Vis onthaken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    Vis onthaken

    Ik heb vanmiddag lekker 4 uurtjes gevist met de vaste stok en leuk gevangen. Echter heb ik een kolblei gevangen die de haak te ver had geslikt en het leek mij niet verstandig om te proberen deze er nog uit te halen. Dus dacht ik slim te zijn door de lijn door te knippen. Toen ik na afloop van het vissen het leefnet wilde legen bleek deze vis het loodje gelegd te hebben.

    Nu is mijn vraag hoe kan ik dit voorkomen? Wat doen jullie als een vis de haak te ver geslikt heeft?
    Vaste stok | Match | Feeder
  • Tim1995
    Lerende visser
    • 04-11-2009
    • 245
    • Overijse

    #2
    Zoals jij, knippen.
    Als je begint te fruniken in zn mond sterf die zeker, anders heeft die nog een kans.

    Tim
    http://delanevissers.skynetblogs.be/...-van-de-vijver
    Mijn favoriete stek

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Voorkomen kan je het nooit. Maar als de vis groot en stevig en de lijn dun genoeg is, mag je ook er een ruk aan geven. Vaak schiet de haak dan los en als de lijn breekt dan vaak dicht bij de haak. Dit trekken kan niet echt kwaad, het is in ieder geval 10x beter dan eerst met je hakensteker tegen zijn kieuwen enzo porren, want daar bloed een vis wel van.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • TheSir
        Newbie
        • 12-05-2010
        • 28
        • Groningen

        #4
        Nou met die hakenstekers van tegenwoordig kom je een heel eind om een vis niet te beschadigen als de haak geslikt is of ver achterin de bek zit.
        Met die metalen dingen van vroeger kon je er beter een ruk aangeven maar met die kleine stekers van plastic/kunstof van tegenwoordig kom je een heel eind met een beetje beleid.

        Zowieso mijn ervaring met kleine tot middelgrote witvis is dat 9 van de 10 die de haak slikken (of de haak in de kieuwen) overleven het niet, ook al knip je de haak eraf. De een zegt dit, de ander doet dat. Ik handel naar de situatie wat mij de beste oplossing lijkt op dat moment.

        Reageer

        • henkus
          Met enige kennis...
          • 23-12-2008
          • 457
          • hoogmade

          #5
          I.d.d. met een goede hakensteker kom je een heel eind, als de vis hem diep in zijn bek gehaakt heeft krijg je hem nog wel onbeschadigd (de vis dan) terug,

          bij echte slikkers kan je inderdaad het beste de lijn doorknippen, maar een garantie s dat nooit.

          Ik heb prachtige gezonde vissen die keurig voor in de lip gehaakt waren (of soms zelfs vals gehaakt) in enkele minuten tijd op hun rug boven zien komen, doodzonde, en waarom? ik heb geen idee.

          Ik heb ook gezien hoe mensen een haakje via de bek uit de staart probeerden te krijgen en wonderbaarlijk genoeg ze allemaal levend uit het net toverde na een visdag.

          m.a.v. soms doe je er niets aan en soms gaat alles goed, maar probeer ten alle tijden zo netjes mogelijk met de vis om te gaan (laat ook geen lijken drijven na je visdag, dat is zo'n slechte reclame voor de sport)

          Reageer

          • reijntjes
            Swingt(o)(i)pper
            • 12-12-2005
            • 3497
            • Asten

            #6
            Wat is een goede hakensteker ??
            Groeten

            Frank

            2015 de Belgen verslagen in eigen huis
            2016 walk-over Blauforlaet !
            2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
            2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
            2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

            Reageer

            • SvVoorden
              Sportvisser
              • 26-07-2002
              • 747
              • Woerden

              #7
              Ik heb over het algemeen geen dode vis in het net maar soms bloed een vis al als je deze binnenhaald. In het geval van brasem, voorn of kolblei is het dan meestal te laat. Windes zijn was sterker wat dit betreft. die heb ik het bloed uit de kieuwen zien komen en dat stopte na een tijdje. Uren later zwemt zo'n vis gewoon weg.

              Ik heb zelf een metalen angelsteker maar wel één die net zo gevormt is als die kunststof dingen. Metaal buigt niet en dat vind ik fijner. Die ouderwetse met een V op het einde zijn inderdaad niet meer van deze tijd als een haak diep zit.
              Meestal probeer ik de haak er overigens wel uit te halen want als je goed met een hakensteker overweg kunt lukt het vaak toch wel. Na twee pogingen zet ik mijn tanden in de lijn. Niet zoals sommigen die even doodleuk de lijn door trekken!

              Soms gaat er inderdaad een vis dood en dat is altijd vervelend. Ik denk altijd maar zo, die vis wordt weer opgegeten door andere beesten in en om het water en gaat zo de voedingscyclus weer in.
              Sjaak van Voorden

              Reageer

              • speciman
                zo kalm als een zalm
                • 07-05-2010
                • 347
                • maas

                #8
                ik heb last nog een flinke baars gevangen mooi voor in zijn bekje gehaakt alleen de vorige issers niet er stak ongeveer 10-15 cm lijn uit die heb ik zo dicht mogelijk bij de hak afgeknipt.

                Reageer

                • dirkpost
                  Frequent aanwezig
                  • 26-09-2008
                  • 156
                  • Rijssen

                  #9
                  Ik gebruik altijd nog de hakesteker met de V en heb nooit problemen er mee.
                  Heb ook de nieuwere van kunstof wel,maar vind de hakesteker met de V gewoon fijner om mee te onthaken.
                  gr Dirk

                  Reageer

                  • TheSir
                    Newbie
                    • 12-05-2010
                    • 28
                    • Groningen

                    #10
                    Ik heb de oude metalen V stekers ook nog wel maar gebruik ze nooit meer omdat de kans dat je de vis beschadigd echt groter is als met de nieuwe kustoffen stekers. Ook logisch gezien de ouden randen hebben en de nieuwe stekers helemaal rond.

                    Vind de nieuwe ook makkelijker te gebruken. Over de lijn heen laten glijden tot de haak, klein zetje met een kleine draai en hop hij is er uit.


                    Ik gebruik zelf de rode op de afbeelding met de clip en met een grote en kleine steker. Ideaal dingetje.

                    Reageer

                    • Nick MC Daddy
                      Met enige kennis...
                      • 08-03-2004
                      • 316
                      • Noordwijkerhout

                      #11
                      Als die geslikt zit, neem ik tegenwoordig geen risico meer en knip ik mijn lijn kapot. Nieuw onderlijntje zit er ook na drie tellen op. Het is me al te vaak overkomen dat je (ondanks de hakenstekers van tegenwoordig) toch net ff verkeerd met je hakensteker prikt met als gevolg toch een dode vis in je net. Zonde en is niet nodig.

                      Reageer

                      • RvHartingsveldt
                        Newbie
                        • 23-07-2010
                        • 19
                        • Nieuwerkerk aan den ijssel

                        #12
                        ik gebruik een steker (staat niet op de afbeelding hierboven) waar je je draad doorheen doet en dan kun je je haak er zo uit duwen zonder de vis te beschadigen

                        Reageer

                        • jaccyd
                          Newbie
                          • 03-08-2010
                          • 1
                          • Landgraaf

                          #13
                          Ik vis tegenwoordig zonder weerhaak, gaan ze nog makkelijker los en de vis verspelen door het weerhaakloze haakje heb ik geen slechte(re) ervaring mee.

                          En ik kijk hoe diep de haak zit en anders probeer ik niks, meteen knippen en nieuw haakje.

                          Reageer

                          • Bas Nijmegen
                            wedstrijdvisser
                            • 13-01-2009
                            • 541
                            • Nijmegen

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                            Wat is een goede hakensteker ??
                            Voor mij is dat de Stonfo hakensteker. Volgens mij dezelfde als The Sir op zijn plaatje heeft staan. Maar dan in een andere kleur. Ik heb al heel wat hakenstekers gebruikt, maar de Stonfo is veruit mijn favoriet. Nooit gedacht dat een stukje plastic zo'n verschil kan uitmaken. Kan ook niet goed uitleggen waarom, maar hij is ideaal en snel.

                            Gr. Bas

                            Een vis vangen is niet moeilijk.
                            Vis blijven vangen wel...

                            Reageer

                            • Bas Nijmegen
                              wedstrijdvisser
                              • 13-01-2009
                              • 541
                              • Nijmegen

                              #15
                              O ja,

                              Ik weet niet waar de prikker voor dient, misschien kan iemand dat mij vertellen...
                              Ik gebruik hem wel eens, maar dan om de lijn uit de knoop te halen, wat gelukkig niet zo vaak voor komt.

                              Gr. Bas
                              Gr. Bas

                              Een vis vangen is niet moeilijk.
                              Vis blijven vangen wel...

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎