peilen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Emiel
    .........
    • 07-09-2004
    • 70
    • oldemarkt

    peilen

    goedendag allemaal....

    ik heb het vissen sinds een paar weken weer opgepakt....direct weer helemaal los geslagen....hahaha...

    nu was ik vandaag met de vaste stok aan het vissen,en had zo gepeild met een verklikker loodje op 15 cm van de haak....

    nu wou het niet erg bijten,dus een en ander proberen,gepeild toen met staande haak...

    nu komt ie...of het kan aan mij liggen...

    maar ik hoefde de dobber helemaal niet hoger of lager te zetten...klopt dit wel.....

    groeten
  • Bollekneiter
    Met enige kennis...
    • 11-02-2010
    • 479
    • Amsterdam

    #2
    Dit kan inderdaad niet.

    Je hebt waarschijnlijk fout gepeild.

    Als je de eerste keer goed had gepeild, had je de dobber zo'n 15cm (lengte haak - verklikker loodje) naar beneden moeten schuiven.

    Zorg dat je veel aandacht besteed aan het peilen, dit kan het verschil zijn tussen (veel) vis vangen en uren staren naar een dobber die niet onder zal gaan.

    Reageer

    • Emiel
      .........
      • 07-09-2004
      • 70
      • oldemarkt

      #3
      oke,had al zo'n vermoeden...
      kan het zijn dat het peil lood 15 cm de bagger in zakt misschien....

      grusse

      Reageer

      • Master
        Voerboer
        • 26-02-2007
        • 1148
        • Zoetermeer

        #4
        In de bagger zakken van het peillood kan, maar dat moet je dan voelen wanneer je weer optrekt. Hij zit dan min of meer vast, zeker wanneer het de 15 cm betreft. Mogeliojk heb je gepeild in een kuil in de bodem. Kan weleens gebeuren wanneer er recentelijk gebaggerd is.
        Kijk in ieder geval eens naar je dobber. Als die te los zit schuift die naar beneden door het aanslaan of bij het spartelen van een vis. Dat los je op door meer rubbertjes op het onderlichaam te zetten. Ik heb er standaard 3. Jij misschien maar 1?
        Theo de Kreij.
        www.natuurzorg.eu

        Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2325
          • Ter Apel

          #5
          Een tip die Bobb Nudd gaf in een van zíjn video's is om de onderatenne vast te zetten met 3 rubbertjes. Mocht er 1 scheuren dan zit je onderantenne altijd nog vast met 2 rubbertjes.

          Ik peil altijd met een 5 grams peilloodje met een stukje kurk. Haak gaat door het oogje van het peillood en vervolgens prik hem in het stukje kurk. Vervolgens laat je het peilloodje recht onder de hengeltop naar beneden zakken. Verdwijnt je dobber nu onder water dan schuif je hem net zolang omhoog dat de bovenantenne boven water uit komt. Nu vis je met een staande haak d.w.z. je haak staat boven de bodem. Wil je gericht op zeelt en brasem vissen dan schuif je de dobber een onderlijnlengte om hoog, zodat de onderlijn op de bodem ligt.

          Vergeet vooral bij het peilen niet om ook iets links en rechts van je stek te peilen om zo de bodemstructuur te ontdekken. Vergeet daarnaast niet om het na het peilen de positie van je dobber te markeren op je hengel. Dit kan met een vetkrijtje of een elastiekje. Wil je nu je dobber verschuiven en later weer op de bodem vissen dan kun je heel gemakkelijk je dobber weer op de juiste diepte zetten zonder opnieuw te hoeven peilen.

          Ik ben geen ervaren witvisser, maar ik hanteer bovenstaande methode en vang daar vis mee.
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • Joas
            Frequent aanwezig
            • 18-07-2009
            • 199
            • Breamcity

            #6
            markeren op de hengel zou ik zeker doen! Behalve natuurlijk bij getijdeverschil. Je ziet soms gasten 5 x per wedstrijd opnieuw peilen. Kost tijd en geeft onrust op je voer. Het gaat ook prima met wat tipex. Na het vissen makkelijk van je hengel af te krabben en goed bestand tegen water, bijv bij regen.

            Reageer

            • Emiel
              .........
              • 07-09-2004
              • 70
              • oldemarkt

              #7
              oke heren....

              bedankt voor de antwoorden en tips,zal vrijdag opnieuwe naaar dezelfde stek geen,en kijken wat er mis is gegaan....

              maar loden jullie thuis,met tuigjes maken,ook al met verklikker lood...of pas an de waterkant verklikkerlood erop...

              groeten

              Reageer

              • Arron
                Frequent aanwezig
                • 26-02-2004
                • 185
                • Brass

                #8
                Soms zie ik mannen onder hun top peilen en gooien daarna in maar liggen 1.50m veder door het lange slageind, en toch vangen die vis je weet dan toch niet hoe diep het daar is !?
                alle begin is moeilijk

                Reageer

                • Foxdonut
                  I have a bream!
                  • 09-04-2010
                  • 1237
                  • Gro

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Arron
                  Soms zie ik mannen onder hun top peilen en gooien daarna in maar liggen 1.50m veder door het lange slageind, en toch vangen die vis je weet dan toch niet hoe diep het daar is !?
                  Het kan in sommige gevallen zijn dat ze afpeilen op het einde van het talud, wanneer ze er dan overheen vissen met een lange slag of door middel van wind of stroming zal het aas als het ware tegen het talud aan blazen (en dan vist men opeens op de juiste diepte). Vaak bevind de vis zich aan het einde van zo'n taludje.
                  Groet,

                  Foxdonut


                  www.wedstrijdvisser.com

                  Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                  Reageer

                  • preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen
                    • 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

                    #10
                    Opmerkingen:

                    -tijdens de 1e peiling zou het peillood al in de bagger gezakt moeten zijn, dus daar ligt het niet aan
                    -ik gebruik standaard 3 rubbertjes, soms 4 bij zware dobbers en lange onderantennes en ik gebruik ze liever van plastic dan siliconen, omdat die minder snel inscheuren
                    -de peilloodjes van Stonfo van messing en geel plastic zijn voor mij de beste die er zijn voor peilen op de haak
                    -verschuiven van de dobber kun je doen, maar ook als je diverse onderlijnlengtes gebruikt is tussendoor peilen aan te raden
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎