welke haak maten?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ultimate
    Newbie
    • 10-05-2006
    • 49

    welke haak maten?

    hoi allemaal mijn vraag is:

    wie met wat vist op wit vis (daar bedoel ik mee welke haak maten)

    ik zelf start 9 van de 10 keer met maat 24 zit er veel vis ga ik over op maat 22 of 20 onderlijn van 6,5/00 of 8/00

    gr mike
  • SvVoorden
    Sportvisser
    • 26-07-2002
    • 747
    • Woerden

    #2
    Ik heb niet eens een maat 24 in mijn kist. Als ik met zulke haken vis verspeel ik ieder grote vist die ik eraan krijg.
    Met de feeder start ik met 10, 12 of 14 en onderlijn 12 of 14.
    Met de stok met haak 16 en later misschien 18 of 20. Onderlijnen varieren met de stok van 8/00 tot 12/00. Het hangt er natuurlijk wel sterk vanaf waar je vist en wat voor vis je verwacht.
    Ik neem aan dat je niet met 24 begint als je denkt dat er volop brasem op komt want dan ben je naar mijn inzien bezig om er gelijk een paar te verspelen op de plek en is de brasem gelijk weer weg.
    Ik denk altijd dat je beter met een grotere haak begint en zodat er eerst meer vis op je plek moet komen voordat ze gaan bijten. Zo ontstaat voedselnijd en kun je gerust met wat grotere haken vissen.
    Met de feeder wil ik nog wel eens haken gebruiken met maat 8 en 16/00 onderlijn. Twee pieren en een paar casters erop en dan pik je echt die grote brasem eruit (>2 kg). Die moeten er natuurlijk wel zitten.
    Sjaak van Voorden

    Reageer

    • ultimate
      Newbie
      • 10-05-2006
      • 49

      #3
      hoi nou ik start eigenlijk wel altijd met 24 echt verspillen doe ik niet je moet wel stuk voor zichtiger wezen met een beste brazem eraan maar goed ieder zn eigen mening toch bedankt voor je reactie

      gr mike

      ps ik vis altijd met vaste stok

      Reageer

      • janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

        #4
        Als het om wedstrijd vissen gaat en dan op aantal ,Dan zal dat formaat haken beslist scoren Maar zondag moet ik bij ons op het spui vissen in de vliegende stroom voerkorven van 100 to 150 gr Onder lijntjes van 14 tot 22 honderste En als je mee wil doen voor de uitslag dan zal je toch ik schat een 20 kg vis moeten vangen en dat zie ik met dit soort haakjes nog niet een twee drie gebeuren Ik ga ook wel kijken bij de top competitie als ze langs komen bij ons op het voorns kanaal Als je ziet hoe die mannen zitten spelen met zo,n brasempje ,dat wil je niet weten Dat schiet echt niet op Ik vis bij ons in de we****** ook met 8 honderste en haakje 20 hardstikke leuk Maar daar halen we geen potjes mee uit Verder ga ik helemaal met sjaak mee We moeten de zaken wel in de juiste proporties blijven bekijken Als je dat friemel werk leuk vind lekker mee door gaan
        Groeten van Jan de visser

        Reageer

        • ultimate
          Newbie
          • 10-05-2006
          • 49

          #5
          he janb ook bedankt voor de reactie

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Wat ik mij dan afvraag....Hoe komt het eigenljk dat je met de vaste stok vaak in de haakmaten 18 en kleiner zit en met de feeder juist weer niet? In principe zou het toch hetzelfde moeten zijn...anders gezggd: Waarom bijt een klein bliekje wel op mijn haak 10 aan de feeder maar niet op de vaste stok?

            In het verlengde daarvan liggen de onderlijnen: Aan de feeder eigenlijk alleen 12/00 of dikker, aan de vaste stok 10/00 of dunner.... :?
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • ultimate
              Newbie
              • 10-05-2006
              • 49

              #7
              hoi eduard een onderlijn zegt heelveel (mijn mening altans) soms pak je net dat visje met 6,5/00 en met 8 net niet dat heb ik in de praktijk zat mee gemaakt teminste soms heeft zelfs de lengte van onderlijn een effect
              en met de feeder vis je vaker verder op water toch?(ben nog niet echt bekend met feerder maar goed haha)
              gr mike

              [Gewijzigd door ultimate op 06-02-06 at 06:30 PM]


              [Gewijzigd door ultimate op 06-02-06 at 06:31 PM]

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Eduard

                Wat ik mij dan afvraag....Hoe komt het eigenljk dat je met de vaste stok vaak in de haakmaten 18 en kleiner zit en met de feeder juist weer niet? In principe zou het toch hetzelfde moeten zijn...anders gezggd: Waarom bijt een klein bliekje wel op mijn haak 10 aan de feeder maar niet op de vaste stok?

                In het verlengde daarvan liggen de onderlijnen: Aan de feeder eigenlijk alleen 12/00 of dikker, aan de vaste stok 10/00 of dunner.... :?
                Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat er aan de feeder nog altijd een korf hangt van minimaal 20 gram of veel en veel zwaarder. Met de feeder heb je altijd de invloed van de korf tijdens het drillen van een vis. Je bent als het ware 'je korf aan het drillen'. De kans is groter dat een licht lijn hierdoor breekt als de vis hard met de kop schud. Ook zit je met grote afstanden waarover de vis wordt binnengedraaid. Bij het vissen met de vaste stok kun je exact aanvoelen hoeveel kracht je op je montage kan zetten omdat de vis direct onder de top te drillen is.

                Het kleine haakje wel op de vaste- en niet op de feederhengel? Ook hiervoor geld denk ik het bovenstaande stukje. Een vis kan zich sneller op het gewicht van de korf 'lostrekken'. Daarom zou ik een groter haakje gebruiken tijdens het feederen (als ik ooit zou gaan feederen ). Ook kun je met de vaste sneller aantikken op minimale aanbeetjes dan met de feeder. Dus schat ik zo in dat een kleine blei op de feeder al een aantal ongeziene tikjes heeft gegeven. Tikjes waarmee je met de vaste op aan zou slaan... Enneh... Mis zou slaan.

                Dit was een antwoord van iemand die 0,0 ervaring heeft met feederen en slechts in een ver verleden (toen wel zeer regelmatig) de vaste stok heeft gehanteerd. Dus...........

                Gr. Pieter


                [Gewijzigd door Pierre op 06-02-06 at 06:53 PM]

                Reageer

                • Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

                  #9
                  Ultimate, Pierre, bedankt voor de reactie, maarrrr... Inderdaad zegt een onderlijn heel veel. De dikte en de lengte...
                  Alles heeft te maken met aaspresentatie. Daarom willen we allemaal zo licht mogelijk vissen, om zo'n best mogelijke aaspresentatie te krijgen. Een vis ziet heel goed een verticale lijn in het water. Het verschil tussen 10/00 en 08/00 is voor een vis met het 'blote' oog waar te nemen (een lijn op de bodem -horizontaal- is minder zichtbaar voor een vis).
                  Ik begrijp dat de vistechniek heel veel bepaald. Een 10/00 hoofdlijn met de match op 40m gooi je gewoon aan stront. Hetzelfde geld voor de feeder. Vandaar dat die lijnen allemaal dikker moeten zijn. Met de vaste stok kun je met elastiek dunner vissen dan zonder.... is voor mij allemaal helemaal duidelijk en begrijpelijk. Maar die vis ziet niet met welke hengel ik vis. Die ziet alleen het aas. Waarom pakt ie als ik met de picker op 13m zit wel mijn made, piertje of andere lekkernij als ik met een haakje 10, onderlijn 14/00 zit te vissen en met de vaste stok op 13m moet teruggaan naar haakje 18 (of kleiner) en onderlijn10/00 (of dunner)....? :?
                  groet,
                  Eduard

                  Reageer

                  • ultimate
                    Newbie
                    • 10-05-2006
                    • 49

                    #10
                    he allemaal heb het weekend ge feederd (me oom zei probeer dit eens) dus kan nu iets mee praten over de feeder techniek haha maar als ik echt mag kiezen staat de vaste stok nog steeds op 1 (mijn mening) maar van weekend stond vrij veel wind bij het water dus ik met de feeder(is dan best wel ideaal) is even beetje wennen om met zn lengte snoer precies te gooien op dezelfde plek maar na zn 4 a 5 keer in gooien ging dat ook perfect.het is wat anders dan een dobbertje haha. dunner dan 12/00 boven lijn word zo iel op een feeder als je bv een 40gram korf eraan heb en je hebt een voer plek gemaakt hang je je snoer vast aan het klipje op de molen dus als je dan veelste hard gooit weet je wel wat er gebeurt.en op de vaste stok hebben de meeste wel elastiek in de top dus die vangen de klappen wel op.

                    gr mike voor eerst echt gefeerderd

                    Reageer

                    • brielsemaasliefhebber
                      vis gek
                      • 06-06-2006
                      • 1231
                      • Brielle

                      #11
                      ik zelf vis niet veel met die maten waar jij mee zit ik zelf vis het meest met haak nummer 14 /12/10 en dat is met de feeder en als het echt loopt zoals een paar weken terug toen ving ik in drie uur tijd 40 kilo brasem dan stap ik over op maat 6 of 8 en met een lijn dikte van 20 mm sommige vissers vinden dat geen vissen meer maar ik ben het daaar niet mee eens want als je een wedstrijd wil winnen moet je daar alles voor doen

                      groeten m...........
                      GROETEN VAN EEN VIS GEK

                      Reageer

                      • ultimate
                        Newbie
                        • 10-05-2006
                        • 49

                        #12
                        he met de feerder waar ik mee gevist heeft zat haak 16 op met boven lijn dikte 16/00 met onderlijn 12/00

                        gr mike

                        Reageer

                        • john van den broek
                          Specimen Hunter
                          • 30-03-2003
                          • 1089
                          • Venray

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door brielsemaasliefhebber

                          ik zelf vis niet veel met die maten waar jij mee zit ik zelf vis het meest met haak nummer 14 /12/10 en dat is met de feeder en als het echt loopt zoals een paar weken terug toen ving ik in drie uur tijd 40 kilo brasem dan stap ik over op maat 6 of 8 en met een lijn dikte van 20 mm sommige vissers vinden dat geen vissen meer maar ik ben het daaar niet mee eens want als je een wedstrijd wil winnen moet je daar alles voor doen

                          groeten m...........
                          Een onderlijn van 20 mm dikte ???
                          Omgerekend is dat 2,0 cm dik, je zult wel 20/00 bedoelen en dat is 0,20 mm.

                          Zelf start ik altijd met haakmaatje 8 en 14/00 en pas dit onder het vissen aan, of een grotere haak of een kleinere haak. Ook de onderlijn dikte en lengte varieer ik totdat ik heb "gevonden" waar ik die dag de vissen mee kan vangen.



                          [Gewijzigd door john van den broek op 06-06-06 at 09:58 PM]
                          Groet John.

                          www.baitstore.nl

                          Reageer

                          • Kosmozz
                            Match en Feeder
                            • 25-07-2005
                            • 1959
                            • Hannut

                            #14
                            Volgens mij heb je de getallen verwisseld John 20 mm is 2.0 cm
                            Carpe Diem

                            Reageer

                            • janb
                              jan b
                              • 21-11-2005
                              • 1982
                              • 't Nieuweland

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ultimate

                              he met de feerder waar ik mee gevist heeft zat haak 16 op met boven lijn dikte 16/00 met onderlijn 12/00

                              gr mike
                              Mike als je er echt de vis op krijgt is het een doffe ellende We hebben het pas mee gemaakt met een lid van onze vereniging op het haring vliet Had niet zwaarder in z,n kist dan 16 honderste en haak 14 De man heeft vrijwel de hele morgen staan reperen En werd dan ook laatste met 25 kg en de no 1 pakte 50 kg Ik had maar 44 kg Maar ik viste iets te zwaar denk ik nylon 30 honderst recht door en onder lijntjes 25 honderste Als de vis er is moet je je slag slaan en niet je dag vergallen met reparaties aan je systeem O,ja ik had er een haakje 6 op staan ,werkte prima ,geen problemen[ Beetje grof] ,so wath
                              Groeten van Jan de visser

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎