advies gevraagd over olivettilood

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    #16
    Hallo

    bij zijwaardse krachten ( Strooming of met het bulklood vlak bij de bodem ) is een bollood,je het besten
    omdat een bolvorm de kleinste afmeting heeft met de zelfde inhoud
    zijwaards heeft de bolvorm het minste weerstand

    en wat ik tegen gekomen ben als heel belangrijk het totaal van lood en dobber ook al heb je een dunne antenne dan nog zet een zware dobber lood combenatie zich moeilijk in beweging bij een aanbeet
    gr Gerard

    Reageer

    • janb
      jan b
      • 21-11-2005
      • 1982
      • 't Nieuweland

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door lolo

      Beste janb
      Als je gewoon bulk lood neem bv 1 groot loodhagel BB die zit vast op je lijn dan moet de vis ook dit lood mee trekken. (weerstand voor de vis) Olivettie is een schuifloodtje die vrij over de lijn schuift en onder de schuiflood daar zet ik een paar zo klein mogelijk loodhageltjes, dus de vis heeft veel minder lood onder te trekken (dus minder weestand) want hij trek alleen maar aan de kleine loodhagel en dobber.
      Hopelijk is dit wat duidelijker .
      Gr lolo
      Dus de olivettie word door de vis bij een aan beet niet mee naar beneden getrokken ja ja Ik vis de hele winter bij ons in de havens met bulk lood op 3mtr water De bulk word op gesloten boven en onder dat schuift me veel te veel over de lijn En aan de onderzijde doe ik 3 loodjes voor de aas presentatie Maar mijn doelstelling van bulk is snel naar de bodem [vis]en zo min mogelijk in de war raken Voor een verfijnde aas aanbieding ,werk ik meestal met de logaritmische loodsetting kogel of styllood of het 3 loodjes systeem Maar ik werk het meest met styllood niets ten nadelen van kogellood maar styllood is een persoonlijke voorkeur Ik ga ook pas over op bulk v,a 1gr en als ik veel vis verwacht
      Groeten van Jan de visser

      Reageer

      • lolo
        Geniet maar niet met mate
        • 01-05-2003
        • 3873
        • Weesp

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door lolo

        Beste janb
        Als je gewoon bulk lood neem bv 1 groot loodhagel BB die zit vast op je lijn dan moet de vis ook dit lood mee trekken. (weerstand voor de vis) Olivettie is een schuifloodtje die vrij over de lijn schuift en onder de schuiflood daar zet ik een paar zo klein mogelijk loodhageltjes, dus de vis heeft veel minder lood onder te trekken (dus minder weestand) want hij trek alleen maar aan de kleine loodhagel en dobber.
        Hopelijk is dit wat duidelijker .
        Gr lolo
        Oorspronkelijk geplaatst door janb

        Dus de olivettie word door de vis bij een aan beet niet mee naar beneden getrokken ja ja Ik vis de hele winter bij ons in de havens met bulk lood op 3mtr water De bulk word op gesloten boven en onder dat schuift me veel te veel over de lijn En aan de onderzijde doe ik 3 loodjes voor de aas presentatie Maar mijn doelstelling van bulk is snel naar de bodem [vis]en zo min mogelijk in de war raken Voor een verfijnde aas aanbieding ,werk ik meestal met de logaritmische loodsetting kogel of styllood of het 3 loodjes systeem Maar ik werk het meest met styllood niets ten nadelen van kogellood maar styllood is een persoonlijke voorkeur Ik ga ook pas over op bulk v,a 1gr en als ik veel vis verwacht
        De snelheid dat de vis de dobber onder trek is sneller dan het olivettie loodtje kan zinken ,dat heb ik namelijk net getest
        Groetjes
        Johnny

        Match
        Feeder
        Stok

        Reageer

        • jeroenk
          zolang er geen ijs ligt..
          • 27-12-2005
          • 1490
          • Oldebroek

          #19
          maar als dat zo is, zal het gewicht van het olivettiloodje niet aan de dobber trekken, en zal de vis dus veel meer weerstand van de dobber hebben.

          Reageer

          • rickie
            hoe kouder hoe beter
            • 18-11-2005
            • 2377
            • Oldebroek

            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk

            maar als dat zo is, zal het gewicht van het olivettiloodje niet aan de dobber trekken, en zal de vis dus veel meer weerstand van de dobber hebben.
            klopt, had ik ook al eens getest! Daarom knijp ik boven een stylloodje ook een loodhagel op de lijn, zodat deze niet schuift.

            Reageer

            • rickie
              hoe kouder hoe beter
              • 18-11-2005
              • 2377
              • Oldebroek

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door lolo

              Beste janb
              Als je gewoon bulk lood neem bv 1 groot loodhagel BB die zit vast op je lijn dan moet de vis ook dit lood mee trekken. (weerstand voor de vis) Olivettie is een schuifloodtje die vrij over de lijn schuift en onder de schuiflood daar zet ik een paar zo klein mogelijk loodhageltjes, dus de vis heeft veel minder lood onder te trekken (dus minder weestand) want hij trek alleen maar aan de kleine loodhagel en dobber.
              Hopelijk is dit wat duidelijker .
              Gr lolo
              Dit wat je nu zegt, maakt weinig uit hoor! Lood heeft een vast soortelijk gewicht. 10 kleine hageltjes van 0,1 gram zullen net zoveel volume hebben als 1 stylloodje van 1,0 gram.
              Het enige verschil wat je tussen beiden kan maken, is dat een stylloodje wat minder weerstand heeft door zijn aerodynamische vorm. Dit verschil is zo klein, dat je het kan verwaarlozen.

              Reageer

              • janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door tester

                Hallo

                bij zijwaardse krachten ( Strooming of met het bulklood vlak bij de bodem ) is een bollood,je het besten
                omdat een bolvorm de kleinste afmeting heeft met de zelfde inhoud
                zijwaards heeft de bolvorm het minste weerstand

                en wat ik tegen gekomen ben als heel belangrijk het totaal van lood en dobber ook al heb je een dunne antenne dan nog zet een zware dobber lood combenatie zich moeilijk in beweging bij een aanbeet
                Zo is dat ,ik ga helemaal met je mee Kijk je kunt wel een pap fles uit loden ,maar je komt dan in de problemen met de waterverplaatsing van zo,n ltr fles Ik viste vroeger met Rotterdammers En kraal pennen grote dobbers met veel water verplaatsing Ik ben toen zelf dobbertjes gaan maken van vliermerg piep klein 0,3 tot 0,7 met miniemale water verplaatsing voor de snelle visserij kleine slanke pennen Sorry ik dwaal weer af Maar tester slaat wel de spijker op de kop
                Groeten van Jan de visser

                Reageer

                • brielsemaasliefhebber
                  vis gek
                  • 06-06-2006
                  • 1231
                  • Brielle

                  #23
                  ja janb dat doe je wel eens vaker dat afdwalen maar daarna komt er toch nog wel nuttigge informatie nou ik zal verder niet afdwalen ha ha ha ha
                  GROETEN VAN EEN VIS GEK

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎