Welke lijn vanaf de boot of strand?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    Wedstrijdvisser
    • 10-02-2010
    • 148
    • Woerden

    Welke lijn vanaf de boot of strand?

    Hallo allemaal,

    Na jaren het zoute water genegeerd te hebben, wil ik eindelijk de spullen weer eens afstoffen en vanaf het najaar het zilte nat weer gaan bestoken met pieren, zagers etc.!

    De Hengels, molens en (vooral!) nylon lijnen zijn nodig aan vervanging toe. Ik ben dan ook vooral benieuwd welke lijnen (diameter) jullie gebruiken vanaf zowel de boot als vanaf het strand / pier.

    Vissen jullie met een voorslag en, zo ja, hoe dik is die dan tov de hoofdlijn? en hoe dik houdt je de lijn van de paternoster (zelf maken) en de onderlijntjes?

    Kennelijk is mijn 0,40mm met 8kg trekkracht enigzins achterhaald.... Afgelopen week bleek dat mijn nieuwe nylon voor de snoekhengel met 0,28mm al meer trekkracht had dan mijn oude zee-nylon :-)

    Dusss ik ben benieuwd naar alle info mbt lijnen voor vanaf zowel de boot als het strand / pier!

    Ik weet dat dit erg algemeen is, maar ik moet toch weer ergens eens beginnen he?

    Dank!

    p.s. vragen mbt welke hengels en molens komen later wel, maar info is ook welkom!
    Ga toch vissen!
  • fpulles
    omgeturnd
    • 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

    #2
    Hallo Kingfisher,

    Van de kant zou ik gebruik maken van max. 30/oo. natuurlijk is een voorslag dan vereist. Er zijn tegenwoordig hele goede
    tapse voorslagen ( van 32/00 naar 60/oo) verkrijgbaar. Vis je niet met een taps toelopende voorslag is het toch aan te raden om hem in 2 gedeelten op te bouwen. Vb.: Aan je hoofdlijn knoop je een stuk van ca 2m met 40/oo, vervolgens daar weer een stuk van 7m met 50/oo of 60/oo; al gelang je wens.

    Voor de boot kun je volstaan met 40/oo zonder voorslag. Mocht je toch nog een stukje zekerheid willen hebben kan je er een voorslag aan doen (ca 4m; naar gelang de lengte van je hengel) van 60/oo.

    Voor de onderlijndikte gebruikte ik altijd 60/oo. De zijlijntjes is afhankelijk op welke vissoort je vist en met welk aas, en de lengte van je onderlijn

    Normale "standaard" platvis lijntjes waren bij mij 30/oo.

    Als ik viste met een langere (1m/1,5m) dwarrellijn ging ik naar de 35/oo tot 40/oo.

    Frank
    oude hond kan ook trucjes leren

    Reageer

    • Kingfisher
      Wedstrijdvisser
      • 10-02-2010
      • 148
      • Woerden

      #3
      Frank,

      Wat gebruik jij dan vanaf de boot voor mm voor de onderlijn / zijlijntjes?
      Ga toch vissen!

      Reageer

      • fpulles
        omgeturnd
        • 15-02-2008
        • 1260
        • Eindhoven

        #4
        Meestal 35/oo voor platvis / kleinere wijting / steenbolk

        Voor de grotere vis; gul / zeebaars / grote wijting, 40/oo tot 45/oo
        oude hond kan ook trucjes leren

        Reageer

        • Kingfisher
          Wedstrijdvisser
          • 10-02-2010
          • 148
          • Woerden

          #5
          Volgens mij zie ik ook wel eens vissers met gevlochten lijn vissen op zee.
          Kan dat ook en, zo ja, wat zijn de ervaringen (dikte, voor- en nadelen etc.)?
          Ga toch vissen!

          Reageer

          • maarten197
            Allround prutser
            • 21-01-2009
            • 98
            • assen

            #6
            Ik vis zelf vanaf het strand en de pieren. Ik gebruik meestal gevlochten lijnen mijn ervaring is er mee dat je elke bewging van je vis die aan het aazen is registreert op je top. Dit is met nylon veel minder. Ik vis zelf altijd met een Berkley whiplash 12/00. Wel moet je voorslag gebruiken met gevlochten lijn doe dit wel minder als de trekkracht van je gevlochten lijn.
            Als jullie me missen, ben ik vissen:

            Reageer

            • wimwijchen
              Komt net kijken
              • 27-03-2007
              • 74
              • wijchen

              #7
              Ik vis ook met gevlochten lijn, de whiplash pro new formula. Eerst met 0,10 maar nu met 0,15 en zonder voorslag. Tot nu toe gaat dat prima. Ik had nogal last van de knoop met ingooien, tenminste dat denk ik omdat ik precies kon horen wanneer die kwam en er bleef altijd vuil achter hangen. Prima beetregistratie en oersterk.

              Reageer

              • Merwede
                Dordt Trotter
                • 26-07-2010
                • 50
                • Dordrecht

                #8
                Voor het bootvissen voor anker op wijting en schar in na- en voorjaar kun je met 30/mm prima uit de voeten.
                Ik gebruik nog steeds Technium van Shimano. De lyn is van nylon, maar is "hard" slijtvast en beresterk.
                Voorslag van 45mm of 50 mm is meestal voldoende. (als er ver gegooid moet worden vanaf de grote boot met 250 gram lood of zwaarder, dan kun je voor een wat zwaardere voorslag kiezen.

                De vangsten zijn momenteel prima!

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎