Vissen op brasem

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • BlueFish
    Newbie
    • 06-07-2006
    • 6

    Vissen op brasem

    nou een tijdje bezig geweest met een winkle picker, korfje met lokvoer. En het enige wat we vangen zijn kleine voorntjes op verschillende stekjes.
    De vraag is of we misschien wat verkeerd doen?

    De lijn moet strak staan neem ik aan?
  • SvVoorden
    Sportvisser
    • 26-07-2002
    • 747
    • Woerden

    #2
    Hoi Bluefish

    Je kunt eerst eens proberen om je voer iets natter te makken. Als je voer te droog is komt het (te) snel uit je korf en trekt het kleine vis aan. Als het natter is, het moet natuurlijk wel een beetje plakken niet door en door nat, zal het voer rustiger op de plek liggen en dat trekt sneller brasem aan. Aas als maden, mais en casters in het voer werken natuurlijk ook goed voor brasem.

    De top hoeft echt niet strak te staan, dat is juist niet goed. Zo min mogelijk spanning op de top geeft minder weerstand, zeker als je op brasem vist die nogal eens voorzichtig zijn. Soms werkt het erg goed als ze iedere keer tikken en niet doorbijten om dat de lijn slap te gooien, vaak zie je dan dat ze nadat je de lijn slapgooit gelijk de top rondtrekken.
    Sjaak van Voorden

    Reageer

    • BlueFish
      Newbie
      • 06-07-2006
      • 6

      #3
      kan het ook aan de stek liggen? We vissen nl. regelmatig in een redelijke grote poel en de laatste keer zijn we in een 25 meter brede sloot gaan vissen.

      is het misschien beter om in vaarwater te vissen?

      Reageer

      • Hylkez1
        Feeder visser
        • 23-07-2005
        • 158
        • Tolbert

        #4
        Je kan beter eerst kijken of je zelf wat fout doet in je tactiek, voordat je kijkt naar de stekken. Tuurlijk stekken zijn belangrijk, om een goede stek te kiezen, kun je naar de volgende dingen kijken:

        Waterkant: Overhangende takken over het water? Mooizo, gooi hem daar maar onder, er vallen namelijk insecten in bomen wat natuurlijk vis lokt. Overigens komt hier vooral voorn op af. Maar brasem lust ze ook wel.
        De wal. Is de wal van ijzer, beton, hout of riet. Natuurlijk kun je beter bij hout of riet zitten dan bij ijzer of beton. Op hout gaan slakken en mosseltjes zitten en in riet zit veel insecten en dus ook vissen zelf, zeker in de paaitijd zie en merk je veel activiteit in het riet.

        Water: Zie je waterlelies in het water, gooi de penhengel of vaste stok er maar tegenaan, bij waterlelies zit ook veel vis, vooral in oudere vaarten zie je bij waterlelies veel zeelt.
        Als je veel oppervlakte activiteit ziet, zie je zelf ook wel dat er dus vis zit, dus kun je het natuurlijk altijd een kans geven!


        Voer: Dat over de stekkeuze. Ik heb nog niemand gehoord over het aas. Ikzelf heb met brasem zeelt en karper goede ervaringen met mais. Tuurlijk vang je ook wel op maden o.i.d. maar met mais sluit je de hele kleine voorns toch wel grotendeels. En op het moment zou ik het ook zeker is met wormen proberen!

        Nou hier laat ik het maar even bij.
        www.vissite.nl.tt
        Tha bream-fisher

        Reageer

        • Klaas Hoen
          Met enige kennis...
          • 09-04-2006
          • 346
          • gorredijk

          #5
          diepte zegt ook heel veel, namelijk met het afgelopen warme weer, is de vis minder actiever en trekken ze naar die diepere sloten kanalen...
          StuntelLaar

          Reageer

          • reijntjes
            Swingt(o)(i)pper
            • 12-12-2005
            • 3497
            • Asten

            #6
            Heb gisteren met de picker in de Zuid Willemsvaart gevist.
            Het korfje ( 30 gram) met redelijk nat voer steeds in de vaargeul ( diepste gedeelte ) gegooid.Heb eigenlijk alleen met casters gevist en redelijk grote brasem gevangen en hele dikke voorns.
            Mijn ervaring is dat met maden inderdaad de kleine voorn bijt en ook baarsjes.
            Groeten

            Frank

            2015 de Belgen verslagen in eigen huis
            2016 walk-over Blauforlaet !
            2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
            2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
            2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

            Reageer

            • Sido
              Sportvisser
              • 06-09-2005
              • 801
              • dorpje aan franekervaart

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
              - Hoeveelheid licht die op het water valt.
              De zon die op het water schijnt kan een voordeel en een nadeel zijn,
              met de zonkracht van nu (±30ºC) is het, zeker overdag, meestal het
              best om een stek in de schaduw te zoeken. Maar bijv. in de winter
              kan een stukje water met een lekker zonnetje erop voor betere vangsten zorgen.

              - Diepte van de stek.
              Kan er bepalend zijn voor de vangst. De ene keer zwemt en/of aast
              de vis dieper dan de andere keer. Dit heeft o.a. te maken met de
              hoeveelheid zuurstof en de temperaturen in/van de waterlagen.

              - Aasbelletjes (mits je op witvis of karper vist).
              Dit vind ik één van de allerbeste methoden om een goede stek te herkennen.
              Daar waar aasbelletjes naar boven komen weet je (bijna) zeker dat de vis
              voedsel aan het zoeken is. Ze zijn in ieder geval aanwezig. Als je een
              beetje ervaring krijgt kun je zelfd vaak al zien van welke vissoort de
              belletjes afkomstig zijn.

              - Windrichting en stroming.
              Vaak wordt gezegd dat er het beste gevangen word op de kant waar de wind
              op staat. (Mits je dan natuurlijk niet aan de overkan ligt). Ik heb er
              zelf bar weinig van kunnen merken, op één uitzondering na. Alleen als
              ik met drijven aas op karper vis, en het vuil (=voedsel) naar één kant
              van het water wordt geblaszen vang ik daartussen veel meer dan aan de
              'schone'kant. Maar sowieso kan het handig zijn om op de wind of de stroming
              te letten. Bijvoorbeeld... Net harde zijwind een dobbertje 15 meter richting
              een klein inhammetje in de waterplanten gooien wordt een frusratie.

              - Obstakels, begroeiing, enz...
              Bruggetjes, plantenbossen, plompen- en lelievelden, overhangende begroeiing,
              in het water gevallen takken, fietsen, wasmachines, whatever... zorgen altijd
              voor beschutting en meestal ook voor voedsel, doordat er heel veel andere
              kleine waterdiertjes beschutting en voedsel zoeken.
              Even een aanvulling op hylkez, al is dit niet alleen voor brasem!
              Sido
              ____
              HSV: De Deinende Dobber

              Reageer

              • janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Klaas Hoen
                diepte zegt ook heel veel, namelijk met het afgelopen warme weer, is de vis minder actiever en trekken ze naar die diepere sloten kanalen...
                Klaas ik heb vorige week in het Haringvliet gevist ,Geen beet tekrijgen Achter ons licht een natuur gebied ,wat weer in verbinding staat met het Haringvliet ,afhankelijk van het tij ,ongeveer 1 mtr water Wij hebben het na een uur of twee op gegeven Veel te warm Maar wie schets onze verbazing achter ons op een metertje water zag het werkelijk zwart van de Brasem Snap jij het of snap ik het zeg het maar Vissen is echt moeilijk een mens moet nog al eens over rekenen ,en zeker een visser Kissie nog steeds goed?
                Groeten van Jan de visser

                Reageer

                • Klaas Hoen
                  Met enige kennis...
                  • 09-04-2006
                  • 346
                  • gorredijk

                  #9
                  ja, het water zit altijd vol verassingen, maar het diepere water is wel koeler dn de ondiepere...maar ja wij vinden het ook niet erg om een lkkr in de zon te liggen..een vis is een apart iets..

                  of mijn viskist nog goed is? naja die ziet nog steeds zo goed als toen ik hem had gekocht..
                  StuntelLaar

                  Reageer

                  • antoinette
                    Specimen Hunter
                    • 13-11-2005
                    • 1926
                    • oudenhoorn

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door janb
                    Klaas ik heb vorige week in het Haringvliet gevist ,Geen beet tekrijgen
                    dan neem je wel een boel risico om daar nu te vissen ivm met de slechte kwaliteit van het water, er stonden waarschuwingen in de lokale kranten.

                    Reageer

                    • Klaas Hoen
                      Met enige kennis...
                      • 09-04-2006
                      • 346
                      • gorredijk

                      #11
                      blauwe algen?ofzo?
                      StuntelLaar

                      Reageer

                      • janb
                        jan b
                        • 21-11-2005
                        • 1982
                        • 't Nieuweland

                        #12
                        Ik ben er wezen vissen ,en niet wezen zwemmen Trouwens toch niets gevangen
                        Groeten van Jan de visser

                        Reageer

                        • antoinette
                          Specimen Hunter
                          • 13-11-2005
                          • 1926
                          • oudenhoorn

                          #13
                          de e-colibacterie, en niet alleen bij zwemmen krijg je er ellende van. Je vist met die lijn in dat water, je pakt misschien wel 50x die lijn vast, vervolgens rol je een peuk, of eet je een boterham of dergelijks, of je wrijft over je gezicht om het zweet weg te krijgen, dit zijn de meeste oorzaken dat sportvissers toch last krijgen van dat soort bacteries.

                          Reageer

                          • brielsemaasliefhebber
                            vis gek
                            • 06-06-2006
                            • 1231
                            • Brielle

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                            dan neem je wel een boel risico om daar nu te vissen ivm met de slechte kwaliteit van het water, er stonden waarschuwingen in de lokale kranten.
                            nou dat was al 3 weken geleden janb kan je ook al niet meer rekenen ha ha ha ha ha
                            GROETEN VAN EEN VIS GEK

                            Reageer

                            • janb
                              jan b
                              • 21-11-2005
                              • 1982
                              • 't Nieuweland

                              #15
                              Zo M ; ook weer eens online ik miste je al Ik hoop niet dat je ziek ben geworden na dat vissen in het Haringvliet Maar antoinette heeft natuurlijk wel een beetje gelijk he ! Ik heb het wel met duivenmest dat heeft me ook bijna een vinger gekost ,dat was een bacterie infectie ,daar ben ik toen zo van geschrokken dat ik die troep echt nooit meer gebruikt Maar zonder andere tekort tedoen vissers zijn natuurlijk wel redelijk hardleerse mensen
                              Groeten van Jan de visser

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎