Welkom bij Visserslatijn Nederland

13 nieuwe vissoorten ontdekt in Mekong Delta
Lees meer ...

Leden Login

De eerste keer dat u inlogt, dient u dat twee keer achter elkaar te doen

Account aanmaken

Om in te loggen op deze website, dient u een account aan te maken.

U kunt het gratis account aanmaken op ons forum.

Wachtwoord vergeten

Uw nieuwe wachtwoord wordt per email naar u verzonden.

Letop! Thans buiten gebruik!

Visserslatijn Nederland

Meervalvissen op de Ebro

In Nederland is het gericht vissen op meerval verboden. In Spanje is de meerval een echte sportvis waar gericht op gevist wordt. Even een dagje meervallen en je komt met spierpijn thuis. Lees het enthousiaste verhaal van Jurgen van der Straten en zijn maat Ron.

Jurgen van der StratenDoor gastauteur Jurgen van der Straten

Zaterdag 28 maart 2009
03.30 uur ging de wekker, na het ontbijt naar Schiphol gereden alwaar we om 06.50 uur de lucht in gingen om te vliegen naar Barcelona. Omstreeks 09.00 uur aangekomen en de huurauto opgehaald. Hierna drie uur lang door de stromende regen gereden naar Caspe. Hier zou de visvakantie van Ron en mij beginnen.
Ron, totaal geen visser, ging met mij mee voor het avontuur en het leek hem wel spannend om een gevecht aan te gaan met zo’n monster uit de Ebro, en monsters zou hij de rest van de vakantie krijgen.
In Caspe meldde wij ons bij Gert van Catfish Camp om de sleutel en de visvergunningen op te halen waarna we naar onze chalet werden begeleid. Nadat we onze spullen hadden uitgepakt, 15.00 uur, toch maar even de boot in om te vissen. De hengels, welke we hadden gehuurd, werden klaargemaakt om trollend te vissen.
Ondertussen kwam het water met bakken uit de hemel. Nadat we twee snoekbaarzen van 55 en 68 cm hadden gevangen hielden we het voor gezien. Doorweekt gingen we terug naar onze chalet om de spullen te laten drogen…

Zondag 29 maart 2009
Om 10.00 uur werden we opgehaald door Gert. Het weer was zwaar bewolkt maar gelukkig droog. Na een 30 minuten in de auto te hebben gereden en ongeveer 10 minuten te hebben gevaren waren we in de middle of nowhere, maar volgens Gert waren hier de laatste tijde goede vangstresultaten behaald. Naast een blauw zijl werd de boot aangelegd. Dit werd, zoals later bleek, gebruikt om de meerval op te landen. Voorts werden er vier hengels klaar gemaakt. Als gewicht werden de stenen langs de oever gebruikt welke met postelastiek werden vast gemaakt. Aan de “hair” werden 5 pallets met een boilieprikker geregen. Aan alle hengels zaten een reel met 200 meter gevlochten lijn.
Ondertussen was Gert met zijn boot uitgevaren om de juiste locatie, volgens hem in de oude bedding, met behulp van een visvinder te lokaliseren. Deze werd met een boei gemarkeerd. Vervolgens werden de hengel één voor één uitgevaren van links naar rechts. Terwijl ik me nog aan het instaleren was en hengel drie werd uitgevaren zag ik aan de top van hengel één paar flinke rukken. Na aangeslagen te hebben voelde ik mijn eerste meerval aan de lijn hangen. Na een dril van 15 minuten was mijn eerste meerval van 116 cm een feit.

Meervalvissen op de EbroNadat ook de laatste hengel was uitgevaren en lagen te rusten in de steun begon na ongeveer 20 minuten een top te dansen. Deze was voor mijn maat Ron. Nadat hij had aangeslagen merkten we direct al dat deze een stuk groter was. Deze vis bleef door de slip heen zwemmen ondanks dat deze strakker werd gezet. Nadat het einde van de lijn in zicht kwam ging hij gauw met Gert de boot in om de vis achterna te gaan. Na een gevecht van ongeveer 45 minuten kwam hij doodmoe terug met een vechtlustige meerval van 193 cm.

Een half uur later stonden twee toppen tegelijk te dansen in de steun. Samen sprongen we op en pakte beide een hengel. Twee meervallen van 153 en 160 cm werden binnen gehaald. Uiteraard werden hier mooie foto’s van gemaakt. Voorts werden er nog zes meervallen gevangen tussen de 140 en 166 cm.
Geloof mij dat was echt werken. Ook Gert deelde mede dat het vandaag bijzonder goed ging. Alle drie hadden we nog geen bak koffie op dus daar gingen we eerst maar eens aan werken.

Meervalvissen op de EbroOmstreeks 14.00 uur trok de top van hengel drie krom, het was de beurt van Ron. Wederom had hij een zeer zware jongen eraan hangen dus hij was nog wel even bezig. Ik dacht rustig mijn brood op te kunnen eten, begon hengel twee te dansen in de steun. Ik sloeg aan maar nog geen zware jongen voor mij.
Terwijl Ron en ik aan het drillen waren ging hengel vier te keer in de steun. Gert sloeg aan en met zijn drieën stonden we langs de waterkant te drillen. Mijn vis bleek de kleinste te zijn: 130 cm. Ron haalde zijn eerste 200 plus binnen respectievelijk 205 cm en Gert 199 cm. Uiteraard werden de meervallen, nadat er mooie foto’s van waren gemaakt weer terug gezet.
Van te voren hadden we afgesproken dat we om beurten een vis zouden vangen. Tot nu toe bleken kleine mannen (ik) kleine vissen en grote mannen (Ron) grote vissen te vangen.

Wederom weer alle hengels voorzien van steen en pallets. De pallets werden door middel van een boormachine en metaalboortje 4 mm door Ron voor geboord. Het schijnt dat je ze ook kant en klaar kan kopen maar dan zijn ze duurder.
Omstreeks 16.00 uur een harde ruk aan de top van hengel twee. Ron was aan de beurt en sloeg aan. Ja hoor weer een zware jongen. De slip bleef maar af gaan. Na veel gekreun en gesteun van zijn kant werd na ongeveer drie kwartier de grootste vis van vandaag op de kant gebracht. Dit monster stopte bij een lengte van 215 cm.
Meervalvissen op de EbroTerwijl ik hiervan foto’s stond te maken en Ron nog aan het bijkomen was hoorde ik de slip van één van de hengels. Ik legde het foto toestel neer en sloeg aan. Eindelijk voelde ik dat dit een grote jongen was. Het enige wat ik kon doen was de hengel vast houden en de slip steeds strakker zetten. Echter deze vis nam 200 meter gevlochten lijn mee en de nylon lijn kwam in zicht. Gert zei dat ik achter de vis aan moest terwijl hij de boot ging starten. Nadat ik in de boot was gestapt gingen we achter de vis aan. Nu bemerkte ik dat dit stukken zwaarder was, vanuit de boot vissen. Ikzelf ben 64 kilo en wat onder aan de hengel hing was ongeveer 70 a 75 kilo. Ook het vertikaal vissen was een stuk zwaarder dan vanaf de kant. Je staat dan hoger en je vist minder verticaal. Na ongeveer drie kwartier had ik eindelijk de vis in de boot liggen. Moe maar voldaan vaarden we terug naar onze stek. Nadat de vis op de mat was gelegd eindigde ook dit monster bij 211 cm. Ook voor mij eindelijk een 200+.

Om 17.00 uur tijdens het opruimen van de spullen werden er door Ron en mij nog twee “kleintjes” gevangen van 129 en 153 cm. Hier werden leuke foto’s van gemaakt daar deze een stuk hanteerbaarder zijn.

Meervalvissen op de EbroOnze vakantie kon niet meer stuk. 17 meervallen waarvan drie boven de twee meter hadden we van te voren nooit verwacht. Moe, doodmoe, spierpijn, vies van de blubber en slijm maar met een voldaan gevoel vaarden we terug.

Maandag 30 maart 2009
‘S-ochtends, wederom regen. Eerst maar wat boodschappen gedaan in Caspe voor de komende dagen. In de middag werd het wat droger dus het gebied maar eens verkennen. We waren nog vol van de dag van gisteren. Na een stuk gevaren te hebben vonden we een gebied waar het gemiddeld 8 meter diep was. We wilden eens trollend gaan vissen. Dieper dan 8 meter ging niet, daar de meeste pluggen maar tot deze diepte reiken. Na een uurtje of 4 trollend gevaren te hebben stond de teller op één snoekbaars en twee maal een vis verspeeld. Dit was een leuke dag waar we vooral van de omgeving hebben genoten.
Ook nog wat Roma’s gesproken welke met 19 hengels op de karper zaten te vissen. Zij hadden deze dag niets gevangen. Wat ons wel opviel was dat je continu op je dieptemeter moet kijken. Zo zit je op acht meter terwijl het even later 19 meter kan zijn. Ook onder water is het berg en dal.

Meervalvissen op de EbroDinsdag 31 maart 2009
Regen was het waar we weer mee wakker werden. Omstreeks 09.00 uur vertrokken we naar onze stek van afgelopen zondag. Daar aangekomen werden de paraplu’s met daarover heen een groot stuk zeil opgezet. Voorts werden er op dezelfde plek vier hengels uitgevaren. Direct hadden we al diverse aanbeetjes. Dit waren echter geen rukken maar het waren vermoedelijk de karpers welke massaal op onze aasplek zaten. De gehele dag bleven zij ons lastig vallen. Een paar rukken aan de top en daar bleef het dan bij. Na ongeveer anderhalf uur eindelijk een echte aanbeet. Ron zei: “pak jij deze maar, dan neem ik de volgende wel.” (Ik had beter moeten weten). Ik sloeg aan en haalde na 20 minuten een meerval van 177 cm binnen.
Ondertussen had ook Ron beet gekregen. Wederom bleef zijn slip maar af gaan. Na 30 minuten werd er weer een 200 + binnen gehaald. Dit monster was 208 cm. We legden de vissen naast elkaar en maakten mooie foto’s. Ook zag je goed het verschil van 31 cm tussen deze vissen.

Meervalvissen op de EbroOndertussen was de zon door gekomen.
Diverse malen rukken aan de top maar geen meerval. Aanslaan had geen zin want dat was toch mis. Één hengel hadden we voorzien van één pallet ipv5 maar ook dat leverde geen resultaat op. Ongeveer een uur later, omstreeks 11.00 uur, een paar echte rukken aan de top. Ik sloeg aan en voelde dat dit een zware jongen was. Één meter lijn binnen halen 10 meter prijs geven. Na een lange heftige dril werd er een varken, hij was modder vet, van 180 cm binnen gehaald. Ook van deze vis werden mooie foto’s gemaakt.

Meervalvissen op de EbroDe rest van de dag werden er nog drie meervallen gevangen van 166, 145 en 124 cm. Omstreeks 17.00 uur gingen we de boel opruimen. Net zoals eergisteren wederom een aanbeet. Ik haalde een net zo’n grote meerval binnen als waar ik de dag mee begon 177 cm. Het was echter niet dezelfde. Deze was getackt (gemerkt ).
Ik heb me laten vertellen dat een plaatselijke Engelsman elke vis die hij vangt voorziet van zo’n tack, dit om te laten zien dat hij deze heeft gevangen, verders diende het nergens voor. Je kon zien dat zo’n tack de vis beschadigde, hij zat erg strak en groeide de huid in. Door ons werd de tack verwijderd. Meerval “PES 63” werd merkloos door ons terug gezet.

Meervalvissen op de EbroWoensdag 1 april 2009
Vandaag begon de dag droog, we stonden wat later op daar we de afgelopen dagen weinig hadden geslapen. Elke nacht klokslag 5 uur gingen de lokale honden te keer. De kleinste hond, een uit de kluiten gewassen cavia, blafte het hardst. Na een paar bakken koffie vaarden we naar de oude haven van Caspe wat ongeveer een uurtje duurde. Op aanraden van Gert moesten we de oude bedding op zoeken en daarin gaan vissen. Ter plaatse bleek dat we de boot aldaar niet op een strandje af konden meren en er alleen rotsen waren. Daar we de boot onbeschadigd in wilde leveren (anders ben je je borg kwijt ) durfden wij dit niet aan mede omdat er behoorlijk wat wind was op komen zetten.
Eindelijk een plek gevonden waar we onze boot kwijt konden. Nadat alles in gereedheid was gebracht begon hetzelfde ritueel van het uitvaren van de hengels. Na drie uur nog steeds geen te hebben zien bewegen begon het wederom te regenen. Voorts zijn we trollend terug gaan varen. Hierbij werden nog twee mooie snoekbaarzen gevangen.

Voorts werd de boot door ons vrij gemaakt van de modder daar we de volgende dag alweer naar huis gingen. Nadat ook onze chalet was opgeruimd en de koffers waren ingepakt konden we terug kijken op een mooi visvakantie.
Het weer zat wat tegen maar dat werd ruimschoots goed gemaakt door de 24 meervallen en 5 snoekbaarzen.
We hebben geleerd dat e-v-e-n naar Caspe rijden en een meerval vangen in de maand maart niet werkt.
Er zijn veel factoren welke bepalend zijn voor een goede vangst.
Je moet de plekken weten waar de meerval zich in deze maand bevinden.
Ook het maken van voerplekken is zeer belangrijk.
Elke dag terug komen op dezelfde plek en er weer pallets in gooien (65 euro per zak van 25 kilo).

Later in het jaar als het seizoen in volle gang is zijn er vele voerplekken welke door andere vissers zijn gemaakt. Ook is de situatie dan weer geheel anders. De watertemperaturen zijn hoger en de vis trekt meer dan in maart. De vis zwemt dan ook hoger waardoor je met trollend vissen meer vangt dan in de periode die wij geweest zijn. Ook de waterstand is bepalend waar de vis zich bevind.
Al met al factoren waar je rekening mee dient te houden. Het inhuren van een visgids voor de eerste dag was voor ons geen overbodige luxe. Hij kent het water, de omstandigheden, de voerplekken en weet op welke plek je de grootste kans heb op het vangen van meerval.
Meervalvissen op de EbroWij hadden voor deze dag een goede gids dat hebben de 17 meervallen, waarvan drie boven de 2 meter, bewezen.

Volgende week weer een wedstrijd in het Amsterdams Rijnkanaal. Dan proberen we weer visjes te vangen van één kilo per stuk. Het zal wel even wennen zijn…