vaste stok of feeder?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Boeze
    Komt net kijken
    • 16-06-2005
    • 83
    • Tynaarlo

    vaste stok of feeder?

    Collega vissers,

    hoe bepalen jullie voor aanvang van een wedstrijd of je nu met de feeder gaat vissen of met de vaste stok? Je hebt natuurlijk wateren waar je het niet met de vaste stok hoeft te proberen, en andersom idem dito. Maar wat nu als je gewoon een kanaal hebt van een meter of 35 breed?
    Het enige wat mij altijd geleerd is, is dat wanneer je een kopstek hebt het het verstandigste is om met de vaste stok te vissen.

    Boeze.
    Pas bij 2 golven onder is het beet!
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    Het leuke van deze disciplines is dat je ook allebij kunt doen.... Maak twee voerplekken, een voor de vaste stok en een voor de feeder en wissel het af. Maak bijvoorbeeld een voerplek voor de vaste stok en laat die een uurtje met rust. Ga met de feeder vissen, maar blijf wel af en toe wat aas (casters) naar je vaste stok plek brengen. Als je na een uur nog geen vis hebt gevangen met de feeder schakel je over op de vaste stok. Dit kan natuurlijk ook andersom (eerst met de vaste stok en later met de feeder)

    Aan de andere kant zie je nu ook hoe belangrijk kennis van het viswater is. Bij sommige wateren weet je dat, als er een man of honderd mat busjes en aanhangers naar het water toe komt, de vis massaal naar de overkant trekt...dus kun je de vaste stok wel vergeten (vandaar dat de matchhengel bij de klassieke wedstrijden wel mag).

    Verder is het tijdens een wedstrijd heel belangrijk te kijken naar je buren, vangen zij bv op afstand (match of feeder) wel en jij niet met de vaste stok is het tijd om rap over te schakelen...
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • janb
      jan b
      • 21-11-2005
      • 1982
      • 't Nieuweland

      #3
      Ik vind het moeilijke van op twee paarden wedden ,dat je heel vaak een van beide vergeet En het bij voeren voor de vaste stok daar heb ik ook geen moeilijk heden mee Maar anders om ,je feeder plek onder houden op zo'n 40 meter ,dat is een heel ander verhaal Mij lukt het in ieder geval niet Ik ga wel mee in het verhaal vaste stok/ matchhengel Mits je de pult mag gebruiken En wat eduard al op merkte als er een honderd mensen langs de waterkant lopen te stampen ,dan hou ik het eigenlijk ,wat de stok betreft wel voor gezien Maar het is een kwestie van afwegingen maken En maak niet de fout de feeder als een bij leggertje te zien Af en toe een korfje werkt niet Je moet zien in je ritme tekomen Het is gewoon hard werken ,en als je daarbij je voerplek voor de stok moet onder houden Ik heb er geen tijd voor En geloof me een school met vissen is zo voorbij gezwommen ,als er niets te eten is Maar ja een ieder vist op de manier waar op hij denkt een goed resultaat te halen En dat is dan weer medebepalend in het plezier van het vissen
      Groeten van Jan de visser

      Reageer

      • Theo de Kreij
        VOERBOER
        • 03-06-2003
        • 2345
        • Zoetermeer

        #4
        Lastige vraag Boeze. Kies je voor de feeder en wil je gaan schakelen naar een vaste stok omdat de feeder geen resultaat geeft, dan mag je bij de vaste stok niet meer 'zwaar' voeren. Vandaar dat er vaak 2 voerplekken worden opgebouwd. Vervolgens zoekt men eerst op de vaste stok naar een voorntje om van de nul af te komen en daarna gaan ze over op de feeder op zoek naar een Brasem tegen de overkant. Je kan dan het eerste uur eventueel enkele keren schakelen en om je heen kijken om te zien waar de meeste resultaten vandaan komen. Voor de loting even naar het water om te kijken waar de vis springt kan ook helpen bij je beslissing. Of voor het opbouwen even 5 minuten nemen om te zien waar je leven ziet.
        Mvrgr,

        Theo de Kreij.

        ********************************
        Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
        ********************************

        www.peche-tackle-europe.com

        Reageer

        • Boeze
          Komt net kijken
          • 16-06-2005
          • 83
          • Tynaarlo

          #5
          Bedankt Eduard, Janb en Theo voor jullie reacties.
          Pas bij 2 golven onder is het beet!

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎