Werpgewicht

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • whatu1tme2b
    Newbie
    • 04-09-2010
    • 38
    • Amsterdam

    Werpgewicht

    Hoi,

    Ik vis nog niet zo lang met de pen en heb een vraag over het lood. Ik gebruik b.v. een dobber waar 1.5 gram onder moet om het goed uit te loden. Ik gebruik meestal 1 klein loodje een stukje boven de haak en de rest verveeld over de onderlijn. Het totale gewicht van de montage is dus laag. Daardoor is het werpen, zeker op een winderige dag, heel erg lastig.

    Wat moet je doen om het werpgewicht te verhogen? Ik zit er nu aan te denken om 1 relatief zwaar wartellood te gebruiken i.p.v. loodhagel. Is dat de bedoeling of zijn er andere methoden?

    Groeten Jan.
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Zoals ik begrijp heb je al het lood op de onderlijn zitten en dat is niet handig. Mocht je om wat voor reden dan ook je onderlijn moeten vervangen dan zul je je dobber weer opnieuw moeten uitloden. Beter is om 3/4 van het totale gewicht als bulk net onder de dobber te plaatsen en boven de onderlijn plaats je dan de rest (1/4) van het totale gewicht waarbij het laatste loodje tegen de onderlijn aan zit.

    Het gewicht wat op een dobber vermeld staat wat hij aan lood kan dragen wil in de praktijk nog weleens afwijken.

    Zorg er wel voor dat je zo uitlood dat het drijflichaam van je dobber onder water is. Heb je dit niet dan voelt de vis weerstand en dat kan ook een oorzaak zijn dat je minder of niets vangt.

    Wat de wind betreft zou je een zwaardere dobber kunnen nemen. Zorg er ook voor dat je je lijn onder water draait door je top onder water te steken, zo heeft de wind minder vat je op lijn. Lijn blijft normaal gesproken drijven, maar als je een drupje afwasmiddel in water doet en daar je spoel mee in spuit dan moet het geen probleem zijn om je lijn te laten zinken en dus onder water te draaien.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • whatu1tme2b
      Newbie
      • 04-09-2010
      • 38
      • Amsterdam

      #3
      Ik heb inderdaad nu al het lood op de onderlijn. Ik zal dat eens veranderen en het op de hoofdlijn knijpen.

      Het uitloden vind ik nog wel lastig. Zeker als het een beetje winderig is. De dobber wordt dan snel onder getrokken of is regelmatig niet meer zichtbaar.

      Hoe zit het met voorgelode dobbers? Is dat een goede oplossing om het werpgewicht te verhogen? Die dobbers zijn meestal heel groot en dat voelt een beetje vreemd...

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2325
        • Ter Apel

        #4
        Die voorgelode dobbers worden gebruikt bij het vissen met de matchhengel.

        Met het penvissen hoef je toch niet zover te werpen? Volgens mij vis je dan onder de kant. Of misschien begrijp ik je verkeerd. Met wat voor hengel zit je vissen?
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • whatu1tme2b
          Newbie
          • 04-09-2010
          • 38
          • Amsterdam

          #5
          Matchvissen / penvissen...Als ik eerlijk ben, begrijp ik het verschil niet erg. Ik heb een 3.90 meter lange lichte hengel van 1.25 pond met een lichte model (maat 3000, als je dat wat zegt). Soms vis ik onder de kant en soms wat verder weg, afhankelijk van de omstandigheden.

          Ik zat gistern in een vaart van zo'n 10 meter breed te vissen, maar toen had ik al de grootste moeite om de dobber op de juiste plek te krijgen door de wind.

          Reageer

          • Bollekneiter
            Met enige kennis...
            • 11-02-2010
            • 479
            • Amsterdam

            #6
            Dan zal je met een zwaardere pen moeten gaan vissen

            Reageer

            • speciman
              zo kalm als een zalm
              • 07-05-2010
              • 347
              • maas

              #7
              Je kan ook je onder lijn korter maken [bijv 10 cm of 20]

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door whatu1tme2b
                Matchvissen / penvissen...Als ik eerlijk ben, begrijp ik het verschil niet erg. Ik heb een 3.90 meter lange lichte hengel van 1.25 pond met een lichte model ..
                Als ik jouw posting zo lees heb je het dus over vissen met de pen op karper/zeelt?! de vermelding 1,25 pond is namelijk typisch iets voor een karperhengel.
                Er zit nogal verschil in de twee hengelsoorten. Zo is de karperhengel beter geschikt voor het sturen/drillen van grotere vissen met ietwat dikkere lijnen. Een typische matchhengel is fragieler (denk maar eens aan de hengeloogjes) en beter geschikt voor de visserij op witvis als brasem en voorn. Hoewel de scheidingslijn niet altijd even scherp is (denk maar aan het matchvissen op karperputten) kun je gemiddeld wel deze regel aanhouden.

                Oorspronkelijk geplaatst door whatu1tme2b
                Ik zat gistern in een vaart van zo'n 10 meter breed te vissen, maar toen had ik al de grootste moeite om de dobber op de juiste plek te krijgen door de wind.
                Je schrijft over dobbers waar je 1,5 gram op de lijn moet aanvullen om de pen exact scherp uit te loden. Heeft die dobber ook al een interne verzwaring? (messing schijfjes aan de onderkant)
                Als de pen volledig onverzwaard is, kan je deze niet op afstand tijdens winderige dagen inzetten.

                Een zwaardere dobber is dan het juiste antwoord op jouw probleem.
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • whatu1tme2b
                  Newbie
                  • 04-09-2010
                  • 38
                  • Amsterdam

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                  Als ik jouw posting zo lees heb je het dus over vissen met de pen op karper/zeelt?! de vermelding 1,25 pond is namelijk typisch iets voor een karperhengel.
                  Ja, het is inderdaad een karperhengel. In de winkel heb ik gevraagd om een hengel om met een pen op karper en/of brasem te vissen. Ze hebben me deze toen geadviseerd.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                  Je schrijft over dobbers waar je 1,5 gram op de lijn moet aanvullen om de pen exact scherp uit te loden. Heeft die dobber ook al een interne verzwaring? (messing schijfjes aan de onderkant)
                  Als de pen volledig onverzwaard is, kan je deze niet op afstand tijdens winderige dagen inzetten.
                  Een zwaardere dobber is dan het juiste antwoord op jouw probleem.
                  Het is een onverzwaarde dobber, dus inderdaad heel licht. Ik heb juist zo'n licht dobbertje gekozen, zodat de weerstand zo klein mogelijk is. Ik heb wel verzwaarde dobbers gezien, maar die leken me allemaal zo groot. Die zijn al snel 25 cm. lang of meer. Zijn match dobbers wel gewoon geschikt om op kleinere karper en brasem te vissen?

                  Allemaal bedankt voor jullie hulp, want ik leer een hoop.

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2325
                    • Ter Apel

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door whatu1tme2b
                    Het is een onverzwaarde dobber, dus inderdaad heel licht. Ik heb juist zo'n licht dobbertje gekozen, zodat de weerstand zo klein mogelijk is. Ik heb wel verzwaarde dobbers gezien, maar die leken me allemaal zo groot. Die zijn al snel 25 cm. lang of meer. Zijn match dobbers wel gewoon geschikt om op kleinere karper en brasem te vissen?
                    Met een 10 grams dobber kun je net zo scherp vissen als met een 1 grams dobber zolang je de dobber maar goed uitlood.

                    Als je echt op afstand wilt vissen dan zou ik gewoon een match dobber pakken. Ik heb nog gegoogled, maar kwam zo 1-2-3 geen karperpennen tegen die zwaarder waren dan 1,5 gram.
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    • whatu1tme2b
                      Newbie
                      • 04-09-2010
                      • 38
                      • Amsterdam

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                      Als je echt op afstand wilt vissen dan zou ik gewoon een match dobber pakken. Ik heb nog gegoogled, maar kwam zo 1-2-3 geen karperpennen tegen die zwaarder waren dan 1,5 gram.
                      Ja, ik ga een match dobber proberen. Ik heb er nu eentje van 6 gram en daar ga ik het maar eens mee proberen.

                      Reageer

                      • Bronco
                        Newbie
                        • 25-06-2009
                        • 23
                        • Almere

                        #12
                        Pennen met een matchdobber gaat perfect. Hier op de vaart schuifelt de karper vaak aan het eind van het talud voorbij. Dat talud eindigt op een metertje of 12. Met een 1,5 gram dobber redt je dat niet, tenzij je een halve aardappel aan de haak zet. En die blijft dan vaak weer niet hangen.

                        Daarom gebruik ik een matchdobber van een gram of drie. Er moet dan nog flink wat hagel op, maar aangezien ik een slider-montage maak (gezien de diepte op 12 meter) is dat geen bezwaar. Een flinke klodder deeg op de haak, wat duivenvoer er om heen en dan maar wachten.

                        Nadeel van zo'n relatief zware dobber is wel dat het natuurlijk aardig plonst. Maar op zo'n grote vaart is dat niet zo'n bezwaar.

                        Reageer

                        • whatu1tme2b
                          Newbie
                          • 04-09-2010
                          • 38
                          • Amsterdam

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bronco
                          Pennen met een matchdobber gaat perfect. Hier op de vaart schuifelt de karper vaak aan het eind van het talud voorbij. Dat talud eindigt op een metertje of 12. Met een 1,5 gram dobber redt je dat niet, tenzij je een halve aardappel aan de haak zet.
                          Ja, ik ga ook met een match dobber aan de gang. Moet nog wel even uitzoeken hoe zo'n montage in elkaar zit. Wil ook wel met een schuifende match dobber proberen. Dat zal nog moeten wachten tot het weekend.

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎