advies gevraagd over olivettilood

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • antoinette
    Specimen Hunter
    • 13-11-2005
    • 1926
    • oudenhoorn

    advies gevraagd over olivettilood

    hoi collega's :-)

    ff wat vraagjes over olivettilood.
    1) hoe bevestig je ze op de lijn ? met een stoppertje of kleine loodhagel ?
    2) als de vis aanbijt is het dan niet zo dat de vis meer het gewicht voelt van de dobber dan bij vast lood ? immers dat olivettilood schuivt en heeft weerstand.

    bij voorbaat dank
  • SvVoorden
    Sportvisser
    • 26-07-2002
    • 747
    • Woerden

    #2
    Een olivetti kun je gewoon laten schuiven over de lijn en afstoppen met een klein loodje, eventueel ook aan de bovenkant.
    Volgens mij wordt de weerstand niet groter door gebruik van een olivetti. Het voordeel van olivetti is dat er rubber in zit en het lood niet elke keer dicht zit zoals bij ander schuiflood.
    Sjaak van Voorden

    Reageer

    • lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

      #3
      hoihoi Bijna alle tuigen heb ik met een olivettie ik doe meestal 75 % olivettie en 25 % loodhagels om de dobber op punt te stellen .
      Alle loodhagels doe ik onder de olivettie op het moment dat de vis de dobber onder trek dan heeft hij alleen de weerstand van die 25 % loodhagel omdat de olivettie vrij spel heeft dus die weerstand voelt de vis niet en als ik dus moet spelen met het lood dan schuif ik gewoon een loodhagel naar boven en de rest meestal zijn dat nog een stuk of 5 loodhagels daar speel ik mee om een ander aaspresentatie te geven.
      En onder de 0,75 gram gebruik ik alleen lood hagel.
      Gr lolo
      Groetjes
      Johnny

      Match
      Feeder
      Stok

      Reageer

      • brielsemaasliefhebber
        vis gek
        • 06-06-2006
        • 1231
        • Brielle

        #4
        ik gebruik ook meestal olivetti lood maar ik doe er meestal een stoppertje in want mijn ervring met opsluiten tussen twee loodhagels is dat naar meerdere aanbeten de loodjes wat los gaan zitten en dan ben je meer bezig met lood vast zetten dan met vissen ..

        groeten m.............
        GROETEN VAN EEN VIS GEK

        Reageer

        • antoinette
          Specimen Hunter
          • 13-11-2005
          • 1926
          • oudenhoorn

          #5
          maakt het dan ook nog verschil of het stromend water is of stilstaand ? want die olivettiloodjes zijn best groot dus ook meer vatbaar voor stroming

          Reageer

          • brielsemaasliefhebber
            vis gek
            • 06-06-2006
            • 1231
            • Brielle

            #6
            dat durf ik je eigenlijk niet te zeggen maar het licht ook aan de waterdiepte als het diep water is vis ik altijd met bulk lood en of dat dan invloed heb met stroming denk het zelf niet en anders neem je van die kegeltjes vormen die gebruik ik altijd van colmic die zijn wat slanker

            groeten m...............
            GROETEN VAN EEN VIS GEK

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              #7
              Antoinette, als je een bulk lood neem van hagel,of een bulk van colmic ,sensas of welk merk ook ,het blijft altijd een bobbel en weerstand dus wat is het verschil
              Ik doe meestal wel met ondiep water het bulk zo hoog mogelijk tegen de dobber aan .
              Groetjes
              lolo
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door lolo

                hoihoi Bijna alle tuigen heb ik met een olivettie ik doe meestal 75 % olivettie en 25 % loodhagels om de dobber op punt te stellen .
                Alle loodhagels doe ik onder de olivettie op het moment dat de vis de dobber onder trek dan heeft hij alleen de weerstand van die 25 % loodhagel omdat de olivettie vrij spel heeft dus die weerstand voelt de vis niet en als ik dus moet spelen met het lood dan schuif ik gewoon een loodhagel naar boven en de rest meestal zijn dat nog een stuk of 5 loodhagels daar speel ik mee om een ander aaspresentatie te geven.
                En onder de 0,75 gram gebruik ik alleen lood hagel.
                Gr lolo
                nou merk ik dat ik oud wordt, de vis verplaatst wel de dobber maar niet het lood!!Ik begrijp hier echt niets van Zal dan toch de leeftijd wel wezen
                Groeten van Jan de visser

                Reageer

                • lolo
                  Geniet maar niet met mate
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

                  #9
                  Beste janb
                  Als je gewoon bulk lood neem bv 1 groot loodhagel BB die zit vast op je lijn dan moet de vis ook dit lood mee trekken. (weerstand voor de vis) Olivettie is een schuifloodtje die vrij over de lijn schuift en onder de schuiflood daar zet ik een paar zo klein mogelijk loodhageltjes, dus de vis heeft veel minder lood onder te trekken (dus minder weestand) want hij trek alleen maar aan de kleine loodhagel en dobber.
                  Hopelijk is dit wat duidelijker .
                  Gr lolo
                  Groetjes
                  Johnny

                  Match
                  Feeder
                  Stok

                  Reageer

                  • jeroenk
                    zolang er geen ijs ligt..
                    • 27-12-2005
                    • 1490
                    • Oldebroek

                    #10
                    volgens mij klopt dit niet helemaal, want dan zou de vis toch veel meer weerstand van de dobber hebben?
                    het enige voordeel van een olivette-loodjes zijn volgens mij, de vorm en het formaat.
                    door de druppelvorm zinken ze sneller,
                    en in verhouding met loodhagels zijn ze veel kleiner. (en dat heeft dus minder weerstand in het water)

                    Reageer

                    • lolo
                      Geniet maar niet met mate
                      • 01-05-2003
                      • 3873
                      • Weesp

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                      2) als de vis aanbijt is het dan niet zo dat de vis meer het gewicht voelt van de dobber dan bij vast lood ? immers dat olivettilood schuivt en heeft weerstand.

                      bij voorbaat dank
                      Om even hier op terug te komen door middel van die kleine loodhagels pijl ik meestal de dobber zo uit dat je heel scherp kan vissen en als er ook maar gesnuffeld word aan het aas geef dit een reactie op de dobber .
                      Zo vis ik al een poos maar er zullen vast wel andere manieren zijn wat nog beter is ...en tuurlijk horen wij die ook graag..
                      Gr Lolo
                      Groetjes
                      Johnny

                      Match
                      Feeder
                      Stok

                      Reageer

                      • lolo
                        Geniet maar niet met mate
                        • 01-05-2003
                        • 3873
                        • Weesp

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk

                        volgens mij klopt dit niet helemaal, want dan zou de vis toch veel meer weerstand van de dobber hebben?
                        het enige voordeel van een olivette-loodjes zijn volgens mij, de vorm en het formaat.
                        door de druppelvorm zinken ze sneller,
                        en in verhouding met loodhagels zijn ze veel kleiner. (en dat heeft dus minder weerstand in het water)
                        Ok dat zal kunnen maar dan wil ik graag weten wat geef dan meer weerstand ...de dobber die heel fijn uitgepijld is of het lood die de vis onder moet trekken. Ps en wat voor dobber praten we slank bol hoe zwaar enz enz



                        [Gewijzigd door lolo op 06-08-06 at 07:15 PM]
                        Groetjes
                        Johnny

                        Match
                        Feeder
                        Stok

                        Reageer

                        • jeroenk
                          zolang er geen ijs ligt..
                          • 27-12-2005
                          • 1490
                          • Oldebroek

                          #13
                          mischien dat ik het verkeerd begrijp maar:

                          als het olivettielood over de lijn schuift tijdens een beet, (wat mij onwaarschijnlijk lijkt tenzij het op de bodem ligt, of de vis omhoog zwemt.)
                          dan zal dat gewicht op dat moment niet aan de dobber hangen, dus de dobber is op dat moment niet nauwkeurig meer, dus meer weerstand van de vis.
                          en ik denk dat buiten de "wrijvingsweerstand"(voor zover je daar kan van spreken in water) het olivettieloodje geen weerstand bied die nadelig is voor de vis. omdat de krachten dezelfde kant opgaan. nl: de zwaartekracht, en de naar beneden werkende kracht van de vis.
                          zwemt de vis opzij, dan zal deze wel enige weerstand hebben van het olivettielood, maar de scherp uitgelode dobber registreerd deze beweging gelijk.



                          [Gewijzigd door jeroenk op 06-08-06 at 07:26 PM]

                          Reageer

                          • lolo
                            Geniet maar niet met mate
                            • 01-05-2003
                            • 3873
                            • Weesp

                            #14
                            Ik vind dit wel een leuke teorie en ga het uit testen van het weekend wat geef meer weerstand als je het verhaal van jou lees zit daar ook weer wat in.
                            Mischien zijn er nog meer ideen??
                            Gr lolo
                            Groetjes
                            Johnny

                            Match
                            Feeder
                            Stok

                            Reageer

                            • jeroenk
                              zolang er geen ijs ligt..
                              • 27-12-2005
                              • 1490
                              • Oldebroek

                              #15
                              ik heb het eens geprobeert aan de lagevaart,
                              mijn loodjes sloegen steeds om het schuivende olivettieloodje. dus heb ik het olivettiloodje klem tussen de loodhagels gezet. ik kon vistechnisch geen nadelen zien, en de vangsten bleven ook hetzelfde.

                              word een leuke discussie zo

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎