dobbers/pennen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • kantvisserke
    Newbie
    • 17-01-2009
    • 25
    • wevelgem belgië

    dobbers/pennen

    Hoi, daar ik volgend jaar meer op de kanalen ga vissen vraag ik me af welke kanaalpennen jullie gebruiken?
    alle tips welkom
  • JohanP
    Newbie
    • 10-12-2009
    • 35
    • Niel

    #2
    Bol met metalen onderantenne gebruik ik meestal
    3-4-5 gram (dit wel op het Zeekanaal)

    Reageer

    • Robin
      Vaste stok & Feeder
      • 26-11-2006
      • 490
      • Meerssen

      #3
      de soort pen is erg afhankelijk van het soort kanaal.
      Ik vis zelf veel op het julianakanaal (5 a 6 mtr diep stromend kanaal) hiervoor gebruik bolvormige dobbers met carbon/staal onderantenne. Op deze manier kun je goede drifjes maken.

      op een langzaamstromend kanaal met geringe diepe zou ik eerder voor een druppel pennetje kiezen
      groetjes Robin

      "De beste tijd moet nog komen"

      Reageer

      • colshim
        *************
        • 10-02-2008
        • 231
        • VL.

        #4
        Ik gebruikte graag een omgekeerd peer model , liefst met metalen onderantenne .
        Ik zei wel gebruikte want ik ga de laatste jaren niet zoveel meer met de stok gaan vissen , is nu vooral de feeder !

        mvg

        Marnik

        Reageer

        • esperto
          Sportvisser
          • 16-09-2006
          • 654
          • Oostkamp (Brugge)

          #5
          Ik zie dat je uit Wevelgem bent. Bij jou in de buurt zitten enkele erg goede winkeliers waaronder de praatgrage Steve Salomez in Ieper. Als je eens wat tijd zou uittrekken om daar langs te gaan, zal je heel wat wijzer worden; hij weet niet alleen veel, hij vertelt het je ook.
          Volgend lijstje postte hij hier (http://www.witvisforum.be/viewtopic....8&hilit=dobber ) eens:
          de jolly ( colmic) bij visserijen waar je wat vis te verwachten bent op kanaal.
          de tornado (vde) op kanaal bij veel wind op de platte en lichte stroming.
          de iraklio ( vde) op vijver of kanaal zowel voorn als platte
          De bingo ( colmic) op brasem putten zowel onder als over de top
          De smugel (rameau) op diepere kanalen bij lichte stroming en vervang die bij meer wind door de berlios!
          Persoonlijk vis ik ook graag me de G23 van Geer, met deze pen kan mijn inziens erg veel gevoelig werk worden verricht. Voor statische (brasem) visserijen komt een pen van Arca, de Buffalo uit de kist. Als je voor kanaal drie soorten pennen moest aankopen, doe je beslist niet verkeerd met jolly, iraklio en buffalo (of gelijkaardige pennen van andere merken natuurlijk)

          Reageer

          • kantvisserke
            Newbie
            • 17-01-2009
            • 25
            • wevelgem belgië

            #6
            esperto bij steve ben in klant maar had graag eens andere meningen gehoord. STEVE is TOPIE

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              #7
              Je zou ook nog anders kunnen denken/redeneren;

              Men neme een allround model drijflichaam zoals de Jolly van Colmic
              Voor een normale visserij op kanalen en vijvers met maden, wormen en of casters laat je de pen zoals hij is. (standaard = plastic bovenantenne van 1,2mm en onderantenne in carbon)
              Voor een secure visserij met kleiner aas als muggenlarf en pinkies neem je dezelfde pen maar dan met een dunnere fiber antenne van 0,8mm
              Moet er ook nog rekening worden gehouden met golfslag, (wind of scheepvaart) neem dan dezelfde bovenantenne in een langere maat en vervang de onderantenne voor een inox exemplaar. De inox zorgt voor een stabielere pen doordat het zwaartepunt lager in de pen komt te liggen en de langere bovenantenne snijdt beter door de golfjes zonder dat je drijflichaam boven de waterlijn uitkomt.
              Wil je met de pen buiten de top vissen met langere opslag, zorg dan voor een langere onderantenne in carbon. Deze volgt het lood beter en voorkomt het in de war geraken van je lijn.


              Je kunt dus met één type favoriet allround drijflichaam al heel veel kanten op zodat je eigenlijk steeds ‘dezelfde’ pen pakt maar met een verschillend karakter door gebruikte materialen.
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎