dringend advies nodig ivm tuigjes maken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ferdi81
    Newbie
    • 14-07-2005
    • 45

    dringend advies nodig ivm tuigjes maken

    normaal viste ik altijd met de feeder maar dit seizoen wil ik wat meer met de vaste stok gaan vissen.

    ben van plan om zelf tuigjes te maken met verschillende dobbers, + onderlijnen

    nu is mijn vraag ik vis meestal op kanalen/vaarten met max diepte 3.5/4 mtrs, mijn hengel is 9.5 mtr.

    zal ik de tuigjes nu maken op 3,5 mtr of op 4,5 mtr. uiteraard maak ik er een paar voor de uitzonderingen maar dit gaat om de standaard tuigjes.

    alvast bedankt !!!!!
  • clairvoyant
    Moderator
    • 29-03-2006
    • 240
    • Eindhoven

    #2
    dan zou ik me lijnen op 4,5 meter houden, eventueel kikkertjes aan je hengel, en dan kan je daar evt wat lijn omheenwinden bij teveel lijn, en dan kan je eventueel ook nog iets langere lijn pakken...
    te weinig lijn kan je niet compenseren....:hammerhead: :headbanger:
    groeten, Peter
    groeten,
    Peter

    ****Moderator NHSF ****

    Reageer

    • rickie
      hoe kouder hoe beter
      • 18-11-2005
      • 2377
      • Oldebroek

      #3
      kikkers zijn niet fijn.....

      ik zou 4.5 nemen, inkorten kan altijd nog!

      Reageer

      • janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

        #4
        kikkertjes ,in de sloot prima ,maar op je hengel ,wat een ellende met die dingen Je hoeft tegen woordig niet direkt met elastiek te vissen je heb van die handige dingentjes van de sensas geloof ik, die lijm je op je top ,lus er in van je tuig en klaar ben je Het is maar een idee hoor Maar ja je moet ergens beginnen veel sucses
        Groeten van Jan de visser

        Reageer

        • Ferdi81
          Newbie
          • 14-07-2005
          • 45

          #5
          in ieder geval alvast bedankt, maar ter duidelijkheid ik vis met elastiek.

          gr

          Reageer

          • rickie
            hoe kouder hoe beter
            • 18-11-2005
            • 2377
            • Oldebroek

            #6
            dan is inkorten heel makkelijk

            Reageer

            • wouter123
              Frequent aanwezig
              • 11-03-2006
              • 184
              • achterhoek

              #7
              een keer met kikkertjes gevist en het werdd mij een bende niet normaal.

              Reageer

              • reijntjes
                Swingt(o)(i)pper
                • 12-12-2005
                • 3497
                • Asten

                #8
                Nooit doen. geen kikkertjes samen met elastiek, nergens voor nodig !
                Groeten

                Frank

                2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                2016 walk-over Blauforlaet !
                2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                Reageer

                • SvVoorden
                  Sportvisser
                  • 26-07-2002
                  • 747
                  • Woerden

                  #9
                  Nou, Ik heb tot drie jaar terug altijd kikkertjes op mijn hengel gebruikt en nooit geen problemen gehad. Het voordeel van kikkertjes vind ik dat je een tuig op diep en ondiep water kunt gebruiken.
                  Nu ik met elastiek vis gebeurt het me nog weleens dat mijn tuig net te kort is en dan kan ik weer een neiuwe maken. Verder is het vissen met elastiek wel een voordeel

                  Sjaak van Voorden

                  Reageer

                  • rickie
                    hoe kouder hoe beter
                    • 18-11-2005
                    • 2377
                    • Oldebroek

                    #10
                    zoeken dus naar een combi tussen een kikker en een elastiek.

                    Misschien iets voor onze forumuitvinder tester?

                    Reageer

                    • tester
                      Maas en Waal visser
                      • 06-03-2004
                      • 2596
                      • Son

                      #11
                      Hallo

                      ik heb het nog niet getest ,maar, wel al gelezen ergens en een keer komen de dingen dan bij elkaar

                      voorop gesteld ik ben geen 13 m visser,heb een hurican spro met versneden top ( carbon spriet)

                      maar met de clup zie ik het wel gebeuren, ...... , tuig te kort

                      in het Eengeland ( meen ik) moet een hengel zijn waar een soort spoelletje in verwerkt is waar 6 m elastiek op kan de vis kan dan tot wel 20 m weg
                      of anders aan 0.10 kun je nog grote vis vangen

                      nou als je tuig nu net een metertje te kort is kun je met deze hengel de topelastiek er een metertje uit trekken en blokkeren met een stopper (stiek zat )
                      gr Gerard

                      Reageer

                      • janb
                        jan b
                        • 21-11-2005
                        • 1982
                        • 't Nieuweland

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door tester

                        Hallo

                        ik heb het nog niet getest ,maar, wel al gelezen ergens en een keer komen de dingen dan bij elkaar

                        voorop gesteld ik ben geen 13 m visser,heb een hurican spro met versneden top ( carbon spriet)

                        maar met de clup zie ik het wel gebeuren, ...... , tuig te kort

                        in het Eengeland ( meen ik) moet een hengel zijn waar een soort spoelletje in verwerkt is waar 6 m elastiek op kan de vis kan dan tot wel 20 m weg
                        of anders aan 0.10 kun je nog grote vis vangen

                        nou als je tuig nu net een metertje te kort is kun je met deze hengel de topelastiek er een metertje uit trekken en blokkeren met een stopper (stiek zat )
                        Met een elastiek met factor 7 zit je denk ik al snel op een metertje of 40 Nou ben ik bang dat je buurman hier niet zo gelukkig mee is Maar misschien zie ik het te somber en valt het allemaal wel mee
                        Groeten van Jan de visser

                        Reageer

                        • clairvoyant
                          Moderator
                          • 29-03-2006
                          • 240
                          • Eindhoven

                          #13
                          Domme vraag msschien, maar ik maak nog altijd mn tuigje via kikkertjes aan mn stok vast
                          (6meter stok, vin ik lang zat).... Maar hoe doet het gemiddelde forumlid dit??
                          en wat is de beste methode?

                          theoretisch weet ik ondertussen al best het een en ander, maar in de praktijk ben ik toch nog een echte beginner (@)
                          groeten,
                          Peter

                          ****Moderator NHSF ****

                          Reageer

                          • jeroenk
                            zolang er geen ijs ligt..
                            • 27-12-2005
                            • 1490
                            • Oldebroek

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door tester

                            Hallo

                            ik heb het nog niet getest ,maar, wel al gelezen ergens en een keer komen de dingen dan bij elkaar

                            voorop gesteld ik ben geen 13 m visser,heb een hurican spro met versneden top ( carbon spriet)

                            maar met de clup zie ik het wel gebeuren, ...... , tuig te kort

                            in het Eengeland ( meen ik) moet een hengel zijn waar een soort spoelletje in verwerkt is waar 6 m elastiek op kan de vis kan dan tot wel 20 m weg
                            of anders aan 0.10 kun je nog grote vis vangen

                            nou als je tuig nu net een metertje te kort is kun je met deze hengel de topelastiek er een metertje uit trekken en blokkeren met een stopper (stiek zat )
                            bedoel je niet het maver muletto systeem?
                            dan ligt je elastiek dubbel in de top,
                            en kan via een rolletje ipv een bung, de lengte van het elastiek worden aangepast. dat aanpassen gebeurt door het bewegen van de hengel.
                            houd je hem haaks op het elastiek, dan stopt deze met rekken.

                            Reageer

                            • antoinette
                              Specimen Hunter
                              • 13-11-2005
                              • 1926
                              • oudenhoorn

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door clairvoyant

                              Domme vraag msschien, maar ik maak nog altijd mn tuigje via kikkertjes aan mn stok vast
                              (6meter stok, vin ik lang zat).... Maar hoe doet het gemiddelde forumlid dit??
                              en wat is de beste methode?

                              theoretisch weet ik ondertussen al best het een en ander, maar in de praktijk ben ik toch nog een echte beginner (@)
                              ik heb in al mijn vaste hengels stiek zitten (dus ook de kortere hengels)

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎