feeder montages

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • marco23
    Newbie
    • 28-04-2006
    • 28
    • rijen

    feeder montages

    hallo allemaal.

    ik wil wel eens weten hoe iedereen een montage op feeder gebied legt.
    en of er verschil zit tussen stromend water en stilstaand daarvoor is.
    alvast bedankt!!!
    als ze me missen dan ben ik vissen!!!!!
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    Ikzelf gebruik in bijna alle gevallen, dus en op stromend en op stilstaand water, een lus montage (ik heb 'm al ergens op het forum gezet, maar hier komt ie nog eens):



    ....maar, zoek ook even verder op het forum, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur...

    verder staan er ook een aantal montages, bij het kopje 'techniek' op visserslatijn.nl...
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • marco23
      Newbie
      • 28-04-2006
      • 28
      • rijen

      #3
      hey eduard.

      zo vis ik ook het meeste van de tijd.
      maar ben gewoon benieuwd hoe iedereen zoal vist.
      maar dit is zeker een goeie montage.
      gaat ook niet zo makkelijk in de knoop.

      bedankt he groetjes marco
      als ze me missen dan ben ik vissen!!!!!

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Yep! Ik heb zo ondertussen alle mogelijke montages al wel een keer geprobeerd, maar kom steeds terug op deze: Makkelijk en snel te maken in je voorslag en gaat (bijna) nooit in de knoop. Maar... da's natuurlijk een persoonlijke voorkeur
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • DarthCake
          Visser? Neh => Gamer :p
          • 29-03-2006
          • 129
          • Korbeek-Lo (Leuven)

          #5
          Welke onderlijn-lengte gebruiken jullie hierbij?


          [Gewijzigd door DarthCake op 04-29-06 at 11:56 AM]
          Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
          "I know the human being and fish can coexist peacefully."

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Ik begin altijd met een onderlijn van 75 of 100cm. Afhankelijk van de omstandigheden ga ik korter of langer.

            In principe:
            - Wel aanbeten, niet haken: Vis is heel voorzichtig: Onderlijn langer.
            - Aanbeten en ingeslikte haken: Vis is gretig: Onderlijn korter.

            Maar, dit is héél zwart-wit bekeken, in de praktijk is het iedere keer weer anders en moet je soms juist het omgekeerde/onlogische doen....
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • thomas1
              Komt net kijken
              • 29-01-2006
              • 76

              #7
              Ik gebruik een lus-in-lus verbinding met een onderlijn van 80 cm

              gr. thomas

              Reageer

              • DarthCake
                Visser? Neh => Gamer :p
                • 29-03-2006
                • 129
                • Korbeek-Lo (Leuven)

                #8
                En er worden geen extra loodjes of dergelijke aangebracht op de onderlijn?

                In elk geval ga ik de montage van op de tekening eens uitproberen.
                Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
                "I know the human being and fish can coexist peacefully."

                Reageer

                • Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

                  #9
                  Als de vis heel argwanend is, is een lange onderlijn een logische en goede optie (een korfje in de buurt van je aas kan de vis ervan weerhouden het aas te pakken). Toch heeft een lange onderlijn het nadeel dat het aas kan gaan 'zwabberen' door stroming o.i.d. In dat geval kun je inderdaad een klein loodje op zo'n 20 à 30 cm van je haakje doen om je aas rustig te laten liggen op de bodem. Maar bedenk wel dat ook het loodje gewicht is en de vis het aas juist daarom weer los kan laten...

                  Als je 'last' van voorn op je stek hebt en je wilt toch echt die brasem hebben kun je ook zo je aas 'verankeren' op de bodem zodat de voorn het niet pakt.

                  Ook heb ik ontdekt dat bij een hele lange onderlijn (bv 2m), je met een klein loodje vlak bij je haakje (ongeveer 10 cm) kunt voorkomen dat hij in de knoop raakt bij het inwerpen. Doordat het haakje door het loodje net even wat zwaarder is krijgt hij een hogere snelheid mee op het moment dat je korf op je lijnclip komt. Daardoor heeft je onderlijn minder tijd nodig zich achter de korf te strekken en zal hij beter in het water terecht komen met als gevolg: minder knoopjes. Nu vis ik eigenlijk nooit met zo'n lange onderlijn, maar dit terzijde....

                  Wie zei dat feedervissen passieve visserij is?
                  groet,
                  Eduard

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Hallo Marco

                    hier vis ik mee een schuiflus met balanselastiek

                    gr Gerard

                    Reageer

                    • Eduard
                      Moderator
                      • 11-08-2004
                      • 3278
                      • Sappemeer

                      #11
                      Tester, eerlijk toegegeven, het balanselastiek heb ik nog niet geprobeert...
                      groet,
                      Eduard

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #12
                        Hallo Eduard

                        het stuk vanaf de schuiflus naar de onderlijn kan kan ik zo lang maken als ik wil maar meestal laat ik 70 cm doorlopen en dan mijn onderlijn van standaard 45 cm

                        de schuiflusmontage maak ik van o,35 mm (afneembaar)

                        en de balanselastiek van 0,7 mm (afneembaar)

                        en deze montage knoop ik thuis en heb er een tiental in mij kist zitten en kan er uren vissen zonder dat het in de war raakt
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • hj
                          Newbie
                          • 29-09-2002
                          • 4

                          #13
                          Tester,

                          Ik weet dat er eerder een topic over jouw balanselastiek is geweest, maar kan het het niet zo gauw vinden. Je schrijft dat de lus ongeveer 30 cm is en het balanselastiek een dikte heeft van 0,7mm. Hoe lang moet het balanselastiek dan zijn bij welk gewicht korf? Alvast bedankt voor je antwoord.

                          Gr HJ

                          Reageer

                          • Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

                            #14
                            Ik heb het artikel in Witvistotaal gelezen en ook alle positieve reacties op dit forum en daarbuiten... met Gerrit Bakker afgelopen zondag er ook nog over gehad... Ondanks dat ik de voordelen wel zie en ook wel geloof dat het aanbeten beter registreert, zijn er tot nu toe toch een paar dingen die mij ervan weerhouden het eens uit te proberen.

                            Ten eerste wat je zelf al schrijft: "....en deze montage knoop ik thuis en heb er een tiental in mij kist zitten"... de lusmontage heb ik standaard en slechts één exemplaar op mijn molen. Mijn viskist is al zo vol. Wanneer dan welk balanselastiek te gebruiken? Afhankelijk van de korf neem ik aan.... Maar ik wissel tig keer van korf als ik aan het vissen ben....

                            Ten tweede, mijn eerste indruk was toen ik het artikel las dat er een grote voorwaarde aan het elastiek hangt en dat is dat er spanning op moet staan, anders hoef je geen elastiek te gebruiken. Van Gerrit heb ik inderdaad vernomen dat het balanselastiek perfect functioneert op stromend water, maar bij stilstaand water nog wel eens 'anders-wil-reageren-dan-jij-in-gedachten-had'.... Bij ons in het noorden zijn het toch voornamelijk (brede) kanalen met geen of zwakke stroming, afhankelijk van welke kant ze aan het spuien zijn.

                            Als derde smoes is het gewoon mijn luiheid om vast te houden aan het principe "Keep It Simpel" als het om materiaal gaat. Met voer wil ik nog wel eens ovedrijven en het mijzelf onnodig moeilijk maken... Ik heb vroeger ook de vaste montage gebruikt, ik vis immers meestal op stilstaand water, maar dat komt als je een keer mis slaat geheit in de knoop weer boven water door de rek van het nylon en met de lusmontage heb ik daar geen last van. En trek ik de boel een keer aan gort, heb ik binnen vijf minuten weer een nieuwe montage gemaakt en ben ik weer aan het vissen.

                            Misschien is het Balanselastiek net als bv de Polybutt... je moet er mee leren werken en niet iedereen kan dat, waardoor het juist tegen gaat werken.
                            groet,
                            Eduard

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              #15
                              Hallo Eduard

                              en daarom vis ik nu met een schuiflus zo,als ik altijd al viste

                              de enige verandering is dat ik een balanselastiek in kan haken als het nodig is

                              en ik gebruik maar een dikte +- 0,7 mm en 15 cm lang
                              gr Gerard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎