        Sportvisser
                        • 29-05-2008
                        • 366
                        • Borne

                        #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                        Ik vind niets mis met Timms, meestal vis ik met een Colin, want die is lekker allround.
                        Oke ja heb zelf een paar colin dobber niet alle grammen heb ik er van.
                        Maar ja die bevallen mij opzig ook erg goed.
                        Denk dat ik daar wel een hele reeks van ga aanschaften, alleen moet ik kijken of ik met twee lengtes 444,5cm en 585,5cm uit de voeten kan en aan de hand daarvan kan ik kijken hoeveel types dobbers ik neem en welke.
                        Hoe pakken jullie dit aan, en dus graag zou ik horen welke modellen erg goed zijn en mij worden geadvisseerd.
                        Visgroet, Pieter

                        VISSEN NATUURLIJK

                        Reageer

                        • Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

                          #27
                          De Colin is een fijne allround pen. De onderantenne is vrij dik, maar dat vind ik niet erg. Hij is er in de gewichten 0.3, 0.5, 0.7, 1.0, 1.5, 2.0 en 3.0 gram. Met deze dobber kun je op vrijwel alle kanalen uit de voeten, van stilstaand tot lichtstromend. Wat de lengte van je tuigen te maken heeft met de keuze van je dobber begrijp ik niet helemaal, die wordt bij mij voornamelijk bepaald door de diepte van het viswater, stroming, weersomstandigheden e.d.. maar goed...

                          Ik heb even een foto geplaatst om je een klein detail te laten zien mbt de bovenantenne. De bovenantenne van de 0.5 dobbers (de twee dobbers in het midden) is korter dan de antennes van de dobbers ernaast (resp. 0.3 en 0.7 gram)... Ik heb die dobbers in verschillende winkels gekocht, dus het is wel heel toevallig. Ik weet ook niet of dat 'standaard' is, maar let er even op als je ze koopt.

                          groet,
                          Eduard

                          Reageer

                          • Visser Pieter
                            Sportvisser
                            • 29-05-2008
                            • 366
                            • Borne

                            #28
                            Eduard bedankt, zal ik opletten zelf heb ik 2 of 3 dobbers er van maar het is mij niet opgevalen, zal het nog even gaan na kijken en opletten als ik daar serrie van ga kopen.
                            Raar is het wel, heb je al eens naar hun gemailt, kun je zo doen via website heb je dan de volgende dag mail terug dan weet je het zeker.
                            Zo weet ik door een tijd gelden te hebben gemailt en gevraagt of de dobbers hand werk waren of niet, ik kreeg toen de reactie terug, Hallo, Onze dobbers worden voor 80% met handgemaakt.Alleen lichaam dobber wordt machinaal gemaakt,de rest is handwerk.
                            Dus dan valt de antenne ook onder handwerk.

                            En over de tuigen, bedoelde, je kunt wel voor alle delen tuigen gaan maken maar dan heb je straks heel veel wat ik nou ook weer niet hoef.
                            Denk dat ik die twee lengtes maak (444,5cm en 585,5cm), mocht het dan ondieper zijn kort ik de lijn in.
                            Denk dat dat het makkelijkste is.
                            Visgroet, Pieter

                            VISSEN NATUURLIJK

                            Reageer

                            • Visser Pieter
                              Sportvisser
                              • 29-05-2008
                              • 366
                              • Borne

                              #29
                              Heb net ook even gekeken en dat is bij mij ook zo bij de colin, vreemd.
                              Bij het model ruud waar ik de hele serrie al van had voor mijn oude hengel is het ook zo alleen daar is dan de antenne van de dobber met 0,5gr kleiner en bij de 1,0 groter.
                              Heb nu net al even een mail gestuurd en daarin de vraag gesteld omdat het niet alleen bij jou was maar ook bij mij, heb je foto even gebruikt hoor Eduard.
                              Zo gauw ik reactie heb denk morgen laat ik het weten.
                              Aangepast door Visser Pieter; 18-05-2010, 19:12.
                              Visgroet, Pieter

                              VISSEN NATUURLIJK

                              Reageer

                              • Eduard
                                Moderator
                                • 11-08-2004
                                • 3278
                                • Sappemeer

                                #30
                                TOP!!! Ik ben benieuwd.....
                                groet,
                                Eduard

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎