Je hobby is vissen???

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ironny
    Moderator
    • 04-04-2006
    • 1377
    • Hamont

    Je hobby is vissen???

    Ik moet het volgende even kwijt...
    Kwam van de week een oud collega tegen. Ff wat gedronken op terras en wat herinneringen ophalen over toen er nog werk was en dat t nog leuk was ook.
    Natuurlijk kom je dan op vraag hoe het met voetballen gaat en toen ik zei ik dat vanwege vele blessures hiermee was gestopt en dat ik nu vis, wist ik al wat er ging komen… Namelijk hetzelfde als ik bij iedereen heb die niet weet wat deze hobby/sport nu daadwerkelijk inhoudt…
    -Vissen?? Wat is daar nou aan man?
    Nou gewoon dat is heerlijk om te doen.
    -Je bedoelt dat je de hele dag naar een dobber (dat woord kennen ze dan meestal weer wel) moet ---kijken en wachten tot die onder gaat?
    Hmmm Ja eigenlijk wel
    -En dan van die vieze wormen vastpakken en aan je haak doen?
    Ja
    -Wat is daar nou aan man,? Ouwe l*l….

    Ach, zeg ik dan in mijn duizendste poging een niet visser te overtuigen van de charmes van het vissen… Wat is er nou mooier dan lekker het zonnetje zien opkomen, het spiegelstrakke water vol beweging… de vogeltjes die fluiten, eekhoorntjes die langskomen huppelen.
    Heerlijk die natuur opsnuiven, visje vangen. Prachtig!
    In de meeste gevallen wordt dan de mening van de andere partij over het vissen enigszins bijgesteld en ben ik weer tevreden dat t gelukt is..

    Maar gisteravond was ik met mijn maat pulles beetje aan t ouwehoeren en dan komt eigenlijk ineens de èchte praktijk van het vissen aan t licht..
    Oké, Mijn praktijk, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen zich hierin herkennen…

    Dus mijn vissen in de realiteit…

    Het is woensdag, mijn vrouw komt bij me en zegt schat, zaterdag moeten we naar de stad want we moeten kleertjes kopen voor de kinderen.
    Dat kan wel, zeg ik, maar dan wel s middags. ’s Ochtends ga ik vissen.
    O
    Hoezo O, dat wist je toch?
    Ja ja, maar had ik even niet aan gedacht. ..lekker dan…
    De verdere discussie maar even besparend, het eindigt prima, ik ga gewoon vissen en er is verder niets aan de hand. ( bij erge nood doe ik overigens ook wel eens concessies en ga ik mee)

    Maar goed, de hele week werken van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. ’s Nachts regelmatig uit bed voor de kinderen met hun nachtmerrie of voor een onzinnig bekertje water en vrijdag is het dan zover…. Morgen (zaterdag) is mijn uitslaapdag maar nee….
    IK GA VISSEN
    Even nog kijken wat voor weer het wordt, windkracht 4, af en toe zon maar ook de nodige buien kunnen worden verwacht…
    Maakt niet uit, pakken we het regenpak ook gewoon in.
    Nog even voer halen. De winkel uit met aan €20.00 aas en voer in je tas en voor €15.00 aan dingen die er ook leuk uitzien maar waar je geen ruk mee doet.. Maar je kon ze niet laten liggen…

    Thuis alles inpakken, koffieapparaat klaar zetten en de wekker zetten voor morgenvroeg.
    Een onrustige nacht, want ik mag me niet verslapen ( zeker niet als je met je maat gaat die dezelfde visplaat voor zijn kop heeft…) en om 5.30! is het dan zover. Snel uit je bed want dan heb je nog wat aan je dag…Koffie zetten, de handel in de auto laden, de geur van TTX in de keuken proberen weg te spuiten met een of andere lavendelspray en daar gaan we dan.

    45 minuten rijden, waarvan de laatste 20 met de ruitenwissers aan… Ik krijg al een dikke nek, maar gelukkig is het droog als ik uitstap.
    Nu een kwartier sjouwen met de hele mikmak en dan ben ik eigenlijk op mijn stekkie.
    Dan weer 40 minuten om alles neer te zetten om vervolgens eindelijk te kunnen gaan vissen.
    Koppie koffie ingeschonken die ik snel moet leegdrinken want de regen komt met bakken naar beneden..
    Prachtig, uren zitten kijken in de regen naar een feedertop die alleen maar beweegt door de wind.
    Als ie dan wel eens beweegt zit er een vis aan die niet echt gevangen wil worden en er vandoor gaat met je dure feederkorf van € 5.00 of je had net niet gezien dat de draad zich om te top wikkelede en tijdens het ingooien breekt de top van € 15.00 af..

    Om niet alles naar het negatieve te schuiven vangen we toch nog eens zo af en toe een vis en na een uur of 4 vissen moeten we weer naar moeders de vrouw omdat wij ons feest weer hebben gehad.
    Weer een half uur opruimen, voor een euro of 5 overtollig voer en aas wegpleuren en een stinkend schep- en leef net opruimen.

    Nadat we hebben opgeruimd houdt t op met regenen…. Wat niet wegneemt dat je met al je natte en stinkende spullen in de luxe auto weer 40 minuten moet terugrijden.
    Als je weer terug bent die rotbende opruimen en als een haas met je vrouw naar de stad, dan heeft zij ook wat aan haar dag...

    Vervolgens 's avonds tijdens een etentje met vrienden je hoofd ophouden en proberen uit te leggen dat vissen prachtig is en maar weer het verhaal van dat zonnetje vertellen ....

    prachtige hobby hebben we eigenlijk!!

    Maar ja… nog 2 dagen en dan kunnen we weer en ik kan niet wachten!!

    zonnige visgroeten,
    ronny
    Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender
  • hopjesvla
    Met enige kennis...
    • 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

    #2
    Haha ronny dat was een leuk verhaal om te lezen moet ik eerlijk zeggen :P.
    Als ik tegen mensen van mijn leeftijd zeg (18 jaar dus) dat ik graag vis verklaren ze me altijd voor gek en dan vertel ik ze wat ik leuk vind aan het vissen en dan snappen ze het nog steeds niet.

    vorige week vrijdag was ik in de avond even met mijn vader dicht bij huis gaan vissen (5 minuten lopen) en toen kwam er ook een vriend van me langs die normaal niets aan vissen vind. hij was er ongeveer 5 minuten en men dobber schoot onder toen ving ik een zeelt van 51 cm en dat vond hij tog wel leuk om te zien. nu heeft die zelfde persoon ook maar een hengel gekocht :P

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Ronny geweldig, heel herkenbaar buiten dat ik de stad niet in ga met de vrouw als ik er niets te zoeken heb en dat is maar zelden.
      Kwestie van conditioneren denk ik, moet je wel direct mee beginnen later lukt het niet meer.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • lolo
        Geniet maar niet met mate
        • 01-05-2003
        • 3873
        • Weesp

        #4
        Ronny lachuu maar ja zo gaat het wel bij de meeste , en als je dan zegt ik ga vissen .
        Dan weet je gewoon dat het toch de passie en hobby is en regen of niet het moment van beet blijft de kik waar je het allemaal voor doet.En vergeet je snel weer de elende en het geld .
        Groetjes
        Johnny

        Match
        Feeder
        Stok

        Reageer

        • junior
          Sportvisser
          • 15-03-2005
          • 563
          • Heythuysen

          #5
          Ronny leuk verhaal.

          "Wat is er nou mooier dan lekker het zonnetje zien opkomen, het spiegelstrakke water vol beweging… de vogeltjes die fluiten, eekhoorntjes die langskomen huppelen.
          Heerlijk die natuur opsnuiven, visje vangen. Prachtig! "


          Volkomen mee eens!

          Reageer

          • Jan Broess
            Specimen Hunter
            • 21-09-2003
            • 1131
            • Nieuwegein

            #6
            Leuk verhaal, Ronny. Een vrouw en gezin wil ook wat, ja... kan ik me iets bij voorstellen...

            Daarom ben ik vrijgezel
            Op een vrije dag (geen wedstrijd): Lekker uitslapen, om 11.00 uur opstaan, rustig koffiedrinken met speculaas achter de pc. En om 13.00 uur aankomen aan viswater en vissen maar. Om 17.00 uur terug, koken en eten. Hele avond als een lapzwans op de bank tv kijken of een rondje fietsen... Heerlijk toch.
            Greetz,
            Jan Broess

            www.devaartposcar.nl

            Reageer

            • mike80
              Visser in hart en nieren
              • 12-07-2007
              • 458
              • grave

              #7
              Leuk verhaal Ronny, erg herkenbaar. De hele week uitkijken naar die paar vrije uurtjes om onze prachtige hobby uit te oefenen...De hele week over nadenken hoe we het aan gaan pakken, op internet snuffelen, tuigjes maken, onderlijnen knopen, verschillende voersamenstellingen bekijken het weer in de gaten houden (maakt eingelijk geen zak uit wat voor een weer het wordt, we gaan toch!!!) ....en onder al die bezigheden ook de vrouw tevreden houden......tis allemaal een hulle klus
              "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

              Reageer

              • Robin
                Vaste stok & Feeder
                • 26-11-2006
                • 490
                • Meerssen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door hopjesvla
                Haha ronny dat was een leuk verhaal om te lezen moet ik eerlijk zeggen :P.
                Als ik tegen mensen van mijn leeftijd zeg (18 jaar dus) dat ik graag vis verklaren ze me altijd voor gek en dan vertel ik ze wat ik leuk vind aan het vissen en dan snappen ze het nog steeds niet.
                Hoi Hopjesvla,
                ik ben dus 1 jaar jonger, maar heel herkenbaar als je leefdtijdsgenoten verteld dat je grote hobby vissen is. merendeel van de mensen onderschat de inhoud van deze hobby zo denk ik soms.
                groetjes Robin

                "De beste tijd moet nog komen"

                Reageer

                • Quido
                  pink floyd
                  • 30-10-2007
                  • 1509
                  • Winschoten

                  #9
                  ja, heel herkenbaar, en als het dan niet bijten wil denk je bij jezelf, en daar heb ik een hele week op gewacht en naartoe geleeft? weer een week wachten... maar als het lekker gaat, kan je er een hele week mee doen en over praten. geweldige hobby...
                  groeten quido


                  http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

                  Reageer

                  • lolo
                    Geniet maar niet met mate
                    • 01-05-2003
                    • 3873
                    • Weesp

                    #10
                    Welk sport je ook doet ,zodra er meer Nivo bij komt kijken zullen heel wat mensen het niet snappen .
                    Groetjes
                    Johnny

                    Match
                    Feeder
                    Stok

                    Reageer

                    • Robin
                      Vaste stok & Feeder
                      • 26-11-2006
                      • 490
                      • Meerssen

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Quido
                      ja, heel herkenbaar, en als het dan niet bijten wil denk je bij jezelf, en daar heb ik een hele week op gewacht en naartoe geleeft? weer een week wachten... maar als het lekker gaat, kan je er een hele week mee doen en over praten. geweldige hobby...
                      dat geluk heb ik dan nu weer, Vis tijd genoeg. Vandaag te horen gerkegen dat ik geslaagd ben zodoende begint voor mij een lange zomervakantie

                      als ik de starttopic zo lees, wordt ik herrinerd aan de openingsconference door Lebbis tijdens opening nationale hengelsportdag

                      Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
                      groetjes Robin

                      "De beste tijd moet nog komen"

                      Reageer

                      • feedervisser
                        Met enige kennis...
                        • 27-03-2008
                        • 389
                        • merelbeke

                        #12
                        hoi ronny

                        als ik je verhaal zo lees heb ik nu al zin om te gaan vissen maar ja da kan nu niet hé pfff nog één dag werken en dan terug er tegen aan ha ha ha,proficiat ronny met je verhaal.

                        gr marnix

                        Reageer

                        • hopjesvla
                          Met enige kennis...
                          • 26-03-2009
                          • 353
                          • hazerswoude

                          #13
                          ja robin geniet maar van je lange vakantie :P die heb ik jammer genoeg al gehad en als je het hier zo leest moet je er maar goed gebruik van maken want later zullen we hetzelfde hebben als de "volwassen" vissers hier en kunnen we niet zo veel vissen als dat we eigenlijk willen.

                          Reageer

                          • yannik
                            De kasteelvissers Viane
                            • 27-07-2006
                            • 694
                            • Geraardsbergen

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Robin
                            Hoi Hopjesvla,
                            ik ben dus 1 jaar jonger, maar heel herkenbaar als je leefdtijdsgenoten verteld dat je grote hobby vissen is. merendeel van de mensen onderschat de inhoud van deze hobby zo denk ik soms.
                            Wel, ik ook. En bij mij is dat ook het geval. Soms vragen ze je waarom je dat toch zo leuk vind, een hele dag naar een dobber zitten staren vanop een 'bakje zonder leuning'... soms probeer ik het met handen, voeten, geuren en kleuren uit te leggen, maar dan word je vaak bekenen als een soort van 'freak' . Dus als ze me nu vragen of "ik dat nu toch echt zo geweldig vind, dat vissen" dan andwoord ik gewoon, volmondig "JA!"
                            Wie vist, die vangt!

                            Reageer

                            • MaCo
                              Newbie
                              • 24-05-2009
                              • 2
                              • Regio Emmeloord

                              #15
                              HaHa leuk verhaal Ronny ,
                              doet me denken aan een wedstrijd die wij eens hadden
                              van te voren oefenen en oefenen ( moesten toen ook enkele km's rijden maar mocht net zoals bij jou de pret niet drukken )
                              reeds een week van te voren begonnen met de voorbereidingen oa casters maken , weer wormen zoeken (in de goede oude dagen met de riek eropuit , , deze waren natuurlijk reeds opgebruikt bij de oefenpartijtjes...
                              uiteindelijk was de grote dag aangebroken , aan het water aangekomen alles opgebouwd uitgepeild en helemaal klaar ervoor ,,
                              nog geen 5 minuten na het startsein Regen Regen Regen en als bonus kregen wij nog een fikse hagelbui ( Duiveneieren ) op ons , en als toetje nog wat grote onweers buien , waardoor uiteindelijk de gehele wedstrijd afgelast werd ...
                              zelfs na twintig jaar vergeet je deze en vele vele dagen niet meer hahaha
                              en inderdaad zoals je zegt aan degene die dit niet begrijpen maar proberen zo goed en kwaad als het kan uit te leggen dat vissen echt een geweldige hobby is ......

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎