Waar het Olivette lood plaatsen?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    Wedstrijdvisser
    • 10-02-2010
    • 148
    • Woerden

    Waar het Olivette lood plaatsen?

    Dit betreft montage-vraag tbv de vaste stok.

    Bij het gebruik van wat zwaardere dobbers wil ik meer gebruik gaan maken van (deels) Olivette lood ipv een hele lijn vol met loodhagels. Nu is mijn vraag:

    Stel je vist met een 2 grams dobber, waar plaats je dan je olivette-loodje en welk gewicht pak je? Ik dacht bijvoorbeeld aan 1,5gr en de rest met loodhagels...? Leg je dan je olivette of de grond of juist onder de dobber?

    Zoals gezegd, het is voor mij nieuw en ben dus nog "zoekende" naar wat de juiste methode is.

    Dank alvast voor advies!
    Ga toch vissen!
  • Tumba
    kom net gekeken
    • 02-09-2009
    • 189
    • Vlierden

    #2
    Onder een 2grams dobber plaats ik een nr 8 deze schuif ik omhoog over de lijn dan een olivette van 1,5gr en dan 2a3 nr 8 net onder de olivette, deze zit nu opgesloten tussen de nrs 8. En dan lood ik de pen af met bijv 2a3 nr 10. Maar dat is een beetje kwestie van experimenteren. En belangrijker waar ga je de lijn gebruiken ik bedoel te zeggen op welk water. Want het plaatsen van je lood op de lijn heeft natuurlijk ontzettend veel invloed ( zo niet alle) op je aaspresentatie. De plaats van je olivette is dus daar ook van afhankelijk. Maar op een cm of 60 van de haak is een goede basis. Tijdens het vissen kun je hier altijd mee schuiven. Ben trouwens ook best benieuwd wat de rest als basis hanteert.

    Gr Emiel

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Nr. 8 als verklikkerloodje, daarboven een nr. 6, daarboven een nr. 6 of 5 waar de olivette op rust, dobber fijntunnen met een nr. 10-13 waar je de olivette mee opsluit.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Boschje
        Komt net kijken
        • 06-05-2010
        • 99
        • Veghel

        #4
        Ik neem gemiddeld 75% van het dobbergewicht als olivette. Dus bij 2 gram pak ik een 1,5 grams Olivette loodje. Als basis neem ik zowat het bulklood (en dus het olivette loodje) op zo'n 50 tot 60 cm vanaf de haak, al moet ik wel zeggen dat het afhangt waar ik vis. Stilstaand of stromend, blokkerend of driftend. Als ik vol blokkeer staat mijn bulklood zowat 30 cm van de haak (en dus 10 cm van de lus in lus verbinding met mijn onderlijn).

        Bij een 2 grams dobber gebruik ik een 10 als verklikkerloodje, de onderste 3 loodjes zijn bij mij altijd hetzelfde. Als bulk gebruik ik bij 2 grams dobbers (buiten de olivette) een nummer 7, eentje boven het olivette loodje en een eronder, daarna nog een x-aantal nummers 7 erbij aan de onderkant van het olivette loodje. Om het perfect uit te loden knijp ik een laatste loodje het dichtste bij de dobber (meestal nr 11-13) direct boven het loodje boven de olivette.

        Dus van beneden naar boven voor een 2 grams dobber:
        - 3 x nr10
        - 3-4x nr7 (net hoeveel er nodig zijn zijn)
        - Olivette
        - nr7
        - "fine-tune"-loodje 11-13 (indien nodig)

        Ik wil altijd tenminste een loodje of 6-7 beneden het olivetteloodje hebben om verschillende loodzettingen te kunnen maken waarmee ik graag vis. Liever een lichter olivette-loodje gebruiken dan minder dan die 6-7 loodjes zeg maar, maar dat is zuiver persoonlijk.

        Nick

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          Alleen maar kleine loodjes <nr. 8 in combinatie met een toch wel flinke olivette zou ik niet snel doen, de balans in de montage vind ik dan niet super en als je er een bulk van wilt maken dan heb ik liever wat minder, maar iets grotere loodjes. Zo'n grote olivette zou ik laten rusten op een nr. 5 of 6, omdat die minder snel verschuiven of eraf vliegen bij het inwerpen enzo.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎