Waarom wel karper op de mat en geen snoek?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • maarten197
    Allround prutser
    • 21-01-2009
    • 98
    • assen

    Waarom wel karper op de mat en geen snoek?

    Hallo Visvrienden,

    Ik ben een verwoed karper visser maar ook Roofvisser.
    Ik durf al bijna geen foto s van me gevangen Karper op deze site te zetten om dat ik deze op me net onthaak in het hoge gras waar verder niets ligt. Dat is zielig en dierenbeul etc( mooie discussie die nergens over gaan) Ben namelijk heel voorzichtig en heel lief voor het beessie.
    Maar nu zie ik hier Fotos van meter snoeken en kleinere formaten gewoon op het gras liggen of half in de boot mag dat dan wel het lijkt wel als of de snoek, minder gewaardeerd is.
    Ik weet hier niet de reden van wel vind ik je moet voor beiden goed zijn ze niet beschadigen maar helpt een mat daar nou voor? en waarom wel de karper en niet de snoek? de snoek heeft een zachtere huid als de karper?
    laten we wel wezen ik ben ook niet van mening dat je snoek perse op een mat hoeft te onthaaken!!
    Net is nat en geeft redelijk tot goede bescherming aan de vis!!
    Nu wil ik jullie mening er wel eens over horen
    Als jullie me missen, ben ik vissen:
  • Opperprutser
    Van Alver tot Zeelt
    • 27-08-2010
    • 99
    • Roswinkel

    #2
    Ik ben van mening dat je beginnende vissers iets van richtlijnen moet geven. Ik heb van mijn oudere broers leren vissen en zij vertelden me hoe het moest. Ook qua weidelijkheid en omgang met je gevangen vis. Ik kan me nog goed de discussie herinneren over het wel of niet natmaken van je hand om vis te pakken. Voorstanders zeiden dat je de slijmhuid niet beschadigde, tegenstanders hadden het dat je te stevig moest knijpen.
    De onthaakmat is nu zo'n jaar of tien algemeen gebruikt? Is het niet zo dat we ons laten betuttelen door de milieumaffia. Onder druk van de algemene opinie moesten we weer iets doen om de goede wil te laten zien. Niet meer met levend aas vissen, onthaakmat voor grote vis.
    Binnenkort mag je nog enkel vissen als je chagerijnig kijkt want lol beleven aan dierenbeulerij is verboden. Maden mag je niet meer in de koelkast bewaren want dat is heel erg zielig en voordat je ze op de haak doet even humaan uit hun lijden verlossen.

    Kort gezegd:
    Geef richtlijnen over de normale omgang met je gevangen vis. Cursussen bij hengelsportverenigingen voor beginnende vissers zou mooi zijn. Maar de richtlijnen moeten komen vanuit de hengelsport en zeker niet uit Den Haag.
    Of je nu op een mat onthaakt of in het natte gras is niet zo zeer van belang. Als je het welzijn van je vangst maar in je hoofd hebt.
    Als je dan toch wil vissen, doe het dan met echte hengels!

    Reageer

    • maarten197
      Allround prutser
      • 21-01-2009
      • 98
      • assen

      #3
      Ben ik hellemaal met je eens opperprutser, die burocratie vanuit Den Haag word je uber zat van, zelfde als wij als sportvissers mogen niet gericht op paling vissen de beroeps vissers die honderden per keer meer vangen als ons mogen 2 maand per jaar niet vissen op paling gaat nergens over,
      Maar mijn vraag ging niet zo zeer over het politieke gedeelte erover maar wat ik vaak van andere vissers hoor over onthaak matten. Zo groot verschil tussen roof vissers en karper vissers ik heb eerlijk gezegd nog nooooooit iemand een snoek op een mat zien leggen om daarna hem te onthaken.
      Als jullie me missen, ben ik vissen:

      Reageer

      • renssss
        Komt net kijken
        • 31-08-2009
        • 97
        • Arnhem

        #4
        Ik leg wel al mijn snoeken op de onthaakmat ik vind dat de snoek net zoveel respect verdiend als de karper. Maar het is wel zo dat de karper kwetsbaarder is.

        Gr Rens

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door renssss
          Maar het is wel zo dat de karper kwetsbaarder is.

          Gr Rens
          Is dat zo? Ik denk dat een karper een veel sterkere vis is, of heeft het wat te maken met de zwaartekracht in relatie tot de lichaamsbouw van een karper..?
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2326
            • Ter Apel

            #6
            Als karpervisser vindt ik het niet meer dan normaal dat je een onthaakmat gebruikt. Leg je een vis op het gras en hij gaat 'klapperen' dan heb je kans dat de vis zich zelf verwond met alle gevolgen van dien. Op een onthaakmat heb je daar geen last van. Met een goed onthaakmat kun je de vis ook zo weer naar het water transporteren zonder kans op ongelukken. Als ik zie wat karpervissers aan materiaal uitgeven dan kan zo'n onthaakmat er ook nog wel vanaf.

            Als roofvisser vindt ik het gebruik van een onthaakmat ook niet verkeerd. Als ik het wel een beetje lastig meenemen als je struinend aan het vissen bent.

            Ik vis naast het witvissen weleens op karper en roofvis en heb bij het karpervissen altijd een onthaakmat klaar liggen. Bij het roofvissen neem ik alleen onthaakmat mee als ik statisch aan het vissen ben.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • hans vis
              Sportvisser
              • 26-08-2009
              • 998
              • Eelde-Paterswolde

              #7
              Nou, eigenlijk alle grotere vissen kunnen gaan klapperen als ze op de kant liggen, dus ik zie geen verschil tussen karper en andere soorten.
              In ieder geval streef ik er er na om klapperen zoveel mogelijk te voorkomen, vis tot rust laten komen in het net, ogen bedekken, onthaak apperatuur bij de hand , zo snel mogelijk onthaken en terug.
              groet,
              Hans

              https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

              Reageer

              • maarten197
                Allround prutser
                • 21-01-2009
                • 98
                • assen

                #8
                @ Rens Karper is naar mijn mening een juist veel minder kwetsbaardere vis.
                Ik heb in Rusland wel eens karper opgemaakt om te eten en daar heb je bijna een kettingzaag voor nodig en snoek fileer je zo. Als je karper goed uitdrilt beweegt ie amper meer lijkt mij ook een goede methode zelfde geld ook voor snoek.Mmaar je hebt gelijk Rens Snoek verdient net zoveel respect als.
                @ Rolla als ik statisch zou vissen zou ik denk ik ook wel een mat gebruiken maar ik vind juist struinen op zoek naar rovers en karpers het mooiste. En naar mijn mening moet met de mat de vis uit het net getild worden waar je met de vinnen van bijde soorten zit of je moet het zo uiterst voorzichtig doen dat je 15 tot 20 min bezig bent lijkt me ook niet goed.
                Ik doe alles in het net op zacht hoog gras net zoals Hans zegt uitputten ogen bedekken onthaken en met net en al voetsie het water weer in vaak binnen een paar minuten. Er zijn zoveel tegenstrijdige argumenten voor beide methodes.
                Als iemand me echt kan overtuigen dat een mat het beste is voor de vis dan ben ik bereid om ook tijdens het struinen een mee te nemen. Maar wel leuk om te horen dat er wel mensen zijn verwoed karper vissen die ook met snoeken een mat gebruiken.
                Als jullie me missen, ben ik vissen:

                Reageer

                • maarten197
                  Allround prutser
                  • 21-01-2009
                  • 98
                  • assen

                  #9
                  En respect voor Rens die legt zelfs brasem op de mat je neemt wel soda mee naar het water zeker haha
                  Als jullie me missen, ben ik vissen:

                  Reageer

                  • Opperprutser
                    Van Alver tot Zeelt
                    • 27-08-2010
                    • 99
                    • Roswinkel

                    #10
                    Dus onze opa's hebben het allemaal verkeerd gedaan? Toch hebben ze een erfenis van een goede visstand nagelaten. We moeten ons het hol niet op laten brengen door wie dan ook dat het één beter is dan het ander. Als je normaal met je vangst omgaat is er geen verschil tussen een mat of op de kant. Hoe je het went of keert je haalt de vis uit zijn element en dat verblijf moet je zo kort mogelijk maken. Als je aan het spinnen bent kan je makkelijk een matje meenemen en dan? Eerst land je hem met de hand of net en daar sta je zonder vismaat in de buurt. Het is even trainen maar als je de snoek ongeveer 3 meter de lucht ingooit heb je 2,4 seconden de tijd om je mat te pakken. Herhaal deze handeling 4 keer om de mat uit te vouwen, neer te leggen, onthaak gereedschap te pakken en vervolgens te knielen om te onthaken.
                    Je kan er ook voor kiezen om hem even in het gras te leggen terwijl je het matje neerlegt

                    Laat je nou niet gek maken behandel ieder dier met respect maar leg geen brasem op je mat tenzij je aandelen hebt bij de firma.
                    Als je dan toch wil vissen, doe het dan met echte hengels!

                    Reageer

                    • henkus
                      Met enige kennis...
                      • 23-12-2008
                      • 457
                      • hoogmade

                      #11
                      De karpervissers hierzo zullen het me denk niet in dank afnemen maar ook een karper onthaak ik gerust op het gras., karpers zijn verbazingwekkend sterke vissen die echt niet zo.maar schade oplopen, al diennen ze natuurlijk wel met respect en voorzichtigheid behandeld te worden

                      let op wat ik type, gras, en dus geen grint, tegels, asvalt, steigerplanken, houtsnippers of kortafgemaaide uitgedroogde stengels onkruid, maar echt ouderwets oerhollands gras.

                      gewoon de vis in het schepnet laten, op het gras leggen en onthaken, indien er geen gras voorhanden is, het net op de bovenbenen neerleggen en daar je werk doen, jammer van de natte broek en vislucht, maar het werkt wel.

                      Maar het voorhandenhebben van een onthakingsmat (vooral als je grote vis verwacht) is zeker niet verkeerd en vooral als je een goed voorbeeld wilt geven aan de jeugd die ook de foto's op dit en andere fora bekijkt.
                      (eigenlijk erg dat mensen van foto's af moeten leren hoe ze met andere levende wezens om horen te gaan)

                      Trouwens een onthakingsmat is alleen een goede onhakingsmat als hij dermate nat is dat de slijmlaag van de vis niet beschadigd, een droge onthakingsmat onttrekt het vocht uit de slijmlaag waardoor deze de huid niet meer goed kan beschermen tegen parasieten en schimmels (daarom leerden we vroeger altijd al dat de vis altijd met natte handen onthaakt moest worden.

                      Reageer

                      • Amadeus
                        Knoeit wat aan het water.
                        • 02-09-2007
                        • 1626
                        • Westerlee

                        #12
                        Als ik op gras vis gaat ze het gras in, vis ik op klei of zand dan is het mijn net waarmee ze het moet doen.
                        Nog even en je moet ook nog een zalfje meenemen voor de haakwond......................................

                        Als je met net zoveel respect wilt omgaan, moet je ze niet vangen.
                        Mensen waar ik respect voor heb, duw ik ook geen haak door de str..
                        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                        Reageer

                        • maarten197
                          Allround prutser
                          • 21-01-2009
                          • 98
                          • assen

                          #13
                          Nou Amadeus Er zijn talloze karpervissers die dus wel een zalf hebben in hun uitrusting omdat ze anders op heel veel karperputten niet binnen komen geen zalf geen karper dus.
                          Als jullie me missen, ben ik vissen:

                          Reageer

                          • Opperprutser
                            Van Alver tot Zeelt
                            • 27-08-2010
                            • 99
                            • Roswinkel

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door maarten197
                            Nou Amadeus Er zijn talloze karpervissers die dus wel een zalf hebben in hun uitrusting omdat ze anders op heel veel karperputten niet binnen komen geen zalf geen karper dus.
                            Hoe gek moet het worden dan? Dit moet je toch niet willen.
                            Als je dan toch wil vissen, doe het dan met echte hengels!

                            Reageer

                            • renssss
                              Komt net kijken
                              • 31-08-2009
                              • 97
                              • Arnhem

                              #15
                              Ik vindt het slijm van de brasem totaal niet erg maar het begint wel een beetje te stinken bij me in de schuur. Ooh ik wist niet dat soda hielp? Ik ga het eens uitproberen

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎